Oli sitten aikamoinen Grand Prix tällä kertaa Kanadassa Montrealin radalla.
Varsin vähän tuli romuakaan ja vettäkään ei juuri muutamaa tippaa enempää tainnut tulla koko kisan aikana mikäli lainkaan vaikka ajoittain tummalta näyttikin rata-alueella. Taktisia variansseja renkaista nähtiin ja sekin oli hyvä vaikka silti hieman yksitoikkoisen oloinen olo jäikin.
Ei kuitenkaan niin huono tunnelma taktisuuden osalta kuin Monacosta, mutta Monacon ongelmat pystyi radan vuoksi antamaan anteeksi siinä missä ei kyllä oikein Montrealin siihen mitä tuli nyt rengaskestävyyteen. Tosin ei näitä taktisesti yksitoikkoisia kisoja nyt liikaa ole ollut vaikka valitettavasti sitä varianssia pitäisi voida näkyä kenties paremmin kärjessä.
Lewis Hamilton otti jälleen voiton kun Ferrarin taktiikka oli oikea, mutta sitä olisi pitänyt käyttää toisessa kohtaa kilpailua ja vähän paremmin muutenkin. Toisten kuljettajien virheet joista varmasti tärkeimpänä Sebastian Vettelin virhe pitivät myös Hamiltonin voitossa kiinni. Ja sitten onkin taas se kuuluisa kysymys...
Miten kauan voi Lewis Hamilton pitää lajin tuomareita pilkkanaan tai pikemminkin sanoen miten kauan voi Hamilton ajaa tuolla tavalla kun on ajanut eli aivan riskirajoilla vaikka toki lähdössä ja ensimmäisen kierroksen aikana säännöt ovat ensimmäisen mutkan tapaan hieman sallivammat?
Mikäli itse olisin tuomari lajissa niin tämä kyllä jäisi viimeiseksi kerraksi kyseisellä herralla tuollaiset ajotemput kuin mitä tänään nähtiin. Onneksi sentään näyttivät kuitenkin incar-kuvan tilanteesta ja viimeisen kerran voisin todeta, että ongelmaa ei ole asian kanssa. Täpäräksi vetää kyllä tosin ja rajoilla mennään kyllä. Mikäli eivät olisi näyttäneet niin ilmiselvänä radalta pakottamistilanteena olisin tämän päiväistä temppua pitänyt Hamiltonilta Nico Rosbergia kohtaan.
Kahden viime vuoden ajan nuo temput ovat olleet Hamiltonilta arkipäivää lukemattomia kertoja siinä missä Rosbergin piikkiin on mennyt oikeastaan vain kaksi tilannetta ja näistä toinen oli Barcelonan tilanne. Toinen tilanne on äkkiseltään muistettuna vallan muu kilpailu kuin Spa 2014 vaikka sitäkin on Rosbergin viaksi usein yritetty saada vaikka sehän oli Hamiltonin oma orkestrointi miehen omaksi sädekehän kiillotukseksi.
Tuomariston munattomuutta tuli viimeksi ihmeteltyä Monacossa ja siellä sen se saikin vielä anteeksi omalta osaltani pitkälti Monacon radan rajoittavuuden vuoksi ja tällä kertaa vain incar-kamerakuvan olemassaolon takia. Ei kyllä vakuuta kyllä muutenkaan kun tuntuu, että Hamilton saa olla nykyään samanlainen lakien yläpuolella kävelijä kuin Ayrton Senna ja Michael Schumacher tai oikein parhaimpina aikoinaan muuan Niki Lauda.:thumbdown
Kuten todettua mikäli olisin lajin tuomarina ja Bakussa tai oikeastaan jo missään muussakaan loppukauden kilpailussa ainakaan hetkeen, mikäli nuo tämän päiväiset tai muutamatkin tämän kauden kaltaiset tilanteet toistuisivat niin rankkua kyllä pitäisi tulla. Tulisi ainakin omalta osaltani. Muussa tapauksessa tämä laji on taas palannut Schumacherin ja Sennan aikakauden huippuvuosien kaltaiseen aikatilaan jossa yksi tähtikuljettaja tuntuu olevan täysin immuuni minkäänlaiselle rangaistukselle siinä missä vähänkin joku muu kuljettaja olisi aikapäiviä sitten saanut kritiikkiä vastaavista tempuista.
Oli sitten kyse aloitusmutkan tilanteista tai sitten ei. Samalla mikäli tuomaristo ei oikeasti ala olla tarkkana näiden tilanteiden kanssa niin alkaa tämä laji taas menettää uskottavuuttaan juuri kun se alkaa sitä saada monen tylsän vuoden jälkeen.
No muutoin tietenkin Hamilton ajoi toki hyvän kilpailun ja kuten todettua, virheitä mies ei tehnyt sen enempää. Sebastian Vettelin ja Ferrarin voittaessa tämä olisi ollut kuin Jordanin 1991 Kanadan Grand Prixin mielenkiintoinen taktinen onnistuminen taktisena vastarannan kiiskinä muita vastaan hieman paremmassa muodossa ja nykyajassa tietenkin. Valitettavasti tuloksen ollessa tämä se ei sitä ollut.
Valtteri Bottas onnistui Carlos Sainz Juniorin ohella olemaan tavallaan päivän kuljettaja. Hieno ajo kolmanneksi oli tärkeä tulos tähän paikkaan. Toisaalta Bottas kuitenkin saavutti palkintonsa radalla jolta odotinkin Williamsin olevan joka tapauksessa erinomaisessa vedossa ja siten kolmanneksi ajaminen ei ollut lähimainkaan niin suuri yllätys itselleni.
Toiseksi sijoittuminen tai vaikkapa ensivoitto olisi ollut sitten jo vallan toinen juttu yllättävyydessä.:ahem: Max Verstappen puolusti hyvin ja ajoi hyvin palauttaen Monacon vahingon jälkeen jotakin Barcelonan voiton tuomasta vireestä vaikka toki sekin voitto tuli pitkälti Hamiltonin ja Rosbergin keskinäisen kolarin takia. Ja tietenkin Daniel Ricciardon epäonnen takia.
Rosbergin osalta taas kilpailu itse asiassa oli aina viimeiseen ulosajoon asti loppupelissä jopa hyväkin kaiken kaikkiaan. Olisi voinut olla hyvinkin toinen ja ehkä voittaakin ilman kolaria joka meni jälleen täpärästi omissa silmissäni kilpa-ajotilanteeksi, mutta vain täpärästi. Rosbergin pitäisi hyväksyä tosiasia, että Hamilton voitetaan vain iskemällä miestä omilla aseillaan. Ei enää pehmoilulla tai muulla varmistelulla.
Toisaalta taas tilanne on melko vaikea ollut tosiasiallisesti Span 2014 kolarin jälkeen Nicolle kun aina tulee sitä itseään niskaan tekipä sitten niin tai näin. Kyllä olisivat olleet valitusvirret pitkiä mikäli Lewis olisi radan varteen jäänyt tai muuta vastaavaa. Pääasia oli, että sentään sai edes pisteitä. Ja vaikka usein sanotaan, että Nicolla on ollut kaksi huonoa kisaa niin mielestäni vain yksi kisa on ollut huono ja se on lähiaikojen kisoista ollut juurikin Monaco mikäli huonoutta on pakko hakea vaikka toki Espanjassa sattui mielestäni pitkästä aikaa juuri Niconkin piikkiin mennyt kolari.
Toisaalta taas Nicolla on ollut kolmessa kisassa nyt ajettu kisa mukaan laskettuna ilmeisesti jotain pientä teknistä ongelmaakin kun Monacossa ei ollut oikein missään vaiheessa edes vauhdissa ja tässäkin kisassa jotakin oli mukana ja Espanjassakin sattui olemaan ilmeisesti kolarin aikana jotakin ongelmaa tai omaa säätöä autossa.
Daniel Ricciardolla ei Montreal mennyt aivan niin hyvin kuin miltä vaikutti menneen Barcelonassa tai Monacossa. Tosin väärässä kulmassa laitettu rengas maksoi miehelle palkintosijan ja ehkä sen teoreettisen voitonkin. Ihmeellistä oli myös sen ainoan hetken kun reaalisesti Ricciardo oli kovassa iskussa niin Max Verstappenin haluttomuus noudattaa tallimääräystä. Ei kai vain nähdä ennen pitkää Sebastian Vettel/Mark Webber osa 2:ta tällä kaudella?
Kimi Räikkönen kärsi valitettavasti taas kerran tallin taktiikkavirheestä eikä vauhtikaan aivan vakuuttanut oikeastaan kaikkiin muihin kisoihin nähden mitä mies on tällä kaudella Melbournea lukuun ottamatta ajanut. Parhaimmillaan Räikkönen olisi tässä kisassa taktiikan onnistuessa ollut varmaankin sijoilla 2-3, aivan juuri ja juuri teoriassa ehkä voittanutkin ja muutoin ollut aika lailla sijalla 4. Nyt pettymys oli oikeastaan melko suuri vaikka toki kierroksella ohitettavat aiheuttivat ongelmia.
Kuitenkin pisteitä tuli pisteajon huonoudesta huolimatta ja tämä oli silti parempi ajo kuin lukemattomat vuosien 2014-2015 kilpailut. Felipe Massa olisi voinut ajaa aika hyvänkin pisteajon ja ehkä parhaimmillaan olla sijoilla 5-6, mutta keskeytys osui pahaan paikkaan. Tosin ei kisakaan ollut mikään valovoimainen. Nico Hülkenberg ja Sergio Perez kuuluivat mielestäni myös kilpailun onnistujiin vaikkakin Force Indian vauhti ei ollut aivan viime kisojen tapaan niin kovinkaan hyvää.
McLarenin Fernando Alonsolle annan päivän sitkeimmän maineen vaikka olisi ehkä pitänyt keskeyttää kun aika rajusti kuului auton osien kirskunta jopa tiimiradiostakin käsin. Jenson Buttonin auton voimayksikkö sanoi sopimuksen irti jo reilusti aikaisemmin antamatta siimaa kuskille. Surullisesti britin kannalta päivänä jolloin jäännöspiste oli otettavissa.
Jolyon Palmer vuorostaan ei oikein ehtinyt edes aloittaa kilpailuaan ennen keskeytystään. Kuitenkin kehua voi siitä, että ainakin pysyi radalla ja ei osunut kehenkään mitä ei voi sanoa tallikaveristaan. Toivottavasti saisi edes tuloksia alleen pian koska muuten median ansaitsemattomalle p-puheelle ei loppua näy.
Daniil Kvjatille taas voin vain antaa pyyhkeitä ja valitteluja siitä, että vaikka ajaminen oli tänään tasaisen hyvää niin tällä menolla ajot on kyllä ajeltu.
Toisaalta taas paljon on mennyt jo pilalle vain yhden miehen suututtamisen ja siitä seuranneen media-ajojahdin takia muutenkin. Vaikka ovathan ne omat mokatkin pahentaneet asiaa venäläisen kannalta.
Marcus Ericsson ajoi huonoa viikonloppua vasten melko lailla sen mitä oli odotettavissa eli hyvän kisan, mutta kun Sauber ei kulje niin ei kulje. Pascal Wehrlein ja Rio Haryanto ajoivat myös melko huonot kisat, mutta antoivat ainakin usein tilaa joskaan eivät yhtä hyvin kuin Ericsson tai Felipe Nasr. Nasrin kisa oli huono, mutta siihen ei olisi Kevin Magnussenin kolarointia tarvittu.:wall:
Haasin puolella vuorostaan Esteban Gutierrez onnistui tänään olemaan tallikaverinsa edellä ja jatkoi sinänsä positiivista ajamistakin vaikka Montrealissa tallin auto oli hyvin huono kun ennen Haasin kauden alkua olin jotenkin aina pitänyt Montrealia jostain syystä ratana jossa se tulisi menestymään.
Ainoa harmi oli tietenkin tänään estelyt kierroksella ohitusten tilanteissa joissa pahin estelymäärä oli 4-5 mutkaa siinä missä muuan Romain Grosjean onnistui olemaan ensimmäistä kertaa sitten Lotus-aikojensa tai jopa ensimmäisten Renault-aikojensa jälkeen kaikkein eniten muita kuljettajia radalla estellyt kuljettaja kisassa.:thumbfh: Grosjean esteli pahimmillaan melkein kierroksen verran toisia kuljettajia yhteensä kisassa eikä saanut siitä edes rangaistusta.
Arpa tuomarin on aina arvaamaton, kaikki Bakussa voi olla toisin...