Kanadan GP:n jälkituhinat

Turboruuvi

Well-known member
Liittynyt
23.3.2013
Viestit
1004
Kimillä oli vanha kone + joutui liian aikaisen varikkokäynnin jälkeen sijalta 14-15 tekemään nousua missä paloi paljon bensaa ja joutui siten säästelemään vauhdissa aika paljon. Mutta nämähän on tientenkin kuskin vikoja, "päivät on luetut" ja niin edespäin.
Oliko? Lähdettä?
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1085
Periaatteessa Ferrarille oli tarjolla eilisestä kilpailusta sijat 1 ja 3. Ei ollut ensimmäinen kerta kun hyvässä asemassa "taktikoidaan" huonoon asemaan. Australia päälimmäisenä mielessä.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Kimillä oli vanha kone + joutui liian aikaisen varikkokäynnin jälkeen sijalta 14-15 tekemään nousua missä paloi paljon bensaa ja joutui siten säästelemään vauhdissa aika paljon. Mutta nämähän on tientenkin kuskin vikoja, "päivät on luetut" ja niin edespäin.
Vanhaa konetta ei kai ollut, vaan samoilla osilla olivat liikenteessä.

Toki aikaero ei kaikkea kerro, kun toinen ajaa taaempana ja ruuhkissa, jolloin eroa syntyy väkisinkin, mutta sitten taas toisaalta Kimi itse ajoi huonot aika-ajot, kuten myös huonon ensimmäisen stintin. Itseään voi siis syyttää siitä, millaisissa asemissa oli ensimmäisten stoppien aikaan. Yksinkertaisesti paremmin ajamalla olisi ollut täydet mahdollisuudet olla samoilla sijoilla kuin Vettelkin.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Eilen oli silminpistävän huonoa toimintaa sinisten lippujen noudattamisessa. Haasit ainakin pidättelivät melkoisesti varvaajia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kimillä oli vanha kone + joutui liian aikaisen varikkokäynnin jälkeen sijalta 14-15 tekemään nousua missä paloi paljon bensaa ja joutui siten säästelemään vauhdissa aika paljon. Mutta nämähän on tientenkin kuskin vikoja, "päivät on luetut" ja niin edespäin.
En ole lukenut kun täältä, että Kimillä oli vanha kone. Kyllä Räikkönen oli koko viikonlopun selkeästi hidas verrattuna Sebiin. Vettel ajoi lähes samalla taktiikalla kummiskin toiseksi. Toisekseen polttoaineen kulutukseen vaikuttaa myös kuski itse. Näkihän Räikkösen ilmeestä eilen että oli huono kisa.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4291
Sijainti
Maalla
Oliko? Lähdettä?
Vähän pengoin tätä tapausta ja Ferrari oli ilmoittanut tähän kisaan kaksi päivitystä :
- Takapään jousitus
- Uusittu turbo


Molemmilta kuskeilta on tullut kommentteja takajousituksesta. Mutta turbosta vain Vetteliltä.
Lisäksi tuo uusittu Turbo tuli uudemman päivityksen moottoriin. No sellainen taitaa olla Vettelin käytössä yhden aikaisemman konerikon tähden (3:s kone käytössä).

Tässäkään uutisessa ei mainita muuta kuin että uusi turbo tulee Vettelin käyttöön tuohon uudempaan moottoriin :
http://www.motorsport.com/f1/news/ferrari-targets-montreal-boost-with-new-turbo-for-vettel-745002/?s=1

Se mihin tuo uusittu turbo/kone piti eniten vaikuttaa oli kisassa siihen että ei tarvi polttoainettä säästellä niin paljoa kuin vanhoilla.
No jotenkin jäi fiilikseksi että Kimi nimenomaan ajoi noita "säästely kierroksia" enemmän kuin Vettel.(Jolloin taka renkaat meni kylmäksi ja vauhti putosi todella paljon).

Joten summana, ei tästä nyt mitään varmaa tietoa ole millä kone/turbo versiolla Kimi ajoi ja oliko ne samat versiot kuin ne jotka oli Sebin käytössä.

Mitä se Kimin heitto Mervillle haastattelun lopussa sitten tarkoittikin :
"Puhutaan tästä lisää myöhemmin"...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Voisit CCMK noiden samojen mantrojen toistelujen lisäksi kertoa vaikka jotain perusteluja kannoillesi. Miksi Hamiltonin olisi pitänyt saada rangaistus Monacossa, kun Massakaan ei pikkuoikaisusta sitä saanut eikä Ricciardoa ajatettu seinään vaan pois ajolinjalta. Eilisessäkin mentiin härskisti, mutta sääntöjen mukaan. Toinen päivästä toiseen ihmetyttävä juttu on se, että miten niin Palmer ei ansaitse kritiikkiä, kun mies on selkeä maksukuski joka kolistelee seiniä ja ottaa tallikaverilta turpaan koko ajan?
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Ois Ferrareilla kannattanut laittaa suoraan kovat alle varikolla.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Ois Ferrareilla kannattanut laittaa suoraan kovat alle varikolla.
Samaa mietin jo tuon VSC aikana. Kovilla liikenteeseen ja loppuun lyhyempi stintti pehmeillä. JOS ja JOS. Mä kyllä luulen ettei Kimin ongelma tosiaan ollut moottoripuolella. Eiköhän se ollut ihan vain se sama mikä nyt yleisesti ainakin; renkaita ei saatu toimimaan, joka nyt vain korostui verrattain erittäin koleassa kelissä.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Mä kyllä luulen ettei Kimin ongelma tosiaan ollut moottoripuolella. Eiköhän se ollut ihan vain se sama mikä nyt yleisesti ainakin; renkaita ei saatu toimimaan, joka nyt vain korostui verrattain erittäin koleassa kelissä.
Eikös tuo syy nyt ole jo aika monessa paikassa ollut esillä? Moni kuljettaja Kimi mukaan lukien raportoi, että bensaa joutui säästämään, mikä taas aiheutti renkaiden viilenemisen -> pito häviää. Muiden takana ajaessa ja ohittamista yrittäessä menee enemmän bensaa kuin kärjessä omaa ajoa ajaessa.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Suurin syy näihin yllätyksettömiin kisoihin on nuo Pirellit.

Onhan tuo aivan naurettavaa, miten renkaat kestää ja kestää ja kestää.
Kaksi rengasvalmistajaa ja vähän joutuisammin kuluvat kumit tekisivät terää koko lajille.

Ja joku käänteinen testausjärjesteläkin voisi olla kohta paikallaan, ei nuo keskikastin/jämätallit ikinä voi mitään nousua ilman testaamista ja vapaata autonkehitystä saada aikaiseksi.

Rajoitetusta testaamisesta koituu selvästi eniten haittaa kuitenkin Ferrarille/Mclarenille.
Schumin/Häkkisen aikana testejä ajettiin melkein yötä päivää ja mikä olikaan sitten auton taso.

Ehkä jopa välitankkauksilla saataisiin jännää mukaan kisoihin.

Meni vähän ohi aiheen, mutta johonkin oli avauduttava.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Eikös tuo syy nyt ole jo aika monessa paikassa ollut esillä? Moni kuljettaja Kimi mukaan lukien raportoi, että bensaa joutui säästämään, mikä taas aiheutti renkaiden viilenemisen -> pito häviää. Muiden takana ajaessa ja ohittamista yrittäessä menee enemmän bensaa kuin kärjessä omaa ajoa ajaessa.
Varmaan. Lähinnä vaan viitaten näihin "eri kone" huhuihin. Komppaan tässä bensan säästelyssä Mika Salon kommentteja kyllä 100% joita höpisi jälkihöyryissä. Mun daijuun ei vain mahdu se, miten kuninkuusluokassa joudutaan säästämään bensaa niin paljon, että se vaikuttaa jopa kokonaisuuteen näin merkittävästi....

Ennen vanhaan bensaa säästeltiin silloin jos oli vaarana ettei ruutulippua nähdä ilman ylimääräistä pitstoppia.
 

Dino246

Well-known member
Liittynyt
18.6.2009
Viestit
2332
Eilen oli silminpistävän huonoa toimintaa sinisten lippujen noudattamisessa. Haasit ainakin pidättelivät melkoisesti varvaajia.
Saman pistin merkille että erityisesti Haasien ohittaminen näytti olevan luvattoman vaikeaa vaikka siniset liput heilui joka puolella. Myös Manoreiden kanssa näytti olevan välillä vaikeuksia.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Vain Suomalainen toivoo Suomalaiselle epäonnea tai yleensä haukkuvat aina oli tulos mikä hyvänsä. Hienoa kun ollaan kateellinen kansa.

Aika tulee vielä ettei yhtään Suomalaista aja fykkösissä...
Tätä voisi melkein jopa toivoa kun katselee kuinka negatiivista sakkia tälläkin foorumilla pyörii :D
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Onhan tuo aivan naurettavaa, miten renkaat kestää ja kestää ja kestää.
Kaksi rengasvalmistajaa ja vähän joutuisammin kuluvat kumit tekisivät terää koko lajille.
Miten ihmeessä tuo voisi toimia edes teoriassa? Jos on kaksi rengasvalmistajaa, niin molemmat pyrkivät tekemään mahdollisimman hyviä renkaita. Ja silloin ne vasta kestääkin.

Pirellin rengaskehityksen isoin ongelma lienee siinä, että saavat testata kumeja todella rajallisesti. Jotakuinkin sokkona pitäisi siis saada tehtyä renkaat, jotka kuluvat riittävän nopeasti, mutta kestävät kuitenkin sen verran etteivät ole turvallisuusriski.
 

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Pirellin rengaskehityksen isoin ongelma lienee siinä, että saavat testata kumeja todella rajallisesti. Jotakuinkin sokkona pitäisi siis saada tehtyä renkaat, jotka kuluvat riittävän nopeasti, mutta kestävät kuitenkin sen verran etteivät ole turvallisuusriski.
Jos Pirelli tekisi nopeasti kuluvat kumit, niin sitten taas joku kärkitalli olisi valittamassa asiasta.. ja pian olisi jälleen kestävämmät renkaat alla.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2216
Eilen oli silminpistävän huonoa toimintaa sinisten lippujen noudattamisessa. Haasit ainakin pidättelivät melkoisesti varvaajia.
Samaan kiinnitin huomiota. Haasit ajavat ihan kuin olisivat vielä jenkkisarjoissa. Siellä tuo sininen on vähän vapaampi käsite. Enemmänkin sen nopean ongelma päästä ohi.

Pirellin renkaiden kestävyyttä lisää entisestään ne naurettavat rengaspaine- ja camber-rajoitukset. Varmaan Kimiäkin helpottaisi pitämään renkaat lämpimänä jos palattaisiin konservatiivisista rajoituksista suosituksiin.
 
Ylös