Juha Salo

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Juha Salo on viime aikoina hallinnut N-ryhmää suvereeinen ottein. Viimeisessä VM:n numerossa annettiin viimein synninpäästö Salolle: miehen vauhti on nykyään sitä tasoa, että entisen vauhtimittarin Jokke Puhakan taso on saavutettu. Suomen N-ryhmän taso ei ole mikään heikko. Viimeinen osoitus siitä on Jukka Ketomäen N-ryhmän voitto Ruotsin rallissa. Myös monet jo maineikkaat suomalaislupaukset, jotka ovat osoittaneet wrc:llä huomattavaa vauhtia ovat saaneet havaita N-ryhmän kovuuden. Pari vuotta sitten Paasonen lähti yhteen kisaan ylimielisesti pöllyttämään muita, mutta lopputuloksissa taisi olla kolmas. Sen jälkeenkin Paasonen on osallistunut yhteen N-ryhmän kisaan harjoittelumielellä, mutta tulos ei ollut edellistä parempi. Viime syksynä Hyvinkään sm-rallissa Kristian Sohlberg kokeili onneaan ja sai kokea Paasosen kohtalon: Ketomäen ja etenkään Salon kyytiin ei ollut mitään asiaa.

Tätä taustaa vasten Salon ajat tänä vuonna ovat olleet melkein käsittämättömiä. Joillain pätkillä muut ovat jääneet sekunnin kilometrillä. Kisan alkupätkillä on tullut järjestään n. puoli sekuntia kilometrillä eroa pahimpiin haastajiin. Jos wrc-autolle on tullut huono pätkä, on Salo hönkinyt jo takaluukussa. Moni on alkanut herätä siihen tosiasiaan, että Salo alkaa olla tätänykyä lupaavimpia suomalaisia rallikuskeja.

Ei mielestäni olisi täysi ihme, jos Malcolm Wilson ottaisi Saloon yhteyttä ja tarjoaisi autoa vaikka Neste ralliin. Joskin tämä on hyvin epätodennäköistä. Jotta Salosta ei tulisi toista Puhakkaa, olisi aika siirtyä seuraavalle tasolle wrc-auton rattiin. Viime vuonna Kosti Katajamäki ajeli N-ryhmässä, eikä pystynyt varsinaisesti haastamaan Saloa yhdessäkään kisassa. Nyt Kosti vetelee tosi hyvin isojen poikien kanssa (tosin sarjan parhaalla autolla). Mitäköhän Salo tekisi wrc:llä? Näyttää siltä, että jos on N-ryhmässä todella nopea, on erittäin hyvät edellytykset omaksua nopeasti wrc-auto. Hyvinä esimerkkeinä käyvät Paasonen, Pykälistö ja viimeisimpänä Chris Atkinson, joka on omaksunut Subarun wrc-auton ilmiömäisellä nopeudella. Jos Salolle saataisiin Neste ralliin vaikka Focus 03 tai 04 vrc ja wrc-testiä alle kunnolla, niin mitä vain voisi tapahtua.

Kansainvälistä rallyforumiakin kun lukee, niin huomaa, että jotkut ovat selvästi noteeranneet Salon ylivoiman. Tiedetään, että tallipäälliköt seuraavat kansainvälisiä sarjoja tarkalla silmällä. Jos Salo vielä vähän parantaa, tai edes pitää hurjan tasonsa, niin jotain on pakko tapahtua. Lähinnä harmittaa se asia, että paras suomalainen rallimanageri Timo Jouhki kärsii jonkinlaisesta vauvakuumeesta. Salon ongelma on se, että hänellä ei ole tuttia suussa ja muutenkin hän on jo aikamies. Salo on ehkä liian vahva persoonallisuus sopivaksi johonkin typerään stereotypiaan managerin ihannekuljettajasta, niin sanotusta "nuoresta lupauksesta". Jos Jouhki järkiintyisi, niin hän unohtaisi hirvoset ja latvalat ja alkaisi puskea Saloa eteenpäin. Ja ehkäpä mies onkin järkiintynyt nähdessään erään Atkinsonin pätkäajat samaa tallikaveria vastaan, jota Hirvonen viime kaudella ajoi. Toivottavasti ralliinkin pesiytynyt "nuorilupaus" hehkutus menee pian mailleen. Tallipäällikön näkökulmasta nuoruus on hukkatavaraa, koska todennäköisesti kuljettajaa tarvitaan vain joitain vuosia, jolloin on sama onko kuljettaja 23 vai 30. Kolmekymmentävuotias kuljettaja on noussut todennäköisesti oman kehityskaarensa huipun tuntumaan ja pystyy pitämään tasonsa vähintään muutamia vuosia.

Salossa on ripaus grönholmmaista itseluottamusta ja tulisuutta. Isoja miehiä molemmat. Salon sanotaan olevan kova jutunheittäjä, tarinankertoja. Ei kai nämäkään ominaisuudet huonoja ole. Urheiluhan tarvitsee persoonia, joista parhaissa tapauksissa kehkeytyy sankareita tai vihattuja anti-sankareita.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Kun nyt kerran tuon Chris Atkinsin mainitsit, niin luonnollinen vertailukohta on paitsi Petter Solberg, niin myös Mikko Hirvosen saavutukset viime kaudella Saparon kakkoskuskina - ja niihin nähden Atkinsin vauhti on ollut vähintäinkin luokkaa parempaa. Meksikosta olisi tullut ihan hyvä tulos jos ei tekniikka olisi poikinut kesken matkan.
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
829
Sijainti
JKL
Atkinsson kyllä laitto pihalle ihan itse, mutta vauhti oli todella kovaa luokkaa tuolla kokemuksella.
Olen itsekin ihmetellyt että miksei Salolle löydy wrc ajokkia. Taitaa vika olla taustajoukoissa. Miksi maailmalle viedään kaiken maailman Jari Matti Latvaloita kun löytyisi esimerkiksi Juha Salo.
 

Arppa

Well-known member
Liittynyt
26.11.2004
Viestit
175
Kyllähän tossa Hanaa-lehdessä oli juttua, että Salolle puuhataan WRC:tä johonkin ralliin tälle kaudelle. SM-ralleihin tuskin, koska Salo varmaan mielii mestaruutta. Oisko se sitte Nesteralli? Auto varmaan mitsu, koska ajaa maahantuojan tiimissä.
Millä perusteella Valde väität, että Kostilla on sarjan paras auto? Kun noi pösön yksityisautot on kuitenkin aika mopoja niihin tehtaan käyttämiin verrattuna ja vuosimallikin on -99(eli ei se Bastin punainen vaan se edellinen). En sen tarkemmin asiaa tunne, mutta veikkaisin Fordien(ainakin viidan) olevan parempia.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Arppa sanoi:
Kyllähän tossa Hanaa-lehdessä oli juttua, että Salolle puuhataan WRC:tä johonkin ralliin tälle kaudelle. SM-ralleihin tuskin, koska Salo varmaan mielii mestaruutta. Oisko se sitte Nesteralli? Auto varmaan mitsu, koska ajaa maahantuojan tiimissä.
Millä perusteella Valde väität, että Kostilla on sarjan paras auto? Kun noi pösön yksityisautot on kuitenkin aika mopoja niihin tehtaan käyttämiin verrattuna ja vuosimallikin on -99(eli ei se Bastin punainen vaan se edellinen). En sen tarkemmin asiaa tunne, mutta veikkaisin Fordien(ainakin viidan) olevan parempia.
Mielenkiintoinen tieto, että Salolle puuhataan wrc:tä. Onko tietoa minkälaista Mitsua? Jotain vanhaa mallia vai tämän vuotista?

Unohdin Viidan Fordin. Se on ehdottomasti nopein auto sarjassa. Peugeotin wrc on kuitenkin ollut paljon nopeampi kuin Focuksen ja kai autossa paljon enemmän potentiaalia on, kun katsoo Bastin, Juuson ja nyt Kostin suorituksia. Jos Kosti ei saa yhtään autoetua, niin ajaa kyllä ihmeen hyvin (hyvin ajaa muutenkin vaikka autoeduksi laksettaisiin väähän).
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Valde sanoi:
Mielenkiintoinen tieto, että Salolle puuhataan wrc:tä. Onko tietoa minkälaista Mitsua? Jotain vanhaa mallia vai tämän vuotista?

Unohdin Viidan Fordin. Se on ehdottomasti nopein auto sarjassa. Peugeotin wrc on kuitenkin ollut paljon nopeampi kuin Focuksen ja kai autossa paljon enemmän potentiaalia on, kun katsoo Bastin, Juuson ja nyt Kostin suorituksia. Jos Kosti ei saa yhtään autoetua, niin ajaa kyllä ihmeen hyvin (hyvin ajaa muutenkin vaikka autoeduksi laksettaisiin väähän).
Muistaakseni Juuso ei Peugeotilla esittänyt mitään kaksisia otteita, eipä tosin montaa kisaa sillä ajellutkaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Ambomaan Mambo sanoi:
Muistaakseni Juuso ei Peugeotilla esittänyt mitään kaksisia otteita, eipä tosin montaa kisaa sillä ajellutkaan.
Väläytti ainakin Neste rallissa. Muistaakseni ollen kuullut, että Neste rallin auto oli yksityisauto, ei tehtaan. Täytyy myöntää, että en muista kovin tarkkaan vanhoja tuloksia, mutta esim. Tunturissa Juuso rykäisi yhdellä pätkällä 30 sekuntia eroa Tuohinoon, vaikka Tuohinolla ei ollut mitään ongelmia.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Tuo Juuson tuolloin käyttämä 206 oli myös -99 mallinen, kuten Kostin nyt ajama (siis luokitusmalli -99, ei välttämättä auton vuosimalli).
Korjataan hiukan, Saxbergin mukaan 2000 vuoden mallia.
 
Viimeksi muokattu:

mardemi

Well-known member
Liittynyt
4.2.2004
Viestit
753
Sijainti
Keski-Suomi
Jostain muistan lukeneeni että 2004 Bastin käyttämä punainen 206 olisi ollut "viimeisintä mallia" eli 2002/2003? Onko mitään perää?
 

Arppa

Well-known member
Liittynyt
26.11.2004
Viestit
175
Kyllä se minustakin oli viimeinen malli, mutta ei kuitenkaan täysin tehdasautoja vastaava. Eli ei ollut ainakaan rattivaihteita ja ainoastaan keskilukko oli aktiivinen. Viimeisiä moottorinohjausjärjestelmiä ja iskareita tehdas ei ole ainakaan kaikille yksityiskuskeille antanut.
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Tuo punainen 206 on huhujen mukaan Bastilla vieläkin ja saattaa jopa kesällä ajaa sillä jonkun kisan.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Salon kilpakumppani Ketomäki on saanut aika kivan yllätyksen:

Rallin SM-sarjassa Subarulla kaasutteleva Jukka Ketomäki sai kartturinsa Jarkko Alasen kanssa haastavan kutsun kahden viikon kuluttua ajettavaan Portugalin ralliin. Rallin MM-sarjasta kauden 2001 jälkeen pudotetun Portugalin osakilpailun järjestäjät haluavat nostaa kilpailunsa uudelleen MM-sarjan kartalle ja panostukset ovat sen mukaiset. Portugalin mestaruussarjan kisaan on kutsuttu rallin maailmanmestareita, nykyisiä tehdaskuljettajia ja heille kuin haastajaksi ylistarolainen Ketomäki.
- Harvoin tulee niin miellyttäviä puheluita kuin muutama aika sitten. Kilpailun järjestäjät soittivat ja kertoivat, että Jarkolle ja minulle on varattu N-ryhmän Subaru, jolla pääsen kilpailemaan Portugalin ralliin. Kisan järjestäjät ovat vuokranneet Subarun kilpailutoimintaa pyörittävältä Prodriveltä kuusi Subarua, joita he ajattavat rallissaan, hän alustaa.
Ylistarolaisen juttuun tulee lisää sykettä, kun mies luettelee tulevia kilpakumppaneitaan.
- Samanlaisilla autoilla kisaan osallistuvat rallin maailmanmestarit Juha Kankkunen ja Didier Oriol. Carlos Sainzia oli myös kysytty, mutta espanjalainen pysyi lopettamispäätöksensä takana. Sainz suostui kuitenkin nolla-auton kuljettajaksi yhdessä alkuperäisen kartturinsa Luis Moyan kanssa. Lisäksi WRC Canditate -kilpailuksi ristittyyn ralliin Subaruilla tulevat Peugeotin tehdaskuljettaja ruotsalainen Daniel Carlsson ja Skodan Janne Tuohino, listaa Ketomäki.
Paron kaupungista huhtikuun ensimmäisenä päivänä käynnistyvässä kaksipäiväisessä rallissa kurvataan kahden päivän aikana yhteensä 12:ta erikoiskoetta, joille kertyy mittaa 240 kilometriä.

Riittävästi haastetta

Rallireissuille lähdettäessä Jukka ja Jarkko ovat tottuneet useiden päivien valmisteluihin, kun mukaan kilpa-auton lisäksi on pitänyt kerätä kaikki mahdolliset varaosat, huoltoautot ja huoltomiehet. Nyt Portugalin keikalle ei tarvita kuin riittävästi pohjalaista luonnetta.
- Perillä on kaikki valmiina. Ajopukujaan ei tarvita. Lähetimme järjestäjille vain mittamme ja puvut odottavat valmiina perillä, kertoo tiimin juoksevia asioita hoitava Alanen.
Kun kaikki Prodriven Subaruja kuskaavat kutsuvieraat kilpailevat samanlaisilla autoilla, antaa se pohjalaisille haastetta mitata vauhtia ammattilaisten joukossa.
- Ilman muuta lähdemme kisaan tosissamme ja voitto mielessä. Olishan se mahtavaa, jos pystyttäisiin jättämään taaksemme nimekkäitä kuskeja. Kisa ajetaan pelkästään sorarallina ja se sopii meille, kun asvalttikokemusta ei pahemmin ole. Eurooppaa vaivaava lumekelikään ei haittaisi, naureskeli talven ralleissa hyvää vauhtia pitänyt Ketomäki.
Ylistarolainen näytti Ruotsin MM-rallissa helmikuulla vauhtiaan kepittämällä vaihdevikaisella Subarullaan N-ryhmän voittoon. Kotoisessa SM-sarjassa talvikaudelta hankittu N-ryhmän viides sija voisi vähän paremmalla onnella olla monta sijaa parempi.
- Tunturirallissa ensimmäinen päivä toi ryhmän toisen sijan. Mikkelissä kisa keskeytyi kytkinrikkoon kolmannelta sijalta. Viime viikonloppuna Laukaalla hangessa käynti pudotti meidät toiselta sijalta viidenneksi. Jokaisessa rallissa ryhmän toinen sija olisi ollut otettavissa. Kesällä on sitten mahdollisuus korjata sijoitusta ylöspäin, laskee Ketomäki.
Lähde: Pohjalainen
Didi ja kankkusjussikin mukana, mielenkiintoista nähdä kumpi on nopeampi "eläkepäivillään". :thumbup:
 

Jesper

Well-known member
Liittynyt
29.10.2004
Viestit
353
Nyt nähtiin, että kannattaa ajaa noita isompia kisoja jos maailmalle mielii. Vaikka Salo on SM-sarjassa ollut ylivoimainen, niin eipä tullut kutsua :frown: . Mutta Ketomäen, yhden MM-rallin huippu menestys heti huomattiin.:thumbup:
 

Tenho

Well-known member
Liittynyt
16.3.2002
Viestit
71
En nyt muista miten Puhakan ulkomaanreissuissa kävi, jos niitä olikaan? Vähän vanhemmalta ajalta tulee mieleen Hämäläisen Kössi, joka hallitsi SM-kisoja miten tahtoi. Muistaakseni hän kokeili ulkomailla, mutta päätyi kuitenkin jostain syystä kotimaan sankariksi. Olisiko maailmalla ajamisessa sittenkin jotain eritystaitoja vaativaa...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Tenho sanoi:
En nyt muista miten Puhakan ulkomaanreissuissa kävi, jos niitä olikaan? Vähän vanhemmalta ajalta tulee mieleen Hämäläisen Kössi, joka hallitsi SM-kisoja miten tahtoi. Muistaakseni hän kokeili ulkomailla, mutta päätyi kuitenkin jostain syystä kotimaan sankariksi. Olisiko maailmalla ajamisessa sittenkin jotain eritystaitoja vaativaa...
Eikös Puhakka koittanut joskus Englannin rallisarjassa pärräillä etuveto-Golfilla jos oikein muistan? SM-sarjassakin oli joskus käytössä silloin jo vanhentunut Celica, mutta eipä silläkään vauhti ollut samaa Puhakkaa mitä N-ryhmän mitsuilla. Että kaipa sitä jotkut vaan on N-ryhmän erikoismiehiä.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Jouko on hyvä kuski, mutta ylivoimasuus monesti perustui siihen, että Jouko ajoi N-ryhmää monta vuotta. Tiesi auton läpikotaisin ja varmasti suurimman osan SM-sarjan pätkistä. Lahjakkaat nuoret lähti nopeasti Jouhkin tiimiin ja sitä kautta ulkomaille. En pidä Joukoa kovinkaan ihmeellisenä kuskina.

Vähän sama kun Kartingin MM-sarjassa kiertää vanhoja patuja jotka voittaa lahjakkaat nuoret kun nuorilla on takanaan monesti takana vasta eka kausi tai toinen. Sen jälkeen lähtevät isommille vesille.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kuten tuolla oli todettu jotkut ovat N-ryhman erityismiehia, kuten Puhakka ja Salo. Puhakalla nyt ei Golfilla luistanut alkuunkaan mutta N:laisella irtosi voittoja sentaan Portugalia myoten. Salossa on paljolti samaa.

Hamalaisen Kyosti oli nyt ihan eri aikakauden miehia joten vertaamista ei voi tehda ihan samalta pohjalta mutta kyllahan se vaikuttaa ettei pysty vaihtamaan sanaakaan asiaa kuin suomeksi. Ja kun luonne on pohjalaisuutta kovimmillaan eli apua ei pyydeta eika oteta... Vauhdista se ei ollut kii, Ruotsin rallin 5. sija omalla Escortilla tehdasautoja paihittaen kertoo sen.
 
Ylös