Kanadan safetycar-tilanne ja Montoya?

kc4197

Polliarvonnassa voittanut
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
813
Pannaanpa tänne ajallinen kuvaus tapahtumista Buttonin muuritörmäyksen jälkeen. Pidän ajallisesti nollahetkenä sitä, kun tieto SafetyCarista ilmoitettiin (eli talleille tuli varma tieto, jonka pohjalta oli mahdollista reagoida tilanteeseen)

-1 min : Montoya ajaa n. 2-3 sekuntia Kimin edellä pääsuoraa.
-29 sec : Button ajaa eturenkaansa "mestarien muuriin"
-27 sec : Schumi ohittaa nurmikolle ajautuvan Buttonin
-23 sec : Saapuu virallinen tieto : "keltaiset liput"
- 0 sec : Virallinen tieto vaihdetaan : "SafetyCar"
+ 15 sec : Kimi kääntää radalta varikolle.
+ 25 sec : Turva-auto tulee varikon ulostuloliittymästä radalle.

Ajat ovat videolta kellotettuja noin-aikoja. Kaikkea ei videolta näy - esim. Kimin ajohetki varikolle piti päätellä selostustapahtumista.

Montoyaa ei kuvissa näy kuin vasta SafetyCarin perässä. Ihmettelen miten Montoya ei ehtinyt turva-auton edelle.
Tekikö mies samassa hässäkässä jonkun virheen?
Kaiken järjen mukaan n. 2-3 s. Kimin edellä ajaneen Kolumbialaisen olisi pitänyt ehtiä yli 10 sekunnissa ohittaa paikka, josta turva-auto tuli radalle (varikon ulostulo).

Tapahtuiko Montoyalle jotain tässä välissä? ?
Videonauhoitus ei asiaa selvennä millään lailla.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Olisiko Montoya sitten hidastanut todella paljon, kun tiesi, että turva-auto on radalla... :doubtful:

Hiton epäselvä tilanne, ainakin katsojalle, mutta kyllä McLarenilla Montoyaa selvästi odotettiin, kun Montoyan bensaletkun olivat ottaneet valmiiksi ja tankkaajat joutuivatkin vaihtamaan Kimin letkun tilalle. Bensaletkusähläys sentään näkyi lähetyksessä ja selvästi. :dunno:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Tallin virhe, myönsivät että sekoiltuaan eivät ehtineet ilmoittaa kuljettajilleen tulla samantien varikolle. Kimillä näin ollen tuuria, kun tieto varikolle saapumisesta tuli jo ennen tietoa SC:stä. Tiedä sitten miksi tallilla kesti niin kauan aikaa laittaa se tankkausletku autoon jonka pitikin tulla suunitellusti varikolle.

Tallilla oli tuon laatimasi taulukon perusteella siis n. 10-15 sekuntia ilmoittaa Montylle pitlanelle saapumisesta, joten ei suuri ihme ettei talli sitä ehtinyt tekemään. Kimille tieto oltiin siis jo välitetty, ja Ferrarilla oli puoli minuuttia enemmän aikaa miettiä Schumin tilannetta ja muilla luonnollisesti enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Karpow sanoi:

Hiton epäselvä tilanne, ainakin katsojalle, mutta kyllä McLarenilla Montoyaa selvästi odotettiin, kun Montoyan bensaletkun olivat ottaneet valmiiksi ja tankkaajat joutuivatkin vaihtamaan Kimin letkun tilalle. Bensaletkusähläys sentään näkyi lähetyksessä ja selvästi. :dunno:
Jaaha, tuo selvittäneekin tuon letkusotkun.

En tiedä onko se sitten säännöissä että jos tulee tieto safety carista, niin kärki-auton pitää hiljentää vauhtiaan niin että SC pääsee tämän edelle samalla kierroksella kun SC tulee pitlanelta.
Ainakin aina kun SC tulosta radalle ilmoitetaan, kaikki autot hidastavat lähes välittömästi.
 
Viimeksi muokattu:

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
McLaren ei näitä huommia tunnu osaavan koskaan... Tuollaiset tilanteet pitää olla ennalta suunniteltuja, että mitä tehdään jos, jos ja jos tapahtuu sitä tai tätä, jotta näistä asioista päättävä pystyy reagoimaan salaman nopeasti...

...niin siinäpä se. Päättääkö niistä asioista yksi vai USEAMPI? Kukas sanoikaan aikoinaan, että McLarenilla on aivan liikaa päättäjiä, eikä yhtään SELVÄÄ pomoa, joka tämmöisissäkin tilanteissa voisi toimia... :doubtful:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Karpow sanoi:
McLaren ei näitä huommia tunnu osaavan koskaan... Tuollaiset tilanteet pitää olla ennalta suunniteltuja, että mitä tehdään jos, jos ja jos tapahtuu sitä tai tätä, jotta näistä asioista päättävä pystyy reagoimaan salaman nopeasti...
nojoo, mut toisaalta SC tekstin tultua ilmi oli aika selvää että jompikumpi mäcin kuskeista tulee kärsiin tuosta koska jos Monty olis tullut sisään, olis Kimi jäänyt sen letkan viimeseks tai ajanut punasia päin oman stoppinsa jälkeen...
tuossa ei taas ole kyse huonosta taktiikasta, vaan huonosta tuurista sen suhteen milloin ja missä kohtaa tuo Buttonin törmäys tapahtui...
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
FO110K sanoi:
nojoo, mut toisaalta SC tekstin tultua ilmi oli aika selvää että jompikumpi mäcin kuskeista tulee kärsiin tuosta koska jos Monty olis tullut sisään, olis Kimi jäänyt sen letkan viimeseks tai ajanut punasia päin oman stoppinsa jälkeen...
tuossa ei taas ole kyse huonosta taktiikasta, vaan huonosta tuurista sen suhteen milloin ja missä kohtaa tuo Buttonin törmäys tapahtui...
Kimi on MM tilanteessa paremmissa asemissa - Montoyn mahdollisuudet ovat lähes menneet. Ihan selvää, että Kimi otettiin ensin sisälle. Huonoa taktiikkaa olisi ollut pilata Kimin kisa tässä MM -tilanteessa. Nyt taktiikka onnistui muuten hyvin, mutta Montoyan kohdalla hieman myöhästyttiin. Lähellä se oli onnistua! Kimin kohdalla oilisi myöhästytty vielä enemmän ja kisa olisi mennyt aivan läskiksi varmemmin..
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Jos Montoya ja Kimi olisivat tulleet samalta kierrokselta varikolle, ei Kimi olisi menettänyt hirvittävästi aikaa, koska siinä vaiheessa erot olivat vielä isoja. Kimi olisi joutunut odottamaan muutaman sekunnin Montoyan takana ja ehtinyt joka tapauksessa ehtinyt Schumacherin edelle.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Bleu sanoi:
Jos Montoya ja Kimi olisivat tulleet samalta kierrokselta varikolle, ei Kimi olisi menettänyt hirvittävästi aikaa, koska siinä vaiheessa erot olivat vielä isoja. Kimi olisi joutunut odottamaan muutaman sekunnin Montoyan takana ja ehtinyt joka tapauksessa ehtinyt Schumacherin edelle.
Täysin totta, ellei varikkoporukka olisi törttöillyt.
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Ma sanoi:
Jaaha, tuo selvittäneekin tuon letkusotkun.

En tiedä onko se sitten säännöissä että jos tulee tieto safety carista, niin kärki-auton pitää hiljentää vauhtiaan niin että SC pääsee tämän edelle samalla kierroksella kun SC tulee pitlanelta.
Ainakin aina kun SC tulosta radalle ilmoitetaan, kaikki autot hidastavat lähes välittömästi.
No siis turva-autoa et saa ohittaa, joten sen auton takana on pysyttävä. Ja kun auto tuli radalle seuraavasta kierroksesta alkaen, niin ei tietenkään saa ajaa sen ohi.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
No mutta...

muistankos minä aivan väärin, että turva-auton ohi on ennen menneet kaikki kunnes kisaa johtava kuljettaja on turva-auton perässä?

:confused:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Re: No mutta...

Leeds sanoi:
muistankos minä aivan väärin, että turva-auton ohi on ennen menneet kaikki kunnes kisaa johtava kuljettaja on turva-auton perässä?
Näinhän se on, kisan johtaja tulee turva-auton perässä. Siihen asti muut saavat ajella ohi.

Alkuperäiseen pohdintaan vielä - Montynhän piti olla Kimin edellä. On varmasti hiljentänyt siinä pääsuoralla, jotta safety car ehtii edelle. Säännöissä lienee joku pykälä että johtavan kuljettajan pitää päästää SC edelleen seuraavan kierroksen alusta tai jotain.

Todella harmi McLarenin puolesta. Jos molemmat olisi otettu samaan aikaa varikolle peräkkäin, olisi sijoitukset säilyneet ja Laareni olisi todella kaivannut noita tiimipisteitä. Kimin jääminen toiseksi olisi pudottanut hänen pisteitään vain kahdella.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Re: No mutta...

Leeds sanoi:
muistankos minä aivan väärin, että turva-auton ohi on ennen menneet kaikki kunnes kisaa johtava kuljettaja on turva-auton perässä?

:confused:
Näin se menee, tosin turva-auto yritetään saada kuitenkin radalle vasta kun johtoauto on tulossa kohdalle ettei tarvitsisi useita autoja päästellä ohi.
 

Leeds

Well-known member
Liittynyt
26.9.2001
Viestit
671
Sijainti
Espoo
Miksi...

sitten Halffi joutui ajelemaan letkan kärjessä?

Edit:
Jaa, taisi tilanne selvitä tuolla toisella aihetta käsittelevällä palstalla.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Itseasiassa näkyikö se bensaletku sähläys? Itse ihmettelin sitä Kimin pään pyörittelyä ja muuta sähellystä, että luulin keskeytyksen jälleen olevan edessä!

Sinänsä ymmärrettävää nyt kun tietää miten auto käyttäytyi mutta en edelleenkään muista bensaletku sähellystä? Ei olis minusta agentiks ku en pistä sivu tapahtumia merkille ;)

Löytyiskö viedeon pätkää keltään tuosta tilanteesta?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Bleu sanoi:
Jos Montoya ja Kimi olisivat tulleet samalta kierrokselta varikolle, ei Kimi olisi menettänyt hirvittävästi aikaa, koska siinä vaiheessa erot olivat vielä isoja. Kimi olisi joutunut odottamaan muutaman sekunnin Montoyan takana ja ehtinyt joka tapauksessa ehtinyt Schumacherin edelle.
Niin olisiko Kimin auto sitten kestänyt maaliin kun olisi seisonut liian pitkään varikolla odotellessaan Montoyan takana? Kone ja varsinkin jarrut olisi saattaneet kärsiä liikaa siinä stopin aika! Eli olisi käynyt kuten Satolle ja Trullille!

Vaikka McLareilla annetaan kisata rauhassa, niin kyllä mm-pisteissä johtava kuljettaja kannattaa kuitenkin huollattaa siten kisan aikana ettei keskeytys pääse tapahtumaan ainakaan tallin johdosta! Eli toisin sanoen voidaan sanoa, että kyseessä oli nimenomaan hyvä taktinen vetoMcLarenilta siinä vaiheessa ja noin pienessä ajassa!
 

Timoteus

Maailman nisäkkäin
Liittynyt
4.4.1999
Viestit
3934
Re: Re: No mutta...

Toni_V sanoi:
Alkuperäiseen pohdintaan vielä - Montynhän piti olla Kimin edellä. On varmasti hiljentänyt siinä pääsuoralla, jotta safety car ehtii edelle. Säännöissä lienee joku pykälä että johtavan kuljettajan pitää päästää SC edelleen seuraavan kierroksen alusta tai jotain.
Eipä sellaista sääntöä ole ja sen muotoileminen olisi vähintäänkin ongelmallista. Entäpä jos turva-auto olisi saatu radalle vähän nopeammin ja Montoya olisikin ollut sillä hetkellä radan loppuosan neulansilmässä, sinnekö olisi pitänyt melkein parkkeerata odottamaan turva-autoa?

TV-kuvissa ei tainnut juuri näkyä, mitä Montoya teki Buttonin seinäänajon ja turva-auton saavuttamisen välisenä aikana mutta kyllähän jo keltaiset liput ja ilmoitus turva-auton tulosta velvoittavat hidastamaan vauhtia. Jälkimmäinen vieläpä kieltää ohitukset ja Montoyahan ilmeisesti ajeli tuossa kohtaa Massan ja Ralfin välissä eikä voinut siis aivan itse vauhtiaan määrätä. Jos alkaa laskeskella, että Montoya on ajanut jonkin verran alle Massan keskimääräisen kilpailuvauhdin, ei ole mielestäni suurikaan ihme, ettei hän ehtinyt varikon ulostuloportille ennen turva-autoa.
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Karpow sanoi:
McLaren ei näitä huommia tunnu osaavan koskaan... Tuollaiset tilanteet pitää olla ennalta suunniteltuja, että mitä tehdään jos, jos ja jos tapahtuu sitä tai tätä, jotta näistä asioista päättävä pystyy reagoimaan salaman nopeasti...
Jos R.Barichello olisi ollut M.Schumacherin edellä ja herrojen järjestys olisi turva-auto episodin aikana vaihtunut, sinulle olisi kristallin kirkasta mitä on tapahtunut. Tämä johtuu siitä että tulkitset samanlaisia tilanteita eri tavalla, riippuen kenelle ne tapahtuvat. Nyt puhut sekavia ja moitit McLarenia. Ehkäpä talli kuitenkin onkin oppinut paljon enemmän kuin kuvittelet :wink:
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Alla mielenkiintoinen ja vastaansanomaton juttu tapauksesta. (www.itv-f1.com, James Allen)

Classic McLaren

This was classic McLaren.

Even in a moment of great triumph there is some gigantic cock-up to be explained.

It happened famously in Melbourne in 1998, when the team's new car utterly pulverised the opposition and yet the race is remembered more for David Coulthard meekly pulling over to let Mika Hakkinen win the race, after Mika's race had been ruined by a bad pit stop radio call.

DC never got back on track after that, he was forever in Hakkinen's shadow, because psychologically he knew that the team was centred around Mika's race effort.

What happened in Montreal this weekend might make Juan Pablo Montoya feel the same thing with regards to Kimi. But Montoya is not like DC.

He is not the kind of character to accept that the team is more interested in his team-mate's progress.

He has been here before, remember.

He thought (wrongly) that Williams favoured Ralf Schumacher in a pit call at Magny-Cours in 2003 and decided there and then to sign for McLaren.

Now his new team have done something far worse to him than Williams ever did and I wonder how the relationship will move forward from here.

A passionate racer

Montoya is a passionate character and an alpha male. He plays second fiddle to no-one.

I imagine that Ron Dennis will be working very hard to explain away his team's mistake, but the reality is that there is no sensible explanation as to why Montoya was so disadvantaged.

You could say, as the team's senior management does, that it was a cock -up, or you could take a more cynical view and suggest that, with Alonso out of the race, the opportunity to get 10 points for Kimi rather than eight was too great to pass up.

But I don't think that is the case here.

With the constructors' championship at stake and on a day when Renault were headed for no points, I don't think they would risk the points by trying to screw him like that.

Especially as Raikkonen was dealing with a steering problem so was not the strongest player anyway.

Either way, the crucial point is that the team was clearly more oriented around Kimi's race effort than Juan's, despite the fact that Juan was leading.

Let's look at it in detail.

Juan was leading on lap 47, with just a few laps to go before his scheduled second stop. He had had the upper hand over Raikkonen in the race, as in qualifying, and here he was on the threshold of his first win for McLaren.

He hadn't put a foot wrong all weekend.

Then Button hits the wall and a few seconds later the safety car is deployed.

By my reckoning Juan was approaching the hairpin at this point, some 19 seconds away from the pit lane entrance.

Plenty of time to give him the obvious call to pit. It was well within the pit stop window so it was a total no-brainer, as the management later admitted.

This time there was no text message from Woking or any other divine intervention.

Just good old-fashioned headless chickendom.

Going back to basics

Most serious F1 teams have a pre-arranged plan for situations like this with their drivers.

When a safety car is deployed in a pit stop window, the team's leading car pits immediately, while his team mate behind "stacks", which means he slows down to create a gap of around 15 seconds, so that the lead car can pit for fuel then exit, leaving the pit box clear for the second car to come in and be serviced without queuing up in the pit lane.

The cars behind the "stacking" car are not allowed to overtake him, so there is no danger of him losing track position and once he's pitted the second car will soon find himself behind the lead car in the queue following the safety car, so he has lost no time either.

This is really basic stuff.

Several drivers did it in Montreal; Massa, for example "stacked" Webber and others behind him while Villeneuve pitted.

I checked up with the management after the race and sure enough, "stacking" is a drill in the McLaren handbook. So why didn't it happen on Sunday?

Why did Montoya go past the pit lane entry, while Raikkonen came in?

McLaren's Martin Whitmarsh says that there was a lot of radio traffic and in the noise the message did not get through to JPM. But what if no message was given?

No, says Whitmarsh, he was told to pit, it just came too late.

Meaning that he had already passed the pit lane entrance? Yes, says Whitmarsh.

Well I'm sorry but it doesn't take 19 seconds to tell a vastly experienced Grand Prix driver, who also has a lot of experience of pace cars from his days in America, to pit when the safety car comes out, while his team-mate stacks. It was, as I said, a no-brainer.

The "no time" argument doesn't wash. A few years ago in Montreal, Williams gave Montoya notice to pit just as he was braking for the final chicane and he still made it into the pit lane!

So Montoya lost a whole lap behind the safety car and then pitted. I'm told that the radio traffic at this point was blue.

The raging bull

Montoya was apoplectic with rage.

As he exited the pits, observers tell me that he must have seen the red light at the pit exit and considered stopping because he braked twice before deciding the blast through it anyway.

He could have waited at pit exit for the snake of cars to pass and then rejoin, but that would have put him last.

He had a red mist on and just drove out, earning himself an automatic exclusion from the race.

Ron Dennis tried to plea bargain over the radio with the FIA's Charlie Whiting, offering to bring Montoya in for a drive through penalty, but the FIA said no.

Although the driver made a giant cock-up of his own, for which there is no excuse, it doesn't take away from the fact that Montoya should never have been put in this position in the first place.

He should have pitted while Kimi stacked the cars behind him on the straight and then they would have had a nice 1-2 finish, with Juan winning his first race for McLaren.

Instead of being 13 points adrift of Renault in the championship they would have closed up to five points behind.

Instead McLaren made themselves look pretty stupid and Montoya is left wondering about his position the pecking order.
 
Ylös