Kaikki mahdolliset moottoriäänet

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Periaatteessa tuo video antaa varmaan jotain ideaa desibelierosta, mutta kännykameran mikrofoni ei ole kovin suosiollinen matalille äänille.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
http://www.autosport.com/news/report.php/id/113019

Kun moottoria hädin tuskin saa suorityskyvyn takia enää muuttaa, niin mitä on oikeasti tehtävissä? Pakoputkea voi varmaan tuunata, mutta jos siitä ei saa etua, niin miksi tallit yksinään tekisivät. Standardoimista odotellessa jonka jälkeen kaikki kuulostavatkin taas ihan samalta. :rolleyes:

Sen sijaan televisiolähetyksen äänelle on jotain tehtävissä ja heti. Erityisesti onboardien ääni tuntui parhaimmillaankin olevan kuin säädetty edelleen V8:lle tai sitten muuten aivan päin seiniä (joissain todella vaimea ääni). Lisäksi sama moottori saattoi kuulostaa aivan eriltä riippuen autosta (Mersu vs. McLaren).

Tiedä sitten kiertääkö IndyCarin moottorit jopa enemmän eikä ole ERS-jutskia vaimentamassa lisää, mutta verratkaa onboardin ääntä:

https://www.youtube.com/watch?v=IbVr41fSSqo
 
Viimeksi muokattu:

pauke

Member
Liittynyt
4.5.2010
Viestit
7
Voimalla seitsemän äänen

On huvittavaa, että itsensä (liiankin) vakavasti ottava laji keskittyy epäoleellisesti ääniin. Väistämättä mieleen tulevat kylärallia ajavat klopit ja pakoputkiviritetyt autot. Auto ei kulje sen kovempaa mutta fiilis niinku paranee. Tilanne kuvaa varsin hyvin koko homman luonnetta, kallista leikkimistä.
Nyt F1 voi olla hetken mielenkiintoista, kun voimasuhteet muuttuivat sääntöjen myötä, mutta tämäkin on luultavasti lyhytaikaista ja ennen muuta keinotekoista. Lajia pidetään puoliväkisin kiinnostavana ja teknisesti haastavana. Laji tarvitsisi lähinnä suuren neulan, jolla pahin pöhö laskettaisiin siitä ulos, mutta niin kauan kuin joku on valmis maksamaan älyttömiä summia siitä, että kilpailu saadaan jonnekin, homma pysyy turvoksissa.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Nyt F1 voi olla hetken mielenkiintoista, kun voimasuhteet muuttuivat sääntöjen myötä, mutta tämäkin on luultavasti lyhytaikaista ja ennen muuta keinotekoista. Lajia pidetään puoliväkisin kiinnostavana ja teknisesti haastavana. Laji tarvitsisi lähinnä suuren neulan, jolla pahin pöhö laskettaisiin siitä ulos, mutta niin kauan kuin joku on valmis maksamaan älyttömiä summia siitä, että kilpailu saadaan jonnekin, homma pysyy turvoksissa.
Pitää aika hyvin paikkaansa, lajina F1 on välillä sellaista pelleilyä että alta pois, kikkaillaan säännöillä tai ei osata laatia niitä kunnolla ja itkuahan siitä tulee. Niiden on siellä FIA:n johdossa pakko olla vähän vajakkeja.
Silti tuossa joku kiehtoo niin että sitä aina jaksaa seurata.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Pitää aika hyvin paikkaansa, lajina F1 on välillä sellaista pelleilyä että alta pois, kikkaillaan säännöillä tai ei osata laatia niitä kunnolla ja itkuahan siitä tulee. Niiden on siellä FIA:n johdossa pakko olla vähän vajakkeja.
Jos luulee sääntöjen kirjoittamisen olevan helppoa, niin sopii kirjoittaa omat varjosäännöt. Lisäksi porsaanreikien etsijöitä on kymmenkertainen määrä sääntöjen laatijoihin nähden.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Lauda pärähti kerrankin ihan järjen äänellä.

Keskustelu F1-sarjan uusien V6-moottorien tuottaman äänen muokkaamisesta on pelkkää ajanhaaskausta, katsoo Mercedes AMG -tallin osaomistaja Niki Lauda.

V6-turbojen tuottama ääni sai osakseen kritiikkiä kauden avauskisassa Australiassa. Formulasarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone vaati jo moottorivalmistajia puuttumaan tilanteeseen, mutta Laudan muistuttaa muutoksen moottoreissa tapahtuneen yhteisellä päätöksellä.

– Moottorien äänistä käytävä keskustelu on absurdi - tilannetta ei voi nyt muuttaa. Kaikki osapuolet päättivät viisi vuotta sitten haluavansa turbomoottorit, joten asensimme turbon ennen pakoputkistoa, Lauda kommentoi itävaltalaiselle Österreich-sanomalehdelle.


– Lapsikin ymmärtää, että moottorissa on nyt erilainen ääni. Jos turbo otetaan pois, niin kyse ei ole silloin enää hybridimoottorista. Ääneen on vain totuttava, Lauda painotti.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8277
Ei se Böönikään näitä asioita pelkkien keskustelupalstojen perusteella komment..

Bernie Ecclestone says he was "horrified" by the noise produced by the new Formula 1 engines, or to be more precise the lack of it. They don't, he says, "sound like racing cars".

F1's 83-year-old impresario was not in Australia for the opening grand prix of the season last weekend. Had he been, he might have heard Lewis Hamilton talk about the "serious challenge" of driving the new generation of cars. Or he could have gone trackside and seen and heard them for himself.
...

How Ecclestone can be "horrified" by something he has not heard other than on a test bed in the Ferrari factory more than a year ago is not clear, nor is the agenda behind his remarks.

The fact is, he has always been against the idea of these engines. The noise is one of the arguments he has used, as is the greater cost. Some outlandish figures have been banded about on this, but sources say the increase, on a like-for-like basis, is around 20%.

Formula 1's new 'too quiet' engines are least of Ecclestone's worries (BBC)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Voittajan on helppo hymyillä, mutta asiaahan Lauda tuossa puhuu.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Anteeksi, mutta miten moottori ei muka olisi hybridi jos turbo otettaisiin pois?
Se olisi samalla tavalla hybridi kuin viime vuosina. Nyt ovat sitä paljon enemmän MGU-H generaattorin vuoksi, tämä tarvitsee turbon.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Anteeksi, mutta miten moottori ei muka olisi hybridi jos turbo otettaisiin pois?
"kommentoi itävaltalaiselle Österreich-sanomalehdelle", ehkä käännösvirhe.

Mutta tietenkin olisi, mikä tahansa kahta tai enempää eri voimanlähdettä käyttävä on hybrid, ainakin sen yleisimmän määritelmän mukaan. Onkin muuten jännää että kukaan ei edes markkinointiyhteyksissä ennen tätä vuotta puhunut koko sanasta. Nyt esimerkiksi Mersun moottorin virallinen nimi on "PU106A Hybrid".
 

Powered by BMW

Well-known member
Liittynyt
9.10.2004
Viestit
859
Oikein osuvasti sanottu!

Paikanpäällä kuulutuna ääni on selvästi erilainen viime vuoden V8:hin verrattuna. Kyllähän voima on läsnä nykyäänkin kun ensimmäisen kerran F1 ohi ajaa, mutta heti kun alkaa vertaa muihin luokkiin niin heikoilla ollaan. Porsche Cup on valtavan paljon parempi äänimaailmaltaan ja paikallinen V8 sarja oli Porscheakin kovempi ja aiheutti kipua ilman kuulosuojaimia. Yleisö todella syttyi kun Porschet tulivat radalle. Formulat jätti kylmäksi. Äänet on iso osa lajia. Toivottavasti muokkaavat ääniä ensikaudelle.

Nykyinen F1 putoaa ääniltään jonnekin turva-auton (C63 AMG) ja Porsche Cupin väliin. Ei tuo turva-autokaan hullumalta kuullosta:) Aiemmin Porschet oli lämmittelyä ennen F1:ä, mutta nyt Porschet oli todellista mannaa katsojille.
 

jknR

Well-known member
Liittynyt
17.11.2009
Viestit
135
Ei tuota V10:n parkumista voita kyllä mikään.

http://www.youtube.com/watch?v=RqaJKTRs-Kg#t=19
No ei tommosta vajaasylinteristä voi kyllä oikein kilpa-auton moottoriksi kutsua - edes ääneltään. :D

Mitenköhän toi nyky F1:ste ääni muuttuisi jos niitä saisi kierrätettyä sinne rajoittajan lähelle? Olishan niissä varmaan vähän enemmän rähinää, mutta tuskin nuo kovinkaan ihmeelliseltä kuulostaisi silti.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
No ei tommosta vajaasylinteristä voi kyllä oikein kilpa-auton moottoriksi kutsua - edes ääneltään. :D

Mitenköhän toi nyky F1:ste ääni muuttuisi jos niitä saisi kierrätettyä sinne rajoittajan lähelle? Olishan niissä varmaan vähän enemmän rähinää, mutta tuskin nuo kovinkaan ihmeelliseltä kuulostaisi silti.
Väärin, juuri oikea moottori ja ääni F1:lle.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Mitenköhän toi nyky F1:ste ääni muuttuisi jos niitä saisi kierrätettyä sinne rajoittajan lähelle? Olishan niissä varmaan vähän enemmän rähinää, mutta tuskin nuo kovinkaan ihmeelliseltä kuulostaisi silti.
Rajoittajan vai sittenkin sen teoreettisen säännöissä olevan maksimirajan lähelle? :rolleyes:
 
Ylös