Kansalaispalkka / Perustulo

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Esimerkiksi sellainen, joka tienaa karvan päälle tonnin ja työmatkakulut syövät osan ansioista.

Mä kannatan itse jonkintyyppistä perustuloa, mutta sen toteuttaminen negattivisella tuloverolla ja vastaaviilla systeemeillä on helvetin tärkeää, jotta edes vähäinen työnteko on aina kannattavaa.
Mä oon käsittänyt tuo jälkimmäisen kappaleen asioiden kuuluvan kaikkiin perustulomalleihin. Ainakin niihin mitä minä olen vilkuillut. En tarkemmin kattonut tota vasemmistonuorten hommelia, mutta oletin sen sisältävän tuon elementin kun se ainakin vasemmiston aikaisemmissa kaavailluissa on ollut mukana.

Ja juu, olen samaa mieltä työnteon kannattavuuden suhteen ja nykymallihan ei siihen pahemmin kannusta, joten sen suhteen tuskin mennään millään muutoksella kovin ojaan.
 

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Esimerkiksi sellainen, joka tienaa karvan päälle tonnin ja työmatkakulut syövät osan ansioista.
Sitä vaan vielä, että tommonen tonnin duunari voi nykyisin päästä ilman töitä samoihin nettoansioihin. Eli mikään ei oikeastaan muuttus, paitsi se ryssäläinen byrokratiakyttäysmentaliteetti jäis pois.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Esimerkiksi sellainen, joka tienaa karvan päälle tonnin ja työmatkakulut syövät osan ansioista.

Mä kannatan itse jonkintyyppistä perustuloa, mutta sen toteuttaminen negattivisella tuloverolla ja vastaaviilla systeemeillä on helvetin tärkeää, jotta edes vähäinen työnteko on aina kannattavaa.
Juuri näin.

Teinivassurien ulostulo sinänsä järkevän ja vanhan idean kanssa on pilattu typerällä tyylillä. Moka.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Kuten todettua, nykyään saa enemmän tekemättä mitään. Tuo systeemi kannustaisi, koska voisi tehdä pätkätöitä tai puolta päivää menettämättä etuuksia. Nykysysteemissä ei kannata, koska siinä jää tappiolle.
Vähän vanhemman kommentin tuolta poimin. En mä nyt oikein tiedä jääkö tuossa sentään tappiolle. Onhan käytössä soviteltu päiväraha. Jos peruspäivärahan (25,74€/työpäivä) mukaan lasketaan, niin kotona loikoillessa saisi 553€/kk. 500 euron palkkatuloilla kuukaudessa saisi 803€/kk ja tuhannen euron palkkatuloilla 1053€/kk. Bruttotuloista kyse. Se on tietysti ongelma, että tämän lisäksi on toimeentulotukea ja asumistukea. Peruspäiväraha/työmarkkinatuki pitäisi nostaa sille tasolle, ettei sen lisäksi tarvita mitään toimeentulo- ja asumistukia. Edit: No tuosta päivärahasta voisi sitten olla jotain korotettua mallia niille seuduille asuville, joissa asumiskustannukset on korkeat.

No sitten tuota peruspäivärahaa ei oikein voisi millään karenssilla katkaista. Aika turhia ne karenssit taitaa nytkin olla, jos sen menetetyn tulon voi kuitenkin saada toimeentulotukena.
 
Viimeksi muokattu:

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Peruspäiväraha/työmarkkinatuki pitäisi nostaa sille tasolle, ettei sen lisäksi tarvita mitään toimeentulo- ja asumistukia. Edit: No tuosta päivärahasta voisi sitten olla jotain korotettua mallia niille seuduille asuville, joissa asumiskustannukset on korkeat.

No sitten tuota peruspäivärahaa ei oikein voisi millään karenssilla katkaista. Aika turhia ne karenssit taitaa nytkin olla, jos sen menetetyn tulon voi kuitenkin saada toimeentulotukena.
heh. Aika iso osa aikuisista on parisuhteessa, jos toinen on töissä, ei kovin kummoisia tuloja tarvitse toisella olla, jotta peruspäiväraha tippuu nollille.90-luvun laman alkupuolella olin kolmisen kuukautta työttömänä, enkä ollut kuukunut työttömyyskassaan. Olihan se aika huikeeta kuin 15.000,- markan kk-tulot tipahti noin 15,- markan kk-työttömyyskorvaukseen, koska vaimon vastavalmistuneen sairaanhoitajan tulot vaikuttivat tuohon tyottömän peruspäivärahaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
heh. Aika iso osa aikuisista on parisuhteessa, jos toinen on töissä, ei kovin kummoisia tuloja tarvitse toisella olla, jotta peruspäiväraha tippuu nollille.90-luvun laman alkupuolella olin kolmisen kuukautta työttömänä, enkä ollut kuukunut työttömyyskassaan. Olihan se aika huikeeta kuin 15.000,- markan kk-tulot tipahti noin 15,- markan kk-työttömyyskorvaukseen, koska vaimon vastavalmistuneen sairaanhoitajan tulot vaikuttivat tuohon tyottömän peruspäivärahaan.
No siinä tulee sitten esiin peruspäivärahan ja työmarkkinatuen ero. Puolison tulot eivät vaikuta peruspäivärahan suuruuteen, mutta työmarkkinatukeen vaikuttavat. Sivu 2. Ja tuossahan oli erona tuo työssäoloehdon täyttyminen ja maksimi 500 päivää saa peruspäivärahaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vähän vanhemman kommentin tuolta poimin. En mä nyt oikein tiedä jääkö tuossa sentään tappiolle. [--] Bruttotuloista kyse. Se on tietysti ongelma, että tämän lisäksi on toimeentulotukea ja asumistukea.
Viittasin (muistaakseni) nimenomaan asumistukeen ja toimeentulotukeen, jotka ovat tuloista riippuvaisia. Nettopalkan pitäisi olla suurempi kuin se, minkä noissa (ja päivärahoissa) menettää nettotulojen kasvaessa. Plus tulojen pitäisi kattaa työssäkäynnistä aiheutuvat lisäkustannukset.

Enemmän tehtynä kasvaneet bruttotulot tietysti kasvattavat myös ennakkopidätysprosenttia, jolla on oma vaikutuksensa käteen jäävään rahaan.

Pointtini (kai) olikin se, että ihan pieniä työrupeamia ei kannata vastaanottaa. Jos nettotulotaso selvästi on parempi kuin kotona lorvimalla, niin sitten kyllä. Tietysti kyseeseen tulee sekin, että kuinka monta päivää kuukaudessa on valmis tekemään töitä sen eteen, että käteen jää vaivainen satanen enemmän.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26848
Viittasin (muistaakseni) nimenomaan asumistukeen ja toimeentulotukeen, jotka ovat tuloista riippuvaisia. Nettopalkan pitäisi olla suurempi kuin se, minkä noissa (ja päivärahoissa) menettää nettotulojen kasvaessa. Plus tulojen pitäisi kattaa työssäkäynnistä aiheutuvat lisäkustannukset.

Enemmän tehtynä kasvaneet bruttotulot tietysti kasvattavat myös ennakkopidätysprosenttia, jolla on oma vaikutuksensa käteen jäävään rahaan.

Pointtini (kai) olikin se, että ihan pieniä työrupeamia ei kannata vastaanottaa. Jos nettotulotaso selvästi on parempi kuin kotona lorvimalla, niin sitten kyllä. Tietysti kyseeseen tulee sekin, että kuinka monta päivää kuukaudessa on valmis tekemään töitä sen eteen, että käteen jää vaivainen satanen enemmän.
Joo siis ilman muuta tossa nykyisessä systeemissä on sorvattavaa. Jonkun verran pitäisi saada olla töissä ilman ettei se vaikuta lainkaan tukeen. Mutta tuolta pohjalta lähtisin.

Tuosta peruspäivärahastahan lähtee myös ennakonpidätys 20%. Tonnin bruttotulostakin se on selvästi vähemmän.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Joo siis ilman muuta tossa nykyisessä systeemissä on sorvattavaa. Jonkun verran pitäisi saada olla töissä ilman ettei se vaikuta lainkaan tukeen. Mutta tuolta pohjalta lähtisin.

Tuosta peruspäivärahastahan lähtee myös ennakonpidätys 20%. Tonnin bruttotulostakin se on selvästi vähemmän.
Kertokaas tyhmemmälle onnistuuko työkkärirahoja varten ottaa nollaverokorttia? Eihän tuossa mitään ideaa, että saa sitten joulun alla parin kuukauden tuet, kun käyttöönhän ne vähäiset tuet kuitenkin menisivät.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kertokaas tyhmemmälle onnistuuko työkkärirahoja varten ottaa nollaverokorttia? Eihän tuossa mitään ideaa, että saa sitten joulun alla parin kuukauden tuet, kun käyttöönhän ne vähäiset tuet kuitenkin menisivät.
Ei onnistu, verotoimistolla on tietty prosentti työttömyyskorvauksille (siis eri prosentti kuin työtulolle). Alle 20 % se kyllä on peruspäivärahalla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kertokaas tyhmemmälle onnistuuko työkkärirahoja varten ottaa nollaverokorttia? Eihän tuossa mitään ideaa, että saa sitten joulun alla parin kuukauden tuet, kun käyttöönhän ne vähäiset tuet kuitenkin menisivät.
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/281211103901PM?OpenDocument

Muutosverokortti

Jos tuesta tehtävä ennakonpidätys tuntuu liian pieneltä tai suurelta, kannattaa tarkistaa ennakonpidätysprosentti veroprosenttilaskurilla osoitteessa www.vero.fi/verolaskuri

Jos esimerkiksi opiskelijalla ei ole opintorahan lisäksi muita tuloja, 10 prosentin ennakonpidätys voi olla liian suuri. Silloin hänen kannattaa tilata muutosverokortti palvelunumerosta 020 697 000. Verohallinto toimittaa pyydettäessä muutosverokortin suoraan Kelaan. Jos muutosverokortti tarvitaan palkkaa varten, sen voi tilata myös osoitteessa www.vero.fi/verokortti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kela sanoi:
Työmarkkinatuessa ja peruspäivärahassa ennakonpidätysprosentti on yleensä 20
Omat kokemukseni eivät tue tätä KELA:n kantaa. Tämänhetkinen veroprosenttini on 16,5. Viime vuoden verotuksessa kokonaisveroprosentiksi tuli 17,4.

Ellen väärin muista viime vuonna "automaatioveroprosentti" työttömälle oli 18. Siis jos ei mitään käynyt muuttamassa tai KELA:lle mitään ilmoitellut. Kirkollisvero tietysti nostaa prosenttia niillä, jotka sitä maksavat.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kela sanoi:
Päivärahoja verotetaan yleensä siten, että palkan ennakonpidätysprosenttia korotetaan kahdella prosentilla.
Ymmärrän tämän tarkoittavan palkan päälle maksettavia päivärahoja. Työttömyyspäivärahaan tuo ei selvästikään päde.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ymmärrän tämän tarkoittavan palkan päälle maksettavia päivärahoja. Työttömyyspäivärahaan tuo ei selvästikään päde.
Jos työttömän veroprosentti on tuo mainitsemasi 18% ja siihen lisätään 2% niin eikö siitä tule 20%?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos työttömän veroprosentti on tuo mainitsemasi 18% ja siihen lisätään 2% niin eikö siitä tule 20%?
18 + 2 = 20 kyllä, mutta se 18 ei ole palkan ennakonpidätysprosentti, vaan työttömyyspäivärahan.

Kelahan tuossa sanoo, että jos palkan pidätysprosentti olisi esim. 20 %, niin työttömyyskorvauksen verotus olisi kaksi prosenttia suurempi. Luultavasti tarkoitetaan kuitenkin kaksi prosenttiyksikköä suurempi.
 
Ylös