Italian GP 2018 - Jälkihöyryt

ouzei

Well-known member
Liittynyt
22.5.2018
Viestit
2862
Itse väitän että Ferrarin olisi pitänyt pitää Kimi ulkona vielä ainakin 5 kierrosta (tai sitten sisään heti kun Lewiskin tulee), ei HAM olisi sieltä ohi tullut ilman varikkokäyntejä.

Mutta vaikea paikka oli Ferrarille koska mersu oli jatkuvasti nopeampi, mutta silti näen että kisa olisi ollut voitettavissa. Mersu vaan oli parempi taktisessa pelissä ja Kimin yksin jääminen ei auttanut asiaa.
Kimin kannalta ainoa mahdollisuus voittoon olisi ollut, että olisivat pysähtyneet samalla kierroksella, mitä tietenkään Mercedes ei olisi tehnyt missään tilanteessa. Jos Kimi olisi pysynyt vielä ulkona, niin Hamilton olisi tullut sisään ja mennyt undercutilla helposti ohi. Vauhtia oli sen verran, että tuo on päivänselvä homma. Nyt nähty ratkaisu oli ainoa keino pysyä edellä siinä vaiheessa kisaa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8800
Sijainti
Vantaa
Onko kukaan miettinyt, että Ferrari pelasi Kimin pois voittotaisteluista esim. moottoriasetuksilla ja rengaspaineilla? Ei auto noin hidas voi olla kisasetupissa yks kaks. Eniten ihmetytti se, että Bottas ei päässyt Red Bullista ohi, kun taas Hamilton ajoi älytöntä vauhtia Räikköstä kiinni suorilla. Oliko Räikkösen koneessa ihan oikea asetus päällä?
 
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Onko kukaan miettinyt, että Ferrari pelasi Kimin pois voittotaisteluista esim. moottoriasetuksilla ja rengaspaineilla? Ei auto noin hidas voi olla kisasetupissa yks kaks. Eniten ihmetytti se, että Bottas ei päässyt Red Bullista ohi, kun taas Hamilton ajoi älytöntä vauhtia Räikköstä kiinni suorilla. Oliko Räikkösen koneessa ihan oikea asetus päällä?
Tottahan toki Ferrari halusi hävitä kotiradallaan ja katsella kun Mersu ajaa kunniakierrosta muodostelmassa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Onko kukaan miettinyt, että Ferrari pelasi Kimin pois voittotaisteluista esim. moottoriasetuksilla ja rengaspaineilla? Ei auto noin hidas voi olla kisasetupissa yks kaks. Eniten ihmetytti se, että Bottas ei päässyt Red Bullista ohi, kun taas Hamilton ajoi älytöntä vauhtia Räikköstä kiinni suorilla. Oliko Räikkösen koneessa ihan oikea asetus päällä?
Renkaankäyttö kisassa oli molemmilla Ferrarilla huonoa. Yleensä heidän vahvuus. Liian vaihteleva keli perjantain pitkiin vetoihin vai liikaa otettiin renkaasta aika-ajoa varten?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1112
Minun mielestä ainoa taktinen virhe Ferrarilta oli, ettei Kimin pysähdyksen jälkeen reagoitu tilanteeseen. Kimin olisi pitänyt ajaa pari nopeaa kierrosta, jonka jälkeen aikaeroa Hamiltoniin olisi täytynyt vain kontrolloida ja välttää saavuttamatta Bottasta. Säästää renkaita ja bensaa sitä varten, että kun Hamilton tekee stopin niin kaikki aseet ovat käytettävissä. Nyt kun Hamilton teki stopin oli Kimi oli käytännössä riisuttu aseista ja pelkästään maaliin selviäminen noilla renkailla oli työn takana. Toki Kimi olisi voinut tämän itsekin ymmärtää ja kysellä vähän aikaeroja tiimiltä, mutta minusta tämä on taktikon tehtävä.

Tietysti jos olisi päässyt heittämällä ohi Bottaksesta niin tilanne olisi ollut toinen, mutta oliko se välttämättä tarpeellista laskea sen varaan?
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Hamilton sanoi että ajoi kurvit hiljaa ja säästi renkaita, kun Kimi taasen päästeli mutkat kovaa. Kertoneen Mersun nopeudesta kisavauhdissa.
Hamilton sanoi olevansa ideaalitilanteessa koska imun ja DRS:n takia hänellä oli mahdollisuus ajaa mutkat hiljaa ja säästää renkaita, kun suoralla sai aina eron takaisin kiinni.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Näköjään ovat Kimin viime aikaiset otteet olleet liiankin vahvoja Vettelin makuun, kun kummasti tuli aina ylistystä Kimin suuntaan, silloin kun Kimi ei ollut voittotaistoissa mukana. Hienoa on ollut Kimin suoritustaso, varsinkin Itävallasta alkaen. Ilman kolmea ilman omaa syytä tullutta keskeytystä Ferrarit olisivat sunnilleen tasapinnoissa, eikä Vettelillä olisi silloin varaa sanoa mitään.

Alkukausi ei toki ollut vauhdillisesti parasta Kimiä, mutta Vettel on tehnyt niin lukemattoman määrän virheitä, ettei tuolla tyylillä mestaruutta voiteta, jos Hamilton jatkaa tasaisia suorituksia.

Kimin osalta taas melkoisiin tiimin virheisiin on kaatunut monta mahdollisuutta paaluun/voittoon. Turhauttavaa millaista kuraa Kimi saa tällä hetkellä niskaan, kun suoritukset ovat olleet loistavia.

Itävalta: Kimi toinen. Tallimääräystä ei vielä nähty, joten Vettel jäi kolmanneksi. Huhujen mukaan Marchionne oli todella pettynyt, kun Kimi ei päästänyt Vetteliä edelleen.

Britannia: Kimi aika-ajon kolmas, vain alle kymmenyksen päässä paalusta. Osui startissa Hamiltoniin ja sai rangaistuksen. Nousi lopulta kolmanneksi, Vettelin voittaessa.

Saksa:
Kimi nousi ekojen stoppien jälkeen kärkeen. Antoi tallimääräyksellä tilaa Vettelille. Vettel ajoi sateen alkaessa ulos ja keskeytti. Kimi olisi voittanut kisan, jos Ferrari olisi ottanut Kimin sisään, mutta nukahtivat ja Kimi jäi kolmanneksi.

Unkari: Kimi hallitsi sadeaika-ajoa todella vakuuttavaan tyyliin. Vettel ei ollut sateella edes lähellä Kimin vauhtia, joka melkoinen yllätys edelliskausien sade-esityksiin nähden. Talli mokasi paalun lähettämällä Kimin viimeisellä vedolla ruuhkaan, samaan aikaan kun olot paranivat ja Kimin kärkiaika alitettiin. Silti Vetteliä nopeampi. Kisassa jäi startissa Vettelin taakse. Nousi kolmanneksi, kun Mersu uhrasi Valtterin sabotoidakseen Vettelin kisaa.

Belgia: Kimiltä koko kauden parasta menoa ja läpi viikonlopun tuntui, että nyt vain viikonloppu ongelmitta läpi ja paalulta voittoon. Paalu olisi pitänyt ehdottomasti ottaa, mutta Ferrari mokasi sateen alkaessa täydellisesti. Kimi veti märällä radalla kärkiajan, mutta sitten bensa loppui ja muut ajoivat kuivuvalla radalla sekuntikaupalla kovempaa. Startissa tämä tiimin moka sitten vielä enemmän kostautui, kun Ricciardo ajoi Kimin perään ja tuloksena keskeytys. Samaan aikaan Vettel ajoi kisan voittoon.

Italia: Nyt se paalu (jonka olisi pitänyt tulla jo kahdella edellisellä radalla) tuli. Kisassa toinen sija, kun renkaat loppuivat ja Hamilton tuli ohi. Valtteria käytettiin Unkarin tapaan jarruna. Vettel sähläsi ihan omiin nimiin (josta on turha Kimiä tai Hamiltonia syyttää) ja oli alun kolarin jälkeen lopulta neljäs.

Jos Kimi jää ilman jatkosopimusta niin se on kyllä valtava pettymys ja oikeusmurha, kun katsoo millaisia tämän kauden suoritukset ovat olleet.

Tässäpä tämä hyvin tiivistettynä :thumbup:

Ja kun marginaalit on pienet, se että tallin keskittyminen on siinä että kuski no.1 saa parhaan palvelun niin selvästi tämä johtaa siihen että Kimin tuki on vaillinnaista ja tälläisiä jatkuvia virheitä tulee.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Renkaankäyttö kisassa oli molemmilla Ferrarilla huonoa. Yleensä heidän vahvuus. Liian vaihteleva keli perjantain pitkiin vetoihin vai liikaa otettiin renkaasta aika-ajoa varten?
Tämä tukee ylläolevaa pohdiskelua.

Räikkönen ajoi kyseisellä pehmeän rengasseoksen sarjalla kisan viimeiset 33 kierrosta, ja aiemmin tehtyjen laskujen mukaan renkaan olisi pitänyt kestää se vaivatta. Näin ei kuitenkaan käynyt.

Nyt Pirellin moottoriurheilujohtaja Mario Isola selittää, miksi Räikkösen takarengas ei kestänytkään.

Isolan mukaan laskelmat menivät pieleen, kun Monzan harjoituksia sotkivat sade ja Marcus Ericssonin kolarointi. Dataa renkaiden suorituskyvystä ei saatu kerättyä tarpeeksi.

- Pitkän vedon kesto oli kymmenen kierrosta, ja siitä yritetään päätellä, mitä tapahtuu, mutta se ei ole aina mitenkään lineaarista, Isola kuvailee.

Siten Ferrarilla oli jo alun perin täysin väärä käsitys pehmeän rengasseoksen kestokyvystä. Italialaistallissa oli arvioitu, että pehmeä seos kantaa autoa ongelmitta jopa 35 kierrosta.

Ongelmana rakkuloituminen
Kisassa Räikkösen rengas kärsi erityisesti heti 20. kierroksella tehdyn pysähdyksen jälkeen, jolloin suomalaisen piti paahtaa kovia kierrosaikoja pudottaakseen Hamiltonin vauhdistaan ennen britin omaa pysähdystä.

Lisäksi on huomioitavaa, että Räikkösen ongelmat ilmenivät pehmeän mutta ei superpehmeän seoksen renkaissa.


- Pehmeä seos on alttiimpi menemään rakkuloille, koska se kuluu pinnasta vähemmän, Isola sanoi.

- Vähäisempi kuluminen tarkoittaa kuumuuden lisääntymistä seoksen sisällä ja siksi se menee rakkuloille.

Ongelmat pahenivat, kun Räikkönen joutui Valtteri Bottaksen taakse, eikä päässyt ohi.

- Kun ajaa toisen auton perässä, menettää pitoa (downforce), ja silloin auto liukuu enemmän. Joten kun vertaa superpehmeään seokseen, joka tuottaa enemmän pitoa ja liukuu vähemmän, tämä kaikki aiheuttaa renkaiden rakkuloitumista, Isola selittää.

Isola huomauttaa, että vaikutus vielä tehostui Räikkösen kohdalla, joka ajoi suorituskyvyn rajoissa pehmeän rengassetin ensimmäisistä kierroksista lähtien.

Vettelkin olisi kärsinyt
Autosportin asiantuntija Gary Anderson puolestaan piti takarenkaiden liukastelua Ferrarille leimallisena ongelmana.

- Jos (Sebastian) Vettel ei olisi törmännyt Hamiltoniin ja olisi ajanut kärjessä, hän olisi luultavasti kärsinyt samasta ongelmasta, Anderson kirjoittaa.

Andersonin mukaan Ferrarin aliohjautuva auto sai Monzassa kuljettajat kääntämään autoaan mutkissa tavalla, joka aiheutti itsessään yliohjautuvuutta ja takarenkaiden liukimista - erityisesti pehmeällä rengasseoksella.

Ratkaisevaa saattoi olla lopulta Räikkösen 20. kierroksen varikkopysähdys.

- Se oli aivan liian aikainen, ja sillä sillä hetkellä hän ajoi kärjessä ja hallitsi tilannetta melko hyvin - joten viisi kierrosta lisää olisi saattanut muuttaa lopputuloksen, Anderson toteaa.
https://www.iltalehti.fi/formulat/201809052201181537_fo.shtml
 

christian86

Well-known member
Liittynyt
17.9.2005
Viestit
315
Kimin kannalta ainoa mahdollisuus voittoon olisi ollut, että olisivat pysähtyneet samalla kierroksella, mitä tietenkään Mercedes ei olisi tehnyt missään tilanteessa. Jos Kimi olisi pysynyt vielä ulkona, niin Hamilton olisi tullut sisään ja mennyt undercutilla helposti ohi. Vauhtia oli sen verran, että tuo on päivänselvä homma. Nyt nähty ratkaisu oli ainoa keino pysyä edellä siinä vaiheessa kisaa.
Itse asiassa Kimi olisi voinut jatkaa radalla ainakin kierroksen ja antaa Hamiltonin mennä ekana sisään. En tiedä moniko huomasi, että Kimin palatessa radalle nappipysähdyksen jälkeen tuli hän vain noin 1s Grosjeanin edelle. Hamilton olisi kaiken järjen mukaan jäänyt samassa kohtaa Grosjeanin taakse ja tuhrannut ainakin sen yhden kierroksen takana.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9356
Renkaiden kanssahan Mercedes ja Hamilton kokivat saman kohtalon Itävallassa, ja silloinkin nimenomaan soft oli se ongelmarengas.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Renkaiden kanssahan Mercedes ja Hamilton kokivat saman kohtalon Itävallassa, ja silloinkin nimenomaan soft oli se ongelmarengas.
Jeps, koska kuluu vähemmän kuin supersoft, niin lämpiää enemmän ja rakkuloi helpommin.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
1528
Itse asiassa Kimi olisi voinut jatkaa radalla ainakin kierroksen ja antaa Hamiltonin mennä ekana sisään. En tiedä moniko huomasi, että Kimin palatessa radalle nappipysähdyksen jälkeen tuli hän vain noin 1s Grosjeanin edelle. Hamilton olisi kaiken järjen mukaan jäänyt samassa kohtaa Grosjeanin taakse ja tuhrannut ainakin sen yhden kierroksen takana.
Totuuden perää, mutta jos jossitellaan niin Grosjean olisi myös voinut tulla sisään samalla kierroksella, jolloin Hamilton ei olisi jäänyt tämän taakse vaan olisi ajanut Kimin edellä voittoon. Vähissä olivat siis Ferrarin taktiikkavaihtoehdot.
 
Ylös