Jules Bianchi menehtynyt saamiinsa vammoihin

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
9533
Sijainti
Helsinki
Tuohon aikaan kyse oli paljon muustakin kuin rahasta, mutta Bianchi tapettiin rahan vuoksi ja Bianchilla mehustaminen tehdään rahan vuoksi. Annetaan miehen nyt olla rauhassa ja yritetään olla raiskaamatta hänen muistoaan kaikin puolin. Unkarin GP:n podium oli vastenmielistä katsottavaa.
Mitä sinä sanoit? :confused:
 

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Ei tuota "hysteriaa" ole enää missään muualla kuin foorumeilla. Antakaapa pölyn/tuhkan laskeutua.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
En lainkaan väheksy miehen saavutuksia, mutta nyt ei kuitenkaan puhuta maailmanmestarista, osakilpailuvoittajasta tai edes paalumiehestä. Jos Schumacherille käy huonosti (mitä en todellakaan toivo), näillä standardeilla täytyisi miehen muistoksi nimetä vähintään pari rataa, pitää muistotilaisuus ennen jokaista starttia radoilla joilla mies on joskus ajanut, jäädyttää Ferrarin ykköskuskin paikka ja kirjoittaa #KerpeninRehtori palkintopallilla jaettaviin lippiksiin vähintään vuoteen 2050 saakka.
Toisaalta Bianchi loukkaantui formula-kilpailussa (lopulta kuolemaan johtavasti), Schumi ei.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toisaalta Bianchi loukkaantui formula-kilpailussa (lopulta kuolemaan johtavasti), Schumi ei.
Toisaalta matka Bianchin saavutuksista Schumin saavutuksiin on pidempi kuin matka vaikkapa kenen tahansa random kartingjunnun saavutuksista Bianchin saavutuksiin.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12615
Sijainti
Sivulla viisi
Totta kai viikkoa ennen kisaa kuollutta kaveria kunnioitetaan näkyvästi ja monin eri tavoin. Tässä Bianchin tapauksessa joku mutkan nimeäminen nyt jo nähtyjen muistelujen lisäksi olisi eleenä hieno ja aika kaukana mistään 'överistä'.

En oikein näe, että miksi tässä pitäisi jotain menestysvertailua tehdä. Kuskeja kuolee nykyään niin harvoin, että siinä tuskin kukaan menettää mitään jos tragedian sattuessa vähän fiilistellään asianosaista ja jollekin mutkalle annetaan uusi nimi. Ihan yhtä kuollut se kuski on, oli sitten CV:ssään kymmenen maailmanmestaruutta tai kaksi MM-pistettä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Mitä sinä sanoit? :confused:
Oli säälittävää katsella, kun jo ennen podiumille menoa kuljettajat märehtivät takahuoneessa, että millä tavoin tätä Bianchin tapausta nyt pitäisi julkisesti vielä kerran mainostaa. Sitten podiumilla jauhettiin aivan silmät päästä naurettavaa paskaa, josta Ricciardo veti ehkä eniten pohjat. Suoraan puppugeneraattorista otettua bs:ää.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Itsellä oli tuossa tausta-aatoksena lähinnä tuo oma poika -status, joka hänellä Monacossa oli. Schumilla vastaava kunnianosoitus sopisi vaikka Spahan koska se on Kerpeniä lähinnä oleva F1-baana jne.

Jotenkin vaikeita tietyille henkilöille nämä kuolintapausten jälkeiset podiumit. Mika ja Schumi taisivat saada aika runsaasti paskaa kun hymynkare vilahti Imolan podiumilla? Itse en tämänkertaisesta oikein tonkimallakaan löytänyt moitittavaa. Myös haastattelija veti etiketinmukaisesti, kun antoi kuskien tuoda Julesin esille eikä lähtenyt väkisin pakottamaan Kaj Kunnaksen tapaan jotain tunteita esille (vaikka ne kyllä välittyivät ilmankin).
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Myös haastattelija veti etiketinmukaisesti, kun antoi kuskien tuoda Julesin esille eikä lähtenyt väkisin pakottamaan Kaj Kunnaksen tapaan jotain tunteita esille (vaikka ne kyllä välittyivät ilmankin).
Ois ollut just parasta. "Sebastian, mäkin itken."
 

Cage

Well-known member
Liittynyt
23.4.2001
Viestit
907
Sijainti
Pori
Julesin kohdalla asiasta tekee kuljettajan vähäisistä saavutuksista huolimatta hieman traagisemman muutama seikka:

1. Kyseessä EI ollut mikään tusinalotterer Maldonadon kolarihistorialla, joka olisi ollut mukana vain lompakon avulla. Ei, kyseessä oli jo jämätallin autolla nopeuttaan väläytellyt kuski, jolle povattiin kärkipään kuljettajien statusta.
2. Onnettomuuden johtaminen kuolemaan oli täysin turha. Oma virhearvio vauhdin suhteen johti ulosajoon, mutta osasyynä oli huono näkyvyys, joka johtui myöhästetystä kilpailun aloituksesta. Lisäksi radan reunalla ollut traktori noissa olosuhteissa olisi pitänyt olla SC:n paikka (jälkiviisastelua, ehkä).
3. Voidaan vielä sanoa, että huonoa tuuriakin oli mukana, silläpari metriä oikealle ja oltaisin vältytty pahimmalta. Oikeastaan pari metriä vasemmallekin olisi osunut traktorin takarenkaaseen. Äkkipysäys, kyllä, mutta tuskin silti kuolemaa.

Näiden seikkojen vuoksi kilpailutapahtumien vuoksi menehtynyttä kuljettajaa muistetaan aika paljon ja näkyvästi. Bianchista tuli ikävä muistutus kaikille, että vielä löytyi parannettavaa turvallisuudessa sellaisista paikoista, joita ei osattu ajatella. Kuolemanriski on aina mukana, kun ajetaan noin lujaa, mutta nyt kuolema olisi vältetty ilman noita virheitä.
 

Laatikkokauha

Well-known member
Liittynyt
7.8.2008
Viestit
1187
Guy Ligier nimesi autona JS-tyyppimerkinnällä menehtyneen Jo Schlesserin kunniaksi, siinä mielessä Manor-autojen nimeäminen Bianchin muistoksi olisi hyvä ajatus.
Ligier ja Schlesser olivat hyviä ystäviä, siinä ehkä syy miksi Ligier halusi häntä kunnioittaa.
 

Beco

Well-known member
Liittynyt
19.6.2014
Viestit
339
Hmm.. Vähän vaikea asia sanoa mielipidettä.. Toisaalta Bianchi ei ehtinyt saavuttaa melkeinpä mitään, toisaalta taas hän oli ensimmäinen Formula 1 kisassa kuollut kuski 21 vuoteen.. Musta tuntui että Daniel oli ihan oikeasti surullinen, varmasti myös Daniil ja Sebastian.. Daniel kumminkin oli Julesin hyvä ystävä..
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hmm.. Vähän vaikea asia sanoa mielipidettä.. Toisaalta Bianchi ei ehtinyt saavuttaa melkeinpä mitään, toisaalta taas hän oli ensimmäinen Formula 1 kisassa kuollut kuski 21 vuoteen.. Musta tuntui että Daniel oli ihan oikeasti surullinen, varmasti myös Daniil ja Sebastian.. Daniel kumminkin oli Julesin hyvä ystävä..
Hyvä ystävä? Koska heistä on olemassa yhteiskuva?
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Hyvä ystävä? Koska heistä on olemassa yhteiskuva?
The Australian Formula One star was close friends with French rising star Jules Bianchi who died last week nine months after a horrific crash at the 2014 Japanese Grand Prix.
http://www.smh.com.au/sport/motorsport/death-of-jules-bianchi-changes-daniel-riccardos-outlook-on-formula-one-20150724-gijz1h

Eka sanoilla ricciardo bianchi friends tehdyn Google-haun tulos.

Ottaisit joskus selvää ennen kuin huutelet.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15006
Kamala juttu tämäkin oli vaikka tietysti parasta toivoinkin. Sitä periaatteessa kyllä kypäräkin ja auto alkaa kohta kestää aivan mitä tahansa, mutta ei itse mies tai nainen siinä ja sen sisällä. Nosturiin törmääminen on kyllä kuolettava asia. Mikäli olisi ollut jokin muu kuten vaikka takavuosien huoltoauto tai uudempi huoltoauto ja yleensäkin kevyempi kohde niin Jules voisi ainakin paremmalla todennäköisyydellä olla vielä hengissä.

Nyt sitten liittyi Lucienin seuraan. Käytännössä menetti elämänsä jo osumaan ennen lopullista lähtöään. Oli kyllä tunteet pinnassa vaikka pahinta olisi tietysti ollut kokea ihmeparantuminen, toipua näennäisesti ennalleen ja sitten yhtäkkiä vain menehtyä kuten de Villotan Maria.:frown:

Bianchin vammat tosin eivät sitä olisi sallineet vaan hyvin todennäköisesti teoreettisellakin henkiinjäämisellä olisi voinut parempi, että ei enää olisi sinänsä tajuihin tullutkaan koska aavesäryt tuollaisesta päävammasta voisivat olla ja ovatkin tunnettujen erittäin rajallisten tapausten valossa hirveät vielä vuosien jälkeen ja etenkin paranemisvaiheessa kidutusta siinä kyllä riittää.

Kovin montaa päävammaa ja etenkin akuuttia kuolemanvaaraa tuottavana asiana ei enää nykyautourheilu kestä ennen kuomutettuja ohjaamoja, mutta toisaalta taas vain pää on ainoa suojaamaton kohta enää käytännössä. Ja ollut jo yli 20 vuotta. Ohjaamoreunoja voisi vielä yrittää korottaa ja kiinnikkeitä voisi vahvistaa vieläkin etualueen kanssa entistäkin vahvemmaksi. Ja ennen kaikkea vaan estää mitään huoltoautoa tai nopeaa, kevyttä huoltokuormuria raskaammat ajoneuvot kokonaan ennen täysin turvallista ja selvää vaarattomuutta. Vuosikymmenten varrelta nosturit ovat ennenkin aiheuttaneet lukuisia vaaratilanteita ja ratavalvoja menehtyi ennen Bianchin tapaustakin Gutierrezin keskeytyksen aikana pari vuotta sitten juurikin nosturin osumiseen.

Edellinen muu kuoleman uhri ilman pään tai niskan alueen vammoja oikeastaan oli Elio de Angelis savumyrkytyksellään pienien muiden ruumiinvammojen ohella ja häntä ennen Riccardo Paletti jonka kuolema johtui käytännössä seivästymisestä omaan rattiinsa.:frown: Gilles Villeneuvella sitten tosiaan kaikki muut vammat olisivat olleet kuin ihmeen kaupalla hoidettavissa onnettomuuden järkyttävyydestä huolimatta paitsi se hyvin kamala niskaviilto...:(
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Nyt kun mies on nukkunut pois niin en näe estettä, etteikö FOMin virallinen kuvamateriaali onnettomuudesta voitaisi tuoda esiin. Tietysti 5-10 vuotta voi olla sopiva odotusaika, jotta vältettäisiin gore-mässäilyn leima. Mutta ihan onnettomuusteknisistä syistä FOMin materiaali kiinnostaa kuten myös mahdollinen ennen julkaisematon amatöörimateriaali. Sennan ja Ratzenbergerin onnettomuudet on lukuisissa dokumenteissa käsitelty jokaisen auton komponentin tarkkuudella, sekunti sekuntilta ja frame framelta. Ero on ainoastaan siinä, että nämä onnettomuudet nähtiin jo suorana tv:ssä joten videomateriaalin uudelleenjulkaisu dokumenteissa oli vähemmän shokeeraavaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5643
Ero on ainoastaan siinä, että nämä onnettomuudet nähtiin jo suorana tv:ssä joten videomateriaalin uudelleenjulkaisu dokumenteissa oli vähemmän shokeeraavaa.
Ei kyllä tuollaisella jutulla ole mitään tekemistä shokkitasojen kanssa. Puhdasta pelleilyä tämä FIA:n piilottelu. Jenkeissä katsellaan reploja koko ajan ja kaikista mahdollisista kuvakulmista jo sillä välin, kun ratahenkilökunta vasta kurvailee onnettomuuspaikalle. Wilsoninkin tapauksessa oikein opastettiin katsomaan, millä hetkellä Wilson sai rojua päälleen.

Veikkaan vahvasti, ettei FIA/FOM julkaise tätä materiaalia vielä pitkään aikaan, muuten se olisi tehty jo. Ainakaan he eivät kehtaa lähteä rahastamaan sillä niin, että se tulisi osaksi kausikoostetta tai jotain tulevaa maksullista videoarkistoa.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ei kyllä tuollaisella jutulla ole mitään tekemistä shokkitasojen kanssa. Puhdasta pelleilyä tämä FIA:n piilottelu. Jenkeissä katsellaan reploja koko ajan ja kaikista mahdollisista kuvakulmista jo sillä välin, kun ratahenkilökunta vasta kurvailee onnettomuuspaikalle. Wilsoninkin tapauksessa oikein opastettiin katsomaan, millä hetkellä Wilson sai rojua päälleen.
Varmaan olisi näytetty aikoja sitten toi autokamerakuva, jos se olisi sattumalta näkynyt kv-kuvassa suorana toi ulosajo jä törmäys.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös