Italian GP 2008 - Kilpailu

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tuota noin. Eikös ne jarrupalat lasitu eikä jarrulevyt? Vai mitä tarkoitat jarrulevyjen lasittumisella? En ole tuommoisesta koskaan kuullutkaan. Palojen lasittuminenhan meinaa tietysti sitä, että pinta palaa kovaksi = lasittuu.
Lost in tranlation. Varmaan palat? Halilton puhuu vaan jarrusta. (I`d already glased my brake)

Ja sitten se ei enään onnistunutkaan saamaan jarruja ja renkaita lämpimäksi.

Eli olosuhteet ja lämpötilat kun osuu epäedullisiksi niin välillä ei ole mitään tehtävissä. Hamiltonilla oli vielä sadekelin asetukset eikä auttanut...

Samoja ongelmia oli sitten kisassa monella kuljettajalla...

Q. After that you delayed for a little while then went back out on the extreme wets. You're saying you just couldn't get the temperature in the tyres?

LH: I'd already glazed my brake on the first lap I did out and I couldn't get the temperature back into them. And I couldn't keep the temperature in the tyres.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/70583
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ihan ilman sanakirjaa lähden tässä arvailemaan, mutta eikös tuo "glazed" viittaa enemmän siihen että jarrut olivat pinnoitettu jollain, eikä niinkään "lasittuneet"? Miten lie noiden keraamisten jarrujen kanssa, tippuukohan jarrutusteho selvästi jos levyt ovat kylmät ja niiden pinnalle pääsee paljon nestettä. Esimerkiksi McLaren-Mercedes SLR:ssä jarrupalat "hierovat" levyjä ajon aikana juuri tuon takia, että ne pysyvät käyttökunnossa kaikissa tilanteissa. :confused:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ihan ilman sanakirjaa lähden tässä arvailemaan, mutta eikös tuo "glazed" viittaa enemmän siihen että jarrut olivat pinnoitettu jollain, eikä niinkään "lasittuneet"? Miten lie noiden keraamisten jarrujen kanssa, tippuukohan jarrutusteho selvästi jos levyt ovat kylmät ja niiden pinnalle pääsee paljon nestettä. Esimerkiksi McLaren-Mercedes SLR:ssä jarrupalat "hierovat" levyjä ajon aikana juuri tuon takia, että ne pysyvät käyttökunnossa kaikissa tilanteissa. :confused:
Kyllä toi englannista ja saksasta suomeen kertoo juuri että pinta levyissä on lasittunut.

Tässä AMS artikkelissa Dennis ja Hämy selittävät että levyt on lasittuneet liian hitaaan jäähtymisen vuoksi.

Siksi niillä varikkomiehistöillä on ne polttomoottori käyttöiset puhaltimet joita kiinnitetään jokaisen ajon jälkeen auton jarrulevyjen jäähdytysaukkoihin..

Kyllä ne levyt on aina kuitenkin niin kuumat että vesi kiehuu taivaan tuuliin... öljy tai jäähdytysneste nyt tietenkään hyvää tee...

Bremsscheiben verglast

Doch selbst das reicht als Erklärung nicht aus. Felipe Massa schaffte es, trotz der Sintflut noch mit 1:36.626 Minuten ins Top Ten-Finale zu kommen. Hamilton dagegen konnte die 1:39er Marke nicht knacken. "Die Bremsen haben verglast", klagte der McLaren-Pilot. Das kann passieren, wenn die heißen Scheiben eine lange Abkühlphase haben. "Sie kommen dann nie wieder auf Temperatur", erklärte Ron Dennis.

Sama Baabelilla

Brake disks glasses But is not even sufficient as explanation. Felipe Massa created it to come despite the Sintflut still with 1:36.626 minutes into the Top Ten final. Hamilton against it could not crack the 1:39 it mark. " The brakes verglast" , the McLaren pilot complained. That can happen, if the hot disks have a long cooling phase. " They then never come Temperatur" , Ron Dennis explained.
http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel_1/hxcms_article_515436_13987.hbs
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Kimillä kyllä vauhtia olisi kunhan vain sen saisi välitettyä tiehen. Heikki sen sijaan oli kyllä melkoinen floppi, vaikka toiseksi sijoittuikin. Ei Toro Rossolle pitäisi mäcillä hävitä. Heikki Kovalainen ajaa formulalla kuin nainen:rolleyes:
ToroRossolle hävisi Heikin lisäksi toinen Mc, molemmat Ferrarit, BMW't jne.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Suurelle osalle tuntuu olevan vaikeaa ymmärtää muutamaa asiaa kilpa-autoilusta. Esimerkiksi:

Ei riitä, että on nopea jossain välissä kilpailua (Räikkönen)

Ei riitä, että auto käyttäytyy hyvin suurimman osan kilpailua, jos se lopettaa toimimisen liian aikaisessa vaiheessa (Hamilton)

Auton säädöillä ja renkaiden toimivuudella on ratkaiseva merkitys siihen kuinka kovaa autolla voi ajaa.

Se kuinka hyvin autolla on aiemmin pärjätty ei tarkoita sitä, että se aina toimii kaikilla keleillä, radoilla jne yhtä hyvin ( Ferrari, ToroRosso)

Muuttuvissa olosuhteissa taktiikalla on ratkaiseva merkitys, tuurilla tietysti on osuutensa sääolosuhteiden muuttuessa.

Ajamalla tasaisesti kovaa pärjää yleensä paremmin kuin ajamalla välillä helvetin kovaa, välillä taas keskimääräisesti.

Ilon aiheita tietysti voi saada suuresta ohitusmäärästä, kilpailun nopeimmasta kierroksesta ja ties vaikka mistä, maaliintulojärjestys on kuitenkin tärkein mittari kuinka hyvin on onnistuttu.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Eikä riitä, että menestyy yhdessä ainukaisessa kisassa muiden epäonnistuessa (ToroRosso).

Ilon aiheita tietysti voi saada tästäkin sattumasta, mutta ei aihetta mihinkään sensaatio hehkutukseen.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Eikä riitä, että menestyy yhdessä ainukaisessa kisassa muiden epäonnistuessa (ToroRosso).

Ilon aiheita tietysti voi saada tästäkin sattumasta, mutta ei aihetta mihinkään sensaatio hehkutukseen.
Jos huomioidaan resurssit, niin pienelle tallille on huomattavasti tärkeämpää muutama yksittäinen hyvä onnistuminen kuin päihittää tasaisesti kaksi muuta häntäpään tallia.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Aivan, juuri noista muutamista täysosumistahan Toro Rossokin eniten hyötyy ja siitä se muistetaankin. Pikkutalleilla on erit kriteerit.
 

UsvaaPutkeen

Well-known member
Liittynyt
21.8.2008
Viestit
264
Kimillä kyllä vauhtia olisi kunhan vain sen saisi välitettyä tiehen. Heikki sen sijaan oli kyllä melkoinen floppi, vaikka toiseksi sijoittuikin. Ei Toro Rossolle pitäisi mäcillä hävitä. Heikki Kovalainen ajaa formulalla kuin nainen:rolleyes:
Mites sitten kaikki muut ajoi kun eivät edes Heikkiä saaneet kiinni? Vanha nainen? Ei tuota vettelin ajoa kannata sen suuremmin ylistää. Perus suoritus paalulta. Ei autojen erot sadekisassa ole samat kuin kuivalla. Sateella pärjää se joka lähtee keulilta ja saa autonsa säätöihin. Vettelin auto oli huippuvireessä. Kovalaisella oli Vetteliin verrattuna kabiini käsiä täynnä suunnilleen joka mutkassa.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ihan ilman sanakirjaa lähden tässä arvailemaan, mutta eikös tuo "glazed" viittaa enemmän siihen että jarrut olivat pinnoitettu jollain, eikä niinkään "lasittuneet"? Miten lie noiden keraamisten jarrujen kanssa, tippuukohan jarrutusteho selvästi jos levyt ovat kylmät ja niiden pinnalle pääsee paljon nestettä. Esimerkiksi McLaren-Mercedes SLR:ssä jarrupalat "hierovat" levyjä ajon aikana juuri tuon takia, että ne pysyvät käyttökunnossa kaikissa tilanteissa. :confused:
Heikillä sama ongelma jarrujen kanssa Italiassa..

Liian kylmänä käyvät hiilikuitujarrut lasittuvat käytössä ja senjälkeen niihin ei saa enään pitoa millään. Niin no ne voi vaihtaa tai hioa....

Ajaminen kisan alussa turva-auton takana oli täyttä myrkkyä. En saanut pidetyksi huolta jarruista, eikä sen jälkeen ollut pitoa.

- Olisi pitänyt touhuta enemmän jarrujen kanssa siinä turva-auton takana. Polttoainetta oli mukavasti tankissa ja taktiikkani olisi ollut vahva. Nyt jarrut lasittuivat. Yleensä jarrupalan pinnassa on hyvä kitka. Mutta kun lämpö laskee, niihin tulee sellainen lasinen pinta ja käytännössä kitka häviää kokonaan. Tilanteen korjaamiseksi jarrut täytyisi ottaa pois ja hioa lasi pois.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:696:1:2008-09-25;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:566672,1:0:0:0:0:0:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Osaako joku selittää miten tuo käytännössä tapahtuu? Jotenkin tuntuu oudolta että jarrupalat lasittuvat nimenomaan jäähtyessään liikaa. Vai olikohan kyse siitä, että vesi jäähdytti jarrut liian nopeasti ja pilasi jarrupalojen pinnan. :confused:
 
Ylös