Italian GP 2008 - Kilpailu

jade

Well-known member
Liittynyt
19.12.1999
Viestit
378
Sijainti
Helsinki Suomi
Kimin kausi on jo pulkassa. Tästähän ei enää tule mitään vaikka kaikki kisat voittaisi. Kubica pääsi mukaan mestaruusjahtiin ja olisi hienoa, jos BMW voittaisi mestaruuden.

Hamiltonin ohitukset olivat hienoja ja niissä ei mielestäni ollut mitään rangaistuksen aiheita. Tuollaisia ohituksia suomalaisista on osannut tehdä vain Häkkinen.

Vettelistä voi tulla aika nopeastikin kaikkien Schumin ennätysten rikkoja, jos pääsee talliin, joka tarjoaa kilpailukykyisen kärryn. BMW:n kehuminen oli sitä luokkaa, että ajaisiko siellä lähitulevaisuudessa.

Heikki nousee pikkuhiljaa ylöspäin sijoituksissa ja on lähellä kolmossijaa kauden lopussa. Ei Heikkiä vaihdeta keneenkään muuhun, sillä Heikki ajaa halvalla ja tallin taktiikan mukaan. Hamilton tarvitsee juuri tuollaisen kumppanin.

Tämänpäiväisessä kisassa sekä Kimi, että Hamilton olivat alunperin yhden pysähdyksen taktiikalla, ja molemma olisivat sijoittuneet hyvin, jos olisivat vaihtaneet välikelin renkaat ensimmäisellä varikkokäynnillään. Hamilton olisi voittanut selvästi ja Kimi olisi ollut viides tai kuudes. Se tässä harmittaa, että Hamilton näyttää olevan parempi kuski kuin Kimi oli keli mikä tahansa, jos heillä on samanvertaiset autot.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kyllä veti Luis taas päättömästi. Auto toimii ja mies ottaa riskejä, ihan kivaa katsottavaa sinäänsä. Miinusta muutamasta tyhmästä liikkeestä ohitustilanteissa.

Ferrarin ukot ennustanu sään etanan nahasta? Noh, onneksi kuivas sen verran että pääs Kimi näyttään hieman vauhtiaan.
 

Team Trabant

Jokapaikanhöynä
Liittynyt
9.12.2000
Viestit
449
Sijainti
Rinnakkaistodellisuus
Kimin kausi on jo pulkassa. Tästähän ei enää tule mitään vaikka kaikki kisat voittaisi. Se tässä harmittaa, että Hamilton näyttää olevan parempi kuski kuin Kimi oli keli mikä tahansa, jos heillä on samanvertaiset autot.
Niinhän se oli viime kaudellakin kausi pulkassa hyvissä ajoin Kimillä :rolleyes:
Ja missä vaiheessa Hamilton ja Kimi on ajanut samassa tallissa F-1:ssä? Vai oletko oikeasti sitä mieltä että McLaren ja Ferrari ovat tällä kaudella kaikissa olosuhteissa samanvertaiset?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Ferrarin ukot ennustanu sään etanan nahasta? Noh, onneksi kuivas sen verran että pääs Kimi näyttään hieman vauhtiaan.
Eipä ne viimeisten kierrosten revitykset paljoa mieltä ylentäneet. Katkera yhdeksäs sija ja hyvästit mestaruushaaveille.

Myös Massa oli jotenkin ihan kuutamolla koko kisan. Miten kummassa sen onnistui päästää Alonso ja Kubica ohi? Massa saa todellakin toivoa, että säänhaltija pitää sään poutaisena lopuissa kauden kisoissa. Pari sadekisaa saattaa kääntää homman selvästi Lewiksen eduksi.

Kimi saisi ottaa pari voittoa lopuista kauden kisoista. Pesisi edes vähän kasvojaan, eikä tarvitsisi kuunnella koko talvea median parjausta.
 

kessel

Well-known member
Liittynyt
13.1.2001
Viestit
1575
Sijainti
Tampere
Hmph. Välillä tuntuu että täällä kirjoittavat eivät tiedä yhtään mistä puhuvat, kunhan aukovat päätään.:thumbfh:

Star Sportsilta kun tuota kisaa katsoin, niin siellä ainakin selostajat olivat varsin yksimielisiä siitä, mistä Kimin ongelmat johtuvat
:idea:
Jollakulla ei vaimo anna, toisella on moposta tulppa kastunut, kolmannella värikynästä terä poikki, neljännellä mitä lie - kaikille näille löytyy luonnollinen selitys: Kimin vika
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Palaanpa vielä kisan alkuhetkiin. Safety Car-lähtöä kritisoitiin, mutta huippunopealla radalla sillä näkyvyydellä, joka lähtöhetkellä oli ratkaisu loppujen lopuksi oli mielestäni aika oikea. Autot nostivat pahimman märkyyden ajolinjalta kahden SC-kierroksen aikana, ja vaikka vesisuihkut edelleen olivat läpitunkemattomat, mitään sen suurempaa vaaratilannetta ei sattunut. Eikä kisakaan loppujen lopuksi menettänyt paljoakaan. Ne, jotka valittavat sadekisan lottoluonnetta eivät ainakaan voi samanaikaisesti kritioida sitä, että sitä lottoa vähennettiin SC-startilla.

Viralliseen tulosliuskaan tuli vain yksi keskeytys, mikä on aika uskomatonta.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Melkoisen tylsä kapinahan tuo oli sadekisaksi. Ei viihdearvoltaan todellakaan kauden parhaimmistoa.

Vetteliltä mahtava suoritus ja täysin ansaittu voitto (sekä paalu). Heikin olisi ehdottomasti pitänyt pystyä osallistumaan voittotaisteluun, joten sikäli toinen sija ei lämmitä juuri lainkaan. Kubica ajoi hyvin ja koska myös taktiikka osui BMW:llä täysin nappiin on kolmas sija täysin ansaittu.

Ferrarin kotikisa oli melkoisen surkeaa seurattavaa. Felipe toki onnistui tärkeimmässä tavoitteessa ja voitti Hamiltonin ja näin samalla kavensi piste-eron lähes olemattomiin, mutta Kimin jääminen pisteiden ulkopuolelle oli todella suuri pettymys. Noh, homma jatkuu ja mitään ei ole ratkaistu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ferrarin kotikisa oli melkoisen surkeaa seurattavaa.
Ferrarin koneella kuitenkin voitettiin, mikä ei kyllä varmaan kamalasti lohduta Maranellossa. ;)

Sinänsä ironista, että Ferrarilla piti olla etua siitä, että kaikki muutkin "joutuivat" siirtymään Bridgestoneihin. Ja juuri renkaat ovat suurin kompastuskivi ainakin Kimille. Muistaakseni Bridgestone-talleilla oli etu juuri kylmissä ja kosteissa oloissa.

Nyt tietysti herää kysymys kuinka hyvä auto Ferrari loppujen lopuksi oli Schumin valtakaudella ja kuinka paljon etua talli aikoinaan sai heille räätätöidyistä renkaistaan. Toki keskeinen porukkakin on pitkälti vaihtunut. Ei ole paluumuuttaja Tombasizkaan sellainen ihmeidentekijä kuin jotkut kuvittelivat.

Melkoisen tylsä kapinahan tuo oli sadekisaksi. Ei viihdearvoltaan todellakaan kauden parhaimmistoa.
Nälkä kasvaa syödessä. Olihan tämä kuitenkin Monzan kisaksi aika tapahtumarikas, ja nähtiin taistelua mies miestä vastaan. Varmasti mennään esim. Monzan ohituskeskiarvon yli reippaasti.
 
Viimeksi muokattu:

Suikki

Member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
20
Tämänpäiväisessä kisassa sekä Kimi, että Hamilton olivat alunperin yhden pysähdyksen taktiikalla, ja molemma olisivat sijoittuneet hyvin, jos olisivat vaihtaneet välikelin renkaat ensimmäisellä varikkokäynnillään. Hamilton olisi voittanut selvästi ja Kimi olisi ollut viides tai kuudes. Se tässä harmittaa, että Hamilton näyttää olevan parempi kuski kuin Kimi oli keli mikä tahansa, jos heillä on samanvertaiset autot.
En olisi tosta Hamiltonin voitosta niin sata varma, nytkin renkaat pettivät lopussa jo pahasti. Tosin jos olisi satanut koko kisan silloin varmasti olisikin voittanut. Tällä hetkellä tuntuu noi renkaat/sää olevan suuressa asemassa, viileällä/sateessa Ferrari ei kulje ja jos on kuumaa(mitä ei ole unkarin jälkeen tainut olla) on McLareneista ainakin Lewis on ongelmissa renkaiden kestävyyden kanssa agressiivisen tyylinsä takia. Taitaa Ferrari olla vähän turhankin hellä renkaille.
 

keewee

Well-known member
Liittynyt
22.8.2008
Viestit
536
Taitaa Ferrari olla vähän turhankin hellä renkaille.
Joo, jos ei ole kuumaa ja kuivaa niin ferrari on liian hellä renkaille eikä saa niitä lämpeämään. Sinäänsä ihan hyvä että hellä mutta käytännössä erittäin huono kun varsinkin tällä kaudella kuuma ja kuiva kisa on harvinaisuus.
 

Kapteeni Koo

Well-known member
Liittynyt
15.6.2007
Viestit
125
Uskomatonta, että eivät saa jarruihin lämpöjä. Jopa vanhemmissa GP2 autoissa käytettiin jeesusteippipatenttia jolla suljettiin kaikki jäähdytysröörit jarruista.

Olisi kiva tietää, että kuinka suuri merkitys renkaiden lämpötiloissa on jarruilla. Veikkaan, että märällä aika mieletön. Kuitenkin suhteellisen lämpimänä hohkaavat siellä renkaiden sisällä.

- Koo
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tämänpäiväisessä kisassa sekä Kimi, että Hamilton olivat alunperin yhden pysähdyksen taktiikalla, ja molemma olisivat sijoittuneet hyvin, jos olisivat vaihtaneet välikelin renkaat ensimmäisellä varikkokäynnillään. Hamilton olisi voittanut selvästi ja Kimi olisi ollut viides tai kuudes. Se tässä harmittaa, että Hamilton näyttää olevan parempi kuski kuin Kimi oli keli mikä tahansa, jos heillä on samanvertaiset autot.
Eihän Hamilton saanut renkaitaan kestämään. Vauhti hiipui ja meinas mennä Webberkin ohi.

Ferrari ja Mäkki ovat kuin yö ja päivä erilaisissa keleissä. Vaikea sanoa kumpiko kuski parempi, kun käyttävät vielä eri lailla erilaisia rengasseoksia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Uskomatonta, että eivät saa jarruihin lämpöjä. Jopa vanhemmissa GP2 autoissa käytettiin jeesusteippipatenttia jolla suljettiin kaikki jäähdytysröörit jarruista.

Olisi kiva tietää, että kuinka suuri merkitys renkaiden lämpötiloissa on jarruilla. Veikkaan, että märällä aika mieletön. Kuitenkin suhteellisen lämpimänä hohkaavat siellä renkaiden sisällä.

- Koo
Veikkaanpa näkemäni perusteella että on oikeasti vaikea asia. Olosuhteet ja radan pito vaihtelee kokoajan (ja sitämyötä kuinka paljon jarrut lämpeää). Sitten tullaan kisaan jossa lämmöt tippuu alle 15 asteen ja vesi vielä jäähdyttää.

Jos jäähdytys tukitaan miten käy?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
Mutta ei ole ihan läpihuutojuttu säädellä noita millään teipillä. Jos rata kuivuu ja lämpö nousee yli kymmenen astetta jarrut on äkkiä ylikuumenemassa.
http://www.f1technical.net/articles/2 googletin tommosen ja vaikuttais siltä että ilman lämpötilalla ei ole käytännössä mitää merkitystä. Vai mitä voi päätellä tästä : "the temperature of the brake rotor and pads can warm up from 400°C to more than 1000°C. " Siinä ei 10C liikaa tai liian vähän tunnu missään.
Kosteus siinä taitaa olla ongelmana.

Mutta korjatkaa jos näin ei ole, koska mä en kyllä oikeesti tiedä näistä mitään. :D
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
http://www.f1technical.net/articles/2 googletin tommosen ja vaikuttais siltä että ilman lämpötilalla ei ole käytännössä mitää merkitystä. Vai mitä voi päätellä tästä : "the temperature of the brake rotor and pads can warm up from 400°C to more than 1000°C. " Siinä ei 10C liikaa tai liian vähän tunnu missään.
Kosteus siinä taitaa olla ongelmana.

Mutta korjatkaa jos näin ei ole, koska mä en kyllä oikeesti tiedä näistä mitään. :D
No samasta artikkelista...



Ei sillä 10 asteen lämpötila erolla levyn pinnassa ole niinpaljon merkitystä. Mutta sillä on pysyykö jarrut tuolla optimi lämpötila aluella.

Jos jäähtyvät liikaa häviää pito. Hamiltonilla levyt lasittu Q2:sessa koska jäähtyivät liikaa eikä jarrutustehoa enään saanut takaisin.

Tuohon tietty vaikuttaa sekin että jos renkaita ei saa pitämään ei jarrujakaan ehkä saa lämpeämään riittävästi...
 

Pade_

Well-known member
Liittynyt
14.4.2007
Viestit
577
Sijainti
Internetin vihayhteisöt
No samasta artikkelista...

Ei sillä 10 asteen lämpötila erolla levyn pinnassa ole niinpaljon merkitystä. Mutta sillä on pysyykö jarrut tuolla optimi lämpötila aluella.

Jos jäähtyvät liikaa häviää pito. Hamiltonilla levyt lasittu Q2:sessa koska jäähtyivät liikaa eikä jarrutustehoa enään saanut takaisin.

Tuohon tietty vaikuttaa sekin että jos renkaita ei saa pitämään ei jarrujakaan ehkä saa lämpeämään riittävästi...
Öööö sitä meinaan että jos jarrut on 500C kuumat niin sillä, onko ilma 15 vai 25 asteista ei pitäisi olla suurta merkitystä. Mielestäni toi kaavio vaan kertoo että tosiaan liikutaan välillä 400-1000 astetta ja siitä poikkeaminen ei ole suositeltavaa. Kimin ongelmana siis jarrujen kylmyys.

En siis ymmärtänyt pointtiasi.
 

Newtown

Well-known member
Liittynyt
13.10.2007
Viestit
90
Hamiltonilla levyt lasittu Q2:sessa koska jäähtyivät liikaa eikä jarrutustehoa enään saanut takaisin.
Tuota noin. Eikös ne jarrupalat lasitu eikä jarrulevyt? Vai mitä tarkoitat jarrulevyjen lasittumisella? En ole tuommoisesta koskaan kuullutkaan. Palojen lasittuminenhan meinaa tietysti sitä, että pinta palaa kovaksi = lasittuu.
 
Viimeksi muokattu:

Riki Sorsan veli

Well-known member
Liittynyt
14.9.2008
Viestit
60
Kimillä kyllä vauhtia olisi kunhan vain sen saisi välitettyä tiehen. Heikki sen sijaan oli kyllä melkoinen floppi, vaikka toiseksi sijoittuikin. Ei Toro Rossolle pitäisi mäcillä hävitä. Heikki Kovalainen ajaa formulalla kuin nainen:rolleyes:
 
Ylös