Itsesuunnitellut moottoriradat

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
Tähän toikkin saa siis laittaa vaan niitä ratoja, jotka ovat kokonaan itse suunniteltuja. Itselläni on niitä paperilla yli tuhat.
 

MrMasaTasa

Well-known member
Liittynyt
6.12.2010
Viestit
215
No, teinpäs omankin. Thunder Ring.

Logo:


Kartta:


Vaaleansininen on paddock, ja siniset on katsomoita.

Korkeuserokarttaa en nyt jaksa tehdä...

Tietoja:
Mutkia 10
Pituus noin 4,9 km
65 kierrosta
Sijainti Järvenpää, oma kotikaupunkini, mikäli siellä enää on yhtään sopivankokoista plänttiä
Huippunopeus noin 310 km/h
Korkeusero 31 metriä.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Originaali Imatrack

Ihka ensimmäinen ratasuunnitelmani mihin näin yhtään vaivaa (toisin sanoen käytin viivotinta ja ruutupaperia ja aikaa sen piirtämiseen). Tältä lainasin sitten nimen ratasuunnitelukilpailuun, kun kilpailutyölle piti nimi antaa.

Nimi viittaa 80-luvun puoliväliin, koska silloin Imatralle oltiin katuradan vanhentumisen takia suunnittelemassa oikeaa moottorirataa, mikä ei sitten koskaan toteutunut. Samaten alkuosan kovin Hungaroringmaiset muodot antaisivat olettaa, että tunsin jo sen profiilin. Myös korkeuserot noudattelevat Unkarin rataa, kuvan yläosan ajattelin korkeammalle kuin maalisuoran.

Ideana oli sisällyttää rataan vähän kaikkea, joskin nopea ja ajettava osuus kyllä jäi puuttumaan - pidin radan pidennysosaa tuolloin sellaisena, mutta nyt tiedän paremmin. Sen sijaan shikaani löytyy ja katuratamainen tiukka ysikymppinen, hiusneuloja parikin ja kaksi loivaa "kinkkiä". Jo tuolloin näköjään kiinnitin huomiota "olennaisuuksiin", eli siihen että rata voidaan rakentaa kahdessa vaiheessa, lyhyempi klubirata ensin; ensiapupisteet (punaiset) ja tv-kameroiden paikat (kärpäsenkakat) on myös suunniteltu.

Radasta on olemassa vielä vanhempi versio, jossa neliskulmainen pidennysosa on pyöreämpimuotoinen, ja sen sisään on suunniteltu ajoharjoittelukeskus. Rata hyödynsi tuolloin ison ympyrän kaarta vasemman ylälaidan mutkassa.

Nykymittakaavalla rata on liian lyhyt ja suorat varsinkin. Klubiratana menisi, mutta aika hitaita ovat mutkat kaiken kaikkiaan. Jos mittakaavaa suurennettaisiin puolitoistakertaiseksi, niin sitten tämäkin profiili voisi jotenkuten sopia ykkösille.

Juuri tehty selvennys alkuperäisestä:


Alkuperäisestä otetun valokopion päälle luonnostelin myöhemmin vähän jouhevampaa ratalinjausta ja loppuosa muuttui varsin radikaalisti sisältäen muunmuassa uudemmastakin Imatrackista löytyvän "pikkulesmon".
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209


Mutkat 1 ja 2: Ohituspaikkaahan tässä haetaan. Vasen-oikee sen takia, että ekan mutkan ulkokautta pääsisi tuikkamaan toiseen mutkaan sisälle ohi.
3&4: Vähän kuin Lesmot, mutta pienemmässä mittakaavassa. Kolmosvaihteen puolinopeita mutkia.
5: Kiristyvä mutka, jonka alkuosa menee kaasu pohjassa. Loppuun joudutaan nostamaan ja jopa jarruttamaan.
6: Kolmos-nelosvaihteen nopeahko mutka.
7: Radan hurjin mutka. 130R:äähän tässä on yritetty matikia, vähän tiukempana kuitenkin ettei menisi ihan kaasu pohjassa.
8: Tulee silmille heti nopean seiskamutkan jälkeen. Kolmos-nelosvaihteen mutka taas.
9: Taas kiristyvä nopeahko mutka. Näitä tuli aika monta.
10. Valencian (moottoriradan) viimeistä mutkaa tässä haettiin. Jarrutus taas käännettäessä.
11: Täysillä ajettava kinkki.

Seuraavaan rataan pitäisi käyttää enemmän aikaa mittakaavan miettimiseen. Tuossa se nyt on vähän juosten kustu. Koska mulla on photosoppi keskellä kämmentä en ruvennut korkeuskäyriä piirtelemään. Enkä niitä profiilia tehdessä juuri miettinytkään. Rata käy siis joka paikkaan. ;)
 

Nurtsi

Registered Loser
Liittynyt
9.8.2011
Viestit
5615
Tulihan noita joskus muksuna suunniteltua enemmänkin. Ehkä jossain vaiheessa viitsin jonkun tuolta vinniltä skannata.
 

Alien Eel

Well-known member
Liittynyt
7.2.2011
Viestit
401
http://imageshack.us/photo/my-images/407/imaginarytrack.png/

Kuva linkillä kun en jostain syystä saanut muuten toimimaan.

Siinä sitten olisi oma viritys. Karmea vihreä sinne sattui tulemaan, mutta toivottavasti kenenkään yöunet eivät sen takia lähteneet. Jos hiukan koittaisi sitä selittääkkin.

Nuoli kertoo minne ajetaan.
Lähtöviiva unohtui merkata, johonkin tuohon lähtösuoralle se varmaan voitaisiin pultata.
Värikoodeista sen verran että musta on rata. Harmaa asvalttiturva-aluetta. Keltainen hiekkaa. Vihreä nurmikkoa/katsomoita/paddockia/kaikkea mahdollista muuta.
Mutkat 1 & 2. Ihan samanlainen kuin edellisessä radassa, eli ohituspaikkaa haetaan.
Mutka 3. Nopea mutka joka nyt vain sattuu sopimaan omaan silmään. Ja sain paremman näköiseksi radan. Joku varmaan osaa sanoa mitä se tuossa aiheuttaa.
Mutka 4. Jyrkkä, koitin tehdä siitäkin ohituspaikan.
Mutkat 5 & 6. Shikaani. Tiedän, kukaan ei foorumilla tykkää niistä mutta pistin silti. Lähinnä koitin saada radasta taas paremman näköistä, en itse tykkää siitä kun radat on suoraa ja jyrkkä mutka loppuun. Erilaisia kurveja niin jo kelpaa.
Mutka 7. Neulansilmä vai millä tuota nyt kutsutaan. Perustelut jo edellisessä mutkassa.
Mutka 8. Neulansilmän jälkeen kiihdyttäessä pitäisi meikäläisen järjellä mahdollistaa ohituksia.
Mutkat 9 & 10. Ensin ysikymppinen ja sitten joku hiukan jyrkempi. Ehkä jotain lesmojen sukuista siinä on ajateltu mutta vähän taisi jäädä toteutus ontumaan. Turva-alueessa siksi hiekkaa ettei koiteta "oikaista" joka kerta.
Mutka 11. Kuten mutka 4.
Mutkat 12, 13 & 14. Istanbul ja 8 mutka. Sitä koitin muistella, tuollainen rasittava vasemmalle pariin otteeseen kääntyvä mutka.
Mutka 15. Lusikka pohjassa pääsuoralle ja sitten DRS auki kaikista ohi :p

Turva-alueet koitin piirtää jotenkin, hain siis sitä että rata voisi vahingossa täyttää jopa nykyaikaisen F1-radan vaatimukset. Pituutta voisin heittää tuolle tuotokselle vaikka... 5148m. Korkeutta en osaa tehdä, mutta idea on että ensimmäiset mutkat lievästi ylämäessä, ja mutkat 9-10 muusta radasta selkeästi korkeammalla.

Kommentoikaa, ovatko turva-alueet liian isoja, liikaa asvalttia vai mitä. Sainko niitä ohituspaikkoja aikaan? Ja olenko jo nyt vihatumpi suunnittelija kuin Tilke?
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Webslaven jouhevammalle versiolle :thumbup:

80-lukulaista Hungaroringin, Jerezin ym. legendaaristen ja rakastettujen baanojen 'tyyliä' siis mutta profiililtaan vaikuttaa sekä järkevämmin profiloidulta että mielenkiintoisemmalta ajella.

Alien Eel kun kommenttia haki niin eka mutka voisikin vallan mainiosti toimia ohituspaikkana ja melkein kaikkialla ympäri rataa saisi jos jonkunlaisia vääntöjä ainakin nykyvormulalla aikaan, mutta hauskuudeltaan vankan simuilukokemukseni pohjalta tuon tuomitsen ajamatta paskaksi, kaikki mutkat vaikuttaa hyvinkin ikäviltä ja mielikuvituksettomilta ajaa. Ellet meinannut pilata sillä jotain Portimaon laatuista tonttia. :D

---

Olisko semmoinen mitään että joku piirtelisi pohjaympäristön jolla sitten itse kukin voisi tilkeillä? Mulla inspiraatio kun ei kovasti nouse jos voi itse heittää vuoren vapaanmallisen fantasiaradan alle, olisi 'realistisempi' ja haastavampi suunnitella noita vaikeampaan paikkaan.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Unelmien moottorirata sisältäisi ehkä parhaat mutkat niin uudesta kuin vanhasta maailmasta:
Laguna Secan korkkiruuvi + Span Eaua de Rouge = :thumbup:
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26855
Täydellinen moottorirata ei suoria kaipaa. Niissä mitään ikinä tapahdu.


8

Radan risteämiskohdassa erotellaan pelimiehet neideistä.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße

Täydellinen moottorirata ei suoria kaipaa. Niissä mitään ikinä tapahdu.
Tällä radalla ei suorien lisäksi päissä olevia silmukoita lukuunottamaata muuta ollutkaan:

Wikipedia sanoi:
Siitä haluttiin tehdä maailman nopein moottorirata ja pohjoismutkaan tehtiin 43 % kallistus tiilistä. Hermann Lang ajoi kilpailun keskinopeudella 260 kilometriä tunnissa, mihin pystyttiin seuraavan kerran vasta kolme vuosikymmentä myöhemmin Indianapolisin 500 mailin kisassa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/AVUS
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Katurata:



Pituus on 3,845 km. Kierroksia 80 ja kisamatka 307,600 km.
Pisin suora on n. 1670 metriä pitkä. Korkeusero 27 m. Mutkia 8 kpl.
Radan leveys 5-10 metriä.
 
Viimeksi muokattu:

Ferraro

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
140
Jyväskylä Street Circuit

http://www.flickr.com/photos/83689874@N03/7662225248/in/photostream/lightbox/
En saanut kuvaa näkymään, joten tuossa linkki.

Suunnittelin siis Jyväskylän keskustaan katuradan, jolla pituutta on 5,2km. Kuten kuvasta huomaa, rata kiertää Harjun.

Radan lähtö on eteläisimmällä suoralla (Yliopistonkadulla) liikenteenjakajan vasemmalla puolella, oikealla on (ahdas) varikko. Rataa ajetaan myötäpäivään, joten ensimmäinen mutka on melko ahdas mutta nopea oikea, jota seuraa tiukka vasen. Parin hitaan mutkan jälkeen alkaa radan nopea osuus, jonka hurjin kohta on erittäin nopea oikea-vasen juuri ennen Harjun Stadionin ohittamista. Mutkayhdistelmä on ylämäkeen ja välittömästi vasurin jälkeen tullaan tasaiselle, joten se on keventävä nyppylä, ikään kuin Eau Rouge pienemmässä mittakaavassa. Stadionin ohituksen jälkeen tullaan nopeaan, alamäkeen vievään vasuriin, jonka jälkeen taitetaan takasuoralle. Sen jälkeen kierretään muutama kadunkulma ja tullaan puistokadun suoralle, joka on varmasti jännä paikka vetää kaasu pohjassa puiden välissä. Suoran päässä oleva tiukka oikea on radan kenties paras ohituspaikka. Sen jälkeen lähdetään nousemaan ylämäkeen oikea-vasen yhdistelmään, lyhyelle suoranpätkälle ja tiukkaan vasempaan. Siitä lasketaan täysillä alamäkeen ja nopeaan oikeaan, sitten vähän matkaa suoraan, jonka jälkeen radan shikaaniin, joka on radan viimeinen mutka.

Pitääpä pistellä mailia Markku Anderssonille, helppohan tää on toteuttaa! :D
 
Ylös