Jacques Villeneuve - epäonnekas lahjakkuus vai onnekas luuseri [OSA 1]

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Swifty- sanoi:
Lähes aina ollut tallikaveriaan huonompi, ellen ihan väärin muista.
Lyhyen ja suppean tilastokertauksen paikka. Villeneuve on ollut tallikaveriaan edellä pisteissä kaikkina muina vuosina paitsi debyyttikautenaan 1996 ja Buttonin kanssa 2003. Aika-ajojen suhteen tilanne on sama. Jos tämä on mielestäsi lähes aina niin mikäs siinä.

Aiheesta Villeneuve keskusteleminen on aina yhtä hienoa, joko keksitään, että se on aina ollut tallikaveriaan hitaampi, tai sitten tallikaverit oli vaan huonoja. Tai jotain, kuitenkin niin, että Villeneuve on hidas, muuta vaihtoehtoa ei ole. Niin paljon kuin Jacquesin mollaamisesta pidänkin, niin jonkunlaisen järjenkäytön perään voisin silti itkeä.
 

Jykä81

Well-known member
Liittynyt
8.10.2002
Viestit
56
ja Hilliäkin vastaan oli jo loppukaudesta nopeampi(tietysti kokonaisuus ratkaisee) mutta tappion voi mielestäni laittaa kokemattomuuden piikkiin...jos Hill olisi jatkanut Williamsilla vielä 97 olisi kelkka varmasti kääntynyt toiseen suuntaan,
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Sekä että, epäonninen että onnekas.

Mutta jos Buttonin jyrän alle jää, ei voi päätä silitellä! Kyseisen herran ainakin TÄYSIN ALIARVOSTETTU Fisico jyräsi maan rakoon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No lienee täysin selvää, että vuoden 2001 Buttonilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, millainen hän oli B.A.R:lla. Vuosi Fisichellaa vastaan Benettonilla oli hirveä, mutta sitä ei todellakaan pidä käyttää tuollaisessa vertailussa. Ei Jenson suinkaan ole ainut, jonka isompi tilipussi ja uusi elämäntyyli on hetkeksi sekoittanut.
 

Jykä81

Well-known member
Liittynyt
8.10.2002
Viestit
56
eikä Villeneuve nyt Buttonin jyrän alle jäänyt...hävisi kuitenkin mutta...
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Hohhoijaa. Siitä, onko Villeneuve hyvä kuljettaja vai ei, ei pitäisi ikinään edes keskustella, sillä on hän sentään yksi 27 kuljettajasta, joka on voittanut ykkösissä MAAILMANMESTARUUDEN. Itse ainakin haluan uskoa, että siihen ei huono tai edes keskinkertainen kuljettaja pysty.

Se että Ville tällä hetkellä rämpii johtuu varmastikin jostain muusta kuin ajotaidon puutteesta, vai uskooko joku, että Villeneuve ajaa tällä hetkellä samalla tasolla kuin esim. Australiassa 96 ajaessaan paalulle ensimmäisessä kisassaan?

Ja tosiaan yrittäkää ihmiset nyt herranjumala saada faktanne kuntoon ennenkuin tulette tänne päästämään isompia sammakoita suustanne...
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
aika kummallinen yhteen sattuma tietysti on sekin että omistaj/ajaja JV lähtee B.A.R tallista pois...........niin tämä samainen talli lähtee rakettimaiseen nousuu:confused: :eek!:
 
Viimeksi muokattu:

JNF

Well-known member
Liittynyt
5.12.2004
Viestit
1173
Ei mielestäni ole epäilystäkään etteikö Villeneuve olisi ollut parhaina päivinään loistava kuski. Debyytti formuloissa oli erittäin mieleenpainuva, ja vastaavia aloituksia saa etsiä todella kaukaa. Toki Jacquesilla oli täydelliset aloituskohdat F1-uralleen ja tulee muistaa, että hän oli hallitseva indy-mestari.

Ensimmäinen vuosi meni lopulta vain pienellä erolla Hillin hyväksi, mutta Ville paranti selkeästi kauden päätöstä kohden. Seuraavat kaksi vuotta jäi Frenzen selkeästi jalkoihin, vaikka häntä pidetään yleisesti varsin kovana kuskina. Muistelisin Jacquesin tuolloin sanoneen, että hän ei saa itsestään kaikkia irti, jos tallikaveri ei ole riittävän hyvä.

B.A.R:lla ei asiat enää sujuneet muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kuin olisi odottanut. On varmasti vaikea säilyttää motivaationsa, kun on saavuttanut jo mestaruuden ja ajaa sen jälkeen keskijoukossa. Ensimmäinen vuosi oli yhtä tuskaa, mutta toinen näytti jo paremmalta. Tallikaverina ollut Zonta ei pystynyt täyttämään F3000- ja urheiluautomenestyksen luomia suuria odotuksia. Kaudella 2001 aluksi näytti, että Panis olisi saanut niskalenkin Villeneuvesta, mutta otteet paranivat alkukauden notkahduksen jälkeen. Kausi 2003 oli jo melko huono, ja Button pääsi niskan päälle. Mies vaikutti enään vanhalta kehärääkiltä.

Villeneuve on mestaruutensa ansainnut. Kuten edellä on jo mainittu, mestaruuteen tarvitaan myös hyvä (paras) auto ja ripaus onnea. Toivoisin että Jacques nousisi takaisin loistovuosiensa tasolle, mutta se ei taida olla kovin todennäköistä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Heitetään nyt vielä tähän Patric Headin ja Geoff Willisin kommentit joiden mukaan JV ajeli helppoon mestaruuteen eikä saanut autosta sen pontentiaalia irti. Varsinkin Willis ei ollut JV:n otteisiin tyytyväinen.

Damoniin vertailukin on hiukka hankalaa, puheiden mukaan mies riitautui pahasti osan Willamsin väen kanssa (olikohan just Head vai Willis), ja sen takia ei saanut enää nopeutta (säätöjä) kohdalleen.

Tietysti, kyllähän mestaruuden voittaminen vaatii paljon henkiseltä puolelta, ajotaidoiltaan en pidä häntä lahjakkuutena, vaan varmaan eniten onnekkaana.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Damoniin vertailukin on hiukka hankalaa, puheiden mukaan mies riitautui pahasti osan Willamsin väen kanssa (olikohan just Head vai Willis), ja sen takia ei saanut enää nopeutta (säätöjä) kohdalleen.
Hillillä taisi olla kuitenkin puolellaan Adrian Newey, jonka siirtyminen McLarenille liittyi käsittääkseni osin Hillin lähtöön Williamsilta.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, kyllä Hill oli erityisen arvostettu juuri Headin ja Neweyn näkökulmasta. 96 kauden jälkeen tullut lähtö Williamsilta johtui täysin suhteellisen heikosta 95 kaudesta, jolloin mies teki runsaasti virheitä eikä kyennyt nostamaan tasoaan ratkaisevilla hetkillä.

Ottaisin tähän topikkiin tuossa Montoyan ongelmia käsittelevässä otsikossa ruoditut säätökysymykset. Mielestäni kumminkin sekä Hill että varsinkin Villeneuve kykenivät löytämään todella nopeasti toimivat ja kilpailukykyiset säädöt autoihinsa. Se ei suinkaan ole helppoa kuten vaikka juuri Montoyan kohdalla ollaan nähty.

Sen verran vielä, että missään vaiheessa Hillin tai Villeneuven vauhti ei ollut kateissa Williamsilla. Joissain kisoissa ei tullut tulosta, mutta se johtui kuskien virheistä ennemminkin kuin nopeuden puutteesta.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Ehkä Villeneuven ois kannattanu jäädä Williamsille eikä lähteä BAR:ille. Uskon että Ville on parempi sentäänku Ralf "ajanbroidinmaineellaykkösissä" Schumacher.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
JNF sanoi:
Seuraavat kaksi vuotta jäi Frenzen selkeästi jalkoihin, vaikka häntä pidetään yleisesti varsin kovana kuskina..
'97 Villeneuve vei kyllä Frentzeniä miten tahtoi, mutta toisella kaudella Frentzen antoi kyllä huomattavasti paremman vastuksen vaikkakin hävisi pisteissä 21-17. Monacossa Irvine puski Frentzenin ulos kilpailusta ja Kanadassa taas M Schumacher kiilas varikolta tullessaan H-H:n ulos radalta. Ilman noita takaiskuja Frentzen olisi saattanut lyödä Villeneuven pisteissä. Villeneuve oli yleensä nopeampi, mutta myös virhealttiimpi urarenkaiden tulon jälkeen.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Nasu sanoi:
Ilmeisestii aika kova ovaaliradan mies:ahem: Syheröllä ja erityisesti märällä radalla keskitason alapuolella oleva kuski:ahem: Ei ole vertailu kohdetta, kun ei koskaan ole ajanut kenenkään 'kovan' kuskin tallikaverina(muistaakseni), ja kaikki nämä Williamsilla 90 luvulla F1 maailmanmestaruudet lasken hyvän auton (suorastaan ylivoimaisen) piikkiin:ahem: Hyviä puolia on että mies on jonkinlainen väriläiskä harmaudessa ja että nautin todella paljon siitä kun voitti miihkalin silloin 1997:thumbup: Johtuen kyllä enemmän vihastani tätä kengän tekijää kohti kuin JV:n hyvyydestä:yuck: Ja todella yritteliäs kaverihan tämä JV on, tai ainakin siltä ulospäin vaikuttaisi:thumbup: Johtopäätös annettuun kysymykseen on että Kanadan poika on 'onnekas luuseri', kylläkin rikas sellainen :idea:
tohon täytyy nyt lisätä että JV näyttää osaavan nuo katuradat............ovaaliahan ja katurataa ne Cartissä päästeleekin......hyvä suoritus 'villaneuleelta':thumbup:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No tuohan se onkin fiksua yhden aika-ajon perusteella tehdä johtopäätöksiä, Villeneuve on ennen tätä vuotta ollut Monacossa surkea. Vaan kieltämättä Jaskan aika-ajosuoritus kyllä yllätti.
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Bobakki sanoi:
No tuohan se onkin fiksua yhden aika-ajon perusteella tehdä johtopäätöksiä, Villeneuve on ennen tätä vuotta ollut Monacossa surkea. Vaan kieltämättä Jaskan aika-ajosuoritus kyllä yllätti.
Onhan se asia näinkin.........mutta voihan se JV:kin kehittyä......ainakin yritystä löytyy..........potkujen pelossa:ahem:
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Jacques Villeneuve - epäonnekas lahjakkuus vai onnekas luuseri [OSA 3]

Ylläoleva provo oli sellaista josta ensimmäisessä kommentissani annoin teille pyynnön, että jättäisitte väliin. Olen teihin (pari hahmoa) siis pettynyt kun ette osaa lukea.

No mutta kuitenkin, en puutu tuohon sen enempää vaan siirryn seuraavaan osaan:
-----------------------------------------------------------------------

Jacques Villeneuvea on usein kritisoitu siitä, ettei hän ole kovin tiimihenkinen kuljettaja. Toisin sanoen hänelle tallikaveri on kuin kuka tahansa muu kilpailija eikä hän mielellään jaa dataa tallikaverinsa kanssa. Siis siinä mittakaavassa kuin moni muu. En kovin paljoa ole kuitenkaan perehtynyt tähän väitteeseen. Sanoisin, että kovan luokan kuljettaja pärjää Villeneuven kanssa ja pystyy työskentelemään Villeneuven kanssa hyvässä tiimihengessä. Olivier Panis on tällainen kuljettaja. Villeneuve arvosti Panista kuljettajana ja sama toisin päin. Heidän tiimityöskentely oli käsittääkseni hyvää.

Tässä asiassa löytyy ehkä selitys jälleen geeneistä. Gilles Villeneuvehan oli kuljettaja jonka luottamus piti jos sen saavutti itselleen. Toisaalta jos luottamuksen petti niin sitä oli mahdoton saada takaisin. Didier Pironihan Gillesiä koetteli ja kaikki tietää mitä siitä seurasi. Gillesin ja Didierin välit tulehtuivat lopullisesti. Noh, sitä ei kauaa kestänyt, sillä Gilles kuoli heti Imolaa seuranneessa Zolderin kisan aika-ajoissa, mutta puhevälit eivät olisi palanneet vaikka Gilles ei olisikaan kuollut.

Tämä taas toimii aasinsiltana siihen miksei Villeneuve ainakaan alussa toiminut Buttonin kanssa ollenkaan yhteen. Tiimihenkisyys oli siitä kaukana. Yksinkertaisesti Button ei ollut saavuttanut Villeneuven luottamusta kuten Panis oli tehnyt.

Mitä tulee sitten menestykseen tallikaveria vastaan niin sehän kertoo yleensä aika paljon kuljettajan tasosta. Toisaalta se ei välttämättä kerro yhtään mitään. Hill voitti Villeneuven, Villeneuve voitti Frenzenin, Frenzen voitti Hillin. Mitenkäs tuo nyt on sitten mahdollista?
Villeneuve oli vuonna 1996 rookie kuljettaja ja Hill ajanut Williamsilla useamman vuoden. Kokemus siis auttoi siinä. Lisäksi Hillillä oli ykköskuljettajan asema. Ei läheskään niin näkyvä ja selkeä kuin esim. Schumacherilla, mutta kuitenkin. Vastaavasti Frenzen oli uusi tallissa 1997. Lisäksi hän ei käsittääkseni tullut tallin kanssa toimeen yhtä hyvin kuin Villeneuve, mikä myös vaikeutti hänen suorituksiaan. Ja tottakai Villeneuvekin oli saavuttanut tallissa sen ykköskuljettajan aseman. Jordanilla taas Hill oli vaikeuksissa ja ikäkin painoi. Frentzen taas oli hyvin motivoitunut ja auto sopi hänen ajotyylilleen mahtavasti mikä auttoi häntä loistosuoritukseen.

Näissä esimerkeissä on siis mainittu erilaisia syitä sille miksi toinen oli tallikaveriaan parempi. Palataan nyt ensin kuitenkin Riccardo Zontaan. Zontahan oli niin kakkoskuljettaja kuin olla ja voi. BARilla ei olisi ollut siihen varaa, sillä parempi olisi ollut kuljettaja joka olisi saanut sen ylempänä mainostamani luottamuksen Villeneuvelle. Tällöin ehkä joistakin ongelmista talli olisi voinut jopa selvitä.

Tästä oppineena talli palkkasi Panisin Villeneuven tallikaveriksi. Tallisopimuksia ei ollut vaan Panis oli Villeneuven kanssa tasavertainen. Panis on tunnetusti aina ollut hyvä auton kehittäjä, minkä takia hänen kokemuksestaan oli tallille hyötyä. Tämän ansiosta myös Villeneuve arvosti Panista. He muodostivat hyvän tiimikaksikon jonka työ tuotti tulosta ja BAR todella kehittyi, vaikka se ei ehkä pistetaulukossa näkynytkään niin selvästi.

Miksi Button ei sitten ansainnut Villeneuven luottamusta. Ehkä siihen ei Buttonilla ollut kovinkaan paljoa syytä vaan luulisin, että syynä oli katkeruus David Richardsia kohtaan. Miksi Richards antoi Panisille potkut vaikka yhteistyö Panisin kanssa oli hyvää ja Paniksesta oli todella hyötyä auton kehityksessä. Luottamuksen puute vaikutti sitten siten, että Villeneuve yritti psyykata Buttonin virheisiin. Myöhemmin Button osoitti radalla olevansa luottamuksen arvoinen ja käsittääkseni se tiimityöskentelykin vähän parani kauden 2003 edetessä. Nopeampihan Button ei Villeneuvea juurikaan ollut. He olivat usein lähes yhtä nopeita. Villeneuvella sattui vain teknisiä vikoja enemmän sellaisissa paikoissa, joissa pisteitä olisi ollut saavutettavissa enemmänkin.

Sitten Renault pesti viime kaudella oli taas aivan eri tilanne. Siinä Villeneuve oli vain ajamassa, hänen ei tarvinnutkaan voittaa tallikaveria. Tilanne oli vaikea sillä vuoden tauon jälkeen hän testasi vain parina päivänä ennen kisaa. Näin ollen niistä kisoista ei tarvitse paljoa edes puhua.

Tänä vuonna Villeneuvella oli aivan eri lähtökohta tallikaverinsa suhteen. Heti alussa hän osoitti haastatteluissa arvostusta Felipe Massaa kohtaan. Massa osoittikin ensimmäisissä kisoissa vahvoja otteita, joten oli hyvä ettei Villeneuve lähtenyt henkselitpaukkuen Sauberille Massaa vastaan. Toisaalta ei hänellä olisi ollut siihen varaakaan. Nyt Villeneuvella on hyvät lähtökohdat Monacon kisaan ja Felipe lähtee hänen takaansa. Selvästi alkukauden ongelmista on selvitty ja loppukaudesta on hyvä odottaa parempaa.

Mitä voidaan sitten vetää johtopäätöksenä tästä tallikaverivertailusta? Eipä oikeastaan mitään. Kirjoittamani teksti osoittaa, että niin paljon erilaisia syitä voi olla sille miksi toinen kuski pärjää toista paremmin saman tallin autolla, että vertailu on todella hankalaa. Sen voi sanoa, ettei Villeneuve varmasti ole helpoimpia tallikavereita, mutta toisaalta jos hyvä tallikaveri löytyy, johon Villeneuve luottaa niin siinä voikin olla sitten todella mahtava tutkapari. Villeneuve - Panis kaksikosta olisi voinut kehittyä vaikka mitä jos Richardsin kantti olisi pitänyt ja talli olisi säilyttänyt talliparin myös kaudelle 2003 ja siitä eteenpäin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Re: Jacques Villeneuve - epäonnekas lahjakkuus vai onnekas luuseri [OSA 3]

Jacques sanoi:
Tässä asiassa löytyy ehkä selitys jälleen geeneistä. Gilles Villeneuvehan oli kuljettaja jonka luottamus piti jos sen saavutti itselleen. Toisaalta jos luottamuksen petti niin sitä oli mahdoton saada takaisin. Didier Pironihan Gillesiä koetteli ja kaikki tietää mitä siitä seurasi. Gillesin ja Didierin välit tulehtuivat lopullisesti. Noh, sitä ei kauaa kestänyt, sillä Gilles kuoli heti Imolaa seuranneessa Zolderin kisan aika-ajoissa, mutta puhevälit eivät olisi palanneet vaikka Gilles ei olisikaan kuollut.
Oma käsitykseni on kyllä, että Gilles oli varsin hyväuskoinen, jopa naiivi, ja että hänen luottamuksensa oli varsin helppo ansaita. Hän uskoi ihmisten vilpittömyyteen ja oli myös mielestäni aika haavoittuva kulissien takaisen vehkeilyn suhteen, paikka Ferrarilla oli sikäli hyvä, että siellä siltä oli kohtuullisen hyvin suojassa. Imolastakin Gilles kertoi jälkeenpäin, ettei hänelle edes tullut mieleen, ettei Pironi toimisi, kuten Ferrarilla normaalisti tilanteessa tehtiin. Kuitenkin ennusmerkit oli sikäli olemassa, että Didier ei aiemminkaan ollut varsinaisesti osoittanut olevansa minkäänlaisen luottamuksen arvoinen. Gilles piti Pironia ystävänään, Pironi ei kuitenkaan kutsunut tallikaveriaan edes häihinsä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Re: Re: Jacques Villeneuve - epäonnekas lahjakkuus vai onnekas luuseri [OSA 3]

Bobakki sanoi:
Oma käsitykseni on kyllä, että Gilles oli varsin hyväuskoinen, jopa naiivi, ja että hänen luottamuksensa oli varsin helppo ansaita. Hän uskoi ihmisten vilpittömyyteen ja oli myös mielestäni aika haavoittuva kulissien takaisen vehkeilyn suhteen, paikka Ferrarilla oli sikäli hyvä, että siellä siltä oli kohtuullisen hyvin suojassa. Imolastakin Gilles kertoi jälkeenpäin, ettei hänelle edes tullut mieleen, ettei Pironi toimisi, kuten Ferrarilla normaalisti tilanteessa tehtiin. Kuitenkin ennusmerkit oli sikäli olemassa, että Didier ei aiemminkaan ollut varsinaisesti osoittanut olevansa minkäänlaisen luottamuksen arvoinen. Gilles piti Pironia ystävänään, Pironi ei kuitenkaan kutsunut tallikaveriaan edes häihinsä.
Aivan.. Voi olla että vertaukseni tuohon oli taas hiukan kaukaa haettu mutta kuitenkin..

Villeneuve teki tuolla Monacossa nyt amatöörivirheen. Toivoisin ettei siitä puhuttaisi tässä otsikossa. En halua tästä väittelyotsikkoa (niinkuin ylempänä on jo käynyt).
 

Nasu

Tollona Tollereihin
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
984
Sijainti
Keski-suomi
Re: Re: Re: Jacques Villeneuve - epäonnekas lahjakkuus vai onnekas luuseri [OSA 3]

Jacques sanoi:
Aivan.. Voi olla että vertaukseni tuohon oli taas hiukan kaukaa haettu mutta kuitenkin..

Villeneuve teki tuolla Monacossa nyt amatöörivirheen. Toivoisin ettei siitä puhuttaisi tässä otsikossa. En halua tästä väittelyotsikkoa (niinkuin ylempänä on jo käynyt).
En ole kyllä provosoinut yhtään...........taitaa olla oma ennakko käsityksesei:thumbdown
 
Ylös