Kanadan GP:n jälkituhinat

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
+ Hamilton. Sieltä se voiton vaan kaivoi. Kai se plussan ansaitsee.
+ Vettel. Kova oli yritys ja vauhtikin aika hyvää. Ei vaan ihan riittänyt.
+ Verstappen puolustus. Kyl se ajaa osaa.
+ Bottas. Aika ylläri podium, mutta oli vauhdissa koko viikonlopun.
+ Sainz. Perältä pisteille ja Kvyattia kuonoon.
- Ferrarin taktiikka. Oli siinä saumat, ehkä huonoa tuuria lyhyen VSC:n kanssa, kyllähän ne voiton avaimet oikein annettin Hamiltonille käteen. Ja Kimille nyt luonnollisesti syötettiin paskaa.
- Kimi. Ei se nyt vaan oikein kulkenut.
- Rosberg. Sulaa se. Kaksi sysipaskaa kisaa ja Hamilton on jo melkein ottanut kiinni.
 

paukkupena

New member
Liittynyt
12.6.2016
Viestit
2
Tuskin tässä kukaan toivoo epäonnea. Juuri toisin päin. Tässä on 2 kautta toivonut että homma alkais toimiin, mutta kun ei niin ei. Muistetaan edelleenm että Vettel tulee uutena talliin ja ottaa heti niskalenkin ja otti voitot viime kaudella.

Pakko myöntää kimifanina itsekin että onko päivät jo ohi huipputasolla? Valitettavasti alan kallistua sille kannalle itsekin. :thumbfh:
Mutta Vettel kuitenkin yks kovimmista kuskeista ikinä formuloissa. Ja kyl jotenkin sellanen fiilis et nimenomaan Vettelille Ferrari haluaa voittaja-auton rakentaa. Vettel on pitkän ajan sijotus ja ykköskuski. Kimi nyt lähinnä toimii sen takia että erittäin suosittu kuski ja edellinen Ferrari-mestari joka pystyy kuitenkin tuomaan pisteitä. Ja Vettelin kanssa ei turhaa skismaa. Täydellinen kakkoskuski Ferrarin näkökulmasta.

Tietenkin ikä tekee oman tehtävänsä aika harva melkeen 37v enää on isommin nykyään pärjänny :D Ei sitä tuu ajateltuakaan kuinka "vanha" Kimi on. Kunhan vielä voiton jostain nappais (Spa olis täydellinen) niin olisin tyytyväinen. Kuitenkin aika tyhjä olo seurata vormuloita sen jälkeen kun Kimi lopettaa. Bottakselle kaikkee hyvää muttei vielä herätä samalla tavalla mitään
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Ei Kimi tosin Lotarillakaan voittanut kahdessa kaudessa kuin kaksi kilpailua, vaikka sen auton kisabalanssi oli erinomainen. Aika-ajothan ne oli silloinkin akilleen kantapää. Paluun jälkeen ei ole ollut paalulla kertaakaan.
Kimi Lotari-moment katosi sillä sekunnilla kun Pirelli toi uudet kumit RB:n painostuksen jälkeen.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
No tuotahan spekuloitiin jo aikaisemminkin kun uutiset oli että uusi kone olis vai Vettelillä. Tuo selittäis aika paljon kun näytti että Kimi joutui selkeästi enemmän säästelemään pensaa verrattuna Vetteliin.
Luulisi, että Osku kumppaneineen olisi tätä tuonut selostuksessa ilmi mikäli näin olisi...?
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Luulisi, että Osku kumppaneineen olisi tätä tuonut selostuksessa ilmi mikäli näin olisi...?
Mistäs ne Helsingin studiossa sen tietäis ?
Varikollahan ei ollut ketään kuka sen olis pystynyt selvittämään. Salo ja Vilander kun ei ollut lähelläkään Montrealin varikkoa.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Skylle Kimi sanoi, että ei pysy rengaslämmöt kun pitää säästellä bensaa. Sillon kun pääsi puristamaan oli ihan ok.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
406
Jossakin oli huhua että Vettelillä oli uudistettu kone mutta Kimillä ei.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Loistavaa läppää Skyn lähetyksessä, Hamiltonin ja Vettelin yhteishaastattelu. Vettel selitti lokkipariskunnasta jotka aiheutti lukkojarrutuksen, sitten niitä lokkeja etsittiin onboard-nauhoilta ja löytyihän ne sieltä lopulta.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Loistavaa läppää Skyn lähetyksessä, Hamiltonin ja Vettelin yhteishaastattelu. Vettel selitti lokkipariskunnasta jotka aiheutti lukkojarrutuksen, sitten niitä lokkeja etsittiin onboard-nauhoilta ja löytyihän ne sieltä lopulta.
Jep. On se melkosta, kun post-race on viihdyttävämpi kuin itse race :D

Mitenköhän Vettel ja Hamilton tulisivat toimeen samassa tallissa? Ihan vaan näin btw, kun näyttää juttu luistavan radan ulkopuolella. Ei ole ensimmäinen kerta.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Mitenköhän Vettel ja Hamilton tulisivat toimeen samassa tallissa? Ihan vaan näin btw, kun näyttää juttu luistavan radan ulkopuolella. Ei ole ensimmäinen kerta.
Varmaan alkuun ihan hyvin, kunnes jossain vaiheessa alkaisi kipinät lennellä, kun hommat alkaisi mennä liian tiukaksi. Niin kuin nyt vaikka Hamilton-Rosberg tai Vettel-Ricciardo aikanaan.

Hamilton ja Alonsokinhan muuten tulee kai nykyisin radan ulkopuolella ihan hyvin juttuun, vaikka aikoinaan oli melkoiset taistot keskenään. Silloin tällöin tainneet ihan hyvää läppää jossain lehdistötilaisuuksissa yms heittää.
 

ferrarkimir

Well-known member
Liittynyt
5.3.2009
Viestit
1519
Mervi uskaltaa hiillostaa :)
Vähän sellainen kuva jää Mervistä, että kun tuskin ihan vielä tietotaito on niin korkea, niin kyselee sellaisen sopivan hölmöllä tavalla itse edes tiedostamatta, että kysymys saattaa olla kuskille aika helvetin arka aihe tai suorastaan loukkaava. "Mikä siinä voi olla, miksi Vettelin auto kulkee kovempaa?" :D Harva kokenut toimittaja uskaltaa tuollaisia suoraan kysellä, kun pelkäävät etteivät saa enää haastatteluita kuskin vetäessä herneet tai vastaavaa.

Mervillä on ballseja ja toivottavasti pitää ne, jos ja kun tajuaa "etiketin" varikolla. Positiivisesti yllättänyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mitenköhän Vettel ja Hamilton tulisivat toimeen samassa tallissa? Ihan vaan näin btw, kun näyttää juttu luistavan radan ulkopuolella. Ei ole ensimmäinen kerta.
Olihan Lewis ja Nicokin pitkäaikaisia ystäviä (asuivat muistaakseni karting-aikoina jopa samassa hotellihuoneessa). Mutta kun mestaruudesta taistellaan, niin radalla tuollainen on toissijaista. Molemmat ovat niin voitontahtoisia, että eivät periksi anna. Se olisi Lewis vs. Nico potenssiin kaksi. Voi vain kuvitella sitä itkun määrää tiimiradiossa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14972
Oli sitten aikamoinen Grand Prix tällä kertaa Kanadassa Montrealin radalla.

Varsin vähän tuli romuakaan ja vettäkään ei juuri muutamaa tippaa enempää tainnut tulla koko kisan aikana mikäli lainkaan vaikka ajoittain tummalta näyttikin rata-alueella. Taktisia variansseja renkaista nähtiin ja sekin oli hyvä vaikka silti hieman yksitoikkoisen oloinen olo jäikin.

Ei kuitenkaan niin huono tunnelma taktisuuden osalta kuin Monacosta, mutta Monacon ongelmat pystyi radan vuoksi antamaan anteeksi siinä missä ei kyllä oikein Montrealin siihen mitä tuli nyt rengaskestävyyteen. Tosin ei näitä taktisesti yksitoikkoisia kisoja nyt liikaa ole ollut vaikka valitettavasti sitä varianssia pitäisi voida näkyä kenties paremmin kärjessä.

Lewis Hamilton otti jälleen voiton kun Ferrarin taktiikka oli oikea, mutta sitä olisi pitänyt käyttää toisessa kohtaa kilpailua ja vähän paremmin muutenkin. Toisten kuljettajien virheet joista varmasti tärkeimpänä Sebastian Vettelin virhe pitivät myös Hamiltonin voitossa kiinni. Ja sitten onkin taas se kuuluisa kysymys...

Miten kauan voi Lewis Hamilton pitää lajin tuomareita pilkkanaan tai pikemminkin sanoen miten kauan voi Hamilton ajaa tuolla tavalla kun on ajanut eli aivan riskirajoilla vaikka toki lähdössä ja ensimmäisen kierroksen aikana säännöt ovat ensimmäisen mutkan tapaan hieman sallivammat?

Mikäli itse olisin tuomari lajissa niin tämä kyllä jäisi viimeiseksi kerraksi kyseisellä herralla tuollaiset ajotemput kuin mitä tänään nähtiin. Onneksi sentään näyttivät kuitenkin incar-kuvan tilanteesta ja viimeisen kerran voisin todeta, että ongelmaa ei ole asian kanssa. Täpäräksi vetää kyllä tosin ja rajoilla mennään kyllä. Mikäli eivät olisi näyttäneet niin ilmiselvänä radalta pakottamistilanteena olisin tämän päiväistä temppua pitänyt Hamiltonilta Nico Rosbergia kohtaan.

Kahden viime vuoden ajan nuo temput ovat olleet Hamiltonilta arkipäivää lukemattomia kertoja siinä missä Rosbergin piikkiin on mennyt oikeastaan vain kaksi tilannetta ja näistä toinen oli Barcelonan tilanne. Toinen tilanne on äkkiseltään muistettuna vallan muu kilpailu kuin Spa 2014 vaikka sitäkin on Rosbergin viaksi usein yritetty saada vaikka sehän oli Hamiltonin oma orkestrointi miehen omaksi sädekehän kiillotukseksi.

Tuomariston munattomuutta tuli viimeksi ihmeteltyä Monacossa ja siellä sen se saikin vielä anteeksi omalta osaltani pitkälti Monacon radan rajoittavuuden vuoksi ja tällä kertaa vain incar-kamerakuvan olemassaolon takia. Ei kyllä vakuuta kyllä muutenkaan kun tuntuu, että Hamilton saa olla nykyään samanlainen lakien yläpuolella kävelijä kuin Ayrton Senna ja Michael Schumacher tai oikein parhaimpina aikoinaan muuan Niki Lauda.:thumbdown

Kuten todettua mikäli olisin lajin tuomarina ja Bakussa tai oikeastaan jo missään muussakaan loppukauden kilpailussa ainakaan hetkeen, mikäli nuo tämän päiväiset tai muutamatkin tämän kauden kaltaiset tilanteet toistuisivat niin rankkua kyllä pitäisi tulla. Tulisi ainakin omalta osaltani. Muussa tapauksessa tämä laji on taas palannut Schumacherin ja Sennan aikakauden huippuvuosien kaltaiseen aikatilaan jossa yksi tähtikuljettaja tuntuu olevan täysin immuuni minkäänlaiselle rangaistukselle siinä missä vähänkin joku muu kuljettaja olisi aikapäiviä sitten saanut kritiikkiä vastaavista tempuista.

Oli sitten kyse aloitusmutkan tilanteista tai sitten ei. Samalla mikäli tuomaristo ei oikeasti ala olla tarkkana näiden tilanteiden kanssa niin alkaa tämä laji taas menettää uskottavuuttaan juuri kun se alkaa sitä saada monen tylsän vuoden jälkeen.

No muutoin tietenkin Hamilton ajoi toki hyvän kilpailun ja kuten todettua, virheitä mies ei tehnyt sen enempää. Sebastian Vettelin ja Ferrarin voittaessa tämä olisi ollut kuin Jordanin 1991 Kanadan Grand Prixin mielenkiintoinen taktinen onnistuminen taktisena vastarannan kiiskinä muita vastaan hieman paremmassa muodossa ja nykyajassa tietenkin. Valitettavasti tuloksen ollessa tämä se ei sitä ollut.

Valtteri Bottas onnistui Carlos Sainz Juniorin ohella olemaan tavallaan päivän kuljettaja. Hieno ajo kolmanneksi oli tärkeä tulos tähän paikkaan. Toisaalta Bottas kuitenkin saavutti palkintonsa radalla jolta odotinkin Williamsin olevan joka tapauksessa erinomaisessa vedossa ja siten kolmanneksi ajaminen ei ollut lähimainkaan niin suuri yllätys itselleni.

Toiseksi sijoittuminen tai vaikkapa ensivoitto olisi ollut sitten jo vallan toinen juttu yllättävyydessä.:ahem: Max Verstappen puolusti hyvin ja ajoi hyvin palauttaen Monacon vahingon jälkeen jotakin Barcelonan voiton tuomasta vireestä vaikka toki sekin voitto tuli pitkälti Hamiltonin ja Rosbergin keskinäisen kolarin takia. Ja tietenkin Daniel Ricciardon epäonnen takia.

Rosbergin osalta taas kilpailu itse asiassa oli aina viimeiseen ulosajoon asti loppupelissä jopa hyväkin kaiken kaikkiaan. Olisi voinut olla hyvinkin toinen ja ehkä voittaakin ilman kolaria joka meni jälleen täpärästi omissa silmissäni kilpa-ajotilanteeksi, mutta vain täpärästi. Rosbergin pitäisi hyväksyä tosiasia, että Hamilton voitetaan vain iskemällä miestä omilla aseillaan. Ei enää pehmoilulla tai muulla varmistelulla.

Toisaalta taas tilanne on melko vaikea ollut tosiasiallisesti Span 2014 kolarin jälkeen Nicolle kun aina tulee sitä itseään niskaan tekipä sitten niin tai näin. Kyllä olisivat olleet valitusvirret pitkiä mikäli Lewis olisi radan varteen jäänyt tai muuta vastaavaa. Pääasia oli, että sentään sai edes pisteitä. Ja vaikka usein sanotaan, että Nicolla on ollut kaksi huonoa kisaa niin mielestäni vain yksi kisa on ollut huono ja se on lähiaikojen kisoista ollut juurikin Monaco mikäli huonoutta on pakko hakea vaikka toki Espanjassa sattui mielestäni pitkästä aikaa juuri Niconkin piikkiin mennyt kolari.

Toisaalta taas Nicolla on ollut kolmessa kisassa nyt ajettu kisa mukaan laskettuna ilmeisesti jotain pientä teknistä ongelmaakin kun Monacossa ei ollut oikein missään vaiheessa edes vauhdissa ja tässäkin kisassa jotakin oli mukana ja Espanjassakin sattui olemaan ilmeisesti kolarin aikana jotakin ongelmaa tai omaa säätöä autossa.

Daniel Ricciardolla ei Montreal mennyt aivan niin hyvin kuin miltä vaikutti menneen Barcelonassa tai Monacossa. Tosin väärässä kulmassa laitettu rengas maksoi miehelle palkintosijan ja ehkä sen teoreettisen voitonkin. Ihmeellistä oli myös sen ainoan hetken kun reaalisesti Ricciardo oli kovassa iskussa niin Max Verstappenin haluttomuus noudattaa tallimääräystä. Ei kai vain nähdä ennen pitkää Sebastian Vettel/Mark Webber osa 2:ta tällä kaudella?

Kimi Räikkönen kärsi valitettavasti taas kerran tallin taktiikkavirheestä eikä vauhtikaan aivan vakuuttanut oikeastaan kaikkiin muihin kisoihin nähden mitä mies on tällä kaudella Melbournea lukuun ottamatta ajanut. Parhaimmillaan Räikkönen olisi tässä kisassa taktiikan onnistuessa ollut varmaankin sijoilla 2-3, aivan juuri ja juuri teoriassa ehkä voittanutkin ja muutoin ollut aika lailla sijalla 4. Nyt pettymys oli oikeastaan melko suuri vaikka toki kierroksella ohitettavat aiheuttivat ongelmia.

Kuitenkin pisteitä tuli pisteajon huonoudesta huolimatta ja tämä oli silti parempi ajo kuin lukemattomat vuosien 2014-2015 kilpailut. Felipe Massa olisi voinut ajaa aika hyvänkin pisteajon ja ehkä parhaimmillaan olla sijoilla 5-6, mutta keskeytys osui pahaan paikkaan. Tosin ei kisakaan ollut mikään valovoimainen. Nico Hülkenberg ja Sergio Perez kuuluivat mielestäni myös kilpailun onnistujiin vaikkakin Force Indian vauhti ei ollut aivan viime kisojen tapaan niin kovinkaan hyvää.

McLarenin Fernando Alonsolle annan päivän sitkeimmän maineen vaikka olisi ehkä pitänyt keskeyttää kun aika rajusti kuului auton osien kirskunta jopa tiimiradiostakin käsin. Jenson Buttonin auton voimayksikkö sanoi sopimuksen irti jo reilusti aikaisemmin antamatta siimaa kuskille. Surullisesti britin kannalta päivänä jolloin jäännöspiste oli otettavissa.

Jolyon Palmer vuorostaan ei oikein ehtinyt edes aloittaa kilpailuaan ennen keskeytystään. Kuitenkin kehua voi siitä, että ainakin pysyi radalla ja ei osunut kehenkään mitä ei voi sanoa tallikaveristaan. Toivottavasti saisi edes tuloksia alleen pian koska muuten median ansaitsemattomalle p-puheelle ei loppua näy.

Daniil Kvjatille taas voin vain antaa pyyhkeitä ja valitteluja siitä, että vaikka ajaminen oli tänään tasaisen hyvää niin tällä menolla ajot on kyllä ajeltu.:( Toisaalta taas paljon on mennyt jo pilalle vain yhden miehen suututtamisen ja siitä seuranneen media-ajojahdin takia muutenkin. Vaikka ovathan ne omat mokatkin pahentaneet asiaa venäläisen kannalta.

Marcus Ericsson ajoi huonoa viikonloppua vasten melko lailla sen mitä oli odotettavissa eli hyvän kisan, mutta kun Sauber ei kulje niin ei kulje. Pascal Wehrlein ja Rio Haryanto ajoivat myös melko huonot kisat, mutta antoivat ainakin usein tilaa joskaan eivät yhtä hyvin kuin Ericsson tai Felipe Nasr. Nasrin kisa oli huono, mutta siihen ei olisi Kevin Magnussenin kolarointia tarvittu.:wall:

Haasin puolella vuorostaan Esteban Gutierrez onnistui tänään olemaan tallikaverinsa edellä ja jatkoi sinänsä positiivista ajamistakin vaikka Montrealissa tallin auto oli hyvin huono kun ennen Haasin kauden alkua olin jotenkin aina pitänyt Montrealia jostain syystä ratana jossa se tulisi menestymään.

Ainoa harmi oli tietenkin tänään estelyt kierroksella ohitusten tilanteissa joissa pahin estelymäärä oli 4-5 mutkaa siinä missä muuan Romain Grosjean onnistui olemaan ensimmäistä kertaa sitten Lotus-aikojensa tai jopa ensimmäisten Renault-aikojensa jälkeen kaikkein eniten muita kuljettajia radalla estellyt kuljettaja kisassa.:thumbfh: Grosjean esteli pahimmillaan melkein kierroksen verran toisia kuljettajia yhteensä kisassa eikä saanut siitä edes rangaistusta.

Arpa tuomarin on aina arvaamaton, kaikki Bakussa voi olla toisin...
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Arrivabene myönsi, että Ferrari tupeksi taktiikan kanssa. Softit kesti 'kevyesti' yhden stopin taktiikan. Olisivat edes ajaneet konservatiivisesti toisella autolla.
 

Racecardriver

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
354
Jossain vaiheessa kisaa Räikkönen ajoi sekunnin hitaammin kuin Vettel. Selostajat väitti, ettei Räikkösellä ollut ruuhkaa. Yleensä kärjessä ajava ei jää sumppuihin, joten ero ei ole ihan suoraan verrannollinen.
Kimillä oli vanha kone + joutui liian aikaisen varikkokäynnin jälkeen sijalta 14-15 tekemään nousua missä paloi paljon bensaa ja joutui siten säästelemään vauhdissa aika paljon. Mutta nämähän on tientenkin kuskin vikoja, "päivät on luetut" ja niin edespäin.
 
Ylös