Katuradat

  • Viestiketjun aloittaja lfb
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö katuratoja mielestäsi olla nykyistä...

  • Enemmän

    Äänet: 8 7,6%
  • Nykyinen määrä on sopiva

    Äänet: 30 28,6%
  • Vähemmän

    Äänet: 63 60,0%
  • Aivan sama

    Äänet: 4 3,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    105

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Aika moni kirjoittaja tällä foorumilla tuntuu pitävän katuratoja huonoina/tylsinä/sopimattomina F1-kisoille. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin aina pitänyt katuradoista, joten olisi kiva saada aikaan keskustelua aiheesta ja lukea perusteltuja mielipiteitä sekä puolesta että vastaan.

Yksi asia josta katuradoilla pidän, ovat lähellä olevat seinät, jotka eivät jätä tilaa ajovirheille (no okei, tämä ei ehkä pidä kaikilta osin paikkaansa näillä uusilla katubaanoilla). Kääntöpuolena tälle on turvallisuus, joka tietysti kärsii ulosajoalueiden pienuudesta. Historian saatossa katuradoilla ollaankin nähty muutamia todella vakavia onnettomuuksia.

Perinteisesti ajatellaan, että ohittaminen on katuradoilla vaikeaa. Tilastot ovat käsittääkseni samaa mieltä. Esimerkiksi Valenciassa pitäisi periaatteessa profiilinsa puolesta olla mahdollisuuksia ohituksiin, mutta kisoissa tämä ei kuitenkaan ole realisoitunut. Monaco on tietysti aivan oma lukunsa tässäkin, mutta toisaalta Melbournessa (lasketaanko se katuradaksi?) tuntuu olevan usein jännittäviä kisoja. Vaikka katuradoilla onkin nähty vuosien varrella todellisia klassikkokisoja, on vastapainona usein myös tylsiä jonoajeluita. Ratojen profiileilla on tietysti ympäristöjensä luomia rajoituksia, mutta enää ei sentään nähdä mitään Phoenixin tai Las Vegasin kaltaisia viritelmiä.

Pitäisikö katuratojen määrää siis mielestäsi lisätä vai vähentää? Mitä katuratoja näkisit mieluiten kalenterissa ja mitkä ovat omat suosikkisi vuosien varrelta? Vai ovatko kaikki katuradat kenties vain Bernien pr-temppuja? Vuodata tähän tunteesi aiheesta.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
Kyllä sais Monaco riittää. Tänään taas nähtiin kuinka jännittävä kilpailu oli. Ohituksia nähtiin varmaan jopa 4? Nyt on molemmilla radoilla ajettu kaksi kertaa ja Singapore meni vaan huonompaan suuntaan. Tylsempiä ratoja saa hakea.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Katuradat soveltuvat lähinnä vakio- ja urheiluautoille, mutta joka tapauksessa ainoat oikeasti toimivat (kunnon) katuradat ovat mielestäni Adelaide, Macau, Long Beach ja Monte Carlo. Viimeinen lähinnä sen legendaarisuuden vuoksi.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Nykyiset 3 oikeaa katurataa riittää, vaihdetaan Valencia vaan Long Beachiin...tai jos ei mahdollista niin Las Vegasin kaduille.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Kaikki pois. Edes monaco ei ole säilyttämisen arvoinen historiastaan huolimatta.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
En usko että moni on vastaan itse katuratoja, mutta kun ne ovat niin järkyttävän tylsiä ettei niitä jaksa seurata. Siinä mielessä esim. tuo polli on typerä että kyllä minulle kelpaisi montakin katurataa jos kisat niissä olisi viihtyisiä mutta nykyisistä vain Monacon jättäisin mestan legendaarisuuden takia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos ajatellaan puhtaasti ohitusmääriä (kuten useasti teen), katuradoilla ei olisi sijaa kalenterissa. Mutta jos ajatellaan muita arvoja, esim. monipuolisuutta, legendaarisuutta, erikoisuutta tai sijainnin tuomia etuja yleisön ja bisneksien kannalta, niin kyllähän lähes 20 kisan kalenteriin muutama kaupunkikisakin mahtuu.

Rajanveto lukumäärän suhteen on hankalaa, koska rajanveto ratojen kategorioimisen suhteen on myös hankalaa. Mutta esim. tällainen olisi mielestäni ihan ok:

Kaksi katurataa, joista toinen on iltakisa (esim. Monaco ja Singapore)
Kaksi puistorataa (esim. Montreal ja Albert Park)
Hybridiratojen suhteen odotan kokemuksia Abu Dhabista ja Etelä-Koreasta ennen arviointia.

Monacoa ja Singaporea ei oikein voi pitää oikeina kisoina, joten niihin on parempi lähtökohtaisesti suhtautua happeningeinä ja sellaisina ne puolustavat paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Itsekin sitä mieltä, että katuradat soveltuat paremmin vakioautoille. En sitten tiedä pitäisikö FIA:n luoda F1-autoille omat katuratasäännöt erikseen. Siivekkeet 0-tasolle ja kaikki muu downforcea lisäävät härpättimet pois. Samalla alle kumiseos joka kuluu 15 kierroksen aikana loppuun siten että jarrutusmatkat pitenisi siinä ajassa 50metriä. Jarrutusmatkaa lisäisi varmasti vielä sekin, kun ilmanvastuskaan ei jarruttelisi niin paljoa siivekkeiden "puuttuessa". Lyhyesti sanoen: mekaaninen pito pitäisi formuloissakin saada katuradoilla enemmän ratkaisevaksi. Nykysäännöin saisi kaikki katuradat poistaa F1-sarjasta.
Minun mielipide:dunno:
 
Viimeksi muokattu:

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18206
Nykyinen määrä on hyvä. Valencian saisi vaihtaa vaikka New Yorkin tai Rooman kisaan. :ahem:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ne on kaikki ihan saatanan syvältä perseestä. Varsinkin Monaco.:nope:
 

Ode

Maailmanlupaus
Liittynyt
7.6.2008
Viestit
4178
Sijainti
Oulu
Nykymäärä on hyvä, mutta nakatkaa herranjumala ainakin Valencia pois sieltä ja korvatkaa jollain muulla.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ehdottomasti pitäisi olla vähemmän. Kalenterissa ei ole vuosikymmeniin ollut niin vähän ns. tavallisia moottoriratakisoja kuin tällä kaudella, 13. Valencia on umpiturha lisäys. Singapore menettelee pienillä muutoksilla iltastatuksensa turvin. Abu Dhabi on todennäköisesti samanlainen tylsä ränni kuin Valencia ja siis turha rata. Monaco ja Singapore sopivat vain kalenteriin.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Siis ei katuradoissa mitään vikaa olis jos siellä pääsis ohi. Tyylikkään näkösiä, mutta kisailu on ala-arvoista. En ymmärrä, kun ennen oli ihan hyviäkin katurata kisoja, mutta nykyään kaikki ajaa niin perhanan virheettömästi eikä kisoissa tapahdu mitään. Miettikää nyt Monaco 1996, Monaco 1997, Monaco 2004 ja Monaco 2008. Mut sit vastapainoks näitä Valencia 2008&2009 tai Singapore 2009.

Eli mun tuomio on, että katuradat on kivoja, mutta hyviä kisoja niissä harvoin saadaan. Mut kyllä esim. Singapore > Barcelona.
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
Nykyinen on ihan ok, ei missään nimessä enempää ainakaan. Monaco on legendaarinen, Singapore on makea ja Valenciakin on ihan ok, vaikka kisat äärettömän tylsiäkin ovat. Jos uusia katuratakisoja halutaan, niin sitten kisoja kiertoon. Valencia on sinänsä todella tylsä F1-autoilla, mutta kuten sanoin niin minun mielestäni tuo rata on kyllä nopeana katuratana hieno paikka. Harmi, että se ei vain toimi.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Miettikää nyt Monaco 1996, Monaco 1997, Monaco 2004 ja Monaco 2008.
Sateellako ei yhtään vaikutusta...

Omista kaikkien aikojen top10 lempikisoistani varmaan kaikki ovat olleet sadekisoja.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Minusta vika ei ole välttämättä itse KATUradassa, vaan radan toteutuksessa (leveys, jne.) Monaco on aina ollut kliimaksi, koska siellä tapahtuu lähes aina jotain. Valencia on kauhean kapea, likainen ja sen kaikki suorat mutkittelevat. Singaporessa taas ei ole tiukkia mutkia eikä pitkiä suoria.

Melbourne ja Montreal ovat ehdottomia suosikkeja, sillä niissä tapahtuu aina, odotan myös paljon Abu Dhabista ja Koreasta
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Monacon kyllä saa jättää legendaarisuutensa ja markkina-arvon takia, mutta eiköhän maksimissaan yksi junakisa sen lisäksi riittäisi.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Sanoisin, että nykyinen määrä on sopiva. Itseäni jotenkin kiehtoo tuo katuratojen luonne: urbaanin ympäristön sovittaminen moottoriurheiluareenaksi, toki toteutustavasta riippuen. Joskus siinä onnistutaan, joskus taasen ei. Ongelmaksi tietysti muodostuu käytännön soveltuvuus kilvanajolle. Tylsistä jonoajeluista tuskin kukaan piittaa, mutta katuradoilla alituinen vaaramomentti on mielenkiintoa lisäävä tekijä - pienikin keskittymisen herpaantuminen ja ajokki on ajovirheen myötä betoniseinässä ja kisa ohi.

Katuradat tuovat mielestäni sopivasti vaihtelua ja vastapainoa MM-sarjaan. Mielestäni F1-autot kuuluvat niin katuradoille kuin moottoriradoillekin.
 
Ylös