Jordan, mitä ihmettä??

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kun katsoo Jordanin viime vuoden mallia, ja vertaa sitä tän vuoden malliin, niin ei voi kuin ihmetellä. Jordanin viime vuoden malli on aerodynaamiselta muotoilultaan valovuosia tän kauden mallia edellä; pienempi, matalampi, vähäisemmät härpäkkeet.

Juuri näiden härpäkkeiden suuri määrä viittaa epäonnistuneeseen peruskonstrukstioon, ruohonjuuritasolla.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Jordan meni Italiaan testaamaan. Siellä on kaikesta päätellen parhaat ajanottojärjestelmät. :D Joskohan nopeus jo viimein löytyisi.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
formulastara sanoi:
Kun katsoo Jordanin viime vuoden mallia, ja vertaa sitä tän vuoden malliin, niin ei voi kuin ihmetellä. Jordanin viime vuoden malli on aerodynaamiselta muotoilultaan valovuosia tän kauden mallia edellä; pienempi, matalampi, vähäisemmät härpäkkeet.

Juuri näiden härpäkkeiden suuri määrä viittaa epäonnistuneeseen peruskonstrukstioon, ruohonjuuritasolla.
Vastasinkin jo tonne toiseen, mutta mistä ihmeestä sä ton näet, että siinä on noinkin monen kilometrin ero? Mites ne ei sitä tajunnu, ku tota autoo rupesivat tekemään, että tää ei kyl ole yhtään niin hyvä kun toi viimevuotinen (siis varsinkin jos kyse on jostain noinkin selvästi silmälle näkyvästä jutusta)?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No tässähän on vähän samantyyppinen tilanne kuin Laarenilla 94-95, Yritettiin liikaa, unohtui ruohonjuuritaso, ja kas, auto on kookkaampi, aerodynaamisesti epäonnistunut, suurella todennäköisyydellä painavampi etc. Myös "vallankumouksellinen" kaksoispohjaferrari olikohan 92 vai 93 kuuluu samaan sarjaan.

Katsokaa nyt noita bontoneita:yuck:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No katoppa niita autoja! Ei voi sanoa että autossa olisi parempi peruskonstrukstio (?) mitä vähemmän siinä on niitä härpäkkeitä. Voit verrata muittenkin tallien osalta samaa tilannetta. Ja kun vertailin Jerezin testeistä otettuja kuvia, niin Renaultissa ja Williamsissa on täysin yhtä paljon nuita härpäkkeitä. (mikäli tarkoitat kaiken maailman lisäsiipiä)

Kyllä tuossa Jordanin tilanteessa minusta voi tehdä uuden auton vaikka se olisikin edellistä kookkaampi. Jos moottori ja muut vehkeet sopii hyvin yhteen, kokonaisuus on parempi.
Elä anna ulkonäön hämätä.

Tosin en usko itsekään että Jordan kääntyisi nousuun... :nope:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No näkkeehän tuosta tuon koko eron, enhän minä sitä kiellä.
Mutta niiku sanottu nii jotain piti tehrä viimevuotiseen verrattuna!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuosta kaksoispohja-Ferrarista puheen ollen... Auto oli hyvä esimerkki siitä, kuinka aerodynamiikalle ei saisi antaa liikaa painoarvoa. Aerodynaamisesti ponttooneissa oli varmasti ideaa, mutta painopiste nousi liiaksi. Joku varmasti vielä palaa ideaan, kuten Barnard osittain tekikin 1996.

Jos vielä enemmän asian vierestä puhutaan, niin nyt viimein kun sain VM:n luettua, huomasin siinä kiinnitetyn samaan seikkaan, joka itseäni ihmetytti: McLaren ajoi pitkään testejä vanhalla siivellä ja hyviä aikoja ajoikin. Täällä tuntui kummasti olevan sellainen käsitys, että ajat vielä paranisivat jahka uusi sääntöjen mukainen siipi saataisiin paikoilleen... Kuinka kehitys voisi olla tuolla aspektilla positiivista kun siipipinta-alaa on vähennetty ja konstruktiossa otettu 3-4 vuotta takapakkia??

Mutta jos mennään topikin aiheeseen, niin usein varman päälle tehty auto on osoittautunut erittäin hyväksi tieksi silloin kun kehitysbudjetti on ollut tiukoilla. Täytyy myös muistaa, että Jordanin varsin nimetön suunnittelutiimi todennäköisesti vielä hakee hiukan omaa suuntaansa ja tällöin on ehkä parempi pysyä perusteissa ja hakea oppia. Moni tiimi on ollut hyvä ensimmäisellä kaudellaan suunnittelutiimin tehtyä "perusauton" (esim. Jordan ja Sauber), mutta kun itseluottamuksen kerryttyä on ruvettu kikkailemaan enemmän aerodynamiikan osalla, on homma mennyt täysin puihin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
On näissä aika todella selkeä ero entisen eduksi:

Vanha:


Uusi:


Ja vielä samat toiselta puolelta:

Pieni:


iso:
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Ja mistäs sitä tietää, mikä se lopullinen auto tulee olemaan Ausseissa. Voi olla, että ne testaa ihan vaan jotain ihme härpäkkeiden vaikutusta ties mihin tai esim. testaavat säätöjä Monacoon tain jonnekin muualle. who knows....
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin...ja mitä noihin härpäkkeisiin tulee, niin tuohan on tämän päivän suuntaus. Autot saavat takarenkaidensa eteen koko ajan enemmän siipeä. Jordan vaan on pitänyt oman linjansa, eikä ole lähtenyt seuraamaan Williamsin ja BARin "Indycar"-suuntausta.

edit...väärät renkaat...
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Noita lisähärpäkkeitä on entistä pakompi tehdä nyt kuin ennen, kun tuli se takasiipi sääntökin. Moottoritehot ovat pitkään olleet jo niin korkeat, että lähes joka radalla ajetaan siivet "maksimikulmilla".

Noista kuvista en paljoa muuta tuolta huomaa kuin, että uudessa on härpäkkeiden 'pystyvakaajat' isommat ja pontoonit ehkä hieman matalammat kuin aikaisemmassa, mutta ei ne mun yhden virtausmekaniikan kurssin käyneeseen silmään mitenkään sitä aerodynaamista tehokkuutta vähennä.

Kertokaahan mulle mitä aerodynaamisesti huonompaa tossa uudessa on, kun en itse sitä näe.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Hyvin tuli BARriin lisää vauhtia kun tuli noi uudet härpäkkeet. Williamsilla oli jo viime kaudella 'bonttooneissa' nuo härpäkkeet jotka ohjasivat virtaukset ohi renkaiden takasiivelle.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
formulastara sanoi:
Kun katsoo Jordanin viime vuoden mallia, ja vertaa sitä tän vuoden malliin, niin ei voi kuin ihmetellä. Jordanin viime vuoden malli on aerodynaamiselta muotoilultaan valovuosia tän kauden mallia edellä; pienempi, matalampi, vähäisemmät härpäkkeet.
Mistähän tiedät että pieni ja joka paikasta mahdollisimman matala on hyvä?

Eivät nämä 2002-2004 Jordanit hirveän edistyksellisiltä ole näyttäneet, mutta F2001:kin oli kautensa paras auto ja varsinainen möhkäle
:thumbup:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei se nyt aikansa muihin verrattuna todellakaan mikään möhkäle ollut!

:dunno:
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Ne on saaneet enemmän mainostuloja isommalla mainospinta-alalla.. Tai ainakin pyrkineet siihen.
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Näyttää pahalta kyllä tuo Jordanin tilanne. :nope: Hyvä että saavat autoa aika-ajoihin. Siinäkin Minardi näyttää olevan kovempi. Tai ainakin Bruni vääntää Minardia siihen tahtiin.
Mutta kokenut Heidfeld sentään saa Jordanistajotain irti.

Miten on. Uskotteko, että Jordan vielä parantaa kauden edetessä? Onko heillä mitään mahdollisuutta viime vuoden tapaiseen yllätykseen? Vai kilpailevatko he koko kauden Minardin kanssa?
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Vähän näyttää pahalta Jordanilla. Auto näyttää tosi vikuroivalta, eikä vauhti huimaa päätä. Tällä hetkellä näyttää siltä, että ainut kuka Jordania voi eteenpäin viedä on Heidfeld, Pantanosta ei ainakaan näiden muutamien ajosessioiden jälkeen voi paljoa sanoa. Huonoa tuuriakin on kyllä ollut mukana, niinkuin tänään nähtiin, mutta silti Heidfeldista on jääty. Jos lisärahoitusta ei tule, niin uskoisin että Jordanilla ei suurempia parannuksia tule olemaan. Toisin kuitenkin toivon.
 

Flying Spin

Well-known member
Liittynyt
15.2.2004
Viestit
260
Jordanien menoa on kyllä mielenkiintoista seurata. Perä meinaa karata jokaisessa jarrutuksessa, jopa silloin kun jarrutus tapahtuu suoralla eikä yhtäaikaa mutkaan käännettäessä.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
Jordanin toivo lienee lepäävän sade kisoissa, Bridgestoneista johtuen. Itse uskon, että pienellä onnella Monacossa tai Unkarissa voidaan saavuttaa joitakin pisteitä.
 
Ylös