Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

Vaseneri

Banned
Liittynyt
8.5.2011
Viestit
341
Eiköhän Kalle pääse sinne maailmalle ajamaan ilman että täällä aletaan sääntöjä rukkaamaan yhden kaverin takia. Hirveä möyhy päällä joka mediassa ja poika on vielä 15 ja ehtii kyllä näyttää kykynsä ajallaan sen on ihan varma se.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja AKK:n säännöissähän on selkeästi sanottu vaatimus että kuskilla pitää olla ajokortti. Jotain sprinttejä voisi varmaan vedellä nuorempanakin
Nyt hei. Voisko ees perusasiat tarkistaa ennen voorumille kirjottelua? Ees johonkin viestiin?

Eli periaatteessa Suomen rallisäännöt sallivat sen että alaikäinen voi ajaa rallia joten jos AKK:ssa oltaisiin fiksuja niin ensi vuodelle touhutaan sellainen erivapaus Kallelle että hän saisi ajaa SM-sarjaa samoin kun nyt Latvian sarjaa.
Pimeissä ralleissahan tuo on selkee kun suljetun osuuden päässä vaihdetaan täysi-ikäinen rattiin. Vähän saattais vaan tuossa julkisella tiellä nuotituksessa olla käytännön hankaluuksia kun jonkun pitäis ajaa autoa, juniorin sanella nuottia ja kartanlukijan vielä kirjottaa. Miten lie Latviassa hoidettu? Sinällään varmaan tämän vuoden jälkeen valmis kaveri ajamaan SM-sarjaakin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Briteissähän rallin alaikäraja on 17v. Siellä tosin tarvitsee sikäläisen ajokortin.
Taisihan se Latvalakin aloittaa Briteissä alaikäisenä?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Rallin teinitähti ei nosta kaasujalkaa

Kartturi Risto Pietiläinen tietää missä piilee 15-vuotiaan Kalle Rovanperän vauhdin salaisuus.

– Kalle on ainoa minun kanssani kilpaillut kuljettaja, joka ajaa juuri niin kuin nuotissa lukee. Jos nuotissa sanotaan tositäys, kaasujalka ei nouse, Pietiläinen sanoo.
Ajamalla ja kokeilemalla kehittyivät taidot myös auton testaamisessa.

– Tuon ison Skodankin Kalle säätää itse. Esimerkiksi tuossa viimeksi ajetussa Sarma-rallissa Kalle tuli yksipätkältä huoltoon ja sanoi, että auto luistelee, pannaan löysempi takavakaaja. Maalissa hän tuumi, että noin sen piti olla koko ajan, Harri Rovanperä muistelee.
Koko juttu: http://www.ts.fi/urheilu/moottoriurheilu/ralli/844606/Rallin+teinitahti+ei+nosta+kaasujalkaa
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Talsissa viikonloppuna Kalle Rovanperä toinen, mutta otti täydet Latvian mestaruuspisteet. Edellä aika villi liettualaisen Martynas Samsonasin BMW M3X, joka ei taida mahtua mihinkään luokituksiin...
Edellisessä kisassa, Kurzemessa, Kalle jäi toiseksi kun kaksi viimeistä pätkää meni pelkällä etuvedolla. Vorobjovs ehti uushankinnallaan, Mirage RS:llä edelle ihan lopussa.
Pistetilanteessa nyt Rovanperä kärjessä, 47 pojoa. Vorobjovsilla 40 ja Kisielsillä 31.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
6 pätkän jälkeen Rovanperä johtaa ja Tidemand toisena 9,3 sekkaa perässä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3607
Sijainti
JKL
Rengasrikko lopetti voittotaiston seiskalta mutta toinen vain vajaa 10 sekkaa tidemandista. Muutamat pohjat ja ilman tuota rengasrikkoa olisi taistellut voitosta. Kova suoritus taas...
 

Albert Oil

Hippi ja juntti
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
55371
Sijainti
Korviesi välissä
Oisko nyt typerää, jos esittäisin kysymyksen, miksi Roviksella liehuu tuossa tuloslistassa Latvian lippu? Silkka virhe? Ajaa Latvian lipun alla ikäpoliittisista syistä? Joku muu?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Oisko nyt typerää, jos esittäisin kysymyksen, miksi Roviksella liehuu tuossa tuloslistassa Latvian lippu? Ajaa Latvian lipun alla ikäpoliittisista syistä?
Kysymys ja vastaus samassa paketissa. Latviassa rallipätkää saa ajaa 15-v (siirtymät sitten taas ajaa kartanlukija). Suomessa on se perus 18v ikäraja.

Ja jos Suomessa tuo ikäraja tuntuu korkealta niin eikös jenkkilässä joissain osavaltioissa oo ikäraja 21v. Täälläpäin siis hivenen helpommat saumat olla nuori rallilupaus... :)
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Kysymys ja vastaus samassa paketissa. Latviassa rallipätkää saa ajaa 15-v (siirtymät sitten taas ajaa kartanlukija). Suomessa on se perus 18v ikäraja.

Ja jos Suomessa tuo ikäraja tuntuu korkealta niin eikös jenkkilässä joissain osavaltioissa oo ikäraja 21v. Täälläpäin siis hivenen helpommat saumat olla nuori rallilupaus... :)
Huoh...Suomessa on jo kolmatta vuotta käytössä rallin nuorten luokka, jossa kortiton ja ala-ikäinen saa ajaa ihan oikeaa rallia.

Rallin lajisäännöt:

7.5. Nuorten luokka

Nuorten luokkaan voi osallistua 15-18 -vuotias 1-ohjaaja.Kilpailija saa osallistua ko.luokkaan senvuoden alusta, jonka aikana hän täyttää 15 vuotta.
2-ohjaajan tulee olla yli 18-vuotias, ajokortin omaava henkilö, joka toimii nuoren huoltajana kilpailussa. Huoltaja vastaa täysimääräisesti huollettavan menettelyistä tai laiminlyönneistä AKK:lle, kilpailunjärjestäjälle tai muulle osapuolelle aiheutetusta vahingosta, huoltajan tuottamuksesta riippumatta. Ilmoittajana toimii huoltaja tai ilmoittajalisenssin omaava juridinen yhteisö tai henkilö.

Nuorten luokassa 2-ohjaaja ajaa kaikki siirtymäosuudet. Ohjaajan vaihto on tehtävä aina erikoiskokeelle mentäessä sulkupuomien jälkeen ja erikoiskokeelta poistuttaessa ennen sulkupuomia. Kilpailuun nimetty 1-ohjaaja ei missään olosuhteissa saa ajaa muualla kuin erikoiskokeen sisältävien merkkien välisellä osuudella.
Nuorten luokassa nousupisteet lasketaan normaalin nousupistetaulukon mukaisesti. Kilpailijan täytettyä 18-vuotta, nousee kilpailija nousupisteiden edellyttämään lisenssiluokkaan.

Nuorten luokan mukaanotto kansallisiin kilpailuun vaatii luvan rallin lajiryhmältä. Hakemus tulee toimittaa lajipäällikölle 3,5 kk ennen kilpailua.
Nuorten luokassa kilpaillaan yhdessä luokassa ainoastaan V1600-luokan autoilla.




Täysin sama käytäntö, kuten myös Baltian maissa. Kalusto on vain Suomessa rajoitettu nuorilla v1600-luokan autoihin, mikä on hyvä ratkaisu kustannusten pitämiseksi alhaisena. Samalla saadaan laajempi otanta nuoria mukaan, kun iskän kukkaro ei auta kaluston kanssa ja vetomiehen elkeet erottuvat tasaväkisellä kalustolla edukseen. Nuoret ovat pitäneet melkoisen huimaa kyytiä noissa kisoissaan, monesti ovat ajaneet jäljet selkään aikuisille saman luokan kuljettajille sekä myös useille viritettyjen vehkeiden kuljettajille. Kovat kuljettajat erottuvat aina, kalustosta riippumatta.
Baltiassakin ajavat nuoret normaalisti kaksivetoisilla kilpureilla, siellä saa ajaa myös esimerkiksi R2-luokan kalustolla, mutta kustannukset pompsahtavat heti radikaalisti. Ainoastaan Latviassa ja Liettuassa on Kalle saanut erikoisluvan ajaa nelivetoisella autolla. Virossa aikaisemmin saivat nuoret ajaa myös nelivetoisilla, mutta he ovat myös siirtyneet pelkästään kaksivetokalustoon muutamia vuosia sitten.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Onkohan tätä Rovanperän ajoa maailmalla miten huomioitu? Aika kovaa näyttöä pudottelee uudella autolla Tidemandia vastaan, joka ajelee tutulla autolla eikä nyt ihan lapanen ole noin kuljettajana hänkään...
 
Ylös