Kaikki mahdolliset moottoriäänet

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Voin vahvistaa, että paikan päällä kuultuna ovat melko kuraa. Todella surkuhupaista kun pikkuformulat ja muut ns. support luokat kuulostavat paremmilta. Ehkä niiden pitäisi rukata noiden muidenkin luokkien ääniä niin ykköset kuulostaisi taas oikealta kuninkuus luokalta.

Ja webbis kyllä sä niitä tulppia vieläkin tarviit. GP2 autot ainakin pitää niin kovaa mökää ja ykkosetkin jos on lähellä rataa ja suoraan auton takana.
Koska GP2 kuitenkin kiertää vähemmän kuin F1, niin kyse on ilmeisesti vain siitä ääniä vaimentavasta turbosta?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Koska GP2 kuitenkin kiertää vähemmän kuin F1, niin kyse on ilmeisesti vain siitä ääniä vaimentavasta turbosta?
Vähän mutkien oikomista sanoa että johtuisi vain turbosta. Ääniin kun vaikuttaa tietysti kierrosten lisäksi myös iskutilavuus ja pakoputken ratkaisu. Sekä n. 3 miljoonaa muuta asiaa.
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
Koska GP2 kuitenkin kiertää vähemmän kuin F1, niin kyse on ilmeisesti vain siitä ääniä vaimentavasta turbosta?
Heh. GP2:t kuulostaa siltä kuin kiertäisivät enemmän. Näin ei siis ilmeisesti ole? Moju on kuitenkin paljon mieleenpainuvampaa kuin ykkösten pörinät. Voi tietysti johtua myös siitä, että olen alkanut seuraamaan lajia vapaastihengittävien aikakaudella, niin tottunut siihen että autojen pitää vonkua ja ujeltaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heh. GP2:t kuulostaa siltä kuin kiertäisivät enemmän. Näin ei siis ilmeisesti ole?
GP2:n maksimiväännöt saadaan 8000 kierroksella ja rajoitin on kymppitonnissa.

Voi tietysti johtua myös siitä, että olen alkanut seuraamaan lajia vapaastihengittävien aikakaudella, niin tottunut siihen että autojen pitää vonkua ja ujeltaa.
Minä aloitin, kun korkeimmalla kiersi Ferrarin V12, 12500 rpm. 2000-luvun korkea ininä ei ole minun korvaani koskaan kuulostanut mitenkään voimalliselta tai "miehekkäältä". Olkoonkin, että paikanpäällä volyymiä kyllä löytyi (mikä ei minua tv-katsojana liikuta ja paikanpäällä se olisi vain haitta).
 
Viimeksi muokattu:

Makkonen

Guest
Monzassa tuli käytä katsomassa ja kuuntelemassa formuloita. Lähinnä kuitenkin katsomassa.
Mulle äänet ovat olleet aina iso osa moottoriurheilua ja varsinkin ykkösissä äänet pitäisi olla infernaaliset. Vaan eipä ole.
Mielenkiinto livenä seuraamiseen on aikalailla nollissa äänien takia. Turva-autokin kuulosti paremmalta. V**** mitä paskaa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Monzassa tuli käytä katsomassa ja kuuntelemassa formuloita. Lähinnä kuitenkin katsomassa.
Mulle äänet ovat olleet aina iso osa moottoriurheilua ja varsinkin ykkösissä äänet pitäisi olla infernaaliset. Vaan eipä ole.
Mielenkiinto livenä seuraamiseen on aikalailla nollissa äänien takia. Turva-autokin kuulosti paremmalta. V**** mitä paskaa.
Ettei olis ollut Pyryfin kuorsaus, jota luulit formuloiden ääneksi.:eek:
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
Eräskin kilpa-autojen kuvaaja oli koettanut saada videolleen F1-autojen ääniä kuuluviin, mutta kuulema yleisön puhe, helikopterit sekä trumpetit olivat peittäneet autojen äänet alleen :D
 

Kyde

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
117
Täytyypä itsekkin ottaa osaa keskusteluun. Ihan ensimmäisenä kysymys: Onko enää ollut mediassa / virallisilla tahoilla keskustelua moottoriäänien parantamiseksi ensi kaudella? Tosin oman ymmärrykseni mukaan niitä on hyvin vaikea lähteä enää parantamaan tällä moottoriteknologialla?

Tänä vuonna tuli oltua paikanpäällä Saksassa. Hockenheimin osakilpailu oli 5. livenä nähty. Ja täytyy yhtyä edellä kommentoinneisiin siinä mielessä, että moottoriäänet olivat suoraan sanottuna melkoista kuraa. Periaatteessa ääni kuuluu taaksepäin, mutta auton tullessa kohta, ei ääntä juurikaan kuulu. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä niillä äänillä vain erittäin merkittävä osuus on tunnelman luomisessa paikanpäällä. TV:n kautta seurattuna äänillä ei juurikaan merkitystä ole.

Kaiholla muistelen vuoden 2008 Unkarin GP:tä. Silloin nimittäin esim. Hondan ääni kuului kauas ja kovaa...
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Iskutilavuus, kierrosluku, pakosarjat ja putket ja nokka-akselit niihin ääniin vaikuttaa. JOS minä saisin päättää, niin F1:siin tulisi 427cid:n työntötanko V8 jyrkällä nokalla ja suorilla putkilla. Korkeapuristeisena ja kevennettyillä takomännillä saisi myös kierroksia mukavasti. Ja vaikka remmiahdin imusarjan tilalle, niin olis se tehokin siellä 800hp:n kantturoissa :) Kyllä kuulkaas lähtisi ääntä. Vaan eipä tule tuommoinen harmi kyllä koskaan toteutumaan. Kestävyys olisi ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Täytyypä itsekkin ottaa osaa keskusteluun. Ihan ensimmäisenä kysymys: Onko enää ollut mediassa / virallisilla tahoilla keskustelua moottoriäänien parantamiseksi ensi kaudella? Tosin oman ymmärrykseni mukaan niitä on hyvin vaikea lähteä enää parantamaan tällä moottoriteknologialla?
En muista mitään uutisia sen Mersun ja jonkun muun (?) pakoputkikokeilujen jälkeen.
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Eikös siitä ollut jossain vaiheessa puhetta että mahdollisesti kahta pakoputkea harkittaisiin ensi vuodelle ainakin.
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Eikös siitä ollut jossain vaiheessa puhetta että mahdollisesti kahta pakoputkea harkittaisiin ensi vuodelle ainakin.
Jos turboja on yhä yksi, menee kaasut kuitenkin yhteen ja samaan pakariin ja 2 pakoputkea tarkoittaisi vain haarautumista turbon jälkeen. Tämä tuskin toisi paljoa muutosta parempaan. Useampaan turboon siirtyminen heti ensi kaudeksi taas kuulostaa epätodennäköiseltä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7519
Jos turboja on yhä yksi, menee kaasut kuitenkin yhteen ja samaan pakariin ja 2 pakoputkea tarkoittaisi vain haarautumista turbon jälkeen. Tämä tuskin toisi paljoa muutosta parempaan. Useampaan turboon siirtyminen heti ensi kaudeksi taas kuulostaa epätodennäköiseltä.
Joo nuo korkeaviritteisen turbokoneet taitaa olla aika herkkiä tuon pakoputken kanssa. Haarautuminen toisi varmasti mukanaan muutakin muokattavaa, eikä ne äänet kyllä siitä mikskikään muuttuisi.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
8590
Sijainti
Helsinki
Omiin korviini autot kuulostavat nyt masentuneilta, pikkasen ikävä vapaasti hengittävien koneiden vinkunaa :frown:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Karseeta kuraa noi nyky-F1-äänet, hävettää oikein koko sarjan puolesta. Kyllä voimakkaat ja mahtavat pakoäänet on osa lajia, nyt se puuttuu.
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
No kuinkas moni nyt kauden lähestyessä loppuaan on jo tottunut näihin nykyisiin ääniin?

Itse en ole tottunut, autot kuulostaa edelleen varsinkin incar-kuvissa todella huvittavilta, ei siihen vaan totu.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
5733
No kuinkas moni nyt kauden lähestyessä loppuaan on jo tottunut näihin nykyisiin ääniin?

Itse en ole tottunut, autot kuulostaa edelleen varsinkin incar-kuvissa todella huvittavilta, ei siihen vaan totu.
Itse totuin yllättävänkin äkkiä. Luulin kauden alussa että koko sarja kuolee noiden äänien takia, mutta mielestäni ihan hyvä asia ettei sitä vinkumista kuulu. Nyt ehkä kehtaisi mennä jopa paikan päälle katsomaan.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Joo nuo korkeaviritteisen turbokoneet taitaa olla aika herkkiä tuon pakoputken kanssa. Haarautuminen toisi varmasti mukanaan muutakin muokattavaa, eikä ne äänet kyllä siitä mikskikään muuttuisi.
Ei hätää, asiaan on tulossa jo parannusta. Testausvaihe on jo käynnissä ja

FIA suunnittelee kyseistä laitteistoa jo ensi kaudeksi kaikille pakolliseksi.
 
Ylös