Italian GP 2017 - aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja burb
  • Aloituspäivämäärä

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4294
Sijainti
Maalla
Q3 tulos. Strollilta ja Oconilta kovat vedot vaikeissa olosuhteissa :

 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Ohitukset vaikeita suorilla. Ei helposti pääse oconin ja strollin ohi kyl ajaessa. Helppoa ei tule takana oleville. Hämis nousee pisteissä ykköseksi ja pitää sitä loppukauden hyvin luultavasti. Vettelille paha takaisku tämä
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6264
Ohitukset vaikeita suorilla. Ei helposti pääse oconin ja strollin ohi kyl ajaessa. Helppoa ei tule takana oleville. Hämis nousee pisteissä ykköseksi ja pitää sitä loppukauden hyvin luultavasti. Vettelille paha takaisku tämä
Force Indialta löytyy myös ainakin sen verran suoranopeutta, että ei ainakaan kovin helposti ohi pääse.
 

formulajooseppi

Well-known member
Liittynyt
6.11.2013
Viestit
1256
Kimi tokaissut että ei ole vuosiin ollut enää sadekelin säätöjä erikseen autossa mitä lie tarkoitti. Eli ei vaan saaneet renkaita toimimaan siitä ero
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
948
Kimi tokaissut että ei ole vuosiin ollut enää sadekelin säätöjä erikseen autossa mitä lie tarkoitti. Eli ei vaan saaneet renkaita toimimaan siitä ero
Bottas taasen sanoi, että auto ei todellakaan säädetty tälle kelille. Ota näistä nyt sitten selvää. Ja entäs Hamiltonin säädöt sitten? Joka tapauksessa, miten voi jäädä tallikaverista lähes 2,3 sekuntia. Umpisurkea suoritus Bottakselta.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13811
Omakin näkemys vahvistuu vaan, että kuivalla Bottas pystyy toisinaan pärjäämäänkin Hamiltonille, mutta märällä ero kasvaa. Vaikka Maxia hehkutetaankin, näkisin Hamiltonin sarjan parhaana sadekuskina. Melko eleettömästi ja virheettömästi vaan menee monesti keulilla.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Jos ajoja olisi jatkettu heti Grosjeanin kolarin jälkeen, olosuhteet olisivat olleet hyvät. Nyt ehti kerääntyä vettä radalle kun vatvottiin.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Strollin alku formuloissa oli aika hankala. Kenties kaveri oli muutenkin suurennuslasin alla joten paineita varmasti oli ja on vieläkin. Nyt kuitenkin melko surkealla autolla ajettu yksi podium ja yksi eturivin lähtöruutu, joten kehitystä on tapahtunut huikeasti. Ensi kaudella meno on jo varmasti tasaisempaa. Kyseessä on kuitenkin huippu lahjakas kuljettaja, sen osoittaa jo menestys pienemmissä luokissa. Myös Ocon ajoi vakuuttavasti jättäen mm. Bottaksen ja molemmat Ferrarit taakse. Hienoa jälkeä nuorilta kavereilta.

Hamilton taas sateessa aivan omassa luokassaan, ei todellakaan mikään helppo tiimikaveri. Kuivalla Bottas olisi kenties pistänyt kampoihin ainakin harkkojen perusteella, mutta Hamiltonilla on kyllä tapana viimeistään Q3:ssa ottaa luulot pois.
 

Mr Hindsight

Well-known member
Liittynyt
20.3.2016
Viestit
1145
Siis onko joillekin muka yllätys, ettei näissä nykyautoissa ole enää kunnollisia "sadekelin säätöjä"?

Kaikella kunnioituksella aivan kaikkia kohtaan; oletteko kiven alla eläneet, sillä onhan tuosta kuskit ja tiimit toitottaneet jo vuosia.

Paha enne, että Hamilton katoaa kyllä huomenna maisemaan. Toivottavasti ainakin Ocon pääsisi palkintopallille, sen ansaitsisi.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Bottas taasen sanoi, että auto ei todellakaan säädetty tälle kelille. Ota näistä nyt sitten selvää. Ja entäs Hamiltonin säädöt sitten? Joka tapauksessa, miten voi jäädä tallikaverista lähes 2,3 sekuntia. Umpisurkea suoritus Bottakselta.
Renkaat. Bottas sanoi, että renkaita ei saanut toimimaan.
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Bottas taasen sanoi, että auto ei todellakaan säädetty tälle kelille. Ota näistä nyt sitten selvää. Ja entäs Hamiltonin säädöt sitten? Joka tapauksessa, miten voi jäädä tallikaverista lähes 2,3 sekuntia. Umpisurkea suoritus Bottakselta.
Veikkaan Kimin tarkoittaneen sitä, että ei ole vuosiin enää laitettu autoihin sadekelin setuppia kisoissa, koska harvoin on ollut kovin todennäköistä vetää aika-ajot JA kilpailu sadekelissä. Varmaan on myös säätövarat pienentyneet sen suhteen, koska noita sadekelin säätöjä ei enää tarvita, mutta saishan sinne nyt esim. lisää siipeä ruuvattua. Muistelisin Valtterin Williamsilla joskus sanoneen, että ottivat säädöissä pientä riskiä (se Kanadan kolmossija?) sunnuntaita ajatellen, kun oli jonkunmoinen mahdollisuus sadekisaan. Ei sitte tullut kuitenkaan (mikäli dementoituneet aivosoluni oikein muistavat... tai edes toinen niistä).
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Veikkaan Kimin tarkoittaneen sitä, että ei ole vuosiin enää laitettu autoihin sadekelin setuppia kisoissa, koska harvoin on ollut kovin todennäköistä vetää aika-ajot JA kilpailu sadekelissä. Varmaan on myös säätövarat pienentyneet sen suhteen, koska noita sadekelin säätöjä ei enää tarvita, mutta saishan sinne nyt esim. lisää siipeä ruuvattua. Muistelisin Valtterin Williamsilla joskus sanoneen, että ottivat säädöissä pientä riskiä (se Kanadan kolmossija?) sunnuntaita ajatellen, kun oli jonkunmoinen mahdollisuus sadekisaan. Ei sitte tullut kuitenkaan (mikäli dementoituneet aivosoluni oikein muistavat... tai edes toinen niistä).
Parc Ferme -sääntöhän nuo erilliset sadesäädöt viimeistään tappoi, mutta käsittääkseni niiden käyttö oli loppunut jo aiemmin. Veikkaan syyksi sitä, että aerodynamiikka on mennyt niin hienosäädöksi, että radikaalit sademuutokset pilaisivat kokonaisuuden. Aiemmin sadesäädöissä käytetty maavaran nosto on nykyään hoidettu halkaisijaltaan isommillla intermediate- ja saderenkailla (tosin ne nostaa maavaraa vain 0,5 cm jos oikein muistan). Parc Ferme-säännöissä takasiipeen ei saa puuttua ollenkaan ja etusiipeäkin voi säätää hyvin rajoitetusti.

Jos vielä palaan monsuunirenkaisiin, niin nekään eivät pelasta, jos radalla on paksulti seisovaa vettä. Hitaasti ajamalla ehkä, mutta jos tulet kohtaan 250 km/h lasissa, niin mitään ei ole tehtävissä vesiliirron suhteen. Liekö sellaista rengasta olemassakaan, joka tuossa vauhdissa säilyttää pidon parin sentin syvyisessä lammikossa. Rankassa sateessa monsuunirenkaat eivät myöskään auta siihen todelliseen ongelmaan: näkyvyyteen. Renkaat nostavat niin paljon vettä ilmaan, että takanatulijoiden näkyvyys on pari metriä. Jo ennen monsuunirenkaita pitäisi autoihin laittaa lokasuojat, jos sateella halutaan ajaa.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
627
Sijainti
Kerros 107
https://www.suomif1.com/2017/09/kimi-raikkonen-lyttasi-sitkean-f1-luulon-potypuheena-c-moren-haastattelussa-ei-sellaisia-ole-ollut-enaa-vuosiin/

– Ei meillä ole märän tai kuivan kelin asetuksia. Ei sellaisia ole ollut enää vuosiin, Räikkönen totesi.
Juu, eikös nykyisin ole vain vähän kuivan kelin renkaita korkeammat sadekelin kumit jolloin maavara hiukan nousee. Vähän epä-luistoneston säätöjä pyöritellään ratista ja downforcea muutetaan tarpeen mukaan.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ei tartte sitten Ferrarilla ihmetellä miksi muut menee kosteissa keleissä kovempaa?!? Aivan taatusti auton säädöissä pitää edelleen huomioida vallitseva säätila. Pitäähän niissä huomioida tuulen suuntakin. Ehkä Kimi ja Vettel tarkoittavat, että niiden strategia on jo vuosia ollut, säätää auto pelkästään sunnuntain olosuhteisiin sopivaksi. Toisaalta sekin taitaisi olla virhe tämän kauden luonteen takia, jolloin tekniset sääntömuutokset ovat tehneet aika-ajoista entistä tärkeämpiä. Ohitusten vähentyminen kasvaneiden kaarrenopeuksien, sekä autojen leventymisen takia, luulisi huomioitu strategioita luotaessa.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4399
Tiivistyksenä eilisestä aika-ajosta...

Mitä mitä ihmettä Williams eturivissä oosuhteissa joissa aikaisempina vuosina Q1 ja peräpää on kutsunut. Maailmankirjat on sekaisin...
 
Ylös