Kanadan GP:n ennakko

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
formulastara sanoi:
Edes Alonso ei liidauskyvyillään saisi Renaultia Ferrarin ja Mclarenin tasolle.
Mites Jorma Ollila. Onnistuisiko siltä?
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
PekPoy sanoi:
Liiderifilosofia toimii varmasti F1-tallissa siinä missä missä tahansa työ- tai muuten tulosvastuullisessa ympäristössä. Ihmisiä sielläkin on töissä.
Kuskitkos noita tiimejä johtaa :confused: Yleensäkkin kuskien arvostus on karannut ihan käsistä. Okei Alonso saisi ehkä Rellun kulkemaan 0.2 - 0.3s nopeampaa kuin nyt, mutta siinä se. Uskon, että Fisi on tällä kaudella parempi kun ei ole enää alla sitä omituisesti ajettavaa Rellua ja Alonson suosimista.

Mitä Marioon tulee niin en paljoa kyllä perusta hänen puheistaan. Tuossa iässä kun moni ei ole ihan ajantasalla enää.

Ilmeisesti Alonso on niin maaginen auton säätäjä, että tänä vuonna on säätänyt tallikaverinkin auton, tosin paremmin kuin omansa :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Kestääköhän asvaltti tänä vuonna? Viime vuonna se alkoi hajota kisassa jo parin kymmenen kierroksen jälkeen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mikkoz84 sanoi:
Ilmeisesti Alonso on niin maaginen auton säätäjä, että tänä vuonna on säätänyt tallikaverinkin auton, tosin paremmin kuin omansa :rolleyes:

:D :D :D

Tää oli hyvä. Mutta odotellaas PekPoyn ja kumppaneiden vastinetta. Varmaan jotain, että Alonso on liidannut Hamiltoninkin auton kulkemaan lujaa. :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Tossa edellisessä kuitenkin kiteytyy jossain määrin se ajatus, ettei ne kuljettajat EDELLEENKÄÄN niitä autoja suunnittele. Eikä edes säädä. Antavat palautetta mekaanikoille ja insseille ihan normaalisti testirajoitusten puitteissa. Mekaanikot sitten säätävät autoa palautteen perusteella. Korkeintaan kuljettajat voivat ehdottaa jotain säätöä ja/tai neuvotella mekaanikkojen ja inssien kanssa mikä muutos voisi parantaa jotain osa-aluetta. Paitsi tietysti kaikkien liidereitten liideri; Alonso, joka kävelee kiltisti Ronin talutusnuorassa drinkkikieltoineen. Hullumpi luulisi, että Dennis siellä johtaa, mutta hyvä että tarkkasilmäisimmät ovat havainneet asian olevan toisin.

Näiden testirajoitusten puitteissa jokainen kuljettaja tekee ihan yhtä paljon niitä TÖITÄ sen auton kanssa. Ei siellä saamari vieköön mikään sankari-Alonso sen kummemmin niitä hommia hoida, vaikka toki tykkää ottaa vastuun auton hyvyydestä omiin nimiinsä. Samoin kuin on painostanut useat kilpakumppaninsa hajottamaan menopelinsä. :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minardi fani sanoi:
Alonsohan ajoi Minardilla todella hyvin,ottaen auton suorituskyvyn huomioon.

hyvin pysyi Fisicon perässä Minardilla

http://www.youtube.com/watch?v=wQPT9oX-GOk

Ilman muuta ajoi, mutta pointti tossa jutussa oli se, että kyllä vaan se auton taso vaikuttaa niihin kuljettajan pisteisiin ja paljon. Täällä kun jotkut jäärät ovat valmiita vannomaan, että vain kuljettajalla on väliä. Ja että huippukuljettaja saa näillä klassisilla liidauskysyillään auton kuin auton kärkeen. ts. Auto ei itsessään voi olla joko hyvä tai huono: esim. R26 vs. R27. Ja Kovalainenkin siis edelleen puhuu paskaa. Kun R26 syntyi, niin ensitestistä lähtien kommentit olivat varsin mairittelevia autoa kohtaan. Ja tässä kohtaa tuskin edes sankarihuuhkaja-Alonso oli ehtinyt maagisine näppinensä autoa loistavaksi muuttamaan. Toisin oli R27:n suhteen. Ongelmat huomattiin ja myönnettiin heti.

On nähtävästi kuitenkin aivan sama mitä sanoo ja miten perustelee, kun jotkut niin kovin haluavat glamorisoida kuljettajia.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Känädässä osataan! :alppu:






Taitaa olla kupitsalle luvassa keskeytys :eek:


Kiitokset yhdelle Kanadalaiselle kamulleni joka otti nämä kuvat(ja monia muitakin) eilen. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
Mikkoz84 sanoi:
Kuskitkos noita tiimejä johtaa :confused: Yleensäkkin kuskien arvostus on karannut ihan käsistä. Okei Alonso saisi ehkä Rellun kulkemaan 0.2 - 0.3s nopeampaa kuin nyt, mutta siinä se. Uskon, että Fisi on tällä kaudella parempi kun ei ole enää alla sitä omituisesti ajettavaa Rellua ja Alonson suosimista.
Eivät toki johda, mutta heidän autojensa parissa tiimi työskentelee. Jos kuski haistattaa vitut autoaan huoltaville kaiffareille ja lähtee vessaan runkkaamaan, veikkaan ettei työn laatu, työinto ja työhön perehtyminen ole ihan maksimissaan. On väärin väittää, että Alonso tai kukaan muukaan kuljettaja "liidaisi" mitään paitsi autoaan, mutta kuljettaja voi VARMASTI omalla asenteellaan ja motivoituneisuudellaan saada hommat sujumaan paremmin.

Viime kaudella Alonso oli kilpailun nopeimmissa kierroksissa paria poikkeusta lukuunottamatta Fifiä nopeampi, ja tällöin ero oli vähimmillään noin kolmea kymmenystä, ja keskimäärin reilut puoli sekuntia. Meni välillä toista sekuntia kovempaakin. Minusta on täysin selvää, ettei Renault (siis auto, ei talli) voi olla sellaisessa iskussa kuin sen todellinen potentiaali on.

Fisi ei aiemmin ole pystynyt autosta vauhtia löytämään, joten miksi hän nyt siihen pystyisi? Fernando veisi Fisichellaa kuin litran mittaa, varmasti vähintään samanlaisilla eroilla kuin aiemminkin. Juurihan tuossa yllä kovasti räksytitte siitä, miten kuljettajalla ei ole merkitystä auton kehityksessä jne. ja seuraavaksi jo vetoat siihen, että Fisichella ei pärjännyt koska auto oli tehty Fernandon käteen sopivaksi. :idea: Ei toki Alonson vauhdillakaan ihan terävimmässä kärjessä oltaisi (, ei kai tässä kukaan niin ole väittänytkään), mutta aika paljon lähempänä.

Kuski ei säädä itse autoaan, kuskilla ei ole nykyaikana merkitystä, kuski ei ja kuski ei. En tiedä mistä tuo saatananmoinen nopeusero sitten tulee. Kai sillä on sitten paremmat inssit, nehän tässä kuulemma lopulta ratkaisevat.

Mikkoz84 sanoi:
Ilmeisesti Alonso on niin maaginen auton säätäjä, että tänä vuonna on säätänyt tallikaverinkin auton, tosin paremmin kuin omansa :rolleyes:
Olenko jossain antanut ymmärtää, että Alonso olisi mielestäni sirkuksen ainoa kuljettaja, joka osaa tehdä auton mieleisekseen?

En ole itse kovin montaa kierrosta oikealla F1-autolla ajanut, toisin kuin ilmeisesti formulastara ja tietyin varauksin myös Mikkoz84, enkä myöskään ole seurannut lähietäisyydeltä yhdenkään tiimin toimintaa, jälleen ilmeisesti vastoin kuin yllämainitut sankarit. Näinpä en todellakaan tiedä, miten eri tavoin eri kuljettajat antavat kisainssilleen palautetta, mutta jotain eroa näissä on oltava.

Schumi oli palautteenannossa ilmeisen hyvä, samoin tuntuu olevan asian laita Fernandon ja myös esimerkiksi Hamiltonin kanssa. Kimillä ainakin jossain on viirattava, kun ei autoa saada mieleiseksi millään. Tässä on nähtävissä tietty korrelointi kuljettajan luonteen ja auton säätöihin saamisen kanssa. Schumi, Fernando, Lewis - kaikki vaikuttaisivat olevan kympillä mukana tallin toiminnassa. Kimi - ei. Tiedä sitten onko asia oikeasti näin.
 

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
PekPoy sanoi:
Eivät toki johda, mutta heidän autojensa parissa tiimi työskentelee. Jos kuski haistattaa vitut autoaan huoltaville kaiffareille ja lähtee vessaan runkkaamaan, veikkaan ettei työn laatu, työinto ja työhön perehtyminen ole ihan maksimissaan.
Joo tästä olen kyllä samaa mieltä jos noin äärimmäisyyksiin viedään.

PekPoy sanoi:
Fisi ei aiemmin ole pystynyt autosta vauhtia löytämään, joten miksi hän nyt siihen pystyisi? Fernando veisi Fisichellaa kuin litran mittaa, varmasti vähintään samanlaisilla eroilla kuin aiemminkin. Juurihan tuossa yllä kovasti räksytitte siitä, miten kuljettajalla ei ole merkitystä auton kehityksessä jne. ja seuraavaksi jo vetoat siihen, että Fisichella ei pärjännyt koska auto oli tehty Fernandon käteen sopivaksi. :idea: Ei toki Alonson vauhdillakaan ihan terävimmässä kärjessä oltaisi (, ei kai tässä kukaan niin ole väittänytkään), mutta aika paljon lähempänä.
No vaikka siksi, että on erilaiset renkaat ja auto ei ole suunniteltu Fernandolle. Kyllähän auton voi suunnitella paremmin sopivaksi tietylle ajotyylille, mutta ei se kuski sitä tee.

PekPoy sanoi:
Schumi oli palautteenannossa ilmeisen hyvä, samoin tuntuu olevan asian laita Fernandon ja myös esimerkiksi Hamiltonin kanssa. Kimillä ainakin jossain on viirattava, kun ei autoa saada mieleiseksi millään.
Ai vedät nuo johtopäätökset kun Kimillä on ollut säätöjen kanssa ongelmia jopa kolmessa kisassa, joista yhden voittanutkin. Enpä muista että mäkkärillä Kimillä olisi ollut sen suurempia säätö ongelmia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joni sanoi:
Painapaina Fisi! :alppu: Mutta joo toi Benetton-Renaultti oli kyllä yksi surkeimmista nopeudeltaan tuona kautena paitsi se Fisin upea ajo kolmanneksi Spaassa oli jotain uskomatonta taas.
Mitenköhän hyvin tuo auto olisi kulkenut Alonson ajamana? Tuskin olisi Minardilla tultu ohi :alppu: Ja tuskin olisi podiumeja tullut vain yksi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
PekPoy sanoi:
Eivät toki johda, mutta heidän autojensa parissa tiimi työskentelee. Jos kuski haistattaa vitut autoaan huoltaville kaiffareille ja lähtee vessaan runkkaamaan, veikkaan ettei työn laatu, työinto ja työhön perehtyminen ole ihan maksimissaan. On väärin väittää, että Alonso tai kukaan muukaan kuljettaja "liidaisi" mitään paitsi autoaan, mutta kuljettaja voi VARMASTI omalla asenteellaan ja motivoituneisuudellaan saada hommat sujumaan paremmin.
En ole tätä keskustelua kovin tarkkaan ehtinyt seuraamaan, mutta juuri erästä Räikköstä on kehuttu noista hengen nostamis kyvyistään.... Kuitenkin vaikka täälä hän vaan ryyppää ja käy paskalla silloin ei saisi... Ja jos Keken puheissa on mitään perää niin Räkähän on tallin suosikki Ferrarilla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Fisico vie ykköspaikan, Kimi tulee kakkosena, McLarenit nujertavat itsensä seinään, samoin Heikki -ajovirhe- Kovalainen. Ruusbäri on tyylikkäästi kolmantena :)
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
PekPoy sanoi:
Eivät toki johda, mutta heidän autojensa parissa tiimi työskentelee. Jos kuski haistattaa vitut autoaan huoltaville kaiffareille ja lähtee vessaan runkkaamaan, veikkaan ettei työn laatu, työinto ja työhön perehtyminen ole ihan maksimissaan...blaa blaa blaa.. Schumi, Fernando, Lewis - kaikki vaikuttaisivat olevan kympillä mukana tallin toiminnassa. Kimi - ei. Tiedä sitten onko asia oikeasti näin.
Mietitäänpäs nyt vähän. Maailmassa on tuhansia kilpa-ajajia jotka ajavat ammatikseen. Näistä kuskeista 22 voi ajaa F1:ssä kerrallaan. Näistä 22:sta vain 1-3 tiimin kuskit voivat voittaa kisoja, tänä vuonna näyttäisi mestaruus olevan kahden kauppa: Ferrari ja Mclaren. Siis neljä kuskia joilla on mahdollisuus voittaa auto-urheilun himoituin titteli. Nämä neljä kuskia tienaavat myös sen verran, että tavallinen lotto miljonääri näyttää ruti köyhälle verrattuna näihin kuskeihin. No, miten todennäköiseltä sinusta tuntuu että kaveri joka on päässyt tuhansien kuskien joukosta tähän neljän maailman kova palkkaisimman kuskin joukkoon haistattaa vitut autoaan huoltaville kaiffareille ja lähtee vessaan runkkaamaan? Eikö nämä kuskit muka ymmärrä kuinka vaikeaa on voitta mestaruus? Eivätkö ne ymmärrä että taalojen tulo loppuu jos kilpailu-kyky ei ole aivan huippua. Ymmärrän kyllä jos McDonaldsin hampurilaisten kääntäjä kyllästyy työhönsä ja haistattaa vitut pomolle ja lähtee runkulle vessaan, mutta kaveri joka on yksi maailman parhaiten palkattuja urheilijoita, työssä josta haaveilee tuhannet muut samalla alalla olevat... ei oiken tunnu realistiselta.
 

PekPoy

oik. yo.
Liittynyt
11.2.2001
Viestit
8173
Sijainti
Helsinki / f1racing.net / vasempaan kääntyvät mutk
herb sanoi:
Mietitäänpäs nyt vähän. Maailmassa on tuhansia kilpa-ajajia jotka ajavat ammatikseen. Näistä kuskeista 22 voi ajaa F1:ssä kerrallaan. Näistä 22:sta vain 1-3 tiimin kuskit voivat voittaa kisoja, tänä vuonna näyttäisi mestaruus olevan kahden kauppa: Ferrari ja Mclaren. Siis neljä kuskia joilla on mahdollisuus voittaa auto-urheilun himoituin titteli. Nämä neljä kuskia tienaavat myös sen verran, että tavallinen lotto miljonääri näyttää ruti köyhälle verrattuna näihin kuskeihin. No, miten todennäköiseltä sinusta tuntuu että kaveri joka on päässyt tuhansien kuskien joukosta tähän neljän maailman kova palkkaisimman kuskin joukkoon haistattaa vitut autoaan huoltaville kaiffareille ja lähtee vessaan runkkaamaan? Eikö nämä kuskit muka ymmärrä kuinka vaikeaa on voitta mestaruus? Eivätkö ne ymmärrä että taalojen tulo loppuu jos kilpailu-kyky ei ole aivan huippua. Ymmärrän kyllä jos McDonaldsin hampurilaisten kääntäjä kyllästyy työhönsä ja haistattaa vitut pomolle ja lähtee runkulle vessaan, mutta kaveri joka on yksi maailman parhaiten palkattuja urheilijoita, työssä josta haaveilee tuhannet muut samalla alalla olevat... ei oiken tunnu realistiselta.
Menee nyt jo henkimaailman jutuiksi, mutta todetaan silti. Varmasti ymmärsit että tuo oli kärjistetty esimerkki. Kuitenkin, F1-kuskitkin ovat ihmisiä, ja vittuuntuvat hommiinsa varmasti ennen pitkää, jos homma ei pelaa. Varmasti kynnys minkääntasoiseen hihojen palamiseen on korkeampi kuin McDonald'sin pihvinkääntäjän vastaava. Et voi silti tosissasi väittää, että uskot noiden kaverien olevan epäinhimillisiä siltä osin, että he pystyisivät aina täysin peittämään luonteenpiirteensä työn parissa. Ehkä he eivät joka hetki ajattele sitä, kuinka onnekkaita he ovat kaikkien maailman kilpa-autoilijoiden joukossa, vaan välillä tekevät tuotakin ihan työnä.

No, niin kuin sanoin, henkimaailman juttuja.
 
Viimeksi muokattu:

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
PekPoy sanoi:
Menee nyt jo henkimaailman jutuiksi... .... Ehkä he eivät joka hetki ajattele sitä, kuinka onnekkaita he ovat kaikkien maailman kilpa-autoilijoiden joukossa, vaan välillä tekevät tuotakin ihan työnä.

No, niin kuin sanoin, henkimaailman juttuja.
Henkimaailman juttuja tai sitten kevyttä psykologiaa. Helppo olla samaa mieltä tuosta lainauksesta kumminkin. Mut niinkuin kaikessa huippu-urheilussa kallopallon tasapainoittelu on tärkeintä. Siis siellä huipulla.
 
Ylös