Katuradat

  • Viestiketjun aloittaja lfb
  • Aloituspäivämäärä

Pitäisikö katuratoja mielestäsi olla nykyistä...

  • Enemmän

    Äänet: 8 7,6%
  • Nykyinen määrä on sopiva

    Äänet: 30 28,6%
  • Vähemmän

    Äänet: 63 60,0%
  • Aivan sama

    Äänet: 4 3,8%

  • Äänestäjiä yhteensä
    105

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Sateellako ei yhtään vaikutusta...

Omista kaikkien aikojen top10 lempikisoistani varmaan kaikki ovat olleet sadekisoja.
No sanotaan sitten niin, että Monacossa sentään näyttää satavan joskus kun taas Singaporessa tai Valenciassa se ei taida olla ees mahdollista. Nyt joku tilastonikkari vois kaivaa Valencian elokuun sademäärät ja Singaporen sademäärät tiedetään, mutta siellä ei sitten illalla tahdo sataa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Enemmän katuratoja, vähemmän näitä kelvottomia autoja.

Valencia on kyllä jotenkin epäonnistunut täydellisesti F1-ratana, koska se ei ole edes katurata ja siellä on näillä autoilla vaikea ohittaa. GP2 kuitenkin antaa jonkinlaista toivoa, että ehkäpä jokin muu sarja saisi radasta enemmän viihdettä irti.

Singaporen vastaan puolestaan puhuu se, ettei radalta ole nähty muita kuin F1-kisoja, joten radan todellista potentiaalia ei voi edes arvailla. Ratakartan ja viime vuotisen kisan nähneenä olisin uskonut radan toimivan ihan hyvin, mutta mitä olen nyt lukenut, niin taisi olla melkoista unilääkettä tämä "paranneltu" rata.

Long Beach, Houston, Las Vegas, Toronto, San Jose, Durban, Surfers ja Adelaide kuitenkin todistavat, että katukisat voivat olla mielenkiintoisia ja niillä voi isoilla formuloilla ohittaa, kun auto vain on niille sopiva. Nykyinenkään ykkönen ei ilmeisesti vain taivu viihdyttäväksi ohituskarnevaaliksi, mutta se ei todellakaan ole ratojen vika. Muuten kun moottoriradoillakin nähtäisiin ohituksia ja Monaco, Valencia ja Singapore todistaisivat alhaisilla luvuillaan katuratojen kelvottomuuden. Näin ei kuitenkaan ole.

Omat katuratasuosikkini vuosien varrelta ovat ehdottomasti maailman upein katurata eli Las Vegas, Durban ja vanha pitkä Long Beach. Ei nykyinenkään paljon sille häviä, joten lisätään sekin nyt vielä listaan neljänneksi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mielellään ei enää ainuttakaan varsinaista "uutta" katurataa kalenteriin (tai korkeintaan todella perusteellisen ja pitkällisen harkinnan jälkeen). Nykyisissäkin olisi jo tarpeeksi.

Jos esim. Singapore ajettaisiin normaalisti päivänvalossa Valencian tapaan, niin se ei tarjoaisi minkäänlaista extraa. On kuitenkin todettava se, että nuo kaksi paikkaa tarjoavat Formula ykkösille niin komeat puitteet, että molempia ratoja olisi mitä pikimmiten muutettava profiililtaan radikaalisti paremman kilvanajon aikaansaamiseksi.

Nykyisellään Monaco on kuitenkin ainoa jota ilman kalenterista puuttuisi jotain oleellista.
 
Viimeksi muokattu:

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
En sitten tiedä pitäisikö FIA:n luoda F1-autoille omat katuratasäännöt erikseen. Siivekkeet 0-tasolle ja kaikki muu downforcea lisäävät härpättimet pois.
Lyhyesti sanoen: mekaaninen pito pitäisi formuloissakin saada katuradoilla enemmän ratkaisevaksi.
Kyllä olisi ainakin pohdittavan arvoinen asia.Ei ainakaan Singaporessa toisen imussa ajaminen näyttänyt helpolta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Valencia on kyllä jotenkin epäonnistunut täydellisesti F1-ratana, koska se ei ole edes katurata ja siellä on näillä autoilla vaikea ohittaa. GP2 kuitenkin antaa jonkinlaista toivoa, että ehkäpä jokin muu sarja saisi radasta enemmän viihdettä irti.
Miten niin ei ole katurata? En tiedä miksi suunnitelmia muutettiin, mutta alkuperäinen profiili näytti paljon lupaavammalta kuin mihin lopulta päädyttiin. Toinen ohituspaikka tuhottiin tekemällä sitä edeltävä suora niin mutkaiseksi, ettei takanatuleva ehdi rinnalle jarrutuskisaa varten.
Singaporen vastaan puolestaan puhuu se, ettei radalta ole nähty muita kuin F1-kisoja, joten radan todellista potentiaalia ei voi edes arvailla. Ratakartan ja viime vuotisen kisan nähneenä olisin uskonut radan toimivan ihan hyvin, mutta mitä olen nyt lukenut, niin taisi olla melkoista unilääkettä tämä "paranneltu" rata.
Ei rataa paranneltu profiilin osalta, sieltä vain muutettiin pari ongelmapaikkaa (lähinnä varikon sisään- ja ulostulo sekä yksi shikaani). Jos ratakartasta näkee, että ohituspaikat ovat käytännössä olemattomat. Jos siellä oltaisiin maltettu olla vetämättä rata sen rannan katsomon editse ja alta, niin oltaisiin saatu edes yksi kunnollinen paikka. Sen pisimmän suoran jälkeinen mutka olisi myös pitänyt miettiä toisin. Muutoin rata on puhtaasti jonossa-ajelua.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Miten niin ei ole katurata? En tiedä miksi suunnitelmia muutettiin, mutta alkuperäinen profiili näytti paljon lupaavammalta kuin mihin lopulta päädyttiin. Toinen ohituspaikka tuhottiin tekemällä sitä edeltävä suora niin mutkaiseksi, ettei takanatuleva ehdi rinnalle jarrutuskisaa varten.
Ei katuradoilla sen perinteisessä mielessä ole hehtaarin kokoisia turva-alueita. Juuri sitähän minä en Valenciassa juuri ymmärräkään, että kun nyt ei ollut ongelmana edessä olevat rakennukset ja muutenkin radan olisi voinut suunnitella teiden kanssa lähes uudestaan (sen verran merkittävä projekti kaupungille kuitenkin), niin tyydyttiin tekemään tuollainen kompromissirata, joka yrittää olla katurata, puistorata ja moottorirata samalla kun se ei oikein ole mitään. Olisi niiden turva-alueiden sijaan yritetty tehdä jotain edes vähän toisin, mutta ei. Tosin ei se nyt niin kamala ole, kun kerran GP2:lla siellä muutamassa kohdassa pystyy kerran ohittamaan.
Ei rataa paranneltu profiilin osalta, sieltä vain muutettiin pari ongelmapaikkaa (lähinnä varikon sisään- ja ulostulo sekä yksi shikaani). Jos ratakartasta näkee, että ohituspaikat ovat käytännössä olemattomat. Jos siellä oltaisiin maltettu olla vetämättä rata sen rannan katsomon editse ja alta, niin oltaisiin saatu edes yksi kunnollinen paikka. Sen pisimmän suoran jälkeinen mutka olisi myös pitänyt miettiä toisin. Muutoin rata on puhtaasti jonossa-ajelua.
En jaksanut kiinnostua tämän vuoden kisasta, mutta viime vuoden perusteella radalla on ainakin kaksi ohituspaikkaa, joiden "parantamisesta" ainakin viime vuonna puhuttiin. Itse ehdotin ensimmäisen mutkan kiristämistä, viimeisen mutkan hidastamista ja onko se viides mutka, joka olisi muutenkin loistava ohituspaikka ilmeisesti kaikille muille paitsi F1-autoille. Se muistuttaa Houstonin takakaarteen jälkeistä mutkaa, jossa mm. Bourdais ohitti Junqueiran 2006 kärkipaikasta taisteltaessa. Sen vain tarvitsisi olla vieläkin tiukempi.

A1GP:n, GP2:n tai luoja paratkoon Superleague Formulan kun saisi Singaporen kaduille, niin johan olisi makeaa. Ongelma on F1-auto, nykyinen ja vanha, ei radat. Nykyiset tai vanhat.
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
Monacosta tuskin pääsee eroon vaikka yrittäisi, onhan se vähän tylsä mutta niin legendaarinen.

Singapore ja Valencia on yhdet ulkoisesti hienoimmista kisoista mutta mitä järkeä niissä on jos ei pääse ohi. Vähän parannuksia sinne sun tänne ja toivotan ne tervetulleiksi, samoin muut katuradat, mutta tilanteen ollessa tämä äänestin 'vähemmän'.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ei katuradoilla sen perinteisessä mielessä ole hehtaarin kokoisia turva-alueita. Juuri sitähän minä en Valenciassa juuri ymmärräkään, että kun nyt ei ollut ongelmana edessä olevat rakennukset ja muutenkin radan olisi voinut suunnitella teiden kanssa lähes uudestaan (sen verran merkittävä projekti kaupungille kuitenkin), niin tyydyttiin tekemään tuollainen kompromissirata, joka yrittää olla katurata, puistorata ja moottorirata samalla kun se ei oikein ole mitään.
Hybridit ovat muotia.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
A1GP:n, GP2:n tai luoja paratkoon Superleague Formulan kun saisi Singaporen kaduille, niin johan olisi makeaa. Ongelma on F1-auto, nykyinen ja vanha, ei radat. Nykyiset tai vanhat.
Tiedetään, mutta niin kauan kun F1 ei ole yksityyppiluokka, niin tallit pystyvät tekemään autonsa vaikeiksi ohittaa. Niin ollut käytännössä siitä asti kun ollaan kunnolla jotain aerodynamiikan päälle ymmärretty. Eri asia on, että halutaanko F1 viedä siihen että kaikilla olisi sama auto. En minä ainakaan, sillä yksityyppiluokkia on jo ihan tarpeeksi seurattavaksi. Joten ykkösissä joudutaan tyytymään siihen, että FIA esittää erilaisia kompromisseja joilla pyritään sekoittamaan pakkaa.

Tällä hetkellä ykköset eivät sovellu katuradoille, niin ihan turha niitä on sinne viedäkkään mun mielestä.

edit: Jos CARTerilla on esittää tähän ykkösten ongelmaan jotain ratkaisua, niin kuulisin siitä mielelläni.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aivan turhia koristeratoja.

Monacon voisi säilyttää juurikin legendaarisuutensa takia ja myös siksi, että useat kuljettajat pitävät sitä rataa haastavana ja mielenkiintoisen.

Nämä uudet taas on ihan turhia toisintoja Monacosta, ei mitään ohituspaikkoja. Tylsiä peräkkäin köröttelyjä, kunnes joku vetää seinään ja säkä ratkaisee kuka vetää pidemmän korren turva-auto episodeissa.

Niin turhaa, eikä mitään kilvan ajoa :yuck:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
edit: Jos CARTerilla on esittää tähän ykkösten ongelmaan jotain ratkaisua, niin kuulisin siitä mielelläni.
Esitän oman mielipiteeni. Suuri osa pidosta mekaaniseksi ja sitten helmat alle elikkä maaefektiä. Näillä pitäisi tulla ihan hyvää kisailua vauhdin kärsimättä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ei katuradoilla sen perinteisessä mielessä ole hehtaarin kokoisia turva-alueita.
Se johtuu siitä, ettei niille ole tilaa. Valenciassa oli. Ei se tee radasta katurataa, että ajetaan rännissä, vaan se, että ajetaan kaduilla.
Itse ehdotin ensimmäisen mutkan kiristämistä, viimeisen mutkan hidastamista ja onko se viides mutka, joka olisi muutenkin loistava ohituspaikka ilmeisesti kaikille muille paitsi F1-autoille.
Ykkösmutkaa mielestäni kiristettinkin samalla kun pit exitiä muutettiin, mutta ei siitä ohituspaikkaa ykkösille sillä saa. Viimeiseen mutkaan ei puututtu kuin pit entryn osalta. Viitosmutka on radan loivimpia mutkia. Jos tarkoitat sitä pitkän suoran päässä olevaa, se on mutka 7. Siitä olisikin pitänyt tehdä tiukempi.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
edit: Jos CARTerilla on esittää tähän ykkösten ongelmaan jotain ratkaisua, niin kuulisin siitä mielelläni.
Olen DickW:n kanssa samoilla linjoilla. Kun viime vuonna alettiin puhua downforcen vähentämisestä, niin odotin, että se olisi toteutettu järkevästi ja siirrytty käyttämään Monzan siipiä muillekin radoille. Vähäinen downforce tekisi autoista suoralla melkoisia menijöitä, mutta jarrutuksissa epävakaita ja vaikeita. Eli Monza-siivet ainakin katuradoille. Ehkä kaikille radoille.

Mekaaninen pito oli aina Champ Carissa suurempi kuin F1-autoissa, silloinkin kun mukana oli neljä rungonvalmistajaa. Parhaiten mekaanisen pidon käyttö kuitenkin reaalisoitui viimeisessä Champ Carissa eli DP01:ssä, joka toimi loistavasti kaikilla katuradoilla, jopa San Josessa, jossa aikaisempana vuonna ei oltu nähty kuin muutama hassu ohitus. DP01:llä niitä nähtiin kahdeksan vain kärkipaikasta. Maaefektiä ja mekaanista pitoa on entisestään jalostettu Superleague Formulan DP09:ssä, mutta kuten todettu, se toimii yksityyppiluokassa, jota F1 nyt viimeksi kuuleman mukaan ei halua olla. Uskon kuitenkin, että suuri yleisö ei voisi välittää tuon taivaallista, jos autojen pohjat saataisiin yhtenäistettyä. Tämä olisi kuitenkin jo radikaalimpi muutos, joka maksaisi rahaa. Tuo siivillä kikkailu, jota CART:kin harrasti juuri sen takia koska se oli halpaa, ei sitä puolestaan olisi.

Zanardi ei uskonut hiilikuitujarrujen olevan niin paljon parempia kuin CARTin teräsjarrujen, joten niihin on turha koskea. En usko painonkaan olevan se ratkaiseva tekijä, vaikka kaksi katuradoilla hyvää show'ta tarjoilleet autot ovatkin olleet painavia.

KERSistä tulee joko luopua, tai sitten sitä tulee käyttää kuten Superleague Formulassa ja antaa vain kuudesta kahdeksaan painallusta ja kahden minuutin "jäähyt" niiden käyttöjen välille. Näin siitä tulee takninen apuväline, joka on kuitenkin rajallinen, mutta auttaa ohitustilanteissa, kuten SF:ssä ja Amerikassa on todistettu. Jonkinlainen P2P-toiminto kuitenkin olisi hyvä. Jos sen on oltava KERS-pohjainen niin hyvä on sitten. Saadaan ainakin sitä aiemmin spekuloitua painoa lähemmäs DP01:tä ja DP09:sää.

Katuradoilla varikkopysähdysten määrää pitäisi lisätä, ei vähentää, koska se antaisi mahdollisuuden kikkailla vaihtoehtorenkaan kanssa enemmän ja loisi lisää muuttujia kilpailuun. Säästän suoran viittauksen toiseen sarjaan tässä kohtaa.
Kolme tai neljä stoppia olisi riittävä, yhdellä stopilla käytettävä "Redsejä", jotka kuitenkin kuluisivat nopeasti ajokelvottomiksi a'la Denver 2006. Vaihtoehtorenkaiden testaaminen perjantaina tulisi kieltää, mutta niiden tarvitsisi olla selkeästi nopeampia kuin perusmusta, jotta tiimi haluaisi yrittää käyttää niitä enemmän.

Ja viimeiseksi: Ei ole mikään häpeä, jos turva-auto otettaisiin katuradoilla hieman herkemmin käyttöön kuin esimerkiksi Turkissa tai Bahrainissa. Afterall the best way usually is the old American way. ;)

Jään nyt näille kuvitteellisille raiteille odottamaan kohti tulevaa junaa...
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Monacon pitäisin legendaarisuutensa vuoksi. Singapore ja Valencia pois ja nopeasti, ei näitä kahta rataa tarvitse pitää PR-syiden vuoksi. Itse tuote on tärkein.

Itse haluan nähdä kilvanajoa, taistelua sijoituksista, enkä jonossa köröttelyä (kuten ilmeisesti toikin aloittaja haluaa?). Ei minua kiinosta Valencian GP:n taustalla komeilevat upeat maisemat tai Singaporen liikennehelvetti. En katso formuloita sillä motiivilla, että näen mahtavia maisemia. Katuratakisa on vain hyvää unilääkettä, ei muuta. Turva-auto -episodi saattaa sekoittaa silloin tällöin pakkaa, mutta mitäpä väliä sillä on, kun ohitukset tehdään pääosin varikolla.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Albert Park ja Montreal puolustavat paikkansa kumpikin. Molemmissa on nähty hyviä kisoja, ja mielestäni ne kuuluvat rata-alueiltaan sarjan hienoimpiin.

Monacossa mielestäni tuo legendaarisuus on hieman toisarvoinen aspekti, sillä missään muualla kuin Monte Carlossa pelkkä rataa ympäri kiertävän auton katsominen ei saa aikaan samanlaisia fiiliksiä. Monacoa katsoessa tuntuu aina, kuin jokainen auto olisi menossa pitkin seiniä jokaisessa mutkassa, ja suorillakin. Siellä nousee aina kunnioitus kuskeja kohtaan.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Monacon pitäisin legendaarisuutensa vuoksi. Singapore ja Valencia pois ja nopeasti, ei näitä kahta rataa tarvitse pitää PR-syiden vuoksi. Itse tuote on tärkein.

Itse haluan nähdä kilvanajoa, taistelua sijoituksista, enkä jonossa köröttelyä (kuten ilmeisesti toikin aloittaja haluaa?). Ei minua kiinosta Valencian GP:n taustalla komeilevat upeat maisemat tai Singaporen liikennehelvetti. En katso formuloita sillä motiivilla, että näen mahtavia maisemia. Katuratakisa on vain hyvää unilääkettä, ei muuta. Turva-auto -episodi saattaa sekoittaa silloin tällöin pakkaa, mutta mitäpä väliä sillä on, kun ohitukset tehdään pääosin varikolla.
Ilmeisesti sulta jäi joku kohta avausviestistä ymmärtämättä, tuskinpa kukaan haluaa nähdä lisää viime sunnuntain kaltaista jonoajelua. Keskittyminen pääsi kisan aikana ainakin multa monesti herpaantumaan ja myös siirtymään jonnekin muualle tietyissä vaiheissa kisaa. Hyvät mahdollisuudet tiukkaan kilvanajoon ovat radan tärkeimpiä ominaisuuksia, mutta valitettavasti tämänhetkiset katuradat eivät nykyautoilla toimi (harvassa tosin ovat toimivat moottoriradatkin). Katuradoilla on ainakin minulle oma tietty tunnelmansa, joka suurimmaksi osaksi tulee lähellä olevista seinistä ja osin myös radan ympäristöstä ja sen luomasta tunnelmasta.

Itsehän äänestin pollissa nykyisen määrän olevan tämänhetkisillä säännöillä sopivan juurikin ohittamisen vaikeuden vuoksi. 3-4 katukisaa on muutenkin mielestäni lähellä ideaalia F1:ssä. Valencian voisi saman tien heittää ulos kalenterista, mutta Singaporelle antaisin vielä yhden mahdollisuuden.
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Monaco ja Singapore saavat kuulua kalenteriin nyt ja jatkossa. Valencia ei tarjoa mitään noihin verrattuna. Jos ohittamista saisi jollain ihmeen kaupalla vihdoin ja viimein helpotettua sopivasti niin sitten kolme olisi hyvä määrä. Nyt on yksi liikaa ja se on Valencia, vaikka jollain tapaa radasta tykkäänkin.
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Periaatteessahan moderneihin suoria ja leveitä katuja sisältäviin kaupunkeihin pitäisi saada kunnon ohituspaikkoja sisältävä rata.
Eli hyvä katurata=Pari pitkää suoraa joissa tiukat ysikymppiset molemmissa päissä sekä pari Monacon vanhan rantashikaanin tai kasinon kulman tapaista mutkaa, joissa vedetään kaiteita hipoen.
 

xxxFerrarixxx

Well-known member
Liittynyt
11.5.2008
Viestit
206
Hassua että en ikinä o laskenu Albert Parkia tai Montrealia katuradaks.

Singapore ja Valencia on molemmat yhtä kauheita kisoja sais poistaa kalenterista ja laittaa Montrealin tilalle.
 
Ylös