Minun mielestäni tänä päivänä on turha haikailla tuollaisten 15000:n henkilön yleisömäärien perään rataSM-tapahtumissa. Missä muussa kotimaisessa urheilutapahtumassa on niin paljon katsojia? Kyllä sinne tarvittaisiin kansainvälisiä tähtiä ajamaan, jotta noihin määriin päästäisiin. Ja niitähän ei sinne saada. Ahveniston yleisömäärät ovat jo nyt täysin verrattavissa muiden lajien vastaaviin tapahtumiin.
70 ja 80-luvuilla maailma oli vähän erilainen. Silloin ei ollut kilpailevaa tarjontaa läheskään niin paljon kuin nykyään. Silloin oli kaksi tv-kanavaa, kaksi radiokanavaa, jotkut pelas lätkää jossain ja jotkut potki palloa. Ei ollut hienoja stadioneita ja halleja, kaupat oli viikonloppuna kiinni, internettiä ei ollut olemassakaan, jne, jne. Kaikki tämä vaikuttaa ihmisten ajankäyttöön. Ennen vanhaan saatettiin lähteä autokisaa katsomaan kun ei ollut muuta tekemistä.
Parempaan pitää tietysti aina pyrkiä, mutta ei ole mitään taikakeinoa, millä väkeä saataisiin rinteille. Tärkeimpänä pitäisin sitä, että laji pitäisi saada suuren yleisön tietoisuuteen paremmin. Jos ihminen teitää, että tälläisiä tapahtumia on olemassa, hän VOI sinne tullakin. Hän ei tule varmasti jos ei tiedä. Tässä ei paljoa auta mikään kilpailumainonta, vaan alan järjestöjen, kilpailujen järjestäjien ja kilpailijoiden pitää parantaa paljon tiedotustoimintaansa. Lajia pitää todella puskea julkisuuteen.
Kilpailijoita vaivaa ilmeisti tauti nimeltä vaatimattomuus, koska kukaan ei tunge itseään esille. Sinne vaan Suomen Mestarit kymppitonneihin ja Speden peleihin.
Olosuhteita radoilla pitää saada nykyaikaa vastaaviksi. Ahvenistolle kunnon katsomot, ravintolatilat, vessat, lasten leikkipaikat. Kilpailuista turhat tauot pois, tahti vielä tiiviimmäksi.
Olisi hyvä saada mukaan yksi uusi merkkiluokka, jossa maahantuoja olisi mukana vahvalla panostuksella. Tätä kautta saataisiin myös julkisuutta enemmän. Myös Sport 2000 luokkaan pitäisi saada maahantuojat mukaan ihan oikeasti. Automaahantuojat ovat Suomen suurimpia mainostajia. Saattaisi olla jotain vaikutusta jos ne sanovat Hesarille, että rata-autoilusta olisi mukava lukea siitä samasta lehdestä, jossa meillä on se etusivun ilmoitus.
Sarjasponsoreina ei saa olla tiedotusvälineitä (nyt on ollut Iltalehti). Se on syy esim. Hesarin ja muidenkin harrastamaan rata-autoilun boikotointiin.
Tällaisia tuli nyt ensimmäisenä mieleen tästä asiasta. Pitäisi varmaan opetella vähän tiivistämään tätä tekstiä.