Kanariansaarten EM-ralli 2024

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Kanarialla alkoi juuri ralli todenteolla. Ensi vuonna tätä rallia ajetaan sitten MM-sarjassa.

Eilen oli ihan terhakas yleisö-ek, jossa käytiin urheiluhallin sisälläkin vetämässä donitseja ja nähtiinpä sisällä hiukan runkiakin, kun paikallinen suuruus Luis Monzón liukasteli betoniesteeseen ja rengas taittui.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Kyä lyttäänty Osmos Cosmoksen auto pahasti! Hyvältä näyttää kisa noin yleensä, kun tunnin runttaamisen jälkeen on iso lössi autoja yhden minuutin sisällä toisistaan. Monta hyvää otatusta ja mahdollisuutta kehittyä kilvanajajana.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Tämä Mathieu Franceschi ottanut aika hyvän stepin vauhdillisesti. Saa nähdä mihin kaverin tie vie, potentiaalia ainakin voisi olla..
 

Fenomenal

Well-known member
Liittynyt
21.11.2016
Viestit
79
Tämä Mathieu Franceschi ottanut aika hyvän stepin vauhdillisesti. Saa nähdä mihin kaverin tie vie, potentiaalia ainakin voisi olla..
Sama kaveri huomioitu täällkin. Oli toissa kaudella voittamaton kotimaansa sarjassa, Ja ehkä se hivenen vaisuksi jäänyt viime kausi, taisi olla opettelua käytännössä uran ensimmäisistä ulkomaan ralleista jne. Tallipäälliköillä varmasti nimi jo kirjattu tarkasti muistiin kun mietitään tulevaisuuden voittajia.

Mutta onpahan hienoa seurata ERC sarjaa ylipäätänsä. Tasaväkistä kalustoa 20-40 autoa, ja joka merkillä käytännössä kerkiää kärkivauhtiin, kun on ”rattimies” puikoissa. Plus paikalliset suuruudet jotka tuovat lisä väriä kärkitaistoon. Tätä se MM sarjakin kaipaisi kipeästi.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Tai sitten annetaan pitemmittä puheitta EM-sarjalle MM-arvo!:)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän tätä on joutunut tässä miettimään.

EM-sarjassa on nyt ajettu kaksi kisaa. Unkarin voittanut Simone Tempestini ei startannut Kanarialla, kun taas Kanarian voittanut Yoann Bonato ei startannut Unkarissa. Bonato ei ainakaan aja koko kautta, Tempestinistä ei ole tietoa. EM-sarjaa johtaa nyt Mathieu Franceschi 21 pisteen erolla, vaikkei ole siis voittanut yhtään kisaa.

MM-sarjan puolella taas on kauhisteltu sitä kun nyt neljästä MM-rallista kolme on mennyt "keikkakuskeille".

Ja taas mitä se kertoo sarjan tasosta että kahden vuoden takainen mestari Llarena hädin tuskin pääsee top kymppiin ja yksi sarjan komeetoista Martins Sesks oli sijalla 24? Kun kuskien taso on amatöörimäisempää, tulee enemmän vaihtelua, mutta toisaalta se näyttää luovan mielenkiintoa.

Ainakin itselleni rallin seuraaminen on raskasta, kun pitää jaksaa seurata kymmeniä autoja, että tietää kuka ajoi pohjat, ja joka kisassa on aina outoja kuskeja joista ei tiedä millaista suoritusta odottaa. Ja esim Csomosin draamankaari (kakkospätkällä kolmanneksi yleiskisassa ja sitten pihalle) jäi nyt näyttämättä telkkarissa, koska lähtöpaikka oli 30 huonommalla puolen.

Mutta kai tämä pitäisi ajatella positiivisena ongelmana, ja varmasti hyvä että EM-sarja erottuu MM-sarjasta ja WRC2:sta kirjavuudellaan ja "amatoorömäisyydellä".
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Ainakin itselleni rallin seuraaminen on raskasta, kun pitää jaksaa seurata kymmeniä autoja, että tietää kuka ajoi pohjat, ja joka kisassa on aina outoja kuskeja joista ei tiedä millaista suoritusta odottaa.
Ehkä näin nykypäivän"kaikki mulle heti nyt" -kulttuurilla se on tosiaan raskasta odottaa jopa puoli tuntia että kaikki autot putoavat ewrc-sivujen tuloslistoille kun vaan sitä refreshiä hakkaa (joo saa ne sivut automaattisestikin päivittymään, u get the point).

Mutta penkalla ollessaanhan tämä on juuri se suola kun eväsleivän lomassa sieltä tulee vielä isollakin numerolla joku joka oikeasti säväyttää! Ja siinä kohti kun penkalla olokin alkaisi tarjoamaan näin paljon vastinetta rahalle, voisi ajatella myös penkkakatsojien lisääntyvän rallissa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Ymmärrän molempien näkemystä aiheeseen liittyen. Mutta onhan se nyt siistiä kun maailmantähtien joukkoon kärkitaistelua sekoittamaan tulisi "erikoisia" nimiä. Esim ei itsellä 90-luvun lopun Citroën ja Peugeot kuskit asfalttikisoissa olleet tuttuja etukäteen. (Joo olivathan ne ihan voittoja ja pisteitä saaneet mutta olin silloin pikkulapsi ja tiennyt tyyliin kuin Kankun, Tommin, Didierin ja Sainzin)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Ehkä näin nykypäivän"kaikki mulle heti nyt" -kulttuurilla se on tosiaan raskasta odottaa jopa puoli tuntia että kaikki autot putoavat ewrc-sivujen tuloslistoille
Noh noh, eipäs nyt kärjistetä. Edellä mainittu Miklos Comos starttasi tasan tunnin ekan auton jälkeen (ja tähän päälle sitten vielä pätkän ajamiseen menevä aika). Tässä kohtaa oli jo seuraava pätkä menossa.
Mutta penkalla ollessaanhan tämä on juuri se suola kun eväsleivän lomassa sieltä tulee vielä isollakin numerolla joku joka oikeasti säväyttää! Ja siinä kohti kun penkalla olokin alkaisi tarjoamaan näin paljon vastinetta rahalle, voisi ajatella myös penkkakatsojien lisääntyvän rallissa.
Penkalla ollessa tilanne on muutenkin aivan eri, tulokset kiinnostaa ihan eri tavalla tai ehkä netti ei edes toimi niiden seuraamiseen. Ja yhtä lailla penkalla voi säväyttää joku jonka aika ei ole hyvä. Tai pienten luokkien autot. Ajattelen enemmän rallia medialajina tässä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Ymmärrän molempien näkemystä aiheeseen liittyen. Mutta onhan se nyt siistiä kun maailmantähtien joukkoon kärkitaistelua sekoittamaan tulisi "erikoisia" nimiä. Esim ei itsellä 90-luvun lopun Citroën ja Peugeot kuskit asfalttikisoissa olleet tuttuja etukäteen. (Joo olivathan ne ihan voittoja ja pisteitä saaneet mutta olin silloin pikkulapsi ja tiennyt tyyliin kuin Kankun, Tommin, Didierin ja Sainzin)
Nämä mainitut assuhommathan oli enemmän sitä että autojen luokitus mahdollisti niillä voitosta kilpailun. Vaikka toki Panizzi ja Delecour oli assulla nopeita myös nelivetoisilla.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Tuo on totta, että nykyiseen RallyTV-systeemiin tuo kokonaisuus on ongelmallinen. Sinänsä vähintään kisan toiselle päivälle tilanne tasaantuisi lähtöpaikkojen osalta. Toisaalta en näe ongelmana näyttää seuraavan pätkän käynnissä olessa jotain klippiä tai tärppiä ykköseltä, jos joku nykäissyt haamuajan. Pitkässä juoksussa näkisin kuitenkin, että se top-15 ajaa omaa vauhtiaan.

Mutta ymmärrän itsekin ongelmallisuuden. Ehkä tuossa pitäisi sietää sitten sitä mahdollista epätietoisuutta ja yllätyksiä, autoja ja incar-kuvaa sinänsä varmasti kokoajan ruudussa näkisi. Tuo olisi paljon kiinni siitä, että lähetyksen toimittaja pystyy toimittamaan tätä infoa esim. jälkimmäiseltä pätkältä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Noh noh, eipäs nyt kärjistetä. Edellä mainittu Miklos Comos starttasi tasan tunnin ekan auton jälkeen (ja tähän päälle sitten vielä pätkän ajamiseen menevä aika). Tässä kohtaa oli jo seuraava pätkä menossa.

Penkalla ollessa tilanne on muutenkin aivan eri, tulokset kiinnostaa ihan eri tavalla tai ehkä netti ei edes toimi niiden seuraamiseen. Ja yhtä lailla penkalla voi säväyttää joku jonka aika ei ole hyvä. Tai pienten luokkien autot. Ajattelen enemmän rallia medialajina tässä.
Pieni kärjistäminen tuo aina vähän lisää pontta keskusteluun ;)

LiveTV:n kannalta toki ymmärrän tämän dilemman, hyvähän se olisi tv-lähetykseen saada sisällytettyä edes oikea tulos. Toki tämäkin koskee ehkä sitten kuitenkin isossa kuvassa enemmän all liveä, Power Stagellehan on jo iät ja ajat lähtöjärjestystä rukattu yleisölle mielekkääksi.

Toki näitä ralleja seurataan edelleen monella eri tavalla. Toiset seuraa penkalta, toiset netistä tuloslistoilla livenä, toiset seuraa telkkarista all liveä, toisille riittää pari koostelähetystä ja joillekin riittää Radio Suomen ja TekstiTV:n tuloskertaus. Bisnesmielessähän all live on näistä varmasti se potentiaalisin tulonlähde, joten siinä mielessä varsin relevanttia pohdiskelua voisiko jotain tehdä paremmin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
Tuo on totta, että nykyiseen RallyTV-systeemiin tuo kokonaisuus on ongelmallinen. Sinänsä vähintään kisan toiselle päivälle tilanne tasaantuisi lähtöpaikkojen osalta. Toisaalta en näe ongelmana näyttää seuraavan pätkän käynnissä olessa jotain klippiä tai tärppiä ykköseltä, jos joku nykäissyt haamuajan. Pitkässä juoksussa näkisin kuitenkin, että se top-15 ajaa omaa vauhtiaan.

Mutta ymmärrän itsekin ongelmallisuuden. Ehkä tuossa pitäisi sietää sitten sitä mahdollista epätietoisuutta ja yllätyksiä, autoja ja incar-kuvaa sinänsä varmasti kokoajan ruudussa näkisi. Tuo olisi paljon kiinni siitä, että lähetyksen toimittaja pystyy toimittamaan tätä infoa esim. jälkimmäiseltä pätkältä.
Niin siis All Llive -tuotanto voi toimia vain yhdellä pätkällä kerrallaan. Se mitä pitäisi tehdä olisi tuoda selostamoon tieto että hei nyt Csomos lähtöpaikalta 30 ajoi kolmanneksi yk:ssa ja nyt se ajoi ulos. Kuvaa näistä ei saada mitenkään

Ja se on totta, että tokana päivänä ongelmaa ei enää ole. Tai toki on mahdollista että jollain vetoukolla on vaikka rengasrikko ekana päivänä ja ajelee sit pohjia tokan päivän mutta yleiskilpailuun se ei enää vaikuta.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16061
Sijainti
Tampereen lenkki
LiveTV:n kannalta toki ymmärrän tämän dilemman, hyvähän se olisi tv-lähetykseen saada sisällytettyä edes oikea tulos. Toki tämäkin koskee ehkä sitten kuitenkin isossa kuvassa enemmän all liveä, Power Stagellehan on jo iät ja ajat lähtöjärjestystä rukattu yleisölle mielekkääksi.
Power stagelle ongelma nimenomaan tulee uudestaan kun lähetyksessä voidaan näyttää vaain 15(?) autoa mutta yk:n sijalla 16 oleva voi rykäistä ne powerin pohjat kameroiden ulkopuolella.
 
Ylös