edit: Jos CARTerilla on esittää tähän ykkösten ongelmaan jotain ratkaisua, niin kuulisin siitä mielelläni.
Olen DickW:n kanssa samoilla linjoilla. Kun viime vuonna alettiin puhua downforcen vähentämisestä, niin odotin, että se olisi toteutettu järkevästi ja siirrytty käyttämään Monzan siipiä muillekin radoille. Vähäinen downforce tekisi autoista suoralla melkoisia menijöitä, mutta jarrutuksissa epävakaita ja vaikeita. Eli Monza-siivet ainakin katuradoille. Ehkä kaikille radoille.
Mekaaninen pito oli aina Champ Carissa suurempi kuin F1-autoissa, silloinkin kun mukana oli neljä rungonvalmistajaa. Parhaiten mekaanisen pidon käyttö kuitenkin reaalisoitui viimeisessä Champ Carissa eli DP01:ssä, joka toimi loistavasti kaikilla katuradoilla, jopa San Josessa, jossa aikaisempana vuonna ei oltu nähty kuin muutama hassu ohitus. DP01:llä niitä nähtiin kahdeksan vain kärkipaikasta. Maaefektiä ja mekaanista pitoa on entisestään jalostettu Superleague Formulan DP09:ssä, mutta kuten todettu, se toimii yksityyppiluokassa, jota F1 nyt viimeksi kuuleman mukaan ei halua olla. Uskon kuitenkin, että suuri yleisö ei voisi välittää tuon taivaallista, jos autojen pohjat saataisiin yhtenäistettyä. Tämä olisi kuitenkin jo radikaalimpi muutos, joka maksaisi rahaa. Tuo siivillä kikkailu, jota CART:kin harrasti juuri sen takia koska se oli halpaa, ei sitä puolestaan olisi.
Zanardi ei uskonut hiilikuitujarrujen olevan niin paljon parempia kuin CARTin teräsjarrujen, joten niihin on turha koskea. En usko painonkaan olevan se ratkaiseva tekijä, vaikka kaksi katuradoilla hyvää show'ta tarjoilleet autot ovatkin olleet painavia.
KERSistä tulee joko luopua, tai sitten sitä tulee käyttää kuten Superleague Formulassa ja antaa vain kuudesta kahdeksaan painallusta ja kahden minuutin "jäähyt" niiden käyttöjen välille. Näin siitä tulee takninen apuväline, joka on kuitenkin rajallinen, mutta auttaa ohitustilanteissa, kuten SF:ssä ja Amerikassa on todistettu. Jonkinlainen P2P-toiminto kuitenkin olisi hyvä. Jos sen on oltava KERS-pohjainen niin hyvä on sitten. Saadaan ainakin sitä aiemmin spekuloitua painoa lähemmäs DP01:tä ja DP09:sää.
Katuradoilla varikkopysähdysten määrää pitäisi lisätä, ei vähentää, koska se antaisi mahdollisuuden kikkailla vaihtoehtorenkaan kanssa enemmän ja loisi lisää muuttujia kilpailuun. Säästän suoran viittauksen toiseen sarjaan tässä kohtaa.
Kolme tai neljä stoppia olisi riittävä, yhdellä stopilla käytettävä "Redsejä", jotka kuitenkin kuluisivat nopeasti ajokelvottomiksi a'la Denver 2006. Vaihtoehtorenkaiden testaaminen perjantaina tulisi kieltää, mutta niiden tarvitsisi olla selkeästi nopeampia kuin perusmusta, jotta tiimi haluaisi yrittää käyttää niitä enemmän.
Ja viimeiseksi: Ei ole mikään häpeä, jos turva-auto otettaisiin katuradoilla hieman herkemmin käyttöön kuin esimerkiksi Turkissa tai Bahrainissa. Afterall the best way usually is the old American way.
Jään nyt näille kuvitteellisille raiteille odottamaan kohti tulevaa junaa...