Jyväskylä 2003

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Täytyy ottaa huomioon kalusta, eli eivätkö sekä Latvala, että hirvonen ajaneet viime vuoden Focusta? Märtin haukku sen jossain haastattelussa ihan pashaks, tyyliin "en muistanutkaan kuinka huono se oli"
Ett silleen!!!!!!!!1
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Ajatus "täysin valmiista" on kaunis, mutta onko se realistinen? Nykyisellä formaatilla MM-rallit ovat hyvin eriluontoisia kuin ennen. Pätkät ovat lähestulkoon samoja vuodesta toiseen, konkarit vetävät jo nuotituksen ensimmäisellä ajokerralla tarkistaen vanhoja nuotteja, tietävät jullikat ym. jipot. Tekaiseppa siinä keltanokkana kahdella ajokerralla vastaavat nuotit vaikkapa Monteen... Tai ajeltuasi ainoastaan SM-sarjaa WRC-autolla, saattaapi tuo auton säätäminen olla hiukan hakusessa esimerkiksi Kataloniassa tai Korsikalla...

Täällä SM-sarjaa tahkotessaan on moni lupaava kuljettaja hukannut etsikkoaikansa, kun olisi pitänyt olla ulkomailla keräämässä kokemusta erilaisista pinnoista ja olosuhteista. Bosse, Garde, Paasonen ja Tommi kahlasivat moneen otteeseen Suomen rajojen ulkopuolella hankkien kokemusta. Muistaakos moni Bossen ensimmäisen Jyskälän tehtaan autolla? Ei vielä silloin näytöt ihan onnistuneet. 90-luvun puolivälissä moni oli leimannut Grönholmin jo kehäraakiksi, joka ei tehdaspaikkaa tulisi ikinä saamaan. Kuinkas ollakaan kun -98 (melkein)kaikki natsasi ja syntyi Pösö diili, kaikki olivat "aina" tienneet, että miehestä vielä tulee tehdaskuski... Ja HUOM!!! Grönholm ja Mäkinen olivat ajaneet Jyväskylässä jo useita kertoja, ennenkuin se läpimurtokisa osui kohdalle!!

Kytis ajeli myös SM-sarjaa pitkään, ennenkuin Britteihin suuntasi ja ko. Subaru-keikka oli todella karmiva "selkä-seinää-vasten-puukko-kurkulla" tilanne. Paineita yksinkertaisesti liikaa. Eikä se Garden Mitsu-keikkakaan pari vuotta taaksepäin "ihan" suunnitelmien mukaan mennyt.

Eiköhän parin vuoden päästä kun pikku-Mikko tai J-M kamppailee kärkipaikoista, täälläkin Forumilla moni "muistaa" aina uskoneensa ja luottaneensa ko. kykyyn. Kehutaan, kuinka poika jaksoi hillitä itsensä ensimmäisinä vuosina hankkien kokemusta ja sitten räjäytti koko potin...

Eh, eikös tuonne F1 MM-sarjaankin ole noussut kuskeja, jotka ovat harjoitelleet pari vuotta keskikastin kalustolla ja sitten saaneet sopparin johonkin huipputalliin?
Muistelin tuossa yhtä kuljettajaa joka Sauber-harjoittelun jälkeen sai huippudiilin McLarenille ja ajaa nyt ihan oikeasti kuumimmassa kärjessä... wink
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Olin tässä muutama päivä kyllä sitä mieltä, että "Miksi tuodaan raakileita opettelemaan ajamista?" mieleen tuli tänään esim. Fordin testit joissa suomalaiset oli kuulemma loistaneet. Ajoivat samaa tasoa kuin vakikuljettajat ja kenties olivat parhaat jotka on saatavilla. Timo Jouhki valitsee myöskin kuljettajat testeissä manageroitavikseen. Jotta he ovat päässet kuljettajiksi WRC-luokkaan, heidän on pitänyt karsia useassa testissä. Aivan kuten Formuloissa.

<strong>"Me kolme (Märtin, Solberg, Burns) saimme paljon buuauksia palkintokorokkeella, mikä ei mielestäni ole positiivinen asia rallille, vain koska palkintokorokkeella ei ollut suomalaisia"</strong> lähde: F1-Forum

Tämä ei pidä kyllä paikkaansa. Olin itse seuraamassa palkintojen jakoa ja en itse kuullut yhtään buuausta. Paikalla oli paljon virolaisia jotka pitivät huolen omastaan. Solberg juoksi norjalaisten leirin viereen ja sai paljon suosionosotuksia. Tokihan, jos vertaa Mäkisen ja Vatasen suosionosotuksiin, niin ei yllä ehkä samalle tasolle, mutta ei voida puhua, että yleisö olisi buuannut ulkomaalaisille.

Lähinnä alussa ihmetytti Timo Pulkkisen asenne esim. Freddy Loixia kohtaan. Freddy ajoi korokkeelle, lähes välittömästi Timo sanoi "Thank you very much" asenteella "Ala jo mennä"

<small>[ 12-08-2003, 21:48: Message edited by: Harrison ]</small>
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
patriot:
pmv:
No eihän tämä veikkaaminen niin vakavaa ole valde.
Ei ole vakavaa ei! Mutta jotain tolkkua pmv! Vai meinaatko tosissaan, että Jyväskylässä ei nähdä yhtäkään suomalaista palkintopallilla?

Rikun voitonmahdollisuudet ovat kyllä vahvat, mutta muuten tuo sun veikkaus on kyllä johonkin muuhun ralliin kuin Jyväskylään sopiva!
eek!
 

Ide

Well-known member
Liittynyt
29.7.1999
Viestit
454
Sijainti
Kuopio, Finland
Kuka oli muuten Välimäen Jussin kartturina? Ralliradiossa kertoivat, että Tero Gardemeisterin tilalla on joku muu, mutta en muista nimeä.

Jakke Honkanenhan se oli.

<small>[ 13-08-2003, 14:27: Message edited by: Ide ]</small>
 

Clair

Well-known member
Liittynyt
26.7.2001
Viestit
175
Sijainti
???
Tasalaatuista! No kyllä sitä piätä yksi välivuosi välillä piitääkin kaihinioinnista tuola palleilla, ens i vuonna sitten voitetaan ihan perkelesti!
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
VJR! Joo oli perkele tuo bemari oikeassa!

SAATANA!!! :mad: Sitä kuka maalaa piruja seinälle tikulla silmään!!! :mad:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Ohhoh, onpa täällä jaettu kovia tuomioita niin nykyiselle kuin entiselle "nuorisosektorille".

Milläs autoilla ne Latvala ja Hirvonen saisivat ajaa jos eivät WRC:llä?

Muistatteko muuten että kun Mäkinen Escortilla ajoi voittoon niin se oli Tommin kahdeksas Jyskälä? Eli oli jo harjoiteltu, myös huippuprivaattikalustolla.

Bossekin ehti kiertää Jyskälää vuodesta "89. Ekalla yrityksellä tuli 23. sija ja edellä varsin vertailukelpoisella kokemuksella mm Kai Granroth, Mika Kelkkanen ja Mikko Kalliomaa. Ja kyllähän niitä Celicoitakin ehti kaatua niin että enemmistöltä oli usko loppua. Onneksi ei kaikilta ja jollain heistä oli lompakkokin.

Kytölehdon ura loppui "98 Subarulla törmäilyihin. Mutta ehti se Escortilla ottaa sijoituksia joihin monet kovina kuskeina pidetyt eivät ikinä ole MM-rallissa yltäneet.

Muuten, kuinkahan äkkinäinen se Auriolin käsivamma oli? Eikö siihen olis voinu vielä vaihtaa ehjän kuskin?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh niin, laitetaan nyt sitten pieni yhteenveto tämän vuoden Jyskälästä, lähinnä pätkiä rankkaillen:

EK 1 Killeri 1:
Killeri nyt on mitä on, rallipassilla rahoilleen saa vastinetta, mutta erikseen en lähtis tänne lippua ostamaan. Tänä vuonna tultiin pikkasen myöhässä ekalla kerralla ja ei saatu mitenkään hirveen loistavia katselupaikkoja virolaisten ja norjalaisten keskellä. Kunnon äksöniä nyt ei juurikaan nähty muuta kuin yhden ännäläisen pyöritys ekassa kurvissa ja libanonilaisen Super 1600 -kuskin tumppaus sillan päällä kaiteeseen.

Eikö tuohon sillalle muuten saisi sellaista nyppyä aikaiseksi, että pikkasen keventäis? Nyt kun ei ole kuin nuo pikkuiset nypyt lähtösuoralla, joiden hyppyjä ei näe kuin pieni murto-osa katsojista.

Tuo Puman tumppaus haiskahti sinänsä pahalta, että kummasti saivat järjestäjät tumpeloitua aikaa noinkin pieneen juttuun. Oppia ottamaan jokkiskisoista, kuin raadot siirretään tehokkaasti ja kisaa päästään pikaisesti jatkamaan! Katsomosta näytti, että auto todellakin kärsi muutenkin kuin vain tukivarsien vääntymisestä. Sen verran se alkuun lieskaa sylkäisi ja savutus alkoi aina heti uudestaan kun virrat käännettiin päälle. Sinänsä huvittavaa, että palolaitoksilta vaaditaan yleensä tällaisissa kilpailuissa sitä, että kamppeet olis aika lailla valmiina päällä -ja ainakin tiedettäis mistä paikalle päästään. Nyt MM-rallissa, ilmeisesti kaupungin palolaitoksen, miehet käpöttelivät paikalla vaillinaisissa vermeissä, jahka ensin olivat ajaa harhaan sillan alitse. Noh, tekevälle sattuu... :)

EK 6 Laukaa

Tulipahan tehtyä vuoden eksyminen. Tarkoitus oli suunnistaa P2:lle. Pian kuitenkin löysimme itsemme jo kertaalleen "ohitetulta" P3:lta. :) Noh, onneksi kuitenkin päästiin aiotulle katselupaikalle varsin helposti. Elikkä etuviistoristeys (3), vaativa. Ihan kohtuullinen paikka, jossa oli kyllä populaa riittämiin. Ei äksöniä ja aika lailla peruskamaa. Hirvonen taisi ottaa paikan tyylikkäimmin, ilman mitään pumppauksia ja pitkässä sladissa. Sadeasusteet tulivat tosi tarpeeseen, vaikka vieressä olijat aluksi taisivat naureskella. Mutta onneksi eivät naureskelleet kauaa. :)

Järjestäjille tiedoksi, että kannattaa ensi vuonna merkata siihen P-merkin viereen myös oppaassa oleva numero, niin helpottaa suunnistusta oleellisesti! -Mikä onneksi olikin tehty eräillä pätkillä.

EK 10 Killeri 2:

Eilisestä viisastuneena tultiin sitten sen verran aikasin, että päästiin katettuun katsomoon istumaan. Ei voinut kuin myhäillä tyytyväisenä kun ounastelemamme sade viimein saapui Killerin päälle... :) Tunnelma oli hyvä, mitä nyt yksi kovasti nautiskellut herra onnistui karkottamaan seurueensa ja saamaan kaikki katsomossa istuneet suomalaiset vaivautuneeksi.

Järjestäjä oli oppinut eilisestä Killeristä lähtöön järjestelemisen suhteen. Killeri 1:llä suurin osa suomalaisista oli lähdössä sisäreunan puolella, mikä oli tulosten kannalta ikävä asia, sillä voitot otettiin käytännössä ainoastaan ulkoreunalta lähdettäessä -kun kyseessä oli tasaväkinen kalusto. Nyt perjantaina suomalaishuiput lähtivät ulkoa...

EK 13 Urria

Perjantaina tehtiin valinta Urrian ja Moksi-Leustun välillä. Urrian hyppyri kiinnosti, joten sinne päätettiin yrittää. Jälkikäteen ajatellen vanha varma Moksi-Leustu olisi varmaan tarjonnut enemmän nähtävää. Jo saapuessamme, erittäin hyvissä ajoin, varoiteltiin ralliradiossa, etteivät oppaan ohjeet ehkä olleet ihan kohdillaan. Empä kuitenkaan arvannut, että se P-paikka noin heikosti oli merkitty... :) Noh, sinne löydettiin, eikä edes niin hirveen kauaks tarvinu autoo jättää (Valkolan 2002 jälkeen mikään ei tosin enään tunnu missään). Kuten aikaisemmin sanottu, isolle hypylle ei päästy, mutta haitanneeko tuo, eipä siinä komeita hyppyjä juuri nähty. Järjestelyistä huomasi, ettei täällä oltu vähään aikaan ajettu. Nauhat tulivat vasta nolla-autojen aikoihin..! Olipahan ensimmäinen kerta, kun piti aluksi oikein kysellä, missä sitä sais kisaa katsella. Onneksi tuli maalaisjärkee käytettyä, eikä hirveesti tarvinut paikkaa muuttaa, kun nauhoja alettiin vetää. Nyt jälkeenpäin telkkarista pätkän nähtyä voi todeta varsin surkuhupaisaksi järkkäreiden kovan linjan. Oltiin näköjään vaarattomassa paikassa kauempana kuin ison hypyn juurella katsoneet... Ei tänne enää koskaan!

- Loppupäivä meni Paviljongilla.

EK 19 ja 23 Mökkiperä

Järjestelyiltään ehdottomasti tämän reissun paras. Kunnon opasteet, reitit ja parhaat näkymät. Auto saatiin P1:lle ja alun hyppysuoralla tuli sitten katsottua skabat. Aluksi pikkasen huolestutti kävelyreittien veto turkasen kauaksi tiestä 10m+, mutta onneksi tilanne pikkasen helpotti pidemmällä. Ekalle vedolle saatiin kohtuullinen katselupaikka ja tokalle sitten päästi ehkä meikäläisen katselu-uran parhaalle paikalle. Subarut ja Hyundait taisivat hyppiä railakkaimmin, Solbergilla oli jopa pikkasen äksöniä sillä kuuluisalla viimeisellä pätkällä.

-Tuohon Subarun ja Hyundain hyppytyyliin pitää ehkä palata tekniikkafoorumin puolella.

Kaiken kaikkiaan uudet "käyttäytymissäännöt" eivät olleet niin paha shokki kuin oli kuviteltu. Ainakin vanhoilla perinteisillä pätkillä, kuten Laukaa ja Mökkiperä, tuo metsässä liikkuminen onnistui vallan mainiosti, mutta Urrialla oli kyllä paikoin pahasti liikaa vaadittu. Aluskasvillisuuden raivaamista eikait voi koskaan liikaa vaatia. Siinä tuntuu aina olevan puutteita, vaikka sitä oltais muka tehty kuin. Toki maanomistajat eivät kovin mielellään aina anna lupaa moiseen.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Onko kenelläkään tietoa miten Norjan hiihtomies Thomas Alsgaard pärjäsi? Hän nimittäin oli ainakin starttiviivalla tänä vuonna Jyväskylän kisassa.

Onko teistä joku menossa katsomaan rallia ensi vuonna? Itse menen melko varmasti, koulu kun ei enää ole esteenä! :)
 

McMike

Guest
Alsgaard oli keskeyttäneiden listalla, syy; suljettu kisasta. Sulkemisen syytä en tiedä.
Kyllähän sinne mennään taas ensi vuonna katsomaan. Yhtään kisaa ei ole jäänyt väliin sitten vuoden -73, jolloin kävin eka kertaa katsomassa. Alsgaardia ei löytynyt AKK:n listolta, mutta löysin tiedon VM:n nro:sta 8/03.
 

Maczy

Member
Liittynyt
10.9.2003
Viestit
8
Sijainti
Espoo
Kuulin jostain,että Norjan hiihtomiellä olisi mennyt liikaa aikaa huoltoihin,jonka takia hän oli liikaa myöhässä AT-asemalta.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Hatunnoston arvoinen suoritus kaikille jotka tätä väsää :thumbup: 2003 on omasta mielestä ehkä se 2000-luvun Jyskälöistä parhain siinäsuhteessa mitenpaljon kisassa tapahtui.

"Yleisradiolle talteen jääneet tallenteet Ralliradion lähetyksistä"

Tämä herätti oman mielenkiinnon. Onkohan miten paljon Yleisradiolla tallenteita ylipäänsä muitten vuosien mm-ralleista?
Jäänyt mieleen jo keväämmällä sm-ralliradiossa jonkun toimittajan mainitsemat muistelmat Rovanperän haastiksesta ennen Ruuhimäkeä 2004 "rykäistään se alta pois ja katsotaan sitten". Ja kaikkihan me tiedämme miten tässä kävi...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kulttuuriteko, ilman muuta :thumbup:

2003 ja 2004 (once in a lifetime seitsoisjohto Kuohun jälkeen) ovat ehdottomasti omat suosikkini 2000-luvun Suomen MM-ralleista. Ja onhan vuoden 2003 lähtölista aivan mautonta luettavaa, kun sitä nyt katsoo. Jälkikäteen katsottuna siinä on ollut 21 kuljettajien maailmanmestaruutta kuudentoista ensimmäisen starttaajan kesken. Ja Märtinin voitto oli hieno, aivan huikea suoritus. Jälkikäteen kotimainen rallifolkloristiikka on kirjoittanut tarinan niin, että Bossen varma voitto mureni Ouninpohjassa, mutta enpä tiedä. Toki, eroa oli se vajaa viisi sekuntia suomalaisen hyväksi, joka on Jyväskylän teillä aika paljon, mutta taatusti voitosta olisi tullut vielä hurja taistelu. Henkilökohtaisesti 2003 oli erinäisistä syistä myös sangen mieleenpainuva reissu, johon sisältyi kaikkea mukavaa vajaan kahden vuorokauden yhtäjaksoisesta valvomisesta rallilonkeron särvimiseen nuoruuden innolla eräässä nimeltämainitsemattomassa jyväskyläläisessa ravitsemusliikkeessä ja kaikkea siltä väliltä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Kulttuuriteko, ilman muuta :thumbup:

2003 ja 2004 (once in a lifetime seitsoisjohto Kuohun jälkeen) ovat ehdottomasti omat suosikkini 2000-luvun Suomen MM-ralleista. Ja onhan vuoden 2003 lähtölista aivan mautonta luettavaa, kun sitä nyt katsoo. Jälkikäteen katsottuna siinä on ollut 21 kuljettajien maailmanmestaruutta kuudentoista ensimmäisen starttaajan kesken. Ja Märtinin voitto oli hieno, aivan huikea suoritus. Jälkikäteen kotimainen rallifolkloristiikka on kirjoittanut tarinan niin, että Bossen varma voitto mureni Ouninpohjassa, mutta enpä tiedä. Toki, eroa oli se vajaa viisi sekuntia suomalaisen hyväksi, joka on Jyväskylän teillä aika paljon, mutta taatusti voitosta olisi tullut vielä hurja taistelu. Henkilökohtaisesti 2003 oli erinäisistä syistä myös sangen mieleenpainuva reissu, johon sisältyi kaikkea mukavaa vajaan kahden vuorokauden yhtäjaksoisesta valvomisesta rallilonkeron särvimiseen nuoruuden innolla eräässä nimeltämainitsemattomassa jyväskyläläisessa ravitsemusliikkeessä ja kaikkea siltä väliltä.
2004 oli kans sellainen vuosi et vain luoja tietää jos sekään mitä ois tapahtunut jos Rovis ei ois vetänyt pihalle Ruuhimäessä taikka Basti Ouninpohjassa. Peugeotin kolmoisjohto oli aikas dominoivaa.

Oikeestaan tuo -04 perjantai oli kans aika eeppinen ja tapahtumarikas päivä. Solbergin ulosajo Lankamaassa, jo mainittu Ruuhimäki, Laivolan ulosajo jossa katsojat oli vähän väärässä paikassa, Hirvosen nolohko ajovirhe raviradalla... (tätä olen miettinyt et miksi Hirvonen ei startannut superrallilla tuolloin, kuitenkin Solberg starttasi ja vetääsi Ouninpohjan ennätykset uuteen uskoon)
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hirvosen nolohko ajovirhe raviradalla
Se oli kamala katsoa sitä Killeriä silloin pe-iltana. Siinä oli Hirvosen sohlaamisen lisäksi muistaakseni myös Basti (?) ihan katkolla ja Tuohinohan pyörähti siinä uloimman lenkin ensimmäisessä mutkassa. Olisiko vielä kaupan päälle sammuttanutkin Focuksen... siihen ei muisti enää taivu.
 
Ylös