JJ:n pössötykset

jimpo

Well-known member
Liittynyt
28.6.2003
Viestit
283
Olikohan se nyt perjantain aika-ajolähetyksessä kun JJ höpötti taas kerran jotain ihme spekulaatiota siitä että "olikohan nyt SITTENKÄÄN kaikki ihan samalla bensamäärällä liikenteessä". Onko se yhtä pöpi kuin ajoittain foorumeilla esiintyvät kummajaiset jotka kuvittelevat että joku tosiaan ajaisi perjantain aika-ajon muulla kuin minibensalla??

<small>[ 28-06-2003, 23:34: Message edited by: jimpo ]</small>
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37045
Sijainti
Helsinki
Mua ei itseasiassa se niin hämännyt että JJ puhu mitä puhui vaan lähinnä se että hän kokemuksen syvällä rintaäänellä sai niinkin naurettavan väitteen kuulostamaan jopa uskottavalta. wink
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
jimpo:
Olikohan se nyt perjantain aika-ajolähetyksessä kun JJ höpötti taas kerran jotain ihme spekulaatiota siitä että "olikohan nyt SITTENKÄÄN kaikki ihan samalla bensamäärällä liikenteessä". Onko se yhtä pöpi kuin ajoittain foorumeilla esiintyvät kummajaiset jotka kuvittelevat että joku tosiaan ajaisi perjantain aika-ajon muulla kuin minibensalla??
En mä pidä sitä ollenkaan älyttömänä, että perjantaina ajaisi jollain muulla, kuin minimibensakuormalla. Hyvää testiä varsinaista aika-ajoa silmällä pitäen. Lauantain aika-ajojen ajojärjestys ei kuitenkaan ole niin älyttömän ratkaiseva. Muutama sija sinne tai tänne ei ratkaise juuri mitään.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Jos verrataan perjantain ja lauantain aikaeroja, niin kyllä perjantaina ajettiin melko pienellä kuormalla.

<small>[ 29-06-2003, 10:42: Message edited by: ml ]</small>
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Kyllä ne vaan ajaa niin tyhjillä tankeilla, kuin se suinkin vain on mahdollista. Miksi antaa vastustajille jotakin tasoitusta, että ite ajaa monta kymmentä kiloa raskaammalla autolla? Onhan se vielä mukavaa ajaa etes yksi kierros oikein lujaa viikonlopun aikana.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Tottakai pääsääntöisesti vedetään tyhjillä tankeilla ja sitä rataa. Mutta koska perjantain aika-ajon merkitys on melko pieni, niin en pidä mitenkään älyttömänä sitä, että jollain saattaisi olla enemmän polttoainetta matkassa. Harjoitusaikakin on sen verran vähissä, ettei kaikki välttämättä edes ehdi tai halua säätää autoa erikseen tyhjille tankeille.

En nyt ehdi tarkastaa mistään tilastoista, mutta jotenkin minulle on jäänyt mieleen sellainen juttu, että joissain alkukauden kilpailuissa esim. Renaultit ovat olleet perjantain aika-ajossa liikkeellä selkeästi suurehkolla bensakuormalla ja ajaneet sitten lauantaina käytännössä samaa vauhtia. Mielestäni puheet siitä että perjantaina nähdään autojen ja kuljettajien todelliset erot, koska kaikki ajaa kevyillä autoilla ja ihan "limitillä" eivät ole täysin yksiselitteisesti oikeita.

Mainittakoon vielä, etten nähnyt perjantain aika-ajolähetystä, joten en tiedä mitä kaikkea se JJ siellä selitteli, enkä ole siis kaikkia sen puheita nyt puollustamassa.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Muistaakseni Kimi sanoi jossain haastattelussa etteivät aja ihan minimibensoilla koska auto toimii raskaana paljon paremmin.
Voin tietenkin muistaa aivan väärin :rolleyes:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8255
Sijainti
Helsinki
Mr Cale:

Onko siitä mitään hyötyä että ajaa yhden kierroksen tankki puolillaan?

Harjoituksissa varmasti kerkee, ja saa paremmin aikaiseksi säätöäkin kuin siinä yhden kierroksen hujauksessa jossa on tarkoitus saada mahdollisimman hyvä sijoitus!

Eivät taatusti aja mitään ylimääräisiä tankeissa!

Voi toki olla että jollakin tallilla auto käyttäytyy hieman paremmin, jos esim. tankissa on löpöä vaikka viiden kierroksen verran mutta ei mitään sellaista millä tulis selkeää aika eroa painon takia!
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Misa1:
Mr Cale:

Onko siitä mitään hyötyä että ajaa yhden kierroksen tankki puolillaan?

Harjoituksissa varmasti kerkee, ja saa paremmin aikaiseksi säätöäkin kuin siinä yhden kierroksen hujauksessa jossa on tarkoitus saada mahdollisimman hyvä sijoitus!

Eivät taatusti aja mitään ylimääräisiä tankeissa!

Voi toki olla että jollakin tallilla auto käyttäytyy hieman paremmin, jos esim. tankissa on löpöä vaikka viiden kierroksen verran mutta ei mitään sellaista millä tulis selkeää aika eroa painon takia!
Ensinnäkin niinkuin tämän kauden aikana on nähty, ei perjantain sijoituksella ole niin suurta merkitystä, että sitä varten autoja säädettäisiin toimimaan tyhjillä tankeilla. Fysikaalisesti on tietenkin täysin selvää, että mitä kevyempi auto sen paremmin se kulkee.

Esimerkiksi kuljettaja itse voi haluta kokeilla perjantain aika-ajossa miltä auto tuntuu aika-ajorykäisyssä sellaisella bensakuormalla, millä lauantaina on mahdollisesti tarkoitus kokeilla. Harjoituksissa harvoin saa ajaa kolmea kierrosta radalla joutumatta väistelemään muita. Tai ehkä suorituskykyä halutaa pitää hieman piilossa.

Kuten yllä sanoin, pääsääntöisesti ajetaan tyhjillä, mutta mielestäni painavammallakaan autolla ajaminen ei kuitenkaan ole niin älytöntä kuin toikin ekassa viestissä annetaan ymmärtää. Varsinkin kuin havainnot kauden aikaisemmista aika-ajoista viittaavat siihen.
 

Juh@

Member
Liittynyt
11.5.2001
Viestit
6
Sijainti
Florida
Tottahan toki ajetaan tyhjilla tankeilla. 10kg polttoainetta vaikuttaa kierrosaikaan noin 0.3s. Jos auton potentiaalia ei halua nayttaa, voi kierroksen vetaa varman paalle ja silloin aika on noin 0.5s hitaampi.
Yksi asia mita ihmettelen, mista ei viela ole ollut keskustelua on Lauantain aika ajon aika verrattuna kisakierroksiin. Launtain aika ajoissa vedetaan noin 1.5s kierroksella kovempaa kuin kisakierroksilla. Auton pitaisi olla taysin sama ja aika ajon jalkeen kisaan lahdettaessa se on noin 6kg kevyempi (kierros takaisin varikole+varikolta lahtoruutuun+lammittely kierros). Tuskin noin suuri ero voi johtua pelkastaan siita, etta vedetaan limitilla yksi kirros. Saako tiimit muuttaa esim mootori softan aika ajon jalkeen, vai onko ohjaamossa saato esim. kierroslukurajoittimille. Jos katsotte kilpailun nopeimpia kierroksia, se on yleensa samaa luokaa kuin aika ajo kierros, mika on vedetty noin 60kg polttoainetta tankissa (noin 20 kiekkaa radasta riippuen).
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Juh@:
Tottahan toki ajetaan tyhjilla tankeilla. 10kg polttoainetta vaikuttaa kierrosaikaan noin 0.3s. Jos auton potentiaalia ei halua nayttaa, voi kierroksen vetaa varman paalle ja silloin aika on noin 0.5s hitaampi.
Yksi asia mita ihmettelen, mista ei viela ole ollut keskustelua on Lauantain aika ajon aika verrattuna kisakierroksiin. Launtain aika ajoissa vedetaan noin 1.5s kierroksella kovempaa kuin kisakierroksilla. Auton pitaisi olla taysin sama ja aika ajon jalkeen kisaan lahdettaessa se on noin 6kg kevyempi (kierros takaisin varikole+varikolta lahtoruutuun+lammittely kierros). Tuskin noin suuri ero voi johtua pelkastaan siita, etta vedetaan limitilla yksi kirros. Saako tiimit muuttaa esim mootori softan aika ajon jalkeen, vai onko ohjaamossa saato esim. kierroslukurajoittimille. Jos katsotte kilpailun nopeimpia kierroksia, se on yleensa samaa luokaa kuin aika ajo kierros, mika on vedetty noin 60kg polttoainetta tankissa (noin 20 kiekkaa radasta riippuen).
Etusiipeä saa ainakin säätää. Yleensä tallit vähentävät downforcea, vaikka se heikentää kierrosaikaa. Se tosin antaa ohitusmahdollisuuden ja ainakin estää hiukan muita pääsemästä ohi, koska huippunopeudet nousevat.
 
Ylös