Kaikki mahdolliset moottoriäänet

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
No sen teoreettisen maksimirajan lähelle. :wink:
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Kun tuo FIA on myös avoin sille että moottorien nykyistä ääntä kasvatettaisiin niin herää kysymys että miten? Miksi tuo ääni nyt on tällä hetkellä niin hiljainen? Pakoputket vie äänet vai ne erinäiset sähkölaitteet keräimineen siinä moottorin perässä?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Kun tuo FIA on myös avoin sille että moottorien nykyistä ääntä kasvatettaisiin niin herää kysymys että miten? Miksi tuo ääni nyt on tällä hetkellä niin hiljainen? Pakoputket vie äänet vai ne erinäiset sähkölaitteet keräimineen siinä moottorin perässä?
Ei sen kummallisempaa, kuin 1.6 litraa ja mutka pakoputkessa, niin sinnehän ne korkeimmat äänet jää.

Voi v*ttu sanon, jos aletaan keinotekoisesti ääniä koventamaan. :nope:
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Ei niitä oikeen voi koventaa muuten kun kierroslukua nostamalla. Tällöin pitäisi polttoaineen virtausnopeuttakin nostaa + aika lailla suunnitella moottorin osia uusiksi. Kyllähän nuo on optimoitu tällä hetkellä tuonne 11000rpm tietämille, joten muuttamatta nokkia, ajoituksia, softia yms. yms. ei varmasti samalla koneella hyötysuhde ja ajettavuus ole korkeimmilla kierroksilla niin hyvä.

Jos ääntä haluaa lisää, niin se on sitte vapari ja sylintereitä vähintään se kahdeksan. Tosta kutos turbosta ei valitettavasti saa noilla litratilavuuksilla merkittävästi lisää ääntä, vaikka kuinka ruuvais lisää syöttöä. Mitä enemmän turbo ahtaa, ni sen vähemmän niitä moottorin ääniä kuulee sen suhinan alta. Mutta ehkä katsojat olis tyytyväisiä jos tehot huitelis siellä 1000hv tuntumissa ja kierrosajat jossain 2004-vuoden tuntumassa. Olis semmosta menoo ja meininkiä siinä touhussa, ni ei ne hiljaset äänet niin häiritsis.

Ääniä ei saa hyväks ilman että mutkan nakkaa roskiin. Itseäni ei enää nuo äänet niin häiritsisi, jos tehoa löytyis himpun verran lisää(+200hv), ja ehkä kierrokset sais yltää sinne 15000 saakka.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Itseäni ei enää nuo äänet niin häiritsisi, jos tehoa löytyis himpun verran lisää(+200hv), ja ehkä kierrokset sais yltää sinne 15000 saakka.
Eipä tuo +200hv taitaisi muuttaa kuin huippunopeuksia, ne kait on kuitenkin jo riittäviä. Ajamiseen se tuskin vaikuttaisi mitenkään.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Eipä tuo +200hv taitaisi muuttaa kuin huippunopeuksia, ne kait on kuitenkin jo riittäviä. Ajamiseen se tuskin vaikuttaisi mitenkään.
No ei se nyt kyllä ihan noinkaan mene. Jo 100m mutkan jälkeen oltais pikkusen eri vauhdeissa kun aikasemmin --> kierrosajat paranee. Joo, nousee huippunopeus, mutta nousee kiihtyvyyskin + autojen hallinta vaikeutuu mutkien ulostuloissa = tiukemmat väännöt ja rattimiehet pääsee loistamaan entistä enemmän ku noviisit painaa kaasulla auton ympäri.

Mutta ääniin se tuskin hirveästi vaikuttais.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No ei se nyt kyllä ihan noinkaan mene. Jo 100m mutkan jälkeen oltais pikkusen eri vauhdeissa kun aikasemmin --> kierrosajat paranee. Joo, nousee huippunopeus, mutta nousee kiihtyvyyskin + autojen hallinta vaikeutuu mutkien ulostuloissa = tiukemmat väännöt ja rattimiehet pääsee loistamaan entistä enemmän ku noviisit painaa kaasulla auton ympäri.
Mutkista ulostulo on jo nyt vaikeampaa kuin ennen väännön takia, kuten useat kuskit ovat sanoneet. Kierrosajat paranee kyllä tälläkin tekniikalla, kunhan oppivat kunnolla hyödyntämään sitä (arviot on 2-4 sekuntia jo tällä kaudella). Kierrosaikojen paranemista ei siis tarvitse helpottaa sääntömuutoksilla, eikä se sinällään edes ole ollut ongelma (vaikka jotkut puoliväkisin niin haluavatkin nähdä).

Äänistähän tässä ketjussa puhutaan, ja niiden suhteen on kaksi kohtaa: volyymi ja korkeus. Turbon poistaminen vaikuttaisi ainakin volyymiin ja virtausrajoituksen kierroksiin, mutta not gonna happen. Enkä muutenkaan ymmärrä sen puolustelua, että autojen pitää olla kuulolle haitallisia paikan päällä oleville katsojille.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
autojen hallinta vaikeutuu mutkien ulostuloissa = tiukemmat väännöt ja rattimiehet pääsee loistamaan entistä enemmän ku noviisit painaa kaasulla auton ympäri.
Sama tilanne on jo nyt tehojen puolesta, eikä se miksikään muuttuisi lisätehoilla.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Mutkista ulostulo on jo nyt vaikeampaa kuin ennen väännön takia, kuten useat kuskit ovat sanoneet. Kierrosajat paranee kyllä tälläkin tekniikalla, kunhan oppivat kunnolla hyödyntämään sitä (arviot on 2-4 sekuntia jo tällä kaudella). Kierrosaikojen paranemista ei siis tarvitse helpottaa sääntömuutoksilla, eikä se sinällään edes ole ollut ongelma (vaikka jotkut puoliväkisin niin haluavatkin nähdä).

Äänistähän tässä ketjussa puhutaan, ja niiden suhteen on kaksi kohtaa: volyymi ja korkeus. Turbon poistaminen vaikuttaisi ainakin volyymiin ja virtausrajoituksen kierroksiin, mutta not gonna happen. Enkä muutenkaan ymmärrä sen puolustelua, että autojen pitää olla kuulolle haitallisia paikan päällä oleville katsojille.
http://m.mtv.fi/uutiset/sport/f1/2014/03/1875858

No se on tullut selväksi ettet ymmärrä miksi äänistä purnataan, pölyimureita kun ovat. Vettelin vuoro haukkua uudet soundit ja niin kuin myös toteaa että muistaa skidiajoista ne uskomattomat äänet
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Paljonkohan tv:n katsojaluvut tippuvat viime kisasta pölyimureiden ansiosta? Veikkaan että aika paljon.

Enkä muutenkaan ymmärrä sen puolustelua, että autojen pitää olla kuulolle haitallisia paikan päällä oleville katsojille.
V8:t olivat kuulolle haitallisia jos oli idiootti.
 
Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Paljonkohan tv:n katsojaluvut tippuvat viime kisasta pölyimureiden ansiosta? Veikkaan että aika paljon.
Josko tämä laulu alkaisi pikkuhiljaa olla kuultu?

Vai onko mielekästä "keskustelua":

Paljonkohan tv:n katsojaluvut tippuvat viime kisasta Mersun voiton ansiosta? Veikkaan että aika paljon.

Paljonkohan tv:n katsojaluvut tippuvat viime kisasta Kobayashin ansiosta? Veikkaan että aika paljon.

Paljonkohan tv:n katsojaluvut tippuvat viime kisasta auringonpaisteen ansiosta? Veikkaan että aika paljon.

Jne.
 

ScuderiaJormaz

Well-known member
Liittynyt
8.7.2007
Viestit
1196
Ei sen kummallisempaa, kuin 1.6 litraa ja mutka pakoputkessa, niin sinnehän ne korkeimmat äänet jää.

Voi v*ttu sanon, jos aletaan keinotekoisesti ääniä koventamaan. :nope:
Ois kyllä upeeta,jos laitettaisiin jotain subbaria ja kaiutinta autoon.Vähänkö olis siistiä.Joku tietokonesofta parantamaan noita pölynimuriääniä.Ihanaa!!
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://m.mtv.fi/uutiset/sport/f1/2014/03/1875858

No se on tullut selväksi ettet ymmärrä miksi äänistä purnataan, pölyimureita kun ovat. Vettelin vuoro haukkua uudet soundit ja niin kuin myös toteaa että muistaa skidiajoista ne uskomattomat äänet
Oiskohan tullut sama kommentti, jos takana olisi tuore Australian GP:n voitto? :rolleyes: Turhautumisen kulminoituminen.

Alkuperäinen: http://uk.eurosport.yahoo.com/news/formula-1-vettel-slams-2014-f1-engine-sound-101017678--f1.html

+ http://uk.eurosport.yahoo.com/news/formula-1-button-dismisses-criticism-f1-103241273--f1.html :D
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika karmeat nuo mersujen äänet takaapäin, sama kuin pappatunturit keulis esson parkkipaikalla.
 
Ylös