Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
121
Voisio nää jutut säästää sinne suomi24:ään? Me puhutaan täällä rallista.
Ei sitä nyt aina kannata niin tosissaan kaikkea ottaa. Huumoriakin pitää mahtua mukaan!

Mutta jos Rovanperän tulevaisuutta miettii, niin vaikea nähdä että kukaan 2020 tai edes 2030-luvulla pääsisi Kallea tosissaan haastamaan mikäli pääsee ajamaan kilpailukykyisellä kalustolla, tämä ei toki aina itsestäänselvyys.

Jos nyt miettii vaikka sitä Tänakia niin ihan hyvä kuskihan se on. Todennäköisesti sarjan toiseksi paras tällä hetkellä mutta silti kakkoskategoriaa Kalleen verrattuna. Ja suhteellisen selkeällä marginaalilla. Hyundailla ei ollut ainakaan Toyotaa huonompi auto Jyväskylässä ja siltikin Ott pystyi niukin naukin älyttömällä riskinotolla pitämään Kallen takanaan perjantaipäivän aurauksen jälkeen.

Kun lyödään faktat tiskiin niin kenelläkään nykykuskeista ei ole kauden mitassa mitään palaa Kallelle eikä sieltä taustaltakaan ole tulossa mitään haastajia. Vai luuleeko joku tosissaan että Loubet, Formaux, Sohlberg, Huttunen ym tuosta kehittyisivät haastajiksi?
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
369
Jos nyt miettii vaikka sitä Tänakia niin ihan hyvä kuskihan se on. Todennäköisesti sarjan toiseksi paras tällä hetkellä mutta silti kakkoskategoriaa Kalleen verrattuna. Ja suhteellisen selkeällä marginaalilla. Hyundailla ei ollut ainakaan Toyotaa huonompi auto Jyväskylässä ja siltikin Ott pystyi niukin naukin älyttömällä riskinotolla pitämään Kallen takanaan perjantaipäivän aurauksen jälkeen.
Mitään Kallelta pois ottamatta, kyllähän hän on tällä hetkellä sarjan kovin nimi.

Mutta tuo särähti korvaan, että Hyundai ei olisi ollut ainakaan Toyotaa huonompi. Kyllä Toyota näistä kahdesta vaikutti iskukykyisemmältä. Tänak joutui vetämään todella limitillä pitääkseen Kallen takanaan. Ja uskomattoman hieno suoritus, että pysyi tiellä.

Jos Hyundai olisi ollut Toyotan kanssa tasavahva, niin eiköhän Neuville olisi ollut lähempänä Evansia ja Lappia.

Summaten Kalle on kyllä kovin kuski, mutta Tänakin sankarillista suoritusta en lähtisi aliarvioimaan.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
121
Mitään Kallelta pois ottamatta, kyllähän hän on tällä hetkellä sarjan kovin nimi.

Mutta tuo särähti korvaan, että Hyundai ei olisi ollut ainakaan Toyotaa huonompi. Kyllä Toyota näistä kahdesta vaikutti iskukykyisemmältä. Tänak joutui vetämään todella limitillä pitääkseen Kallen takanaan. Ja uskomattoman hieno suoritus, että pysyi tiellä.

Jos Hyundai olisi ollut Toyotan kanssa tasavahva, niin eiköhän Neuville olisi ollut lähempänä Evansia ja Lappia.

Summaten Kalle on kyllä kovin kuski, mutta Tänakin sankarillista suoritusta en lähtisi aliarvioimaan.
Tänak teki mestarillisen suorituksen tasoonsa nähden, tämä on selvää.

Neuvilleen ja Toyotan muihin kuskeihin itseasiassa tuon vertailun teinkin. Neuville kärsi lähtöpaikasta paljon perjantaina ja jäi kauas. Loppua kohden oli kuitenkin aivan samassa vauhdissa kuin Toyotan muut kuskit poislukien Kalle. Powerillakin samaan aikaan Evansin kanssa.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2892
Sijainti
Lahti
Tavallaan ihan "hyvä", että Kalle ei vielä voittanut Suomen MM-rallia. Tavallaan ihan "hyvä", että Tänak ja Hyundai voittivat. Sekään ei ollut paha, kun Ford ja se yxi jonka nimeä ei täällä enää mainita voitti Monte Carlossa. Dominointi ei ole ollut ainakaan minun makuuni koskaan, ei edes silloin kun ns. suomalainen voittaa. Nyttenkin oli todella hyvää kisailua aina viimeisen päivän pätkiin saakka. Näki, että otatus oli tuimaa. Sellainen herättää kunnioitusta ja saa katsojankin valpastumaan. Tämä oli hieno ralli, ja Esupille pisteitä sekä erityispalkinto siitä vika pätkän showsta. Posket lepattaen Ruuhimäessä on unohtumaton näky!
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
537
Jos nyt miettii vaikka sitä Tänakia niin ihan hyvä kuskihan se on. Todennäköisesti sarjan toiseksi paras tällä hetkellä mutta silti kakkoskategoriaa Kalleen verrattuna. Ja suhteellisen selkeällä marginaalilla. Hyundailla ei ollut ainakaan Toyotaa huonompi auto Jyväskylässä ja siltikin Ott pystyi niukin naukin älyttömällä riskinotolla pitämään Kallen takanaan perjantaipäivän aurauksen jälkeen
Kylla Tänak ja Kalle aika tasoissa nopeudessa ovat. Huyndai on vähän Toyotaa jäljessä, Tänak pisti kaiken kokemuksen ja osaamisen peliin ja Kallen epäreilun lähtöpaikkarangastuksen avittamana pystyi raivoisalla suorituksella puristamaan voiton. Tänak on kuskina ehkä vähän Kallea edellä koska omaa vielä tällähetkellä enemmän kokemusta, mutta Kalle kuroo tätä eroa umpeen ja tuleva mestaruus tulee sysäämään lopunkin pikku puristuksen pois.

Lähtöpaikkarangastuksesta vielä, uskon että Tänak olisi ehkä voittanut siitä huolimatta vaikka molemmat olisivat saaneet yhdenmukaiset lähtöasetelmat perjantaille, mutta vikalle pätkälle oltais lähdetty parin sekunnin erolla.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
735
Neuvilleen ja Toyotan muihin kuskeihin itseasiassa tuon vertailun teinkin. Neuville kärsi lähtöpaikasta paljon perjantaina ja jäi kauas. Loppua kohden oli kuitenkin aivan samassa vauhdissa kuin Toyotan muut kuskit poislukien Kalle. Powerillakin samaan aikaan Evansin kanssa.
Neuvillen ajat alkoivat kunnolla paranemaan Toyota-kaksikkoon nähden vasta siinä kohtaa, kun Lapilla hajosi tuulilasi ensimmäisen kerran ja Evansille tuli vahinkoa takaripustukseen. Sunnuntaina Lapin ja Evansin erot eteen ja taakse olivat niin suurta luokkaa, ettei kovin puristus tainnut enää päällä olla.

Oletettavaa on, että myös Kallen ja Tänakin suurin puristus loppui Oittilan ekan vedon jälkeen, sillä sunnuntain kolmella vikalla pätkällä koko pakka oli paljon lähempänä päivän nopeinta kuljettajaa (Kallea) kuin lauantain pätkillä tai Oittila 1:llä. Nimittäin myös useamman Fordin vauhti kummasti "parani" suhteessa kisan kärkikaksikkoon. Kuitenkin Suhteessa Katsutaan ja Neuvilleen näiden Fordien vauhtiero oli aika samaa luokkaa sekä lauantaina että sunnuntaina. Koko kisan kärkinelikon ylivoima hiipui loppupuolella aika selkeästi enemmän suhteessa muihin.

Power Stage (jolla Neuville itse asiassa hävisi Evansille) oli kieltämättä huikean tasainen, kun sijat 2-6 mahtui 0.4 sekunnin sisään ja tuossa oli kaikki 3 automerkkiä edustettuna. Tänakilla varmasti olisi ollut reserviä nostaa lisää, jos tilanne sitä olisi vaatinut. Läpikotaisin tutulla, lyhyehköllä pätkällä saattaisi olla jotain tekemistä tuon tasaisuuden kanssa.

Taulukossa Neuvillen aikaerot Lappiin, Evansiin ja Katsutaan nähden metsäpätkillä. Erot sekunti / kilometri.


ek​
Lappi​
Evans​
Katsuta​
2​
+0.50​
+0.39​
0​
3​
+0.67​
+0.51​
+0.44​
4​
+0.32​
+0.26​
+0.12​
7​
+0.54​
+0.37​
+0.17​
8​
+0.68​
+0.35​
+0.30​
9​
+0.37​
+0.22​
-0.04​
10​
+0.31​
+0.22​
-0.01​
11​
+0.23​
+0.58​
-0.08​
12​
+0.39​
+0.45​
-0.65​
13​
+0.58​
+0.47​
-0.25​
14​
+0.58​
+0.59​
-0.07​
15​
+0.60​
+0.43​
+0.05​
16​
+0.20​
+0.30​
-0.15​
17​
+0.31​
+0.24​
-0.17​
18​
-0.44​
-2.07​
-1.56​
19​
-0.19​
-0.27​
-0.35​
20​
-0.22​
-0.01​
-0.17​
21​
-1.71​
-0.24​
-0.28​
22​
-0.89​
+0.01​
-0.02​
 
Viimeksi muokattu:

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
337
Sijainti
Full send
Kylla Tänak ja Kalle aika tasoissa nopeudessa ovat. Huyndai on vähän Toyotaa jäljessä, Tänak pisti kaiken kokemuksen ja osaamisen peliin ja Kallen epäreilun lähtöpaikkarangastuksen avittamana pystyi raivoisalla suorituksella puristamaan voiton. Tänak on kuskina ehkä vähän Kallea edellä koska omaa vielä tällähetkellä enemmän kokemusta, mutta Kalle kuroo tätä eroa umpeen ja tuleva mestaruus tulee sysäämään lopunkin pikku puristuksen pois.

Lähtöpaikkarangastuksesta vielä, uskon että Tänak olisi ehkä voittanut siitä huolimatta vaikka molemmat olisivat saaneet yhdenmukaiset lähtöasetelmat perjantaille, mutta vikalle pätkälle oltais lähdetty parin sekunnin erolla.
Eipä tuo uskon asia ole, Kalle nopeampi jos katsoo la ja su ajat jossa miltei sama lähtöpaikka.
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
1638
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Neuvillen ajat alkoivat kunnolla paranemaan Toyota-kaksikkoon nähden vasta siinä kohtaa, kun Lapilla hajosi tuulilasi ensimmäisen kerran ja Evansille tuli vahinkoa takaripustukseen. Sunnuntaina Lapin ja Evansin erot eteen ja taakse olivat niin suurta luokkaa, ettei kovin puristus tainnut enää päällä olla.
Neuville hävisi perjantai aamuna valtavasti, mutta viimeisen huollon jälkeen sanoi pätkän jälkeisessä haastattelussa, että siellä tehdyn muutokset paransivat autoa ja toi luottamusta takaisin. Tämä näkyi myös pätkä ajoissa, kun Neuville oli lähempänä kärkeä mitä siihen asti oli ollut. Kuitenkin hän useaan otteeseen lauantaina maalihaastatteluissa sanoi, että erot ovat liian suuria eikä niitä ajamalla kiinni saa eikä aio edes yrittää. Voisiko kenties näin yksinkertainen asia selittää erot Neuville ja parin Toyota-kuskin välillä?

Ei se Huyndai kaukana suorituskyvyssä ole Toyotasta. Ei paskalla autolla voiteta rallia, vaikka olisi kuka kuskina.
 

Realy

Active member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
34
Kalle saa kyllä vähän etua hieman paremmasta autosta...
En lähde tätä väitettä kumoamaan, mutta kun tämä joka paikassa totuutena kerrotaan niin pientä spekulointia tästä.
Jos leikitään ajatuksella ettei Kalle ajaisi Toyotalla(tietenkään emme voi tietää mikä olisi hänen paikallaan ajavan sijoitus) niin Hyundailla olisi sarjassa kaksoisjohto ja keikkakuski Sordo on ajanut molemmissa kisoissaan podiumille. Voiko ajatus Toyotan paremmuudesta olla osittain Kallen hyvän ajon tuomaa harhaa?
Tiedän että Toyotan kauteen valmistautuminen sujui paremmin, mutta onko ero tällä hetkellä niin varma kuin puhutaan?
Toki voi Jyskälän osalta spekuloida että Tänak joutui enemmän tekemään töitä, 'runnomaan' ja ottamaan riskejä voittaakseen, mutta sellainen tyylikään ei aina ole nopeampi.
 

F1 God

Well-known member
Liittynyt
30.4.2018
Viestit
121
En lähde tätä väitettä kumoamaan, mutta kun tämä joka paikassa totuutena kerrotaan niin pientä spekulointia tästä.
Jos leikitään ajatuksella ettei Kalle ajaisi Toyotalla(tietenkään emme voi tietää mikä olisi hänen paikallaan ajavan sijoitus) niin Hyundailla olisi sarjassa kaksoisjohto ja keikkakuski Sordo on ajanut molemmissa kisoissaan podiumille. Voiko ajatus Toyotan paremmuudesta olla osittain Kallen hyvän ajon tuomaa harhaa?
Tiedän että Toyotan kauteen valmistautuminen sujui paremmin, mutta onko ero tällä hetkellä niin varma kuin puhutaan?
Toki voi Jyskälän osalta spekuloida että Tänak joutui enemmän tekemään töitä, 'runnomaan' ja ottamaan riskejä voittaakseen, mutta sellainen tyylikään ei aina ole nopeampi.
Hyviä kysymyksiä! Toyota ollut Hyundaita varmempi auto. Mutta kuinka paljon näillä oikeasti on eroa nopeudessa? Toki se riippuu myös rallista. Virossa Toyota oli melkoisella varmuudella myös nopein auto. Mutta jos miettii etenkin Sardiniaa ja ehkä myös Jyväskylää niin en olisi täysin varma.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
369
Hyviä kysymyksiä! Toyota ollut Hyundaita varmempi auto. Mutta kuinka paljon näillä oikeasti on eroa nopeudessa? Toki se riippuu myös rallista. Virossa Toyota oli melkoisella varmuudella myös nopein auto. Mutta jos miettii etenkin Sardiniaa ja ehkä myös Jyväskylää niin en olisi täysin varma.
Näyttää myös amatöörin silmiin siltä, että Toyota olisi aika paljon helpompi auto ajaa lähellä äärirajaa kuin Hyundai etenkin näissä nopeammissa soraralleissa.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
500
Paitsi Ogier M-Sportila. Ei auto paska ollut, mutta ei myöskään paras.
Eiköhän ainakin 2017 kaudella voi sanoa Fiestan olleen kokonaisuudeltaan paras, vaikka kaikki autot hyvin tasaväkisiä olivatkin. Vai mikä oli parempi? Ehkä 2018 se ei enää sitä ollut, kun rahaa kehitykseen ei samalla tavalla kuin muilla ole.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
537
Hyviä kysymyksiä! Toyota ollut Hyundaita varmempi auto. Mutta kuinka paljon näillä oikeasti on eroa nopeudessa? Toki se riippuu myös rallista. Virossa Toyota oli melkoisella varmuudella myös nopein auto. Mutta jos miettii etenkin Sardiniaa ja ehkä myös Jyväskylää niin en olisi täysin varma.
Kalle kyllä vaikuttaa sen verran viileältä kaverilta, että hän saattoi jopa ymmärtää, että nyt ei kannata vetää ihan hullulla riskillä, hän varmaan muistaa mitä tapahtui viimevuonna ja ymmärtää, että mestaruuteen riittää varmanpäälle suorittaminen. Kaitsu ehkä myös ohjeistanut.JML kuskiurallaan olisi vastaavassa tilanteessä lähtenyt samalla asenteella kun Markku 85 037:lla ja olis vetäny pihalle. Tänak lähti selkeesti kaikki tai ei mitään asenteella.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
537
Eiköhän ainakin 2017 kaudella voi sanoa Fiestan olleen kokonaisuudeltaan paras, vaikka kaikki autot hyvin tasaväkisiä olivatkin. Vai mikä oli parempi? Ehkä 2018 se ei enää sitä ollut, kun rahaa kehitykseen ei samalla tavalla kuin muilla ole.
17 saattoi Toyota olla nopein mutta ei luotettavin. Ja kuskit oli tietty heikko lenkki. 17 Ford ehkä luotettavin+riittävän nopea.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
228
Kalle kyllä vaikuttaa sen verran viileältä kaverilta, että hän saattoi jopa ymmärtää, että nyt ei kannata vetää ihan hullulla riskillä, hän varmaan muistaa mitä tapahtui viimevuonna ja ymmärtää, että mestaruuteen riittää varmanpäälle suorittaminen. Kaitsu ehkä myös ohjeistanut.JML kuskiurallaan olisi vastaavassa tilanteessä lähtenyt samalla asenteella kun Markku 85 037:lla ja olis vetäny pihalle. Tänak lähti selkeesti kaikki tai ei mitään asenteella.
Juurikin näin. Tänakilla ei käytännössä ollut mitään hävittävää, joten pystyi lyömään tiskiin all-in. Jos Kalle olisi lähtenyt riskillä haastamaan Tänakia ja vetänyt ulos, olisi se ollut vain plussaa Viron miehelle. Onneksemme Kallella on malttia ja osasi tarkastella kokonaiskuvaa. Varmasti mieli teki lähteä jahtaamaan kotikisan voittoa, mutta onneksi järki vei voiton. Nyt on kuitenkin tärkeintä varmistaa mestaruus.
 
Viimeksi muokattu:

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
500
Kai Hyundai kuitenkin 2017 oli paras auto, kuskit vaan kolautteli renkaita irti turhan usein. Ford oli kyllä lähellä. Toyota oli siinä kohtaa vielä raakile.
Siksi sanoin että mielestäni Ford oli kokonaisuutena paras, kun Hyundai käytti hammastikkuja iskarin tolppina.
 
Ylös