Karting: Raket 120, mistä lisää potkua koneeseen?

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Kartingia tulee ihan vain omaksi iloksi ajeltua ja olisi kiva saada koneeseen lisää tehoja etenkin matalilla kierroksilla mutkista lähdettäessä. Konetta ei oikein viitsisi viilailla jos joskus päättäisikin kisailla jossain ja siksi se olisi hyvä pitää vakiona. Onko esim. joku tietty kaasari parempi kuin koneen mukana tuleva, tai saako jollain erikoisella pakoputkella paremmat tehot? Onko joku imuäänenvaimennin parempi kuin noi perusmallit? Eli hakusessa olisi joku poppakonsti mistä kumminkin kone on kätevä muuttaa takaisin vakioksi. Löytyyköhän mistään tuon koneen tehokäyrää niin näkisi kuinka ne tehot muuttuvat kierrosten mukaan?

Jostain joskus luin että tehtaalla noi koneet kootaan vähän huolimattomasti ja osat kunnolla tarkemmin työstämällä saa sen 14 hevosvoimaa nostettua 17 hummaan koneen mittojen pysyessä kumminkin vakio arvoissa. Ensitalvena varmaan on kumminkin kone avattava kuluvien osien vaihtamista varten ja ajattelin että samalla se voisi olla hyvä laittaa sellaiseen kuntoon että tehojakin tulisi enemmän. Minkähän hintaista semmoinen tarkkuustyöstö jossain pajassa sitten olisi? Ei oikein kauheita hintoja muutaman humman lisäyksestä kiinnostaisi maksaa, vaikkakin prosentuaalinen tehonlisäys onkin selvä ja varmaan tuntuisi heti ajossa.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Pienemmällä vaivalla pääset kun ostat tehokkaamman moottorin, esimerkiksi Junior A-luokan. Sopii harrastustoimintaan vallan mainiosti.
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Ei oikein konetta viitsisi vaihtaa toiseen kun kavereilla on sama kone ja muutenkin toi Raket 120 on aikuisten koneena suosituin. Aika usein on porukkaa samalla koneella radalla niin siinä saa aikaiseksi pientä kisaamista. En muista pahemmin nähneeni radalla samaan aikaan ketään yli kolmekymppistä joka ajaisi muulla kuin Raket 120:llä. Ei ole hauskaa yksinään ajaa muita tehokkaammalla koneella kuin muilla ei ole samaa konetta. Siksi pitäisikin olla joku helppo muutostapa millä koneesta saa tehokkaamman ja taas vakion. Raket on muutenkin niin huoleton kone kun koneen osien huoltoväli 200-300 tuntia. Siinä saa pari kolme vuotta ajella ennen kuin tarvii konetta avata.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Itsellä tulee tuon koneen kanssa pelattua aina välillä, vaikka en paras asiantuntija siihen olekkaan... Mutta eikös se kannata ajaa rehellisesti ihan vakio koneella muita vastaan, vai onko muutkin laittanut jotain? wink

Raket 120 kone on kuitenkin ruotsalaisen Radnen tehtaalla valmistettu kone ja se on tosiaan pääasiallisesti tehty harraste käyttöön, toimimaan. Eli koneen osat ovat hieman sekundaa, mitään hienosäätöä niistä ei löydy ja "toleransseja" eri koneissa voi olla huomattavia. Tämän takia sarjoissa niillä kilpaa ajavat osaavat kyllä arvostaa näitä "helmi versioita" mitä voi löytyä esim. joltain tietyltä vuodelta. Ainakin Suomessa kyseistä konetta käyttävät Etelä-Suomessa Fossiili sarja ja Keski-Suomessa OldBoys sarja, lisäksi Oulun suunnalla on vielä yksi tasokas sarja.

Moottorissa useimmiten teetetyt ja ainakin Keski-Suomessa sallitut asiat (myös Etelä-Somessa ilmeisesti) ovat kampiakselin suoristus ja moottorin laakereiden uusiminen ja/tai tasapainotus. Niillä pääsee pitkälle, eikä kampiakselin suoristus pelkällä vasaralla kovin paljoa hintaa tee, moottorinlaakerit ovat sitten kalliimpi juttu, jos koneessa on siihen tarvista (eroavat toisistaan). Pelkästään jo edellä mainitut asiat parantavat koneen kierrosherkkyyttä ja antavat lisää potkua. Lisäviritykset menevätkin sitten jo perinteisten 2-tahti koneiden viritykseen, eikä näitä ole sarjoissa sallittu. Lisäksi sarjat sallivat hieman erilaisia koneenlaitto muotoja, joten kannattaa lukea säännöt jos mielii vielä kilpailemaankin joskus. Sillä välin kannattaa keskittyä kuitenkin vain esim. kaasuttimen ja auton säätöjen hakemiseen.

Raketin huoltovälin luvut voi omasta mielestäni puolittaa heti, riippuen kuitenkin ajomääristä, mutta kyllä ne koneet kerran kesässä on avattava, vaihdettava ainakin ylempi männänrengas. Talvella taas uusiksi liikkuvat osat.

Keski-Suomen Mikrorata Oy, sivuilla linkki OldBoys sarjan sivuille

Keimolan FK-Kerho, sivuilla Fossiili sarjan linkit
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Heh.. hauskoja vastauksia..

Tee itsellesi tehomäntä. Viilaat männän päältä pakoaukon ja huuhtelukanavien kohdalta aukkojen leveydeltä noin 1mm syvästi noin 8-10mm männän keskustaan päin niin, että "syvennys" tasaantuu männän pinnan kanssa. Varo viilaamasta liikaa, koska puristuspaine laskee.. jos mahdollista laita sylinterin alatiivisteeksi mahd. ohut tiiviste, tai käytä siinä pelkkää silikonia.. villaa myös imuaukon puoleista männänhelmaa noin 1-2mm lyhyemmäksi.. saat pitemmän "imutahdin". Tämän virityksen jälkeen saat palautettua moottorisi sääntöjen mukaiseksi helposti vaihtamalla siihen takaisin viilailemattoman männän.. wink
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
K.Koulu:
Heh.. hauskoja vastauksia..

Tee itsellesi tehomäntä. Viilaat männän päältä pakoaukon ja huuhtelukanavien kohdalta aukkojen leveydeltä noin 1mm syvästi noin 8-10mm männän keskustaan päin niin, että "syvennys" tasaantuu männän pinnan kanssa. Varo viilaamasta liikaa, koska puristuspaine laskee.. jos mahdollista laita sylinterin alatiivisteeksi mahd. ohut tiiviste, tai käytä siinä pelkkää silikonia.. villaa myös imuaukon puoleista männänhelmaa noin 1-2mm lyhyemmäksi.. saat pitemmän "imutahdin". Tämän virityksen jälkeen saat palautettua moottorisi sääntöjen mukaiseksi helposti vaihtamalla siihen takaisin viilailemattoman männän.. wink
Kun puhuin tuossa ylempänä jotain perinteisestä 2-tahti virityksestä, niin juuri tuota tarkoitin, eli ei muuta kuin kaikki tytöt ja pojat mäntää viilailemaan. Sillä se voit olla sinä, jo ensi lauantaina.

Jeh, niistä hassuista vastauksista puheenollen :rolleyes: :D
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Taidanpa jättää väliin tuon männän viilailun. Varsinkin kun itselläni toi koneen virittelyn kokemus on nolla. Hakusessa oli sellaisia virityksiä mitkä ovat helposti muutettavissa radanvarrella. Kummoisia patentteja ne tulppa ja väliholkki viritykset ovat missä tulppa ilmeisesti menee syvemmälle ja pienentää palotilaa hieman? Millaiset sen holkin mitat pitää olla ja mikä tulppa siihen on paras?

Vaikea sanoa kuinka moni tekee koneeseensa virityksiä. Mutta kun joskus radalla tulee vastaan tyyppi joka jää sekunnin verran kierroksella ja kuukauden päästä saman tyypin vauhdissa ei pysy millään niin laittaa hieman epäilyttämään mistä suuri lisävauhti on tullut. No renkaathan näyttelee aina isoa osaa, mutta epäilyttää onko koneetkaan vakiot varsinkin jos toiset kuskit ovat selvästi itseäni painavampaa sorttia.

Noissa sarjoissa touhu toisilla taitaa mennä liian vakavaksi. Kuulemma kärjessä pysyäkseen pitää kone avata osien vaihtoa varten joka kisan jälkeen ja uudet kumitkin pitää olla aina alla. Ja ne ilmeisesti on useammasta koneesta sitten etsinyt niitä parempia versioitakin. Ja eikös niissä kaikissa ajella kolmen hengen tiimeissä. Itse ajan mielummin yhden miehen kisoja. Ja muutenkin pidän harrastuksen kustannukset minimissä käyttäen osia niin kauan kun ne kestävät välttäen ylimääräisiä rahanmenoja. Minulle tulee parissa kesässä ajotunteja selvästi alle tuon 200 tuntia, ei varmaan 100 tuntiakaan, eli parin vuoden välein tehty koneen avaus varmaankin sille koneelle riittää. No kaasarin kalvosarjan keväisin vaihdan.


Tusina Cupin Säännöt 2003:
10. Polttoaine
Polttoaineen tulee koostua vain Suomessa huoltoasemilla normaalimyynnissä olevasta tieliikenneajoneuvomoottoreille tarkoitetusta lyijyttömästä 95E-, 98E- tai 99Plus-bensiinistä ja yleisesti kaupan olevasta öljystä.
Lisäksi sallittuja polttoaineita ovat Neste Futura Green Racing ja Shell Racing polttoaineet.
Itse käytän 98E:tä. Saako jollain esim. Shell Racing polttoaineilla enemmän tehoja ja onko ne paljon kalliimpia?

<small>[ 10-05-2003, 16:03: Message edited by: Jantze ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Xra:
Pienemmällä vaivalla pääset kun ostat tehokkaamman moottorin, esimerkiksi Junior A-luokan. Sopii harrastustoimintaan vallan mainiosti.
Niin just kun ilokseen ajelee. Jos viilata täytyy, opiskele ja viilaa. Mikroautoa kun ei voi hyvin putkellakaan herkistää koska alueen tulee olla laaja. Siksi mikron putki on ihmeellinen tylppäpäinen. Se antaa laajan alueen.

Onko välitys kohdallaan radalle, jolla ajat?

<small>[ 16-05-2003, 13:07: Message edited by: Norman ]</small>
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Joo, siis kyllä asia niin on että jos vauhtia haluaa niin ostaa isomman koneen. Nimittäin jos haluat tehoa virittämällä kunnolla niin siitä ei paluuta ole muuta kuni kovalla rahalla.

Mitä tulee polttoaineisiin, nini ei millään oktaani luvulla kannata lähteä leikkimään. Ainakin Raket koneissa on niin pienet puristussuhteet että ei niistä saa irti paljoa mitään. Toinen on juttu sitten jos ajaa tehokkaammalla ja isommalla koneella.

Nyt vaan välitykset ja säädöt kuntoon. Sen jälkeen voit viedä koneen jollekin paikalliselle sepälle ja hän laittaa sen sallittuun kuntoon mutta herkkään. :)
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Pakoputken mitalla on oleelinen merkitys ja se pitää etsiä jokaiselle koneelle erikseen. Mikäli takaratasta ei vaihdeta niin saat paremman kiihtyvyyden pidemmällä putkella ja lyhyemmällä putkella taas paremman suoranopeuden. Ylempi männän rengas kannattaa vaihtaa silloin tällöin.

Palotilaa voit muuttaa pienemmäksi / suuremmaksi tiivisteillä jotka ovat pytyn ja alakerrana välissä.

Ensiarvoisen tärkeää on pitää kaasutin kunnossa ja puhtaana. Opettele myös kääntämään H-ruuvia, se on tarkkaa touhua ja sen oikea asento riippuu säästä.
 

Moderaattorit

Super Moderator
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
1391
Topikki on siirretty F1-Forumin uudelle Tekniikka -osastolle hyvänä esimerkki-topikkina. Jatketaan tätä mielenkiintoista keskustelua vastedes siellä.

<small>[ 21-05-2003, 17:36: Message edited by: Moderaattorit ]</small>
 
Ylös