Italian GP 2008 - Kilpailu

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh heh, ei nyt sentään. Tarkoitin hidastelua ja normaalia sijoituksen puolustamista, mitä täällä kutsutaan eräiden toimesta "kiilaamiseksi", minkä pitäisi olla rangaistavaa ja kelpaa syyksi oikaista shikaaneja.
:D
Hamiltonin pelihän on pelattu, jos jää 8 sijan ulkopuolelle.
Ei välttämättä. Riippuu pitkälti säästä. Märemmässä kelissä Massa ei kovin kummoista pistesaalista ota, kuivassa ehkä nippa nappa pääsee podiumille, mutta silloin Lewiskin nousee pisteille. Kimi ei ole todellinen uhka Hamiltonille, koska lähtee samilta sijoilta ja on pisteissä reippaasti jäljessä. Ilman ongelmia piste-ero ei siis olennaisesti kavennu, jos lainkaan.
Monzassahan näyttää olevan melkoiset "hidastetöyssyt" shikaaneissa, esim. Piquet jäi niihin mahasta kiinni harjoituksissa. Varmasti hajoaa auto, jos koittaa oikaista vähänkään vauhdikkaammin.
Ensimmäisessä shikaanissa tosiaan on töyssyt tai pujottelu, jos vetää suoraan. Toinen shikaani sen sijaan on oikaistavissa. Ascari taas ei. Mutta ei kuskit oikaise kuin pakon edessä, eli ajovirheen tai tilan lopumisen vuoksi muutenkaan. Ei siis voida puhua oikaisun "koittamisesta", koska se ei ole tarkoituksellista, vaan tilanteen sanelema "plan B".

-Edit- Eikä pidä unohtaa Bemareita. Kuivemmassa kelissä vauhtia piisaa, joten ne ovat kantona kaskessa ainakin Hamiltonille ja Räikköselle. Paljon riippuu taktiikasta ja säädöistä.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ai niin Dennisillä on asiaa...

Dennis: Toro Rosso ei pärjää sunnuntaina 13.9.2008,23:54:09

Toro Rosso-tallin Sebastian Vettel aiheutti sensaation ajettuaan paalupaikalle Monzan sateisissa aika-ajoissa. Tallin hienoa päivää täydensi Sebastien Bourdais, joka sijoittui neljänneksi.

- En olisi voinut toivoa parempaa. Näissä olosuhteissa asetelmat tasoittuvat, kertoi Bourdais Toro Rosson tiedotteessa.

Toro Rosson tekninen johtaja Giorgio Ascanelli myönsi kuitenkin Vettelin ja Bourdaisin ajaneen pienehköllä polttoainelastilla. McLarenin tallipomo Ron Dennis vihjaili Toro Rosson pärjänneen aika-ajojen finaalivaiheessa sellaisilla säädöillä, joissa oli paljon downforcea. Dennisin ennustuksen perusteella Toro Rosso ei tule pärjäämään sunnuntaina kisaolosuhteissa.
Sportti

Berger on samaa mieltä...

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/09/711736
 
Viimeksi muokattu:

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Dennis on oikeassa mielestäni. Domenicali sanoi, että Ferrari on sateella alakynnessä Laareniin nähden, ja Ferrari on ottanut säädöissään huomioon kuivan kelin mahdollisuuden sunnuntaina ja se oli aika-ajomenestystä vastaa (ssädöt?)
 

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Ferrari myöntää avoimesti että auto on huono sadekelillä. Ei mitään uutta onhan se jo nähty. Luultavasti renkaiden lämmöt on myös sadekelillä mihin kompastuvat...

Voi maksaa tallille paljon. Kimille on jo maksanut.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/09/711625
Nyt päästiin asiaan:) Olen mielenkiinnolla seurannut Kimin ongelmia ja miettinyt mistä ne oikein juontuvat.

Jos muistelen oikein, niin Mäkkärillä oli Kimin aikaan myös renkaiden lämpöongelmia, ainakin yhdellä kierosella (jotenkin jäi jopa sellainen kuva, että tämä oli perus syy jonka vuoksi Mäkkäri vastusti kisabensa aika-ajojen muuttamista tyhjille tankeille?). Muistelen myös jonkin sadekisan jossa Kimi täräytti suoraan toisen auton persuuksiin ja vauhti hiipui muutenkin heti kisassa sateen alettua. Selitys oli että eturenkaiden lämmöt laskivat liian alas. Kuitenkin Kimillä on jopa legendaarinen maine sademihenä alemmissa luokissa, puhumattakaan joistain ajatuista F1-kisoista.

Yhteinen tekijä noissa talleissa on Tombasis (vai miten se oli:)) Ja aika merkittävä. Ollaanko menty strategiassa harhaan vai johtuuko se airodynamiikan filosofiasta, mene ja tiedä. Kun Kimi on lisäksi yksi parhaiten renkaitaan säästävä kuski, niin onko menty siinäkin hieman liiankin pitkälle. Ei siitä paljon iloa ole jos renkaat toimivat vain optimi oloissa puhumattakaan että ne on uuden veroiset vaihtoon tultaessa:)!
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Accuweather lupailee sadetta:

http://www.accuweather.com/world-forecast-hourly.asp?partner=accuweather&traveler=0&locCode=EUR|IT|IT009|MILANO&metric=1

edit: tais tulla väärään toikkiin mutta väliäkös sillä.
Accuweather lupaa vuorotellen sadetta ja pilvistä koko päiväksi, joten ei tuosta kyllä mitään selkeää ennustetta saa aikaiseksi :confused:

weather-forecast.com ennustaa aamupäiväksi kuuroja, iltapäiväksi kevyttä sadetta joka laantuu kokonaan illaksi.

Näkee sitten ennen gp:n alkua että missä mennään :D
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Nyt päästiin asiaan:) Olen mielenkiinnolla seurannut Kimin ongelmia ja miettinyt mistä ne oikein juontuvat.

Jos muistelen oikein, niin Mäkkärillä oli Kimin aikaan myös renkaiden lämpöongelmia, ainakin yhdellä kierosella (jotenkin jäi jopa sellainen kuva, että tämä oli perus syy jonka vuoksi Mäkkäri vastusti kisabensa aika-ajojen muuttamista tyhjille tankeille?). Muistelen myös jonkin sadekisan jossa Kimi täräytti suoraan toisen auton persuuksiin ja vauhti hiipui muutenkin heti kisassa sateen alettua. Selitys oli että eturenkaiden lämmöt laskivat liian alas. Kuitenkin Kimillä on jopa legendaarinen maine sademihenä alemmissa luokissa, puhumattakaan joistain ajatuista F1-kisoista.

Yhteinen tekijä noissa talleissa on Tombasis (vai miten se oli:)) Ja aika merkittävä. Ollaanko menty strategiassa harhaan vai johtuuko se airodynamiikan filosofiasta, mene ja tiedä. Kun Kimi on lisäksi yksi parhaiten renkaitaan säästävä kuski, niin onko menty siinäkin hieman liiankin pitkälle. Ei siitä paljon iloa ole jos renkaat toimivat vain optimi oloissa puhumattakaan että ne on uuden veroiset vaihtoon tultaessa:)!
Nykysäännöt suosivat tosiaan, että renkaita "käytetään" tehokkaasti. Elikkä ei kannata pistää tankkiin niin paljon polttoainetta kuin renkaat kestäisivät ajaa.

Yksi rengasvalmistaja saa myös sen aikaan, että käytetään yleisesti kovempaa (vähemmän kuluvaa) seosta kuin aikaisemmin, turvallisuudenkin nimissä.

Ferrarin aerodynaiikka lienee sellainen, että Kimin säädöillä ei nouse renkaiden lämmöt riittävän hyvin ainakaan yhdellä kierroksella.. Kisassa sitten Kimillä riittäisi menohaluja ainakin kuumalla säällä nopeilla radoilla.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Huisin jännät paikat iltapäivällä. Satoi tai paistoi.

Jos vettä tulee, niin voittaja voi olla kuka vaan, paitsi Massa:p.
Toisaalta, kun Hämäläinen joutuu lähtemaan vähän kauempaa niin voi olla, ettei sieltä tule kovin loistavaa suoritusta.Ennemminkin tekee taas jonkun hazardiliikkeen ja kolistelee Kimin tai Alonson kontista läpi, taistellessaan sijoituksista pisteitten ulkopuolella. Ei välttämättä Kimiltäkään oo mitään mahti suoritusta odotettavissa, jos on kuivaa, mutta sateella kaikki on mahdollista.


huh ei jaksais taaskaan odottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Ratahans

Well-known member
Liittynyt
8.5.2001
Viestit
840
Renkaista vielä! Lisäksi mielenkiintoinen poitti on, että Bridgestone ilmoitti siirtyvänsä joidenkin kisojen osalta kovimpiin seoksiin. Kimin ongelmat ovat ehkä menneet samassa linjassa? No isot pojat pelaavat, businesta businesta...

Jokatapauksessa on se herkkä laji!:D
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Toisaalta, kun Hämäläinen joutuu lähtemaan vähän kauempaa niin voi olla, ettei sieltä tule kovin loistavaa suoritusta.Ennemminkin tekee taas jonkun hazardi liikkeen ja kolistelee Kimin tai Alonson kontista läpi, taistellessaan sijoituksista pisteitten ulkopuolella.
Kansainvälisiä käsimerkkejä odotellessa. :thumbfh:
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Toisaalta, kun Hämäläinen joutuu lähtemaan vähän kauempaa niin voi olla, ettei sieltä tule kovin loistavaa suoritusta.Ennemminkin tekee taas jonkun hazardi liikkeen ja kolistelee Kimin tai Alonson kontista läpi, taistellessaan sijoituksista pisteitten ulkopuolella.
Minulla juuri pelottaa nuo Hamiltonin hazardiliikkeet. Vaikka minusta on hienoa miehen kaikki tai ei mitään-meininki, niin nyt on liian paljon hävittävää Massaan nähden mestaruustaistelussa. Kun näistä kahdesta pahasta sen pienemmän pahan eli Lewisin puolella olen mestaruustaistelussa, niin toivottavasti tällä kertaa mies ajaa enemmän järjellä kuin tunteella. Massaa ei saa päästää liian kauas pisteissä! Felipellä on helppo sauma päästä tänään MM-johtoon, jo paikkansa pitäminen riittää.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Renkaista vielä! Lisäksi mielenkiintoinen poitti on, että Bridgestone ilmoitti siirtyvänsä joidenkin kisojen osalta kovimpiin seoksiin. Kimin ongelmat ovat ehkä menneet samassa linjassa? No isot pojat pelaavat, businesta businesta...

Jokatapauksessa on se herkkä laji!:D
Näinhän se on. Tämä rengassääntö on kyllä hullu. Tallien pitäisi itse saada päättää seos, koska nyt tilanne on hyvin eriarvoinen. Sitä paitsi onko Mäkin lisäksi muita talleja, jotka ovat tyytyväisiä koviin seoksiin?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Nyt kun tuosta säästä ei oikein ota selvää, niin mitäs jos on kuivaa. En kerennyt seuraamaan harjoituksia enkä aika-ajoja, tosin aika-ajothan ajettiin oikeen tulvassa :D niin mitäs jos onkin kuivaa koko kisan, tai suurin osa siitä?

Ajettiinko missään harjoituksissa kuivassa kelissä? Esim. onko Vettelin ja Bourdasin paikka kuivalla se -10 pykälää?
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Ajettiinko missään harjoituksissa kuivassa kelissä? Esim. onko Vettelin ja Bourdasin paikka kuivalla se -10 pykälää?
Perjantain kakkosharjoitusten lopussa ajettiin jo melko kuivalla radalla, muut sessiot ovat olleet aika lailla täysin märkiä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jos rata pysyy vaan tollaisena kosteana niin ainakin Hamilton nousee tuolta takaa. Pitää muistaa että lähti välikelin renkailla Q2 seen joten kyllä säädötkin on sen mukaiset.

Huippua oli esim. kakkos harjoituksissa 5 km/t enemmän kun Heikillä ja jopa 7 km/t enemmän kuin Kimillä joka ajoi session pohjat.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Mikä tuossa sunnuntain GP2 kisaa katsellessa pisti silmään, niin kisatuomaristolla taitaa olla tänään täysi työ pitää lukua tsikaanien oikaisuista ja ajojärjestyksestä. Lähtöruuhkassa eka mutkan oikaisulla saa huomattavan hyödyn (styrokseista huolimatta) ja Ascarissa kaksi rinnan tilanteessa jos mennään suoraan niin voidaan kahden auton voimin ohittaa monta edellä olevaa autoa.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
No höh. Ratahan kuivuu koko ajan. Menee kyllä ihan tylsäksi jos on kuivaa. Massa voittaa, Heikki kakkonen ja joku BMW kolmas.
 
Ylös