Valde
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2003
- Viestit
- 3148
Juha Salo on viime aikoina hallinnut N-ryhmää suvereeinen ottein. Viimeisessä VM:n numerossa annettiin viimein synninpäästö Salolle: miehen vauhti on nykyään sitä tasoa, että entisen vauhtimittarin Jokke Puhakan taso on saavutettu. Suomen N-ryhmän taso ei ole mikään heikko. Viimeinen osoitus siitä on Jukka Ketomäen N-ryhmän voitto Ruotsin rallissa. Myös monet jo maineikkaat suomalaislupaukset, jotka ovat osoittaneet wrc:llä huomattavaa vauhtia ovat saaneet havaita N-ryhmän kovuuden. Pari vuotta sitten Paasonen lähti yhteen kisaan ylimielisesti pöllyttämään muita, mutta lopputuloksissa taisi olla kolmas. Sen jälkeenkin Paasonen on osallistunut yhteen N-ryhmän kisaan harjoittelumielellä, mutta tulos ei ollut edellistä parempi. Viime syksynä Hyvinkään sm-rallissa Kristian Sohlberg kokeili onneaan ja sai kokea Paasosen kohtalon: Ketomäen ja etenkään Salon kyytiin ei ollut mitään asiaa.
Tätä taustaa vasten Salon ajat tänä vuonna ovat olleet melkein käsittämättömiä. Joillain pätkillä muut ovat jääneet sekunnin kilometrillä. Kisan alkupätkillä on tullut järjestään n. puoli sekuntia kilometrillä eroa pahimpiin haastajiin. Jos wrc-autolle on tullut huono pätkä, on Salo hönkinyt jo takaluukussa. Moni on alkanut herätä siihen tosiasiaan, että Salo alkaa olla tätänykyä lupaavimpia suomalaisia rallikuskeja.
Ei mielestäni olisi täysi ihme, jos Malcolm Wilson ottaisi Saloon yhteyttä ja tarjoaisi autoa vaikka Neste ralliin. Joskin tämä on hyvin epätodennäköistä. Jotta Salosta ei tulisi toista Puhakkaa, olisi aika siirtyä seuraavalle tasolle wrc-auton rattiin. Viime vuonna Kosti Katajamäki ajeli N-ryhmässä, eikä pystynyt varsinaisesti haastamaan Saloa yhdessäkään kisassa. Nyt Kosti vetelee tosi hyvin isojen poikien kanssa (tosin sarjan parhaalla autolla). Mitäköhän Salo tekisi wrc:llä? Näyttää siltä, että jos on N-ryhmässä todella nopea, on erittäin hyvät edellytykset omaksua nopeasti wrc-auto. Hyvinä esimerkkeinä käyvät Paasonen, Pykälistö ja viimeisimpänä Chris Atkinson, joka on omaksunut Subarun wrc-auton ilmiömäisellä nopeudella. Jos Salolle saataisiin Neste ralliin vaikka Focus 03 tai 04 vrc ja wrc-testiä alle kunnolla, niin mitä vain voisi tapahtua.
Kansainvälistä rallyforumiakin kun lukee, niin huomaa, että jotkut ovat selvästi noteeranneet Salon ylivoiman. Tiedetään, että tallipäälliköt seuraavat kansainvälisiä sarjoja tarkalla silmällä. Jos Salo vielä vähän parantaa, tai edes pitää hurjan tasonsa, niin jotain on pakko tapahtua. Lähinnä harmittaa se asia, että paras suomalainen rallimanageri Timo Jouhki kärsii jonkinlaisesta vauvakuumeesta. Salon ongelma on se, että hänellä ei ole tuttia suussa ja muutenkin hän on jo aikamies. Salo on ehkä liian vahva persoonallisuus sopivaksi johonkin typerään stereotypiaan managerin ihannekuljettajasta, niin sanotusta "nuoresta lupauksesta". Jos Jouhki järkiintyisi, niin hän unohtaisi hirvoset ja latvalat ja alkaisi puskea Saloa eteenpäin. Ja ehkäpä mies onkin järkiintynyt nähdessään erään Atkinsonin pätkäajat samaa tallikaveria vastaan, jota Hirvonen viime kaudella ajoi. Toivottavasti ralliinkin pesiytynyt "nuorilupaus" hehkutus menee pian mailleen. Tallipäällikön näkökulmasta nuoruus on hukkatavaraa, koska todennäköisesti kuljettajaa tarvitaan vain joitain vuosia, jolloin on sama onko kuljettaja 23 vai 30. Kolmekymmentävuotias kuljettaja on noussut todennäköisesti oman kehityskaarensa huipun tuntumaan ja pystyy pitämään tasonsa vähintään muutamia vuosia.
Salossa on ripaus grönholmmaista itseluottamusta ja tulisuutta. Isoja miehiä molemmat. Salon sanotaan olevan kova jutunheittäjä, tarinankertoja. Ei kai nämäkään ominaisuudet huonoja ole. Urheiluhan tarvitsee persoonia, joista parhaissa tapauksissa kehkeytyy sankareita tai vihattuja anti-sankareita.
Tätä taustaa vasten Salon ajat tänä vuonna ovat olleet melkein käsittämättömiä. Joillain pätkillä muut ovat jääneet sekunnin kilometrillä. Kisan alkupätkillä on tullut järjestään n. puoli sekuntia kilometrillä eroa pahimpiin haastajiin. Jos wrc-autolle on tullut huono pätkä, on Salo hönkinyt jo takaluukussa. Moni on alkanut herätä siihen tosiasiaan, että Salo alkaa olla tätänykyä lupaavimpia suomalaisia rallikuskeja.
Ei mielestäni olisi täysi ihme, jos Malcolm Wilson ottaisi Saloon yhteyttä ja tarjoaisi autoa vaikka Neste ralliin. Joskin tämä on hyvin epätodennäköistä. Jotta Salosta ei tulisi toista Puhakkaa, olisi aika siirtyä seuraavalle tasolle wrc-auton rattiin. Viime vuonna Kosti Katajamäki ajeli N-ryhmässä, eikä pystynyt varsinaisesti haastamaan Saloa yhdessäkään kisassa. Nyt Kosti vetelee tosi hyvin isojen poikien kanssa (tosin sarjan parhaalla autolla). Mitäköhän Salo tekisi wrc:llä? Näyttää siltä, että jos on N-ryhmässä todella nopea, on erittäin hyvät edellytykset omaksua nopeasti wrc-auto. Hyvinä esimerkkeinä käyvät Paasonen, Pykälistö ja viimeisimpänä Chris Atkinson, joka on omaksunut Subarun wrc-auton ilmiömäisellä nopeudella. Jos Salolle saataisiin Neste ralliin vaikka Focus 03 tai 04 vrc ja wrc-testiä alle kunnolla, niin mitä vain voisi tapahtua.
Kansainvälistä rallyforumiakin kun lukee, niin huomaa, että jotkut ovat selvästi noteeranneet Salon ylivoiman. Tiedetään, että tallipäälliköt seuraavat kansainvälisiä sarjoja tarkalla silmällä. Jos Salo vielä vähän parantaa, tai edes pitää hurjan tasonsa, niin jotain on pakko tapahtua. Lähinnä harmittaa se asia, että paras suomalainen rallimanageri Timo Jouhki kärsii jonkinlaisesta vauvakuumeesta. Salon ongelma on se, että hänellä ei ole tuttia suussa ja muutenkin hän on jo aikamies. Salo on ehkä liian vahva persoonallisuus sopivaksi johonkin typerään stereotypiaan managerin ihannekuljettajasta, niin sanotusta "nuoresta lupauksesta". Jos Jouhki järkiintyisi, niin hän unohtaisi hirvoset ja latvalat ja alkaisi puskea Saloa eteenpäin. Ja ehkäpä mies onkin järkiintynyt nähdessään erään Atkinsonin pätkäajat samaa tallikaveria vastaan, jota Hirvonen viime kaudella ajoi. Toivottavasti ralliinkin pesiytynyt "nuorilupaus" hehkutus menee pian mailleen. Tallipäällikön näkökulmasta nuoruus on hukkatavaraa, koska todennäköisesti kuljettajaa tarvitaan vain joitain vuosia, jolloin on sama onko kuljettaja 23 vai 30. Kolmekymmentävuotias kuljettaja on noussut todennäköisesti oman kehityskaarensa huipun tuntumaan ja pystyy pitämään tasonsa vähintään muutamia vuosia.
Salossa on ripaus grönholmmaista itseluottamusta ja tulisuutta. Isoja miehiä molemmat. Salon sanotaan olevan kova jutunheittäjä, tarinankertoja. Ei kai nämäkään ominaisuudet huonoja ole. Urheiluhan tarvitsee persoonia, joista parhaissa tapauksissa kehkeytyy sankareita tai vihattuja anti-sankareita.