Karting auton "ryypyttäminen" automaattisesti

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Ilmeisesti korkeaviritteisiä 2t moottoreita pitäisi "ryypyttää" suoranpäässä jottei kone leviä voitelun ja jäähdytyksen loputtua. Niin onko kukaan kehittänyt mitään automaatti systeemiä siihen?

Kuten tämä ,miksi muuten RR pyöriä ei ryypytetä vai onko se hoidettu muulla tavoin?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:
Ilmeisesti korkeaviritteisiä 2t moottoreita pitäisi "ryypyttää" suoranpäässä jottei kone leviä voitelun ja jäähdytyksen loputtua. Niin onko kukaan kehittänyt mitään automaatti systeemiä siihen?

Kuten tämä ,miksi muuten RR pyöriä ei ryypytetä vai onko se hoidettu muulla tavoin?
Enpäs ole karting-vehkeissä automaattista ryypytys-systeemiä nähnyt, mutta sen toteuttaminen semi-automaattisesti (esimerkiksi nappi ohjauspyörässä) tai sitten automaattisesti ei pitäisi olla mikään kovin suuri ongelma.

Toteutuksena voisi toimia linkissä mainittu mikrokontrolleri + askelmoottori/servo-viritelmä tai vastaavaa. Jos haluttaisiin, että ryypytys olisi automaattinen, helpoiten homma hoituisi kaiketi mittaamalla jarrupolkimen painamisaikaa, ja kun se ylittää jonkun tietyn raja-arvon, konetta ryypytetään.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:
[B,miksi muuten RR pyöriä ei ryypytetä vai onko se hoidettu muulla tavoin? [/B]
Kai 2t RR-pyörien seosta säädellään automaattisesti.
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Re: Re: Karting auton "ryypyttäminen" automaattisesti

gnz sanoi:
Enpäs ole karting-vehkeissä automaattista ryypytys-systeemiä nähnyt, mutta sen toteuttaminen semi-automaattisesti (esimerkiksi nappi ohjauspyörässä) tai sitten automaattisesti ei pitäisi olla mikään kovin suuri ongelma.

Toteutuksena voisi toimia linkissä mainittu mikrokontrolleri + askelmoottori/servo-viritelmä tai vastaavaa. Jos haluttaisiin, että ryypytys olisi automaattinen, helpoiten homma hoituisi kaiketi mittaamalla jarrupolkimen painamisaikaa, ja kun se ylittää jonkun tietyn raja-arvon, konetta ryypytetään.
Solenoidilla voisi olla kaikista helpointa toteuttaa ryyppy. Toimisi sitten ratissa olevaa nappia painamalla. Huonona puolena tässä systeemissä olisi se, että ryyppy olisi aina kiinni nappia painettaessa, eikä pysty ajon aikana säätämään väliasentoja ryyppyläpille.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Re: Re: Re: Karting auton "ryypyttäminen" automaattisesti

Juhis sanoi:
Solenoidilla voisi olla kaikista helpointa toteuttaa ryyppy. Toimisi sitten ratissa olevaa nappia painamalla. Huonona puolena tässä systeemissä olisi se, että ryyppy olisi aina kiinni nappia painettaessa, eikä pysty ajon aikana säätämään väliasentoja ryyppyläpille.
Ihan hyvä idea, mutta sekään ei ole automaattinen kuten ei myöskään minun ehdottamani "nappiviritelmä". Automaatio vaatii yleensä jonkinlaista älyä, on se sitten toteutettu softalla tai ei. Yleensä ensinmainittu(softa) tarjoaa paremmat mahdollisuudet jatkokehitelmille ja siksi µC olisi ihan hyvä vaihtoehto. Myöskään hinnat eivät paljoa köyhdytä.

Voitaisiin esimerkiksi säätää ryypytysaikaa erilaisten inputtien mukaan kuten jarrupolkimen painallusajan, kierrosluvun, tjsp. mukaan. Ihan miten huvittaa.

Jos haetaan yksinkertaista vaihtoehtoa, niin sellainen olisi tietysti servo/solenoidi joka napin painalluksesta ryypyttäisi konetta vaikkapa 3 sekunnin ajan. Tämäkään ei tietystikkään olisi automaattinen.
Vaatisi transistorin, kondensaattorin, vastuksen, solenoidin/servon, virtalähteen + jotain muuta perussälää.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Moottori leikkaa todennäköisimmin suoran päässä siksi, että kun vedon löysää laskee paine sylinterissä ja männänrengas pääsee vuotamaan. Voi se tietysti muuallakin leikata, mutta sitten siinä on mekaaninen vika tai voiteluhäiriö. Joissain mp-kaasareissa on tosiaan powerjetti jolla saa lisärikastusta halutulle alueelle. Sitä ohjaa sytkäboksi kierrosluvun, kaasun asennon, vaihteen yms. mukaan. Lisärikastus auttaa liian laihasta seoksesta johtuvaa ylikuumenemista tai detonaatiota vastaan. Kartingkone tietysti pitäisi saada toimimaan siten että se ei tarvitse ylimääräisiä ryyppyjä, sillä ne taas saattavat vaikeuttaa lähtöä seuraavaan kiihdytykseen. Toisin sanoen, jos laite on mekaanisesti kunnossa ja kaasuttimen säädöt ovat kohdallaan, ei ylimääräistä rikastusta tarvita. Kisatilanne on eri asia, koska siinä pelataan riskin päälle. Kaikkia systeemejä voi tehdä, mutta olis parempi jos saisi vehkeet pelaamaan ilman niitä.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Meillä on kartissa 3 ruuvinen säätö eli L ja H ja ilmeisesti joku power jet. Miten tuon kiinnileikkaamisen saisi estetty parhaiten kaasarin säädöillä?
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Kaasuttimen säätö riippuu siitä minkä koneen kyljessä se on, mitä sillä on tarkoitus tehdä, millainen keli on jne.
Tässä on hieman perusinfoa sellaisista kaasareista joita suoravetoisissa kart-koneissakin käytetään:
http://www.aerocorsair.com/id27.htm
Olisko se joku näistä?
Yksi vanha säätöohje Tillotsonille sanoo että L-ruuvi 1-1.25 kierrosta auki, ja H-ruuvi 1.25-1½ kierrosta. Suoran päässä kiinnileikkaamisia voi yrittää estää avaamalla H-ruuvia lisää, tai aloittaa säätäminen varmalta eli rikkaalta puolelta. Vanhaan aikaan sitä kolmatta ruuvia ei ollut sekoittamassa. Öljyä pitää olla tietysti oikea määrä bensan joukossa, ja riittävän hyvälaatuista sellaista.
Tässä myös hyviä ohjeita:
http://www.keskiespoo.net/~hatuomin/Vinkit.html
 

michacher

Guest
RR-pyörät ovat nelitahtisia, siis painevoitelu, eikö niin.
 

Kenny

Thö spesölist
Liittynyt
5.4.2000
Viestit
100
Sijainti
tampere, finland
Ryypyttämistekniikasta sen verran että kaasuläpän pitäisi olla auki kun imuaukot peitetään.

En ainakaan ite lähtis wetään sellasella kartilla missä jonkun pellepelottoman väsäämä automaatti säätää kaasua ja vielä suoran päässä...

3-ruuvisessa kaasarissa on ns. "tipparuuvi" josta tippuu bensaa pikkuhiljaa ja eräällä lailla hoitaa ryypyn virkaa.

100cc koneen seoksien kanssa on kyllä sen verran opettelua että suosittelen ostamaan Rotax Maxin. Siinä on ns. moottoripyörän kaasari ja kone on vähemmän herkkä seossuhteen muutoksille.

ps. Kokkis, kiinnileikkaaminen johtuu siitä että suoran loppupäässä mäntä liikkuu ylösalas n. 300 kertaa sekunnissa ja jos siinä vaiheessa voitelu loppuu, kuuluu TSUPP. Toinen vaihtoehto on se että vedetään liian kovaa kylmällä sylinterillä jolloin mäntä laajenee suhteessa enemmän ja taas kuuluu TSUPP.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kenny sanoi:

En ainakaan ite lähtis wetään sellasella kartilla missä jonkun pellepelottoman väsäämä automaatti säätää kaasua ja vielä suoran päässä...
No toki automatiikka säätäisi silloin kaasua, mutta vain ryypytyshetken ajan. Ja vaikkakin tämä säätö tapahtuisi ryypytyshetkellä, ja suoran päässä, niin sulla on kumminkin jarrut pohjassa ja imuaukot peitossa (ja kenties myös sytytys myöhäisellä).
 
Viimeksi muokattu:

JiiPee

Well-known member
Liittynyt
27.9.1999
Viestit
290
Sijainti
Napapiiri
gnz sanoi:
No toki automatiikka säätäisi silloin kaasua, mutta vain ryypytyshetken ajan. Ja vaikkakin tämä säätö tapahtuisi ryypytyshetkellä, ja suoran päässä, niin sulla on kumminkin jarrut pohjassa ja imuaukot peitossa (ja kenties myös sytytys myöhäisellä).
Säätyvä sytytys on kielletty kartingissa (ainakin viime näkemäni mukaan).

Ja automatiikkaan: lisää painoa ja liikkuvia osia, ei hyvä juttu kun homma hoituu kädelläkin.
 
Ylös