Ayrton-Ana
Well-known member
- Liittynyt
- 5.2.2005
- Viestit
- 876
Nuori lupaava suomalainen, Jyrki Järvilehto ajoi vuonna 1988 itsensä Britannian F3-mestariksi ja tie tähtiin oli auki. Keke Rosbergin manageroima JJ sai itselleen seuraavana vuonna paikan itse maranellon korskean orhen, Ferrarin testi-kuljettajana.
JJ sai syyskuussa 1989 mahdollisuutensa Onyxin tiimissä. Hän ei vielä ensimmäisessä kisassaan Portugalissa selviytynyt itse kisaan mukaan, mutta oli jo toisessa kisassaan Espanjassa 17. ruudussa ja kisassa mukana. Kisa päättyi kuitenkin vaihdelaatikkorikkoon.
JJ oli seuraavanakin vuonna mukana Onyxin tiimissä, mutta JJ valitti autoa huonoksi ja ihmetteli mitenkä tallikaveri Gregor Foitekin auto oli kilometrikaupalla suorilla nopeampi. Tallipäällikkö Peter Monteverdi ei pitänyt Lehdon julkisesta valituksesta. Surkuhupaisan Onyxin tarina tuli päätökseen saman vuoden kesällä.
Lehto sai sopimuksen vuodelle 1991 Dallaralle ja teki jymy-yllätyksen Imolan kisassa olemalla heti Sennan ja Bergerin jälkeen kolmas. Dallarankaan organisaatio ei kuitenkaan ollut niitä vahvimpia ja pisteet jäivät loppukaudesta saamatta.
Hän jatkoi Dallaralla seuraavallakin kaudella mutta pisteet jäivät saamatta.
Vuonna 1993 Peter Sauber toi sveitsiläistallinsa mukaan F1-sirkukseen ja palkkasi kuljettajikseen JJ Lehdon ja myöhemmin Monacossa pahasti ulosajaneen ja koomaan joutuneen, Karl Wendlingerin. JJ pystyi ajoittain hyviin suorituksiin Sauberilla, mutta lukuisat tekniset murheet haittasivat.
Unelman piti täyttyä vuonna 1994 kun JJ sai paikan Benettonilta, Michael Schumacherin tallikaverina. Mutta kohtalo määräsi toisin. Tammikuun testeissä Silverstonessa Lehdon tullessa huippunopeaan Stowe-mutkaan auto lähti käsistä ja luisui perä edellä päin ratavallia. Lehdolta murtui kaksi niskanikamaa. Vielä pahempaa seuraisi seuraavana keväänä.
JJ ehti kuntoon kauden kolmanteen kilpailuun Imolassa (miehen käsissä ei kuitenkaan ollut vielä edes täyttä tuntoa). Kuin varoituksena tulevasta Rubens Barrichello ajoi ulos pahasti, mutta hän selvisi lähinnä säikähdyksellä. Lauantain aika-ajoissa JJ:n hyvän ystävän, Roland Ratzenbergerin ohjastamasta Simtekistä hajosi etusiipi ja auto syöksyi ulos radalta huippunopeassa Villeneuve-mutkassa. Lehto oli erittäin järkyttynyt.
Sunnuntai koitti ja Lehto istuu autossaan odottamassa lähtövalojen vaihtumista. Valot sammuvat ja Lehdon Benetton myös sammuu ja jämähtää ruutuun. Näyttää siltä, että kaikki pystyisivät väistämään Benettonin, mutta portugalilainen Pedro Lamy täräyttää rajusti Benettonin perään. Lamy osuu onneksi kuitenkin hieman viistossa kulmassa Benettoniin ja kumpikin selviää tilanteesta säikähdyksellä.
Benettonin sammuminen saattaa kuitenkin olla yksi syy siihen mitä tapahtui muutamaa kierrosta myöhemmin. Hidas turva-auto hiipuu Imolan radan ylämäissä ja autojen renkaat jäähtyvät. Ayrton Senna paiskautuu Tamburello-mutkassa ulos selvittämättömästä syystä ja koko formulamaailma suree.
Meno oli vaikeaa kipeällä niskalla ja tulokset eivät olleet niin hyviä mitä Flavio Briatore odotti. Armoton Benetton-pomo syrjäytti suomalaisen Jos Verstappenilla. Lehto pääsi vielä ajamaan Italiassa ja Portugalissa kilpailukierrosta kärsivän Michael Schumacherin tilalla, mutta meno ei ollut sen mukaista mitä häneltä odotettiin. Uransa kaksi viimeistä GP-kisaa JJ ajoi vanhalla tutulla Sauberilla.
Myöhemmin Lehto myönsi pilanneensa F1-uransa tulemalla liian aikaisin onnettomuuden jälkeen auton rattiin. Hän sanoi olleensa täydessä ajokunnossa vasta puolitoista vuotta onnettomuutensa jälkeen.
Uudet haasteet olivat kuitenkin edessä ja hän voitti vuonna 1995 ensimmäisenä suomalaisena Le Mansin 24-tunnin ajon McLaren-autolla. Hän ajoi samana vuonna myös DTM- ja ITC-sarjoissa. Senkin jälkeen JJ on menestynyt hyvin GT-autoilla.
Vuonna 1998 JJ teki paluun formuloihin tuohon aikaan vielä huipulla olleessa Cart-sarjassa. Tulokset eivät olleet hyviä ja yhteistyö Hogan-tallin kanssa päättyi riitoihin. Onnettomuudetkaan eivät jättäneet formuloissa Jyrkiä hänen täräyttäessä rajusti ulos Michiganin ovaalilla.
JJ toimii nykyään myös MTV3-kanavan F1-kisoissa kommentaattorina kun työkiireiltään ehtii.
Ana
JJ sai syyskuussa 1989 mahdollisuutensa Onyxin tiimissä. Hän ei vielä ensimmäisessä kisassaan Portugalissa selviytynyt itse kisaan mukaan, mutta oli jo toisessa kisassaan Espanjassa 17. ruudussa ja kisassa mukana. Kisa päättyi kuitenkin vaihdelaatikkorikkoon.
JJ oli seuraavanakin vuonna mukana Onyxin tiimissä, mutta JJ valitti autoa huonoksi ja ihmetteli mitenkä tallikaveri Gregor Foitekin auto oli kilometrikaupalla suorilla nopeampi. Tallipäällikkö Peter Monteverdi ei pitänyt Lehdon julkisesta valituksesta. Surkuhupaisan Onyxin tarina tuli päätökseen saman vuoden kesällä.
Lehto sai sopimuksen vuodelle 1991 Dallaralle ja teki jymy-yllätyksen Imolan kisassa olemalla heti Sennan ja Bergerin jälkeen kolmas. Dallarankaan organisaatio ei kuitenkaan ollut niitä vahvimpia ja pisteet jäivät loppukaudesta saamatta.
Hän jatkoi Dallaralla seuraavallakin kaudella mutta pisteet jäivät saamatta.
Vuonna 1993 Peter Sauber toi sveitsiläistallinsa mukaan F1-sirkukseen ja palkkasi kuljettajikseen JJ Lehdon ja myöhemmin Monacossa pahasti ulosajaneen ja koomaan joutuneen, Karl Wendlingerin. JJ pystyi ajoittain hyviin suorituksiin Sauberilla, mutta lukuisat tekniset murheet haittasivat.
Unelman piti täyttyä vuonna 1994 kun JJ sai paikan Benettonilta, Michael Schumacherin tallikaverina. Mutta kohtalo määräsi toisin. Tammikuun testeissä Silverstonessa Lehdon tullessa huippunopeaan Stowe-mutkaan auto lähti käsistä ja luisui perä edellä päin ratavallia. Lehdolta murtui kaksi niskanikamaa. Vielä pahempaa seuraisi seuraavana keväänä.
JJ ehti kuntoon kauden kolmanteen kilpailuun Imolassa (miehen käsissä ei kuitenkaan ollut vielä edes täyttä tuntoa). Kuin varoituksena tulevasta Rubens Barrichello ajoi ulos pahasti, mutta hän selvisi lähinnä säikähdyksellä. Lauantain aika-ajoissa JJ:n hyvän ystävän, Roland Ratzenbergerin ohjastamasta Simtekistä hajosi etusiipi ja auto syöksyi ulos radalta huippunopeassa Villeneuve-mutkassa. Lehto oli erittäin järkyttynyt.
Sunnuntai koitti ja Lehto istuu autossaan odottamassa lähtövalojen vaihtumista. Valot sammuvat ja Lehdon Benetton myös sammuu ja jämähtää ruutuun. Näyttää siltä, että kaikki pystyisivät väistämään Benettonin, mutta portugalilainen Pedro Lamy täräyttää rajusti Benettonin perään. Lamy osuu onneksi kuitenkin hieman viistossa kulmassa Benettoniin ja kumpikin selviää tilanteesta säikähdyksellä.
Benettonin sammuminen saattaa kuitenkin olla yksi syy siihen mitä tapahtui muutamaa kierrosta myöhemmin. Hidas turva-auto hiipuu Imolan radan ylämäissä ja autojen renkaat jäähtyvät. Ayrton Senna paiskautuu Tamburello-mutkassa ulos selvittämättömästä syystä ja koko formulamaailma suree.
Meno oli vaikeaa kipeällä niskalla ja tulokset eivät olleet niin hyviä mitä Flavio Briatore odotti. Armoton Benetton-pomo syrjäytti suomalaisen Jos Verstappenilla. Lehto pääsi vielä ajamaan Italiassa ja Portugalissa kilpailukierrosta kärsivän Michael Schumacherin tilalla, mutta meno ei ollut sen mukaista mitä häneltä odotettiin. Uransa kaksi viimeistä GP-kisaa JJ ajoi vanhalla tutulla Sauberilla.
Myöhemmin Lehto myönsi pilanneensa F1-uransa tulemalla liian aikaisin onnettomuuden jälkeen auton rattiin. Hän sanoi olleensa täydessä ajokunnossa vasta puolitoista vuotta onnettomuutensa jälkeen.
Uudet haasteet olivat kuitenkin edessä ja hän voitti vuonna 1995 ensimmäisenä suomalaisena Le Mansin 24-tunnin ajon McLaren-autolla. Hän ajoi samana vuonna myös DTM- ja ITC-sarjoissa. Senkin jälkeen JJ on menestynyt hyvin GT-autoilla.
Vuonna 1998 JJ teki paluun formuloihin tuohon aikaan vielä huipulla olleessa Cart-sarjassa. Tulokset eivät olleet hyviä ja yhteistyö Hogan-tallin kanssa päättyi riitoihin. Onnettomuudetkaan eivät jättäneet formuloissa Jyrkiä hänen täräyttäessä rajusti ulos Michiganin ovaalilla.
JJ toimii nykyään myös MTV3-kanavan F1-kisoissa kommentaattorina kun työkiireiltään ehtii.
Ana
Viimeksi muokattu: