Joustot taasen nostettu (tavoin kissan) pöydälle EK:n toimesta.

Knoukka

Well-known member
Willer sanoi:
TeliaSoneralla voi työntekijät huonosti, jopa heidän henkilöstöjohtaja myöntää että tilanne on hälyyttävä. TeliaSonera on hyvä esimerkki siitä, kun asiat tehdään rankasti omistajien ehdoilla. Lopulta se löytyy pohja duunarinkin säkistä.
TeliaSonerallahan menee loistavasti. Jakoi viime vuonna ennätykselliset 1,7 miljardin osingot! Sä et vaan Willer ymmärrä yritys- ja pääomamaailman lakeja. Jaskakin ymmärtää! Herää jo nykypäivään, senkin pysähtyneisyyden ajan kökkö!

Archie

Well-known member
KnowHow sanoi:
TeliaSonerallahan menee loistavasti. Jakoi viime vuonna ennätykselliset 1,7 miljardin osingot! Sä et vaan Willer ymmärrä yritys- ja pääomamaailman lakeja. Jaskakin ymmärtää! Herää jo nykypäivään, senkin pysähtyneisyyden ajan!
Sitähän minä vaan yritän sanoa, että kyllä suomalaiset työntekijät ovat huonoja, nimittäin suomihan on TeliaSoneran riippakivi, eikä ne voitot täältä kotiudu. Piiskaa, keppiä ja joustoja - eiköhän se ala suomenkin osuus parantua.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:
Mua ei kiinnosta rikastuminen tai osingot. Toivoisin vain, että voisin työlläni elättää itseni ja perheeni. En tiedä miten voisin joustaa, että firmalla menisi vielä paremmin... Olisi hienoa saada vakituinen työpaikka. Olisi hienoa saada palkallinen kesäloma. Olisi hienoa saada samaa palkkaa kuin vakituiset työntekijät. Mitään näistä en ole koskaan saanut, ja alan olla kohta kolmekymppinen. Mitä ihmettä te vielä haluatte minulta?? Sitoutumista työnantajaan???
Kun joustoista puhutaan, niin on tottakai kohtuullista että ne on molemminpuolisia. Eihän sellainen ole mitään joustoa jos vain toinen puoli joustaa ja toinen vaatii. Sä olet nähdäkseni joustanut todella paljon. Milläs tavalla ne työnantajan joustot sulle päin on näkyneet?

Knoukka

Well-known member
Willer sanoi:
Sitähän minä vaan yritän sanoa, että kyllä suomalaiset työntekijät ovat huonoja, nimittäin suomihan on TeliaSoneran riippakivi, eikä ne voitot täältä kotiudu. Piiskaa, keppiä ja joustoja - eiköhän se ala suomenkin osuus parantua.
Hienoa että ymmärsit!

Suomihan on tällä hetkellä eräs maailmanhistorian rikkain ja kilpailukykyisin valtio ja sillä paikalla pysymme vain lisää tehostamalla ja säästämällä. Ja kaikesta tästä rikkaudesta on kiittäminen omistajien armeliaisuutta ja pitkäjänteisyyttä- kyllä pääomia on syytäkin kiittää. Vähintäänkin muutamalla vuosittaisella osinkomiljardilla. Ja mieluiten ilman turhia verorasitteita.

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Runar ja Kyllikki sanoi:
Milläs tavalla ne työnantajan joustot sulle päin on näkyneet?
Mä en ehkä ymmärtänyt kysymystä. Mitkä työnantajan joustot? :confused:

Tai on kai jotain joustoa sekin, että määräaikainen työsuhde loppuu, kun tulee raskaaksi, vaikka ne myöhemmin taloon tulleilla jatkuvat. Tai että määräaikaisen sopparin loppumisen jälkeen otetaan kuukauden päästä yhteyttä, ja pyydetään töihin, koska ei noita määräaikaisuuksiakaan saa ketjuttaa loputtomiin. Tai että vain vakituiset työntekijät pääsevät firman juhliin. Tai että vain vakituiset työntekijät saavat kulkukorttia varten firman logolla varustetun kaulanauhan... (tää oli naurettavuuden huippu mun mielestä.) Onhan näitä :frown:

No, onnellinenhan mun pitää olla, kun on aina saanut töitä tehdä. Valitan pikkuasioista.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Juskanen sanoi:
Mä en ehkä ymmärtänyt kysymystä. Mitkä työnantajan joustot? :confused:

Just sitä mä ajoin takaa, että onko näkynyt joustoja työnantajan puolelta kun niitä ollaan tivaamassa työntekijäpuolelta jatkuvasti?

Mä olin yhdessä aika isossa kansainvälisessä firmassa töissä aikanaan ja siellä oli joustoja. Ylitöitä sai tehdä ilman palkkaa niin paljon kuin halusi, joskus jopa vaikkei ois halunnutkaan.
Joustavaa toimintaa.
Se oli sellasta joustoa, että jos mulla meni työaika pomon määräyksestä vähän pitkäksi, niin palkanmaksusta vedottiin että "sulla on kuukausipalkka". Kun sanoin, että siinä työsopimuksessa on myös mainittu kyseisen kuukausipalkan edellyttämät tunnit niin vastaus kuului "Noh, kyllä kunnon työntekijä aina vähän joustaa noissa asioissa".

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Runar ja Kyllikki sanoi:
Just sitä mä ajoin takaa, että onko näkynyt joustoja työnantajan puolelta kun niitä ollaan tivaamassa työntekijäpuolelta jatkuvasti?

Mä olin yhdessä aika isossa kansainvälisessä firmassa töissä aikanaan ja siellä oli joustoja. Ylitöitä sai tehdä ilman palkkaa niin paljon kuin halusi, joskus jopa vaikkei ois halunnutkaan.
Joustavaa toimintaa.
Se oli sellasta joustoa, että jos mulla meni työaika pomon määräyksestä vähän pitkäksi, niin palkanmaksusta vedottiin että "sulla on kuukausipalkka". Kun sanoin, että siinä työsopimuksessa on myös mainittu kyseisen kuukausipalkan edellyttämät tunnit niin vastaus kuului "Noh, kyllä kunnon työntekijä aina vähän joustaa noissa asioissa".
Minulla on - ihme kyllä saatavissa joustoa myös työnantajan puolelta :eek!: Jos tarvitsen yllättäen vapaapäivän nopeasti se järjestyy. Samoin kaikki ylityöt ja matkakorvaukset maksetaan ilman riitelyä sovitusti. Toki nykyään pienemmillä korvauksilla kuin aiemmin :rolleyes:

Hyvin monta pientä ja typerää asiaa on tullut, mutta kuulunee taudin kuvaan :nope: Välillä tuntuu että asioita ei osata katsoa isossakaan organisaatiossa kokonaisuutena, vaan nipotetaan ihan uskomattomista asioista. Tilanteeni on kuitenkin varsin hyvä, kun vertaan vaimoni työoloihin HUS:ssa. Juskasen avautuminen (en tiedä missä hän työskentelee) kuulosti hyvin tutulta, mutta sieltä puuttui vielä jatkuva ylitöiden tekeminen, taukojen puute, huono omatunto siitä, kun ei ehdi tekemään töitään niin hyvin kuin haluaisi...

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Taitavat ne työantajan joustot olla monesti sellaisia mitä pidetään itsestään selvyytenä.

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Sijainti
Suami
Joops, eipä mullakaan kaikki työnantaja tuota tasoa ole olleet. Mitä pienempi työnantaja mulla on ollut tai mitä pienempi yksikkö on ollut kyseessä, sen paremmin on mm. työajoissa joustettu. Huippuna yks pikkufirma, jossa sain valita työaikani täysin vapaasti kunhan työt tuli tehtyä.

Archie

Well-known member
Mulla on myös sikäli hyvä työnantaja, että saan itse jokseenkin päättää työajoista, vapaapäivistä, työtavoista yms. Myös kaikki korvaukset yms. maksetaan ok.

Dj Ankka

Ruma kuin rusina
Sijainti
Vantaa
Vastaa itse omasta ajan käytöstä, kunha työt tulee tehtyä. Hiljaisen aikana enemmän kotona ja kiireisenä enemmän konttorilla. Pidän järjestelyä suorastaan loistavana itselleni. Enemmän aikaa muksun kanssa.

pmv

Well-known member
Sijainti
Perä-Pohjola
Juu, yrittäjyydessä on nurjatkin puolet. Mutta kyllä mää näkisin että viimeisen 10 vuoden aikana muutos on ollut parempaan suuntaan. Korkoriskiä ei juuri ole ja yleiset asenteetkin on muuttuneet myönteisempään suuntaan. Esim. verottaja ei tee mitään päätöntä jos asiat on itse hoitanut edes jollain lailla. Ei ne enempää ole ottamassa mitä niille kuuluu.

Omat tavoitteet on tällä hetkellä samat kuin esim. Juskasella. että jos tästä tavallisen suomalaisen elannon saisi ja perheen(kun nyt sellainenkin sitten on....) elätettyä niin se jo riittäisi. Niistä lomahommista en nyt niin kamalasti jaksaisi ressata. Jos vapaa-aikaa tarvii, niin sitä pitää ottaa ja se kyllä näkyy pörssissä. Siitä kuukausipalkasta ei tosin kannata silloin haaveilla. Eli rahaa tulee sisään silloin kun on töitä. Tosin laskutuksessahan se pitää näkyä, että rahaa varataan lomakauttakin varten.

Itse en kyllä voisi kuvitella ryhtyväni enää kenenkään palkolliseksi, en vaikka olisi kuinka varma työpaikka. Varsinkaan kun työpaikat ei ole koskaan varmoja. Jos johonkin hommaan ryhtyisin, niin se olisi korkeintaan joku toisen yrityksen johtaminen. Tämä oma on aivan älyttömän vaatimaton eikä verotettavat vuosiansiot riitä edes minimipalkalle tässä vaiheessa. Silti yrittämisen tuoma vapaus on niin merkittävä asia, että en vaihtaisi sitä mihinkään. Toki tähän vapauteen tulee vastuita, kuten lainoista huolehtiminen ja töitten tekeminen. Lopullisena porkkanana on se, että jos todella osaa hoitaa kuviot oikein, niin onnistumisen hedelmät saa kaikki noukkia itselle(ja veottajalle!).

Sijainti
Lapinlahti
Työnantajani tuli esittämään palkkauksen rakenteen muuttamista, äkkiarviolta laskimme teamissa häviämme 300e/kk. Aika outoa aikana jolloin yleensä palkkoja nostetaa. Nyt pistimme "poikien" kanssa homman jäihin, ja odottelemme työnantajan vastausta...

Juskanen

Naisilleninen
Sijainti
lähiö
Nuo minun esimerkit oli parista suuresta firmasta (no, lentoyhtiö ja teleoperaattori, kai ne voi mainita), ei nykyisestä duunipaikasta. Täällä sentään onnistuu tuntien tekeminen sisään, jos tarvitsee joskus lähteä aikaisemmin. Myös kokonaisen vapaapäivän olen saanut tehdä sisään. Edellisessä isossa firmassa ei onnistunut.

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Olisin valmis pudottamaan nykyistä liksaa, kunhan muuten saataisiin ilmapiiri ja työolosuhteet paremmiksi. Valitettavasti noissa jälkimmäisissä suuntaus on ollut jo joitain vuosia laskeva eikä muutosta ole näköpiirissä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Sam sanoi:
Olisin valmis pudottamaan nykyistä liksaa, kunhan muuten saataisiin ilmapiiri ja työolosuhteet paremmiksi. Valitettavasti noissa jälkimmäisissä suuntaus on ollut jo joitain vuosia laskeva eikä muutosta ole näköpiirissä.
Palkkauksen sidonnaisuus työpaikan ilmapiiriin on aika olematon. Palkankorotus vaikuttaa motivoivasti keskimäärin 3 kuukautta, tietysti hyvin alhainen palkkaus laskee motivaatiota. Työpaikalla on myös paljon ns. hygieniatekijöitä - sellaiset eivät mitenkään lisää tyytyväisyyttä, mutta puute aiheuttaa tyytymättömyyttä. Tyytyväisyyteen ja tyytymättömyyteen vaikuttavat tekijät eivät läheskään aina ole samoja.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Oho sanoi:
Niin ja lisäksi vaikkapa : Ruotsi, Norja, Tanska, Islanti, Saksa, Belgia, Hollanti, Ranska, Iso-Britannia, Australia, Uusi-Seelanti, Usa, Japani ja monta monitusta muuta.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa.

Il Tempo Gigante sanoi:
Onkohan forumisteillä kommentteja tähän ? Omaa, lyhyehköä palkankorotuksiin ja joustoihin liittyvää kommenttiani panttaan muutaman aikayksikön verran.
Eiköhän aikayksiköt ole jo tulleen täyteen ?

Lyhvit kommenttini:

En periaatteessa vastusta joustoja, kunhan joustetut työajat tasoittuvat kuukauden jaksoissa keskimääräiseen työaikaan.

Palkankorotukset voisi kyllä hoitaa osin yritystasollakin, kunhan "perusosa" sovitaan liitojen kesken.