AnttiL
Reittinörtti
Tossa menoa viime vuoden kisasta
Kalle Rovanperä kävi esittäytymästä italialaisille jo viime vuoden puolella.
– Kaikki lähti liikkeelle niin sanotusta Kalle-show’sta viime syksynä, kun hän oli ajamassa Monzassa ja Attilio Bettegan muistokilpailussa Bolognassa. Italialaisetkin tavallaan hurmaantuivat tuohon poikaan ja ajattelivat, että mitenköhän hänet saisi sinne ajamaan, Harri Rovanperä kertoo.
Kuvio alkoi muodostua, kun Rovanperä ajoi Mikkelin SM-rallin voiton jälkeen testiä Skodan ja Peugeot’n autoilla. Näistä Peugeot'n 208 T16 valikoitui ajokiksi myös Italiaan Rovanperän sponsorin Pirellin vahvalla panoksella.
Ensimmäinen kisa on edessä jo ensi viikolla Toscanassa. Sen jälkeen kausi jatkuu huhtikuussa legendaarisella Sanremon rallilla. Touko- ja heinäkuussa ajetaan myös kaksi sorakisaa, mutta pääasia Italiaan lähdössä on nimenomaan asfalttiin tutustuminen.
– Italia on varmasti yksi vaikeimmista asfalttimaista. Se siinä oli ajatuksena, että pääsisi asfalttia opettelemaan. Se on kuitenkin se tärkeä elementti. Lumi ja sora ovat kohtalaisen hyvin hallussa, mutta asfalttia ei pääse oikein missään ajamaan, Harri Rovanperä kertoo.
– Suomen rallit ja Latvia ovat vähän eri juttuja, koska sinne lähdetään ajamaan kaasu pohjassa, mutta Italiaan ei tarvitse lähteä muuta kuin opettelemaan asfalttia. Italiassa on niin kova taso, että jos 10-15 joukossa pyörii, niin se on jo hyvä.
...
Harri Rovanperän mukaan suunnitelmissa on edelleen kisata 2-3 SM-osakilpailussa kesäkauden aikana. Nilsiän Tahko-ralli jää kuitenkin tulevana viikonloppuna väliin Italian testikiireiden takia. Pitkän ajan suunnitelma on nuoren kuskin mielessä selvä.
– Ammattiralliautoilijaksihan se poika haluaa ja siihen me yritämme tehdä töitä. Sitten aika näyttää, miten siinä käy, Harri Rovanperä toteaa.
Juu ja on tuolla ihan eri taso, kuin Latviassa. Varmasti paras mahdollinen paikka kehittyä.Neljän pätkän jälkeen Kalle 9. about 30sec kärjestä. Asfalttitreeni tulee tarpeeseen siis.
Juu, R5 autoja on tusina, kun Latviassa pari.Juu ja on tuolla ihan eri taso, kuin Latviassa. Varmasti paras mahdollinen paikka kehittyä.
Jeps. Noin se pitääkin vetää. Täysillä ja oppia imien. Monta muuta asiaa saa vuosia hinkkaamalla, mutta nopeus on luontaista. Ja sen Kalle on osoittanut. Nyt vaan pitää osata siirtää se erilaisille alustoille.Oppirahat lähti maksuun. Huomenna on vielä tärkeitä kilometrejä jäljellä.
Pitää muistaa myös että auto on uusi hänelle. Voi hyvin olla että Skoda sopi paremmin käteen. Ja voihan se olla että Peugeotin vauhti ei vaan riitä. Eli sinällään vähän paha mennä sanomaan että oliko vielä ruostetta ranteissa vai onko patonki vaan paska auto. (kuten SM sarjassa Salolla) Voittohan vietiin suvereenisti Skodalla.Kalle ajoi tänään vielä pari pätkäaikaa kuuden sakkiin, mutta sijoitukset parani lähinnä toisten keskeytysten takia, samaa keskimäärin sekuntia kilometrillä tahtia hävisi alusta loppuun.
Mulla jäi jostain sellainen mielikuva, että Roviksen tallikaveri johti kisaa ennen keskeytystä tekniseen vikaan. Eli jos näin tosiaan oli niin kyllä siinä Pösössäkin vauhti riittää kärki kamppailuun.Eli sinällään vähän paha mennä sanomaan että oliko vielä ruostetta ranteissa vai onko patonki vaan paska auto. (kuten SM sarjassa Salolla) Voittohan vietiin suvereenisti Skodalla.
Juuri näin, Andreucci on mestaruuksiakin voittanut Pösöllä.Mulla jäi jostain sellainen mielikuva, että Roviksen tallikaveri johti kisaa ennen keskeytystä tekniseen vikaan. Eli jos näin tosiaan oli niin kyllä siinä Pösössäkin vauhti riittää kärki kamppailuun.
Heinäpaalien kiertoa on useinkin yleisöpätkillä. Kun EK on vain 2,38km, kuten tuo, ei ohitustilanteet ole kovin yleisiä.Kallen otteita, lopussa myös vaurioituneella autolla.
Onko tuolla Italian ralleissa tyypillistä että yleisöpätkillä ajetaan kierros heinäpaalin ympäri? Onko noi pätkät jotenkin järjestetty siten ettei pätkällä aja kuin yksi auto kerrallaan?