Italian GP 2017 - aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja burb
  • Aloituspäivämäärä

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Kyllä minusta tuntuu aika kummalliselta jos sadekeliin ei mitenkään valmistauduttaisi.

Mielestäni ihan parin viime kauden aikana on joskus tapahtunut yllätyksiä juuri tästä väitetystä syystä. Tässä nyt olisi Ossi Oikariselle hyvä kysymys selvittää meille amatööreille.

Ihan varmasti kisamenestys on sadekisoissa monesti laitettu sadekelin säätöjen piikkiin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Joku muutos olisi hyvä saada tuohon sadekelillä ajamattomuuteen. Ei vakuuttanut eilinen "show" sitten yhtään.

Hamilton on kova, ei voi muuta sanoa. Ja nyt myös paalupaikkojen kuningas. Varikkosuoran valtikka sillä onkin ollut jo pitkään. Vei Coulthardilta.

Strollilta kova veto. Vois ajaa Hamiltonia kylkeen ekassa mutkassa. Ocon jatkoi hyviä otteitaan. Harmi, että Red Bulleilla on hirvittävä määrä lähtöpaikkarangaistuksia.

Kisassa pitäisi olla kuivaa?
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Tiivistyksenä eilisestä aika-ajosta...

Mitä mitä ihmettä Williams eturivissä oosuhteissa joissa aikaisempina vuosina Q1 ja peräpää on kutsunut. Maailmankirjat on sekaisin...
Kerrankin Williamsilla on kuski, joka osaa ajaa sateella. :)
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kimi Räikköseltä erittäin kovaa kritiikkiä – ”Täysin typerää”

Lauantain aika-ajojen jatkaminen viivästyi lähes kahdella ja puolella tunnilla, koska sade jatkui Monzan radalla.

– On täysin typerää odottaa monta tuntia siksi, ettei meillä ole F1-sarjassa kunnollista sadekelin rengasta, jolla selviytyisi seisovasta vedestä suorilla.
Se ei ole hyvä asia meille kuljettajille eikä myöskään katsojille, Kimi Räikkönen laukoi.

– Kun aloitimme aika-ajot, oli vesiliirtoja, mutta meidän pitää saada paremmat sadekelin renkaat, koska eihän radalla oikeasti ollut kauhean paljon vettä.
- IS
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Se miksi ei ole sadekelin säätöjä niin siihen on yksinkertainen syy. Sateita kun on vähintään miljoona erillaista ja eikä ykskään ole samanlainen kuin edelliset. Joten ei yksinkertaisesti voi olla olemassa mitään säätöä jotka laitetaan alle kun sataa.
Mutta se on kans selvä että erillaisiin keleihin on erillaisia säätöjä. Puhtaalla ja kuivalle on oma säätö ikkunansa sekä myös eri asteisiin liukkaamille keleille.

Miten Mervi on taas suuressa toimittajan viisaudessaa asiaa kysynyt Kimiltä niin vastaus tulee sen mukaan. (Kimi kun ei selittele mitään typeriin kysymyksiin).
Kimillähän on jo poikakin oppinut sen että Mervin kysymykset on typeriä ja niihin voi vastata mitä sattuu tai olla vastaamatta. :)
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Miten täällä puhutaan noista sadekelin säädöistä kuin se olisi jotain rakettitiedettä. Vai monenlaisia eri sadekelejä? No joo joskus sataa enemmän joskus vähemmän, mutta jos puhutaan kelistä jolloin käytetään joka tapauksessa vain full wet renkaita, niin tuskin on olemassa jotain rajaa siihen monta milliä pitää sataa että käytetään säätöjä x tai y. Sateella laitetaan aina enemmän siipeä ja enemmän maavaraa. Sitten kenties säädetään jotain moottorikarttaa niin ettei kaikki teho mene välttämättä takapyörille samalla tavalla kuin kuivalla kelillä.

Jos taas on tällainen tilanne kuten eilen eli vettä satoi ja tiedetään että tänään ei sada, niin tottakai aika-ajo ajetaan kuivan kelin säädöillä, mikäli säännöt kieltää autoon koskemisen ennen kilpailua. On aivan turhaa ruuvata enemmä siipeä paremman lähtöruudun toivossa varsinkaan missään Monzassa missä jengi tulee molemmilta puolilta ohi suoralla.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Joo ei tosiaan ole sen enempää erilaisia sadekelejä kuin mitä kuiviakaan kelejä. Nykyautot lisää toki oman haasteen tuohon sadekelisäätämiseen kun on tuota jarruautomattiikkaa ja ERS tehot tulee automaattisesti sijainnin perusteella. Enemmän varmaan tuo sadesäätäminen on jätetty pois koska kunnon sateessa ei anneta ajaa ja lopulta kun ajetaan on aina lähes intermediate kelit.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Miten täällä puhutaan noista sadekelin säädöistä kuin se olisi jotain rakettitiedettä. Vai monenlaisia eri sadekelejä? No joo joskus sataa enemmän joskus vähemmän, mutta jos puhutaan kelistä jolloin käytetään joka tapauksessa vain full wet renkaita, niin tuskin on olemassa jotain rajaa siihen monta milliä pitää sataa että käytetään säätöjä x tai y. Sateella laitetaan aina enemmän siipeä ja enemmän maavaraa. Sitten kenties säädetään jotain moottorikarttaa niin ettei kaikki teho mene välttämättä takapyörille samalla tavalla kuin kuivalla kelillä.
Unohdit pyöränkulmat. Ainakin ennenwanhaan, camberia laitettiin sateella huomattavasti vähemmän kuin kuivalla = saderengas ei sorru alle läheskään niin paljoa.

OT jos nuo saderenkaat nostaa maavaraa, siis staattista sen 0,5 cm, niin sehän on itse asiassa aika paljon, vaikka pieneltä kuulostaakin.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Ei tartte sitten Ferrarilla ihmetellä miksi muut menee kosteissa keleissä kovempaa?!? Aivan taatusti auton säädöissä pitää edelleen huomioida vallitseva säätila. Pitäähän niissä huomioida tuulen suuntakin. Ehkä Kimi ja Vettel tarkoittavat, että niiden strategia on jo vuosia ollut, säätää auto pelkästään sunnuntain olosuhteisiin sopivaksi. Toisaalta sekin taitaisi olla virhe tämän kauden luonteen takia, jolloin tekniset sääntömuutokset ovat tehneet aika-ajoista entistä tärkeämpiä. Ohitusten vähentyminen kasvaneiden kaarrenopeuksien, sekä autojen leventymisen takia, luulisi huomioitu strategioita luotaessa.
Kyse ei ole vain Ferrarista, vaan kaikista tiimeistä. Edelleen, mitään klassisia sadekelin säätöjä ei nykyisin enää ole. Siis siihen tapaan, että kuivan ja kunnollisen märän kelin säädöillä olisi sekuntikaupalla eroa. Pientä hienosäätöä pystytään tekemään nykyisin, siinä se. Jotkut autot toimivat paremmin märässä ja viileässä kuin toiset, näinhän se on aina ollut. Olivathan sadekelin renkaatkin ennen huomattavasti parempia, nykyiset Pirellit siirtävät huomattavasti vähemmän vettä kuin vielä vuosikymmen sitten oli tilanne.

Vettelin eilisestä haastattelusta:

"You set up the car to go as fast as you can, and the classic rain set-ups don't exist anymore," he said.

"I doubt if anyone set up the car for the wet today."

Autosport.com 2.9.2017
 
Ylös