http://www.autosport.com/news/report.php/id/113019Jälleen yksi hardcore-fani on avautunut.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutiset.shtml/2014/03/1873365/salo-uskoo-f1-aanille-tehdaan-jotain
Pitää aika hyvin paikkaansa, lajina F1 on välillä sellaista pelleilyä että alta pois, kikkaillaan säännöillä tai ei osata laatia niitä kunnolla ja itkuahan siitä tulee. Niiden on siellä FIA:n johdossa pakko olla vähän vajakkeja.Nyt F1 voi olla hetken mielenkiintoista, kun voimasuhteet muuttuivat sääntöjen myötä, mutta tämäkin on luultavasti lyhytaikaista ja ennen muuta keinotekoista. Lajia pidetään puoliväkisin kiinnostavana ja teknisesti haastavana. Laji tarvitsisi lähinnä suuren neulan, jolla pahin pöhö laskettaisiin siitä ulos, mutta niin kauan kuin joku on valmis maksamaan älyttömiä summia siitä, että kilpailu saadaan jonnekin, homma pysyy turvoksissa.
Jos luulee sääntöjen kirjoittamisen olevan helppoa, niin sopii kirjoittaa omat varjosäännöt. Lisäksi porsaanreikien etsijöitä on kymmenkertainen määrä sääntöjen laatijoihin nähden.Pitää aika hyvin paikkaansa, lajina F1 on välillä sellaista pelleilyä että alta pois, kikkaillaan säännöillä tai ei osata laatia niitä kunnolla ja itkuahan siitä tulee. Niiden on siellä FIA:n johdossa pakko olla vähän vajakkeja.
Keskustelu F1-sarjan uusien V6-moottorien tuottaman äänen muokkaamisesta on pelkkää ajanhaaskausta, katsoo Mercedes AMG -tallin osaomistaja Niki Lauda.
V6-turbojen tuottama ääni sai osakseen kritiikkiä kauden avauskisassa Australiassa. Formulasarjan kaupallisia oikeuksia hallinnoiva Bernie Ecclestone vaati jo moottorivalmistajia puuttumaan tilanteeseen, mutta Laudan muistuttaa muutoksen moottoreissa tapahtuneen yhteisellä päätöksellä.
– Moottorien äänistä käytävä keskustelu on absurdi - tilannetta ei voi nyt muuttaa. Kaikki osapuolet päättivät viisi vuotta sitten haluavansa turbomoottorit, joten asensimme turbon ennen pakoputkistoa, Lauda kommentoi itävaltalaiselle Österreich-sanomalehdelle.
– Lapsikin ymmärtää, että moottorissa on nyt erilainen ääni. Jos turbo otetaan pois, niin kyse ei ole silloin enää hybridimoottorista. Ääneen on vain totuttava, Lauda painotti.
Bernie Ecclestone says he was "horrified" by the noise produced by the new Formula 1 engines, or to be more precise the lack of it. They don't, he says, "sound like racing cars".
F1's 83-year-old impresario was not in Australia for the opening grand prix of the season last weekend. Had he been, he might have heard Lewis Hamilton talk about the "serious challenge" of driving the new generation of cars. Or he could have gone trackside and seen and heard them for himself.
...
How Ecclestone can be "horrified" by something he has not heard other than on a test bed in the Ferrari factory more than a year ago is not clear, nor is the agenda behind his remarks.
The fact is, he has always been against the idea of these engines. The noise is one of the arguments he has used, as is the greater cost. Some outlandish figures have been banded about on this, but sources say the increase, on a like-for-like basis, is around 20%.
Formula 1's new 'too quiet' engines are least of Ecclestone's worries (BBC)
Se olisi samalla tavalla hybridi kuin viime vuosina. Nyt ovat sitä paljon enemmän MGU-H generaattorin vuoksi, tämä tarvitsee turbon.Anteeksi, mutta miten moottori ei muka olisi hybridi jos turbo otettaisiin pois?
"kommentoi itävaltalaiselle Österreich-sanomalehdelle", ehkä käännösvirhe.Anteeksi, mutta miten moottori ei muka olisi hybridi jos turbo otettaisiin pois?
Oikein osuvasti sanottu!
No ei tommosta vajaasylinteristä voi kyllä oikein kilpa-auton moottoriksi kutsua - edes ääneltään.
Väärin, juuri oikea moottori ja ääni F1:lle.No ei tommosta vajaasylinteristä voi kyllä oikein kilpa-auton moottoriksi kutsua - edes ääneltään.
Mitenköhän toi nyky F1:ste ääni muuttuisi jos niitä saisi kierrätettyä sinne rajoittajan lähelle? Olishan niissä varmaan vähän enemmän rähinää, mutta tuskin nuo kovinkaan ihmeelliseltä kuulostaisi silti.
Rajoittajan vai sittenkin sen teoreettisen säännöissä olevan maksimirajan lähelle?Mitenköhän toi nyky F1:ste ääni muuttuisi jos niitä saisi kierrätettyä sinne rajoittajan lähelle? Olishan niissä varmaan vähän enemmän rähinää, mutta tuskin nuo kovinkaan ihmeelliseltä kuulostaisi silti.