Jellinek
Banned
IndyCarin/CARTin teknistä historiaa
F1ien ensimmäinen hiilikuiturunkoinen autohan oli tunnetusti McLaren MP4/1.
Indy-autoihin ensimmäiset hiilikuitupalat tulivat pari vuotta myöhenmmin:
Kuitenkin ensimmäinen täysin hiilikuituinen runko tuli 10 vuotta F1:ien jälkeen 1991, jolloin Truesports esitteli 91C-runkonsa:
-91 näytti kautena ainakin näin jälkeenpäin tarkastellen sikäli ilahduttavan monipuoliselta, että runkovalmistajia olivat tuon lisäksi Lola (R.I.P.) ja myös Penske teki tuolloin oman runkonsa antaen sen myös Bettenhausen Motorsportsin ja Arciero Racingin käyttöön. 2,65 ltr turbo-V8-moottorien valmistajina autoistaan tunnetut Alfa Romeo, Buick & Chevrolet (mahtoivatkohan GM:n tuotteina olla käytännössä sama moottori?) sekä kilpa-autoiluun erikoistuneina tunnetut Cosworth ja Judd. Rengasmonopoli oli tuolloin Good Yearilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/1991_IndyCar_season
F1ien ensimmäinen hiilikuiturunkoinen autohan oli tunnetusti McLaren MP4/1.
Indy-autoihin ensimmäiset hiilikuitupalat tulivat pari vuotta myöhenmmin:
-Miten tuo undertray nyt sitten pitäisi suomentaa? -Pohjalevy?Automobilemag sanoi:1983 March Type 83C had a carbon-fiber undertray
Read more: http://www.automobilemag.com/features/columns/1207_vile_gossip_carbon_fiber_tale_when_bondo_was_still_king/#ixzz2m3h3H1Wp
Kuitenkin ensimmäinen täysin hiilikuituinen runko tuli 10 vuotta F1:ien jälkeen 1991, jolloin Truesports esitteli 91C-runkonsa:
-91 näytti kautena ainakin näin jälkeenpäin tarkastellen sikäli ilahduttavan monipuoliselta, että runkovalmistajia olivat tuon lisäksi Lola (R.I.P.) ja myös Penske teki tuolloin oman runkonsa antaen sen myös Bettenhausen Motorsportsin ja Arciero Racingin käyttöön. 2,65 ltr turbo-V8-moottorien valmistajina autoistaan tunnetut Alfa Romeo, Buick & Chevrolet (mahtoivatkohan GM:n tuotteina olla käytännössä sama moottori?) sekä kilpa-autoiluun erikoistuneina tunnetut Cosworth ja Judd. Rengasmonopoli oli tuolloin Good Yearilla.
http://en.wikipedia.org/wiki/1991_IndyCar_season