kansaa katsomoihin

Jyrki Repo

Active member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
27
Sijainti
Mikkeli
Suunnittelin tuossa mielessäni jotain konkreettisia toimenpiteitä yleisön houkuttelemiseksi radan varteen ensi kesänä.

Päätinpä ruveta järjestelemään linja-autollista kansaa Mikkelistä joka kisaan. Luulis, että MikUA:n riveistä ja muutenkin yli 20 000 ihmisen kylästä löytyvän 60 innokasta lähtijää, jos matkan hinta on ~60mk per lärvi.

Tekeeköhän tiimit tuollasta yleensä? tai seurat? Eihän kyseessä ole kuin hankkia 50-60 lähtijää ja vuokrata niille bussi.

Toivotaan et saa kannatusta...

-Jyrki
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Jyrki Repo:

Tekeeköhän tiimit tuollasta yleensä? tai seurat? Eihän kyseessä ole kuin hankkia 50-60 lähtijää ja vuokrata niille bussi.

Toivotaan et saa kannatusta...
-Jyrki
Schroderus suunnitteli (ja ilmeisesti yritti toteuttaakin tuollaista) muutama vuosi sitten, mutta afaik ei oikein vetänyt väkeä, vaikka T:rella on isompi väestöpohja kuin Mikkelissä
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Kallion Jokke on toteuttanut konseptia useita vuosia...

Originally posted by Don Vito:
Schroderus suunnitteli (ja ilmeisesti yritti toteuttaakin tuollaista) muutama vuosi sitten, mutta afaik ei oikein vetänyt väkeä, vaikka T:rella on isompi väestöpohja kuin Mikkelissä


 

nokia 1610

Guest
Originally posted by Jyrki Repo:
Suunnittelin tuossa mielessäni jotain konkreettisia toimenpiteitä yleisön houkuttelemiseksi radan varteen ensi kesänä.

Päätinpä ruveta järjestelemään linja-autollista kansaa Mikkelistä joka kisaan. Luulis, että MikUA:n riveistä ja muutenkin yli 20 000 ihmisen kylästä löytyvän 60 innokasta lähtijää, jos matkan hinta on ~60mk per lärvi.


Tekeeköhän tiimit tuollasta yleensä? tai seurat? Eihän kyseessä ole kuin hankkia 50-60 lähtijää ja vuokrata niille bussi.

Toivotaan et saa kannatusta...

-Jyrki
Hyvä idea, ei muuta kuin mikkeliläiset ahveniston hornankattilaan ensi kesänä
Ja muuten kisoista pitää puhua ja pitää melua kaikkien taholta ja ennenkaikkea mainostaa.Ja sitä paitsi minun mielestä 7000 ihmistä ei ole mitenkään hirveän vähän mutta mielelläni näkisin kyllä semmotteet 15000-20000 immeistä ahvenistolla.

[This message has been edited by nokia 1610 (edited 11-12-2000).]
 

Olli Helminen

Member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
24
Sijainti
Hämeenlinna
Minun mielestäni tänä päivänä on turha haikailla tuollaisten 15000:n henkilön yleisömäärien perään rataSM-tapahtumissa. Missä muussa kotimaisessa urheilutapahtumassa on niin paljon katsojia? Kyllä sinne tarvittaisiin kansainvälisiä tähtiä ajamaan, jotta noihin määriin päästäisiin. Ja niitähän ei sinne saada. Ahveniston yleisömäärät ovat jo nyt täysin verrattavissa muiden lajien vastaaviin tapahtumiin.

70 ja 80-luvuilla maailma oli vähän erilainen. Silloin ei ollut kilpailevaa tarjontaa läheskään niin paljon kuin nykyään. Silloin oli kaksi tv-kanavaa, kaksi radiokanavaa, jotkut pelas lätkää jossain ja jotkut potki palloa. Ei ollut hienoja stadioneita ja halleja, kaupat oli viikonloppuna kiinni, internettiä ei ollut olemassakaan, jne, jne. Kaikki tämä vaikuttaa ihmisten ajankäyttöön. Ennen vanhaan saatettiin lähteä autokisaa katsomaan kun ei ollut muuta tekemistä.

Parempaan pitää tietysti aina pyrkiä, mutta ei ole mitään taikakeinoa, millä väkeä saataisiin rinteille. Tärkeimpänä pitäisin sitä, että laji pitäisi saada suuren yleisön tietoisuuteen paremmin. Jos ihminen teitää, että tälläisiä tapahtumia on olemassa, hän VOI sinne tullakin. Hän ei tule varmasti jos ei tiedä. Tässä ei paljoa auta mikään kilpailumainonta, vaan alan järjestöjen, kilpailujen järjestäjien ja kilpailijoiden pitää parantaa paljon tiedotustoimintaansa. Lajia pitää todella puskea julkisuuteen.

Kilpailijoita vaivaa ilmeisti tauti nimeltä vaatimattomuus, koska kukaan ei tunge itseään esille. Sinne vaan Suomen Mestarit kymppitonneihin ja Speden peleihin.

Olosuhteita radoilla pitää saada nykyaikaa vastaaviksi. Ahvenistolle kunnon katsomot, ravintolatilat, vessat, lasten leikkipaikat. Kilpailuista turhat tauot pois, tahti vielä tiiviimmäksi.

Olisi hyvä saada mukaan yksi uusi merkkiluokka, jossa maahantuoja olisi mukana vahvalla panostuksella. Tätä kautta saataisiin myös julkisuutta enemmän. Myös Sport 2000 luokkaan pitäisi saada maahantuojat mukaan ihan oikeasti. Automaahantuojat ovat Suomen suurimpia mainostajia. Saattaisi olla jotain vaikutusta jos ne sanovat Hesarille, että rata-autoilusta olisi mukava lukea siitä samasta lehdestä, jossa meillä on se etusivun ilmoitus.

Sarjasponsoreina ei saa olla tiedotusvälineitä (nyt on ollut Iltalehti). Se on syy esim. Hesarin ja muidenkin harrastamaan rata-autoilun boikotointiin.

Tällaisia tuli nyt ensimmäisenä mieleen tästä asiasta. Pitäisi varmaan opetella vähän tiivistämään tätä tekstiä.
 

nokia 1610

Guest
Originally posted by Olli Helminen:
Minun mielestäni tänä päivänä on turha haikailla tuollaisten 15000:n henkilön yleisömäärien perään rataSM-tapahtumissa. Missä muussa kotimaisessa urheilutapahtumassa on niin paljon katsojia? Kyllä sinne tarvittaisiin kansainvälisiä tähtiä ajamaan, jotta noihin määriin päästäisiin. Ja niitähän ei sinne saada. Ahveniston yleisömäärät ovat jo nyt täysin verrattavissa muiden lajien vastaaviin tapahtumiin.

70 ja 80-luvuilla maailma oli vähän erilainen. Silloin ei ollut kilpailevaa tarjontaa läheskään niin paljon kuin nykyään. Silloin oli kaksi tv-kanavaa, kaksi radiokanavaa, jotkut pelas lätkää jossain ja jotkut potki palloa. Ei ollut hienoja stadioneita ja halleja, kaupat oli viikonloppuna kiinni, internettiä ei ollut olemassakaan, jne, jne. Kaikki tämä vaikuttaa ihmisten ajankäyttöön. Ennen vanhaan saatettiin lähteä autokisaa katsomaan kun ei ollut muuta tekemistä.

Parempaan pitää tietysti aina pyrkiä, mutta ei ole mitään taikakeinoa, millä väkeä saataisiin rinteille. Tärkeimpänä pitäisin sitä, että laji pitäisi saada suuren yleisön tietoisuuteen paremmin. Jos ihminen teitää, että tälläisiä tapahtumia on olemassa, hän VOI sinne tullakin. Hän ei tule varmasti jos ei tiedä. Tässä ei paljoa auta mikään kilpailumainonta, vaan alan järjestöjen, kilpailujen järjestäjien ja kilpailijoiden pitää parantaa paljon tiedotustoimintaansa. Lajia pitää todella puskea julkisuuteen.

Kilpailijoita vaivaa ilmeisti tauti nimeltä vaatimattomuus, koska kukaan ei tunge itseään esille. Sinne vaan Suomen Mestarit kymppitonneihin ja Speden peleihin.

Olosuhteita radoilla pitää saada nykyaikaa vastaaviksi. Ahvenistolle kunnon katsomot, ravintolatilat, vessat, lasten leikkipaikat. Kilpailuista turhat tauot pois, tahti vielä tiiviimmäksi.

Olisi hyvä saada mukaan yksi uusi merkkiluokka, jossa maahantuoja olisi mukana vahvalla panostuksella. Tätä kautta saataisiin myös julkisuutta enemmän. Myös Sport 2000 luokkaan pitäisi saada maahantuojat mukaan ihan oikeasti. Automaahantuojat ovat Suomen suurimpia mainostajia. Saattaisi olla jotain vaikutusta jos ne sanovat Hesarille, että rata-autoilusta olisi mukava lukea siitä samasta lehdestä, jossa meillä on se etusivun ilmoitus.

Sarjasponsoreina ei saa olla tiedotusvälineitä (nyt on ollut Iltalehti). Se on syy esim. Hesarin ja muidenkin harrastamaan rata-autoilun boikotointiin.

Tällaisia tuli nyt ensimmäisenä mieleen tästä asiasta. Pitäisi varmaan opetella vähän tiivistämään tätä tekstiä.

Niin lähinnä tarkoitinkin että voisi houkutella esim. Mika Häkkisen apparalle ajamaan vaikka sport 2000 luokkaan ja olisi kiva nähdä F1 auto apparalla ja ehkä Mika ehtisi jakamaan nimmareita.
 

kik

Well-known member
Liittynyt
15.2.2000
Viestit
511
Sijainti
Peraehikiae
Mika nyt vaan sattuu olemaan sen verran kiireinen kaveri, ettei aivan vähällä saada mihinkään SM-sarjan kisoihin leikkimään (eikä muuten pääsis sopimuksiensakaan takia). Eihän hän ehdi välttämättä edes linnanjuhliin kutsuttaessa. Jos Mikalla on ylimääräistä aikaa, kannattanee se käyttää lepäämiseen ym. Hieno idea mutta täysin toteuttamiskelvoton.

kik
 

nokia 1610

Guest
Originally posted by kik:
Mika nyt vaan sattuu olemaan sen verran kiireinen kaveri, ettei aivan vähällä saada mihinkään SM-sarjan kisoihin leikkimään (eikä muuten pääsis sopimuksiensakaan takia). Eihän hän ehdi välttämättä edes linnanjuhliin kutsuttaessa. Jos Mikalla on ylimääräistä aikaa, kannattanee se käyttää lepäämiseen ym. Hieno idea mutta täysin toteuttamiskelvoton.

kik
Onnistuihan se keken aikaankin 80-luvulla joku voi tietysti sanoa että se oli 80-luvulla
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by nokia 1610:
Onnistuihan se keken aikaankin 80-luvulla joku voi tietysti sanoa että se oli 80-luvulla
Ja Toivosen Henkka toi aikanaan Affenistolle C-ryhmän Porschen SuperSaloon-kisaan...Silloin antoi vielä säännöt myöden moiselle vekaimelle. Omien sanojensa mukaan ei vaan oikein kyennyt näyttämään auton todellisia vauhtivaroja, kun oli vähän kankea Affeniston syheröihin. Samoin Lappalaisen Robert toi aikanaan jenkeistä Jack Roush-tiimin TransAm Mustangin (se musta/kulta kirjava John Player Special-sponssattu) Kemora500 kisaan ja oli kokolailla ylivoimainen. Vuosi tais olla '87 ellen ihan väärin muista.
Toisessa kisassa vuonna '88 voiton korjasivat Nicke Wiik ja Jürg Bächi nykyisin Virtasen Ollilla olevalla Sauber BMW M1:llä. Robertin ja Indy-stara Scott Pruetin osaksi koitui keskeytys kun tekniikka poiki.

Tuon tapaisia kisoja, missä on näyttävää kalustoa ja kovia kv.tähtiä, tarvittais lisää. Lappalaisen Helskinki Thunder -ideoissa on ollut vain se vika, että pääosan varastavat ulkomaiset kuskit ja pääluokassa mukana on vain pari hassua suomalaista (ITC:ssä JJ & Keke ja Alén vierailevana tähtenä - GT:ssä vain JJ ja jokunen vieraileva tähti pujottelukeppinä)
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11182
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by nokia 1610:
Onnistuihan se keken aikaankin 80-luvulla joku voi tietysti sanoa että se oli 80-luvulla
Mutta aika vähän (=säälittävän vähän) meitä silloin oli siellä Apparan rinteillä.

Ja silloiset F3vaiFVee(mikä nyt olikaan)-kuskit (ainakin osa) murisivat lehdissä tyytymättöminä ettei tuollaiselle näytösajolle saisi ottaa aikoja tai ainakaan missään nimessä pitää rataennätyksenä...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Näin Kemoran kupeessa kun asustelen, niin täytyy nyt muutama asia korjata: Lappalainen onnistui voittamaan Kemora500:sen vasta viimeisellä yrittämällään (kolmas kerta tais toden sanoa). Ekan 87 kisan voitti Snabb - Sundström Manta - BMW:llä. Ja oiskohan tämä Olli Virtasen M1 sittenkin Onni Kreivin entinen?? Pikkasen ihmettelen jos autokeräilijä Mäkelä ois moisen päästänyt kokoelmista...

Täältä suunnalta katsottuna pikkasen ihmetyttää esim. Eki Vanhasen Alastaro-voittoiset ratasarjakommentit. Jos ette vielä tiedä mistä on kyse niin lukekaas uusin TM. En toki väitä että Kemoraa olisi kehitettävä, mut eiköhän vaikka Motopark olisi se, jota ennemmin kannattais... Yhtään kisaa en ole Alastarolla livenä nähnyt -ehkä enskesänä- ,mut ainakin TV:ssä kisat näyttää niin tylsiltä ettei ole ihme vaikka yleisöö ei tule paikalle.

Kestävyysajoissa saattaisi olla rata-autoilun tulevaisuus. Uusi luokka/sarja tuo loistavasti uusia naamoja kuvioihin mukaan ja tulevaisuudessa moni näistä saattaa siirtyä SM-puolelle.
Ja miksei kestävyyskisoja Sport 2000:lla?
Kisakoosteille pitäis saada paremmat lähetysajat ja miksei vaikka Formula 1-lähetysten kylkeen? Ja miksei oteta Historic ja FHRA:n poikii mukaan porukkaan?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Ja oiskohan tämä Olli Virtasen M1 sittenkin Onni Kreivin entinen?? Pikkasen ihmettelen jos autokeräilijä Mäkelä ois moisen päästänyt kokoelmista...

Olet oikeassa siinä että se on ex-Kreivi. Mutta onko jossain Suomessa toinenkin kisakuntoinen M1??? Olen ollut siinä uskossa, että tuo olisi tasan ensimmäinen ja ainut "lajinsa edustaja".

En toki väitä että Kemoraa olisi kehitettävä, mut eiköhän vaikka Motopark olisi se, jota ennemmin kannattais...
Totta turiset. Kemorasta sais vain riisua ne helkkarin teräsverkot nevadaan... Eihän Alastarollakaan tai Botniaringillä sellaisia ole. Affenistolla ne puoltaa paikkaansa, koska muutoin joku kuitenkin kierisi ympärijuovuksissa sieltä ylärinteen VIP-/Olut-teltasta radalle

Motoparkin ongelmana on sen syrjäisyys H.gistä katsoen (kuten myös Kemoran) ja se, että yrityksestään huolimatta AKK Sports ei nytkään päässyt ratayhtiön kanssa yheteisymmärrykseen yhdestä pienestä asiasta - eli siitä, pitääkö ratayhtiön maksaa AKK Sportsille SM-kisojen järjestämisoikeudesta vai AKK Sportsin ratayhtiölle radan käytöstä...


Kestävyysajoissa saattaisi olla rata-autoilun tulevaisuus. Uusi luokka/sarja tuo loistavasti uusia naamoja kuvioihin mukaan ja tulevaisuudessa moni näistä saattaa siirtyä SM-puolelle.
Ja miksei kestävyyskisoja Sport 2000:lla?
Kisakoosteille pitäis saada paremmat lähetysajat ja miksei vaikka Formula 1-lähetysten kylkeen? Ja miksei oteta Historic ja FHRA:n poikii mukaan porukkaan?
Hyviä ideoita. FHRA vain taitaa olla niin kiihdytysautoilu-keskeinen, ettei heidän ajatusmaailmaansa mahdu muunlainen kisailu. Tai näin ainakin antavat jotkut Drag-kuskit ymmärtää.
 

Mr NASCAR

Guest
FHRA = Finnish Hot Rod Association, eiköhä toi nimi kerro jo aika paljon yhdistyksen suuntaumuksesta
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mitä nyt muistelen Kemora500 '88 kenttäkuulutuksia, niin Jürg Bächin M1 oli kisan jälkeen menossa suoraan museoon. Myöhemmin kuulin jostain et kyseessä olisi erään kannuslaisen autokeräilijän talli. Kyseisessä tallissa on muitakin legendaarisia harvinaisuuksia. Taitaapa olla iloisesti suhiseva ja pitkää lieskaa sylkevä Nicke Wiikin BMW 320 Schnitzer Turbokin.

-Joku viisas vois muuten kertoo, oliko Nickelläkin kaksi näitä yksilöitä tai vaihtoiko jossain vaiheessa uudempaan?

Onni Kreivin M1 ei todellakaan ole sama kuin Bächin. En tiedä mitä peruja tuo auto on ja mitenkä "alkuperäinen". Ainakin kerran se on kait palanut täydellisesti myös kilparatojen ulkopuolella ja oli aina se hitaampi M1:nen... Bächin M1:hin oli Sauberin, kyllä juuri sama Peter Sauber, rakentama. Juuri ekassa Kemora 500:ssakin nämä autot olivat yhtäaikaa radalla, kun taas 88 nähtiin saksalaisten enemmän katumallia muistuttanut versio. Bächi oli M1:llään yleinen vieras ainakin Kemoran PM ja SM-kisoissa 80-luvulla.

Suomalaisen rata-autoilun historiasta löytyy paljon eksoottisempia ja alkuperältään arvokkaampia autoja kuin joku Kuismasen kröhm.. surkea IMSA-replika, jossa ei ole kuin moottori alkuperäinen...

Ne Kemoran verkot on kuorma-autokisojen jäännöksiä...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Zep:
Mitä nyt muistelen Kemora500 '88 kenttäkuulutuksia, niin Jürg Bächin M1 oli kisan jälkeen menossa suoraan museoon. Myöhemmin kuulin jostain et kyseessä olisi erään kannuslaisen autokeräilijän talli. Kyseisessä tallissa on muitakin legendaarisia harvinaisuuksia. Taitaapa olla iloisesti suhiseva ja pitkää lieskaa sylkevä Nicke Wiikin BMW 320 Schnitzer Turbokin.
Jukoliste tuo Schnitzer tarttis saada ens kesän Grand Raceen näytösajoon - siinä kun Tuiskun lepakko-bemarikin. Tuosta jälkimmäisestä vähän kyselinkin, mutta ei innostunut nimeksikään.


Onni Kreivin M1 ei todellakaan ole sama kuin Bächin. En tiedä mitä peruja tuo auto on ja mitenkä "alkuperäinen". Ainakin kerran se on kait palanut täydellisesti myös kilparatojen ulkopuolella ja oli aina se hitaampi M1:nen...

No aika kaukana se ainakin nykyisellään on originellista, mutta kohtuullisen nopea. Ei tietenkään nelikkojen nopeuksiin yllä kuin Kemoran/Motoparkin pääsuoralla, mutta kun olis Ollilakin hynkkyä sen verran kuin Ruohiksella ja Sarlinilla, niin kai siitä toista sekuntia kierrosajasta sais pois alustaa uusimalla.

Bächin M1:hin oli Sauberin, kyllä juuri sama Peter Sauber, rakentama. Juuri ekassa Kemora 500:ssakin nämä autot olivat yhtäaikaa radalla, kun taas 88 nähtiin saksalaisten enemmän katumallia muistuttanut versio. Bächi oli M1:llään yleinen vieras ainakin Kemoran PM ja SM-kisoissa 80-luvulla.

Suomalaisen rata-autoilun historiasta löytyy paljon eksoottisempia ja alkuperältään arvokkaampia autoja kuin joku Kuismasen kröhm.. surkea IMSA-replika, jossa ei ole kuin moottori alkuperäinen...

Ne Kemoran verkot on kuorma-autokisojen jäännöksiä...
Sulla kun tuota historiatietoa tuntuu olevan jopa enemmän kuin itselläni, niin tarttis varamaan kevään korvalla turista pisempäänkin asian tiimoilta. Heitä mulle yhteystietojas meilillä niin palaan astialle joulun jälkeen...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11182
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Pari kysymystä noista M1:sta kun täällä tuntuu olevan tietoa:

1.Tekikö Bächi kilpurin vielä siitä laitteesta jonka Roope Lappalainen rappas rajusti Ahvenistolla siihen varikkosuoran päähän ennen nyppylälle nousua ?

2. Eikös tuossa Virtasen vehkeessä ollut ainakin alussa jokin GM:n moottori, missä vaiheessa tuli Bemun kone ?
 

TRF

Well-known member
Liittynyt
24.2.2000
Viestit
156
Sijainti
Helsinki
Mäkelällä ollut M1 ostettiin tehtaan toimesta saksaa ja on siellä tehtaan omassa museossa.

Virtasen Bemussa on vanha louskuttava työntötankokasi?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä se Bächi vielä kait menopelin siitä teki. Muistelinkin et Lappalainen oli aikoinaan jotain ruottalaista taklaillu aika pahasti -tais loukkaantuakin? Ite oon niin nuori ollut tossa vaiheessa, et hämärästi muistaa Urheiluruudun kuvapätkiä.

Ja en mä tiiä onko mulla niin hirveesti historian tuntemusta, kaikki perustuu vanhoihin VM:iin jotka taloudenhoitaja heitti perk kymmeneltä vuodelta roskiin(!!!), kiertäneisiin huhuihin ja Kemorassa nähtyihin tapahtumiin. Voin mä toki yhteistietoni lähettää, mut tuskin mitään ihmeellistä osaan kertoo. Oon kuitenkin vasta 23, joten noi 80-luvun tapahtumat on pienen usvan takana...

Sen voin kuitenkin sanoo, et paljon on hyvää SS kalustoo käyttämättä, monet tietenkin jo kuuluvat lepoon mut... Salmenautio vois kertoo miten paljon kyseisen luokan autot on kehittyny vuosien varrella ja aikooko vielä ulkoiluttaa GT-luokan M3:sta?

Onkohan muuten se ruottalainen Turbo Esprit vielä toiminnassa? Kävi tossa 90-luvun alussa Kemoralla ja vaikka oli juuri valmistunut, jätti suomalaista porukkaa aika reippaasti... JA OLI KAUNIS!!!

Miksei muuten kukaan muu hanki GT-kalustoa SS:ään? Olis varmaan joku GT Porsche tai Bemari halvempi ajattaakin kuin Ferrari. Ja nopeampi.
 
Ylös