Katsokaa...

markoj

Custom User
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
38925
Onko tota jo spammattu täällä?

Armadillo (K15). Cannesissa palkittu vahva dokumenttielokuva nuorista tanskalaissotilaista, jotka menettävät viattomuutensa Afganistanissa.
http://areena.yle.fi/tv/1302171
 

SamiJ

Well-known member
Liittynyt
13.10.2002
Viestit
9172
Onko tota jo spammattu täällä?

Armadillo (K15). Cannesissa palkittu vahva dokumenttielokuva nuorista tanskalaissotilaista, jotka menettävät viattomuutensa Afganistanissa.
http://areena.yle.fi/tv/1302171
Kännissä palkittu dokumenttielokuva ei voi olla huono. Pitääpä kattoa.

Edit: Katsottu. Huh, kovaa settiä. Tuon lähemmäksi ei varmaan sotimista dokumentin keinoin pääse. Järjetöntä touhua.
 
Viimeksi muokattu:

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Aina kun tää toikkendaaleni nousee etusivulle mun tekis mieli kirjottaa tänne "kengurun loikkaa". Toistaiseksi olen välttynyt. Tavallaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26888
Olipa hauska ja jännä kattoa mitä tuolla kulissien takana toimitaan.

Muutamat naurutkin irtosi. Eniten Kultarannan keittiöemännän lievästi lakoninen kommentti kultarantalaista raparperimehua vieraille tarjotessa.
Huvitti eniten se muiden kuin presidentin jäykistely ja virallisuus joka tilanteessa. Pöydän ääressä, kun pienellä työporukalla juttelivat niin yksikin äijä aloitti aina puhuttelunsa "arvoisa tasavallan presidentti..." No ehkä johtui kameroistakin. Millaista se pokkurointi lieneekään tuolla kuninkaallisten hoveissa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24280
Sijainti
lappeen Ranta
Olis meininki ens maanantaina katsoa tämä:
Dokumenttiprojekti: Kovasikajuttu (S)

Elokuva Suomen kovimmasta punk-yhtyeestä, Pertti Kurikan Nimipäivistä. Bändin kehitysvammaiset jäsenet Pertti, Kari, Toni ja Sami esiintyvät isolla asenteella ja ylpeydellä. O: Jukka Kärkkäinen, J-P Passi

Yle TV1
Aika: Ma 07.01.2013 21:30
Kesto: 1 h 25 min
 

Estate

Well-known member
Liittynyt
23.11.2001
Viestit
11920
Fjällbackamorden, osat 1 ja 2. Ruotsinkielinen tekstitys löytyy.

Hirveästi kritiikkiä tullut Ruotsissa, mutta mä tykkään. :eek:
Tykkään kyllä ehkä vielä enemmän Läckbergin kirjoista.

Rupesin miettimään, että en välttämättä pitäisi sarjasta yhtä paljon, jos se olisi suomalainen. Ulkomaisia sarjoja katsoessa osaan jotenkin paljon paremmin etääntyä, ottaa homman vain viihteenä, enkä valita epärealistisuudesta tms., joka suomalaisissa paljon helpommin häiritsee.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Yle Teema:lta tulee parasta aikaa
Toinen Maailma
jota seuraa Göringin sauva.

AJ?!


Klo 20:30 alkaa uusi sarja "Ikkunoita avaruuteen", joka saattaa olla ihan mielenkiintoinen ikkuna avaruuteen. Niinhän mä just sanoin!?

1/12. Aurinko.
Uusimmat teleskooppikuvat ovat auttaneet meitä ymmärtämään, millaisia uusia maailmoja maailmankaikkeudessa piilee. Sarjan avausjaksossa tutustutaan olemassaolomme kannalta elintärkeään Aurinkoon.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Tänään Teemalta klo 22.45 Malickin Julma maa. Alla pari arvostelua.

Rohkea, epälaskelmoitu, aito ja haastava mestariteos.

Nyt on Raato kuin klapilla päähän lyöty, vastaan on nimittäin kävellyt sellainen filmi, joka pystyi kovista ennakko-odotuksista huolimatta ottamaan luulot pois ja suorastaan hämmentämään sillä, miten mahtavaa koettavaa elokuvataide voi parhaimmillaan olla. Kyseinen filmi on siis Anttilan alekorista muutamalla hassulla eugenilla poistettu Julma maa, Terrence Malickin unohdettu mestariteos, timantinkova pala äärimmilleen hiottua ilmaisuvoimaa, samanaikaisesti sekä unenomainen että ravistelevan todentuntuinen road –tarina, joka on motivoinut ja innoittanut kaikenkarvaisia oman tien kulkijoita aina Tarantinosta Nick Caveen, ja joka vieläkin, yli 30:n vuoden jälkeen, jaksaa tuntua uudelta, omaperäiseltä ja ennennäkemättömältä. Nyt, toisen katsomiskerran jälkeen, tunnen olevani valmis elokuvan arvostelemiseen.

Malickin teos on jokaisessa suhteessa rohkeampi kuin tusina tavallista leffaa yhteensä. Tarina viisitoistakesäisen tytön ja entisen roskakuskin rakkaussuhteesta ja täysin mielivaltaisten tappojen täyttämästä, päämäärättömästä pakomatkasta on vähintäänkin raju, mutta sitä ei ylidramatisoida tai maksimoida mitenkään. Väkivalta on suoraviivaista ja tylyä, mutta elokuvan kannalta ehdottoman välttämätöntä, eikä missään nimessä kaunisteltua tai liioiteltua. Sitä ei alleviivata, eikä sillä pyritä tietoisesti shokeeraamaan tai hakemaan jonkinlaista imagoa, kuten useissa aikalaiselokuvissa (vrt. Bonnie & Clyde). Väkivalta, kuten muutkin tärkeät elementit ja asiat, vain ovat osa elokuvaa ja sen maailmaa. Ne vain ovat, ja ne näytetään katsojalle samalta viivalta, kuin vaikkapa roskien vienti. Badlands on ehdottoman epälaskelmoitu elokuva.

Badlands on osittain kuvaus syrjäytyneestä, epävarmasta ja turhautuneesta nuorisosta, ja juuri tuon turhautuneen ilmapiirin Malick elokuvassaan loistavasti vangitsee. Osittain tätä vaikutelmaa kuitenkin syö vastaavista kuvauksista tutun vihaisuuden, ”a rebel without a cause”-asenteen täydellinen puuttuminen, vaikka James Dean –ajatusmallin ja tyylin suuntaan ihan avoimesti viitataankin. Badlands on sisältä tunteellinen ja tunteikas elokuva, mutta ulospäin se on lähes kylmä ja välinpitämätön leffa. Aivan kuten päähenkilönsäkin. Näin ollen päällimmäisenä tunteena ainakin minulle välittyi, sekä filmistä kokonaisuutena, että hahmoista, silkka ja puhdas, apua huutava epätoivo.

Tarinankerronnallisesti Julma maa on myös ylittämätön. Elokuva on lyhyt, eikä se voisi olla yhtään pitempi, joskaan ei myöskään sekuntiakaan lyhyempi. Malick ei ole päästänyt filmiinsä mitään turhaa, vaan kaikella, aivan kaikella tapahtuvalla on leffassa tarkkaan harkittu ja tärkeä osa kokonaisuutta, eikä mitään tapahtuvaa tai tapahtumatta jäävää alleviivata, nosteta esiin muiden tapahtumien yläpuolelle tai väännetä katsojalle rautalangasta. Kaikki vain on. Osittain tästä johtuu Badlandsin minimalistiselta vaikuttava tyyli ja olemus: kaikki on tärkeää, ja perusasiat on tuotu esille niin, että esimerkiksi käännekohtien tajuaa todella olevan käännekohtia vasta seuraavilla katsomiskerroilla. Huolimatta siitä, että Julma maa on tietyssä määrin ”ymmärrettävissä” jo ensimmäisen katselukerran perusteella, filmissä on niin paljon kaikkea, mitä tarkkaavaisinkaan katsoja ei voi ensimmäisillä kerroilla hoksata tai sisäistää, että bongattavaa ja tajuttavaa jää ainakin tusinalle katselukertoja. Badlands on kiehtova juuri siksi, että se tarjoaa katsojalleen rajattoman määrän haasteita.

Osittain ”syyllinen” minimalistiseen tyyliin taas on filmin visuaalinen puoli; kuvat ovat pelkistettyjä, pitkiä, väreiltään hiekanharmaita ja kuitenkin, kaikessa karuudessaan asetelmat ovat usein uskomattoman kauniita ja avaria. Nykyään jokaiseen kuvaan pyritään änkemään mahdollisimman paljon tavaraa, ihmisiä, yksityiskohtia ja täytettä, mutta Malick jättää tilaa henkilöilleen, ja kun katsojan huomio kiinnittyy pelkästään näyttelijöihin, ovat näyttelijät pakotettuja antamaan kaikkensa. Ja kaikkensa he antavatkin. Pappa-Sheen vetää sellaisen roolin, että jopa Ilmestyskirjan kyyninen kapteeni Willard jää kakkoseksi, ja Sissy Spacek on niin luonnollinen naiivina teinityttönä, että ei paremmasta väliä. Upean kuvauksen ja erinomaisten näyttelijöidensä ansiosta Badlands on lähes pelottavan aito elokuva.

Pitkällisen harkinnan jälkeen on pakko sanoa, että Julma maa on, ellei paras näkemäni, niin vähintään yksi parhaista näkemistäni leffoista. Kyseessä on yksi näistä ”elämää suuremmista, lähes täydellisistä” elokuvista, mestariteos, joka jokaisen tulisi nähdä. Suosittelen aivan kaikille ja koko sydämestäni.
Unelmat ja todellisuus

Terence Malick on modernin amerikkalaisen elokuvan mystisimpiä hahmoja. Vaikka haastatteluja välttävä Malick on tehnyt vain kolme pitkää elokuvaa, on hän silti jättänyt puumerkkinsä amerikkalaisen elokuvan historiaan. Julman maan ja Onnellisten ajan (1978) jälkeen Malick hävisi kuvioista, kunnes teki uskomattoman paluun Veteen piirretyllä viivalla (1998). Siksi on hienoa, että ohjaajan esikoiselokuva julkaistaan nyt dvd:nä, jotta sotaspektaakkelin huikeaan visuaalisuuteen ihastuneilla nuorilla elokuvaharrastajilla on tilaisuus katsastaa tämä merkkiteos. Julma Maa, jos mikä, on todellinen auteur-elokuva, käsikirjoittaja-tuottaja-ohjaaja Malickin persoonallisen vision varaan rakentuva taideteos. Dvd:n lisukkeena olevassa minidokumentissa Sissy Spacek ja Martin Sheen hehkuttavat kilvan Malickia, jonka omia kommentteja ei tietenkään kuulla. Julmassa maassa tosin Malick esiintyy yhdessä kohtauksessa, mikä onkin harvoja tilaisuuksia nähdä julkisuutta ankaran johdonmukaisesti karttanut taiteilija kameran edessä.

Julma maan visuaalinen kauneus ja surumielisyys lumoavat katsojan samalla tavoin kuin Veteen piirretyssä viivassa. Malickin kolmen elokuvan unenomainen, katsomiskerrasta toiseen kiehtova tunnelma perustuu kokonaisvaltaiseen, ehkä vaikeasti määriteltävään tyyliin. Sellaiseen, joka on täynnä huikean kauniita kuvia, mutta jossa ne eivät ole itsetarkoitus, vaan erottamaton osa taideteosta. Julman maan maalauksellisuus hivelee katsojan esteettistä silmää ja muodostaa jyrkän kontrastin veriteoille. Onkin vaikea uskoa, että kypsä ja omaperäinen elokuva on ohjaajansa esikoisohjaus

Etelä-Dakotan ja Montanan lakeuksille sijoittuva Julma maa on pintatasolla road movie, ja on sellaisena saanut runsaasti jäljittelijöitä. Fiktiivisen tarinan taustalla ovat tosielämän veriteot: Vuonna 1958 Charles Starkweather murhasi Nebraskassa tyttöystävänsä kanssa 11 ihmistä. Malickin elokuvassa James Deania imitoiva Kit (Sheen) ihastuu 15-vuotiaaseen Kellyyn (Spacek). Isä (Oates) ei hyväksy suhdetta, mutta nuoret lähtevät yhdessä pakomatkalle, jossa pyssysankaria leikkivä Kit lahtaa satunnaisia sivullisia ja poliiseja. Elokuvalle on helppo löytää edeltäjiä, onhan poliiseja pakenevan nuoren parin romanssi on ollut aiheena jo esimerkiksi Nicholas Rayn mustassa rikoselokuvassa He elävät öisin (1949) tai Arthur Pennin hippikauden väkivaltakuvauksessa Bonnie ja Clyde (1967). Malickin elokuva on kuitenkin jotain enemmän, sillä rikosten kuvaamisen sijaan elokuva keskittyy pohtimaan niiden syitä.

Tavallisen yksilöpsykologisoinnin tai ympäristötekijöiden sijaan Malick kääntää huomion niihin vääristyneisiin malleihin, joissa arkielämän tylsyyttä on korvattava aina vain kiihtyvällä äärimmäisyyshakuisuudella. Siksi Julma maa on syvällisellä tavalla filosofinen elokuva. Sitä voi katsoa road moviena kahden nuoren pakomatkasta, mutta yhtä hyvin kommenttina yksilön vieraantumisesta ja todellisten tunteiden häviämisestä länsimaisessa yhteiskunnassa.

Julma maa on elokuva ihanteiden ja todellisuuden yhteismitattomuudesta. Kellyn lapsenomaisen naiivi päiväkirja seuraa väkivaltaisia tapahtumia kuin satua tai nuortenlehden jatkokertomusta. Fiktion maailmassa elävien päähenkilöiden todellisuudentaju on hämärtynyt ja portit kontrolloimattomalle väkivallalle ovat auki. Näin Julma maa kuin huomaamatta ja alleviivauksia kaihtaen noteeraa kehityksen, jossa yksilön moraaliset velvoitteet unohtuvat, kun kuvien todellisuuteen takertuneet ihmiset toteuttavat estoitta hedonistia halujaan. Siksi Julma maa on edelleen niin surullinen, hämmentävä ja liiankin todellinen elokuva.
 
Ylös