Jyväjemmareiden höpinätoikki

• Viestiketjun aloittaja T.K
  • Aloituspäivämäärä

Örfil

Guest
Onkos teillä muuten jyvikset läppäri rattorissa mukana ja WLAN tai joku mokkula?

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Isojoelta kotiuduttu, lauantaina tuli tehtyä reipas kahentoista tunnin päivä, ja tänään ei sitte ollu hommia viittä tuntia kauempaa, joten kävääsin sitte huvikseni kaverin tykönä vaasas.

Onkos teillä muuten jyvikset läppäri rattorissa mukana ja WLAN tai joku mokkula?
Ei ole ei, eihkä sellaases höykyytykses mitää läppäriä pystyisi käyttähänkää.

Goblet

Iceman
Sijainti
Finland
Kaivelen tässä pikkuhiljaa rinteeseen sellaista kottikärrypolkua. Se on kovaa hommaa, kaivuuasento ei ole mikään optimaalinen.

Vesku

Maatalousneuvos
Ei taida hyvin yleistä olla vielä, ainakaan täällä pikkutilojen Savossa. Varsin hienoja kartta- / GPS- paikannus / koneohjaus /satomittaus yms- sovellutuksia on olemassa. Isojen tilojen eräs apukeino tarvikekustannuksien minimoimiseksi.
Viljelysuunnitelmien muistiinpanojen kirjaamiseksi olevia ohjelmia on kanssa. Nettipuhelimella toimii tuo. Ehkä hieman enemmän käytössä.

Eilen niitin aloitusrykäisyn, reilu 7 ha, että tänään tulee urakoitsija paalaamaan. Tulikin sade aamulla: Potuttaa! :dunno: Sade hyppäsi 100 km ylemmäksi mitä eilen aamulla sääENNUSTUS oli.

Tämä kevään eka AIV-sato pitäisi korjata n 3-5 pv:n aikana, että heinän valkuaisarvo ja määrä olisivat tarpeeksi korkeat. Heinä kasvu on niin nopeaa, että valkuaisarvo laskee nopesti, kun kuiva-ainemäärä kasvaa. Rehun valkuais%:n alhaisuutta pitää tarvittaesa nostaa kalliilla ostovalkuaisrehuilla.

Sinäputki

Troll
Sijainti
Trollhättan
Isä on juuri kaatamassa, ennusteiden perusteella ei pitäisi sataa. Ihan ookoo tämmöinen vähän viileämpikin keli rehuntekoon, ei ole niin kuuma traktorissa. Toivottavasti vaan ei sada, huomenna olisi tarkoitus mennä kahden traktorin kanssa töihin, toinen paalaamaan ja toinen käärimään.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Eilen niitin aloitusrykäisyn, reilu 7 ha, että tänään tulee urakoitsija paalaamaan. Tulikin sade aamulla: Potuttaa! :dunno: Sade hyppäsi 100 km ylemmäksi mitä eilen aamulla sääENNUSTUS oli.
Lauantaina kävi kans sellanen juttu, että sadealue osuikin isojoelle, ja ennustus näytti, että auringonpaistetta olis riittäny koko viikonlopulle, mutta ei kun ei. Yks 5 hehtaarin pala jäi vesisateen armoille, ja sielä oli sitte satanu 30 milliä tunnissa, kun parin kilsan pääs oli vettä tullu vain nelijä milliä.:wall:
Saiki sitte Lauantaina rauhas ajaa paaleja markille.
Sunnuntaina sitte isäntä lähti paalaahan pakon edes, ettei mee heinät vanhaksi, (huom: McHalen paalainkäärijällä) ja minä Ännävalametilla ajahan paalia pellonreunaan, olihan kosteita ja painavia paaleja :nope:

Viimeksi muokattu:

Vesku

Maatalousneuvos
...., ettei mee heinät vanhaksi, (huom: McHalen paalainkäärijällä) ja minä Ännävalametilla ajahan paalia pellonreunaan, olihan kosteita ja painavia paaleja :nope:
Näinhän se on, säätila on vaihtuva ilmiö ja sen ennustaminen Suomessa varsin hankalaa. Eka tunti opistossa alkoit tuolla lailla... Varmaan joku 15-20 milliä on tullut tänään vettä, pari päivää kuivatellaan... Mutta ensi viikkokin lauantaista alkena on ennustettu sateiseksi..:thumbfh: Kahden-kolmen päivän hommaa saa vartoa pari viikkoa..:wall: No, sellaista tämä on.

Taitaa tuo McHale olla kova peli, paikallinen viljelijäurakoitsija vaihtoi pari vuotta sitten sellaiseen. Itse en ole laittanut rahaa maatalouskoneisiin kohta kymmeneen vuoteen. ( tai no läppäri ja uusimmat tulostimet taitaa olla kalustosssa tai paremminkin kertapoistoina ) Toiminta hiipuu pikkuhiljaa...

EDIT: vilkaisin pari vuotta vanhojen Fusion 2;ten hintoja,,, luokkaa 60- 70 000 € veroineen näyttä olevan:thumbfh::thumbfh:

Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Mä olin joskus 80-luvun alkumetreillä keksijäpäivillä kaverini ja isänsä kanssa jossain päin hämettä.
Suomalaiskeksijät esittelivät siellä mitä moninaisimpia keksintöjään toisilleen ja pienelle vierasjoukolle.
Yksi tuolloin esitellyistä keksinnöistä oli just tuollainen muoviin pakkaava pyöröpaalain.

Sen jälkeen olen pannut merkille, että ko. kaverin keksintö on lähtenyt hyvin vetämään - noita paketteja kun näkee pellonreunat väärällään nykyisin. Muihin tapahtumassa esiteltyihin keksintöihin en muista sittemmin törmänneeni.

T.K

Sähkö-ukkeli
Sijainti
Nolla potenttiaalissa
Taitaa tuo McHale olla kova peli, paikallinen viljelijäurakoitsija vaihtoi pari vuotta sitten sellaiseen. Itse en ole laittanut rahaa maatalouskoneisiin kohta kymmeneen vuoteen. ( tai no läppäri ja uusimmat tulostimet taitaa olla kalustosssa tai paremminkin kertapoistoina ) Toiminta hiipuu pikkuhiljaa...

EDIT: vilkaisin pari vuotta vanhojen Fusion 2;ten hintoja,,, luokkaa 60- 70 000 € veroineen näyttä olevan:thumbfh::thumbfh:
Isojoella on Fusion 1
Kyllä se McHale vain on kova peli. Ja on todella yksinkertaanen käyttää ja luotettava, kun kone hoitaa melkein kaiken automaattisesti, vain muovi- ja verkkorullat pitää käydä vaihtamas.
Paalaaminen on todella yksinkertasta, kone hälyttää, kun paali on valmis, ainut mitä kuskin pitää tehdä, on pysähtyä ja odottaa. Edellinen valmiiksi kääritty paali pudotetaan automaattisesti pois käärimeltä. Uusi paali siirtyy automaattisesti paalikammiosta käärimelle, ja käärin aloittaa samantien käärimisen automaattisesti, kun paalikammio on sulkeutunut, voi taas jatkaa paalaamista.
Eli kuskin ei tarvitse muuta kuin pysähtyä ja odottaa, kun ohjainyksikkö antaa merkin, ja yksikkö antaa merkin, kun saa lähteä liikkeelle.

Tässä näkee hyvin, kuinka nopea vehje kyseessä.

Sinäputki

Troll
Sijainti
Trollhättan
Oltiin paalailemassa, mutta niinpä vaan kesken urakan alkoi sataa, vaikka sääennuste ei sitä luvannut. Sinne jäi nyt sitten vähän yli puolet kaadetuista heinistä. Saa nähdä, kuivuvatko ne illaksi, kun sade lakkasi. Meillä on paalaimena Claasin 255 ja käärimenä Elhon 1010. Claasiin on yksi laakeri uusittu ja sidonnan kanssa oli vuosi sitten ongelmia. Nyt pelaa hyvin, kun asiantuntija kävi sen säätämässä kohdalleen. Meillä on käytössä Piipon verkko, toisinaan kuulee, että joillakin on sen kanssa ongelmia, meillä on toiminut ihan hyvin.

Knoukka

Well-known member
Mä olin joskus 80-luvun alkumetreillä keksijäpäivillä kaverini ja isänsä kanssa jossain päin hämettä.
Suomalaiskeksijät esittelivät siellä mitä moninaisimpia keksintöjään toisilleen ja pienelle vierasjoukolle.
Yksi tuolloin esitellyistä keksinnöistä oli just tuollainen muoviin pakkaava pyöröpaalain.

Sen jälkeen olen pannut merkille, että ko. kaverin keksintö on lähtenyt hyvin vetämään - noita paketteja kun näkee pellonreunat väärällään nykyisin. Muihin tapahtumassa esiteltyihin keksintöihin en muista sittemmin törmänneeni.
Mä kävin kans penskana keksijäpäivillä. Näin taimien istutusputken. Hirvee menestys. Nyt on mettää joka puolella!

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Turengin keksijämessuilla 80-luvun alkuun pällistelemässä ja ihmettelemässä heinäpaalin kelmutuskonetta. On se varmasti ollu melkosta touhua. Elämäsi kesä, veikkaisin.

Sinäputki

Troll
Sijainti
Trollhättan
Tämä viikko on mennyt hyvin pitkälti paalaillessa. Verkon kanssa tuli sellainen ongelma, että toisinaan verkko lähti pois paalista, kun se pyörähti koneesta pellolle. Pantiin sitten kone laittamaan hieman lisää verkkoa, jolloin ongelma poistui. Sen suurempia ongelmia ei ole ollut, pitää olla tyytyväinen, että koneet pelaa. Loppuviikko ja ensi viikko näyttää aika sateiselta, voi olla että heinätyöt jää nyt vähäksi aikaa.