Italian GP 2009, Monza - ennakkotunnelmat ja harjoitukset

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Ugh! Suuri ja mahtava Wikipedia on puhunut:
It is said that drivers can set relatively decent lap times from the beginning without much effort, but in order to set competitive times, drivers must make use of all of their skill at every corner and chicane, since both precision and aggressiveness are required, especially during qualifying.
Peleissä Monza on kyllä järjestään noobausrata, jossa aloittelijakin pärjää; pelaamieni hieman vanhempien pelien realismi taas sitten voi olla sitä itseään (Jep, Monacossa siivet minimiin ja Massenet kunnon sladissa ja 1.14,x aikoja!)

Varsinaiseen aiheeseen palatakseni tilanne näyttää aika sekavalta. Kanttareiden vesittäminen pelannee McLarenin pussiin, ja Sutilia voisi veikata pisteille.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Eipä tuo niin paljoa näy suoran lopussa. KERS-autot saavat kuitenkin huiput varmaankin aiemmin ja siinä on etu.

1 14 Mark Webber 15:30:03 342.9
2 20 Adrian Sutil 15:27:34 341.3
3 6 Nick Heidfeld 14:28:01 340.9
4 21 Vitantonio Liuzzi 14:08:05 340.6
5 12 Sebastien Buemi 14:39:40 340.5
6 11 Jaime Alguersuari 14:03:36 340.2
7 22 Jenson Button 14:41:52 340.2
8 1 Lewis Hamilton 14:35:32 339.6
9 3 Giancarlo Fisichella 14:30:51 339.3
10 7 Fernando Alonso 15:11:30 339.1

11 23 Rubens Barrichello 14:15:24 339.0
12 4 Kimi Räikkönen 14:58:29 338.3
13 8 Romain Grosjean 15:12:01 337.2

14 15 Sebastian Vettel 14:41:10 336.9
15 2 Heikki Kovalainen 14:05:34 336.7
16 5 Robert Kubica 14:47:21 336.3
17 16 Nico Rosberg 15:26:54 333.1
18 17 Kazuki Nakajima 14:39:39 333.0
19 9 Jarno Trulli 14:22:59 332.7
20 10 Timo Glock 14:21:52 331.3

Toyotan koneet ilmeisesti tällä hetkellä heikoimpia kun miehittävät neljä viimeistä sijaa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Toyotan koneet ilmeisesti tällä hetkellä heikoimpia kun miehittävät neljä viimeistä sijaa.
Toyotan koneella varustetut autot ovat olleet koko kauden aina huippunopeuksissa hitaimpia. Tämä on ollut minulle ainakin yllätys, koska Toyotan alkuvuosinhan heillä piti olla sarjan yksi tehokkaimmista moottoreista. Tiedä sitten mihin tuo etu on kadonnut.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Peleissä Monza on kyllä järjestään noobausrata, jossa aloittelijakin pärjää; pelaamieni hieman vanhempien pelien realismi taas sitten voi olla sitä itseään (Jep, Monacossa siivet minimiin ja Massenet kunnon sladissa ja 1.14,x aikoja!)
Erot ovat Monzassa luonnollisesti pienemmät, koska kurveja/kierros on vähemmän. Mutta tuleeko sitä eroa vähemmän/kurvi kuin jollain muulla radalla, ehkeipä ei. Aloittelijallehan se on kivaa kun pitkät suorat joilla huilia. Mutta ammattilainen ei huilitaukoja tarvii, eikä ne pitkät suorat välissä helpota kurvien ajamista kunnolla. Ei ehkä mikään fyysisin rata nykyformuloilla, mutta herkkyyttä vaativa. Arcadepelissähän se auto menee itsestään kiskoilla suoralla kiihdytyksessä jarrutuksessa ja kurvissa.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Viikonloppua ennakoiva Chequered Flag pyörähtää perinteiseen tapaan käyntiin kello yhdeltätoista (eli vartin päästä) BBC Five Livelta, lähetyksen voi kuunnella livenä täältä.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Eipä tuo niin paljoa näy suoran lopussa. KERS-autot saavat kuitenkin huiput varmaankin aiemmin ja siinä on etu.

1 14 Mark Webber 15:30:03 342.9
2 20 Adrian Sutil 15:27:34 341.3
3 6 Nick Heidfeld 14:28:01 340.9
4 21 Vitantonio Liuzzi 14:08:05 340.6
5 12 Sebastien Buemi 14:39:40 340.5
6 11 Jaime Alguersuari 14:03:36 340.2
7 22 Jenson Button 14:41:52 340.2
8 1 Lewis Hamilton 14:35:32 339.6
9 3 Giancarlo Fisichella 14:30:51 339.3
10 7 Fernando Alonso 15:11:30 339.1

11 23 Rubens Barrichello 14:15:24 339.0
12 4 Kimi Räikkönen 14:58:29 338.3
13 8 Romain Grosjean 15:12:01 337.2

14 15 Sebastian Vettel 14:41:10 336.9
15 2 Heikki Kovalainen 14:05:34 336.7
16 5 Robert Kubica 14:47:21 336.3
17 16 Nico Rosberg 15:26:54 333.1
18 17 Kazuki Nakajima 14:39:39 333.0
19 9 Jarno Trulli 14:22:59 332.7
20 10 Timo Glock 14:21:52 331.3

Toyotan koneet ilmeisesti tällä hetkellä heikoimpia kun miehittävät neljä viimeistä sijaa.
Miltä suoralta nopeudet ovat? Jos ovat pääsuoralta, on mahdollista ettei KERSiä edes käytetä siinä aikakierroksilla, kun hyöty on vain puoli suoraa.

Kisa on sitten erikseen, mutta silloinkin tuntuisi, että KERS on parhaimmillaan ensimmäisen shikaanin ja Lesmon jälkeen kun pääsee kiihdyttämään suoraan. Parabolica kaartuu pitkään ja hitaasti, joten lisäteho kaarteessa saattaa vain vaikeuttaa kiihtyttämistä suoralle autojen ollessa aika levottomia Parabolicasta ulos tultaessa.
 
Viimeksi muokattu:

brr

Active member
Liittynyt
19.9.2008
Viestit
44
Miltä suoralta nopeudet ovat? Jos ovat pääsuoralta, on mahdollista ettei KERSiä edes käytetä siinä aikakierroksilla, kun hyöty on vain puoli suoraa.
Eiköhän aikakierrokselle lähdettäessä kannata oksentaa lämmittelykierroksella kertynyt energia juuri ennen lähtöviivaa. KERS ei välttämättä näy huippunopeudessa jos verrataan ei-KERS autoihin, koska hyöty luultavasti "ulosmitataan" lisäämällä downforcea.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Parabolicasta taidetaan tulla noin 200 kmh ulos, joten kaikki autot saavuttavat huippunopeutensa suoran aikana. Uskon itsekin että ennen toista shikaania nopeusero on suurempi kuin pääsuoralla.

Kisassa KERS:stä alle kolmasosa käytetään (harjotusten perusteella) pääsuoralle tultaessa. Eli hyöty kohdennetaan muualle kuin pääsuoralle.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Nyt on jo pidemmän aikaan mietittänyt seuraava seikka: onko joissain autoissa parempi in-car kamera siinä kuljettajan yläpuolella? Tuntuu että ainakin Ferrarilla, Brawnilla ja McLarenilla sen lähettämä kuva olisi paljon parempi kuin esimerkiksi BMW:n tai Force Indian. Johtuuko ero omista silmistä vai muusta harhaluuloisuudesta? (Näin ainakin siis MTV3:n Maxilla.)
Joissakin on tosiaan nämä "uuden teknologian" HD-kamerat ja toisissa ne normit SD tai mitkä onkaan kamerat jota on käytetty iät ja ajat. Ei sen kummempaa mutta huima on ero! :alppu:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Monzassa kaikissa autoissa säädöt ovat suht' samanlaiset. Aika paljon varmaan autot hakkaavat rajoittajalla suorien päässä, niin KERSilliset kuin ilman sitä ovat.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Monza on näitä, kuten ennen sanottiin: mikkihiiriratoja. Jalka suorana joko kaasulla tai jarrulla. Erot kuskien välillä syntyy tarkkuudesta ja huolellisuudesta ja näin myös ohjaustasapainosta. Tietenkin kanttarien ylitys on isossa roolissa, koska niillä ratkaistaan moneen kurviin lähdöt ja puhutaan jo kymmenyksistä. Oma lukunsa, mutta kaikkin ratoihin koskeva, on nämä huippusurkeat renkaat joiden soveltuvuutta per talli ei oikein voi ennustaa. Kers ei juurikaan lisää huippunopeutta, mutta kiihdytyksiin se tehoaa ja siten nopeuttaa suorista selviämistä. Jarrut oli ennen keskeisessä roolissa, lievätkö nykyään niin tasalaatuisia, kun niistä ei paljoakaan puhuta. Kersin vaikutusta jarruttamiseen ei myöskään ole missään mainittu - sivumennen saoen. Liekö sillä vaikutusta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Eikös mikkihiirirata ole semmoinen jolla ei ole suoraa lain, pelkkää mutkaa toisen perään? :doubtful:
Mun mielestä semmoinen, jossa ei ole juuri nopeita kurveja. Kaasu on joko on/off. Mutta kait se riippuu mikkihiirestäkin. Pieni sähäkkä kyllä sopisi henkilöhahmoon joten saatoin valita väärän sarjiksen. Entäs se aavikon strutsi joka painelee kojoottia karkuun, käviskös se.
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Mun mielestä semmoinen, jossa ei ole juuri nopeita kurveja. Kaasu on joko on/off. Mutta kait se riippuu mikkihiirestäkin. Pieni sähäkkä kyllä sopisi henkilöhahmoon joten saatoin valita väärän sarjiksen. Entäs se aavikon strutsi joka painelee kojoottia karkuun, käviskös se.
Nii. Ajattelin itse sitä pään muotoa, aika pyöreetä :D

Toi boldattu osuus kuulostaa kyllä hyvältä määritelmältä :ahem:
 
Ylös