Kauden 2004 arvio tähän mennessä

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Kausi 2004 on alkanut yllätyksellisenä. Viime vuoden (positiivinen) yllätys oli Ferrarin vaisuus ja Kimin yllättävä johtoasema. Nyt tilanne on täysin peilikuva. Viime vuonna Ferrarin nousu oli täysin odotettavissa, mutta nyt Mäkki on pahasti mustassa putkessa.

Arviot talleista tähän mennessä.

Ferrari on taas täysin ylivoimainen, kuten oli 2002. Tällä hetkellä näyttää siltä, että merkkimestaruudessa Ferrari tekee uudet piste-ennätykset, onhan nyt vielä 18 kilpailua kaudessa helpottamassa pistepotin ennätystehtailussa.

Williams on taas vaisumpi, kuin mitä testit lupasivat. Olisikohan tallin kuskipolitiikka ja sisäiset jännitteet sotkemassa mahdollisuuksia? Joku en toimi tässä kokonaisuudessa, vaikka tallilla on paras moottori käytössä.

Mäkki on ollut käsittämättömän huono, täydellinen floppi. Tämä kausi menetettiin, ennenkuin edes kausi oli alkanut. Saa nähdä tuleeko Mäkille yhtään palkintopallisijoitusta. Jordanin säkällä voisi ehkä jopa voitto tulla. Suurin pettymys. :frown:

Renault on ollut ehkä pienoinen pettymys. Auto lupailee hyvää, mutta kuskit eivät ole pystyneet vastamaan haasteeseen. Alonso on ollut lievä pettymys, vaikkakin on pystynyt nousemaan takaa kärkeen ihan mukavasti. Trullilla alkaa menestyspaineet nousemaan sitä mukaan, mitä pidemmälle kautta edetään. Tämä ei lupaa hyvää, jos pakko onnistumiset vievät rennon ajamisen pois.

Bar saa hienon mahdollisuuden loistaa tällä kaudella, jos Mäkki jatkaa rämpimistä. Hondan menneisyyden menestys auttaa varmasti tallia. Buttonilla on tilaisuus päästä huipulle. Kauden suurin positiivinen yllätys.

Sauber on saanut nimekseen sininen Ferrari, mutta Ferrarin tekniikka ei näy ainakaan vielä menestymisenä. Massa on tällä hetkellä uhka Fisin jatkouralle, mutta tulevaisuus näyttää kumman ura jatkuu, kumman ura kääntyy alas päin. Enkäpä molemmat saattavat menestyä jatkossakin, mutta Nickin kohtalo on karu.

Muut tallit ovatkin tasaisesti huonoja. Jordan on jopa yllättävän huono. Minardin Bruni ottaa autosta kaiken irti mitä saa, ja jopa hieman enemmän. Toyota rämpii edelleen ja Jaguar onnistuu ajoittain hyvän kuskinsa Webberin ansioilla.

Kausi näyttää tähän mennessä puuduttavalta Ferrarin ylivoiman takia, mutta toivottavasti voimasuhteet kääntyisivät vielä päälaelleen.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Renkaat jäi arvioimatta. Michelinin piti olla voittajarengas tänä vuonna, mutta Bridgestone näyttääkin pärjäävän Michelinejä paremmin myös kuumassa, vesikelistä taas ei ole tietoa vielä. Saa nähdä tuleeko renkaisiin viidettä uraa. Muutokset kesken kauden olisivat ehkä sittenkin piristys Ferrarin takia, mutta jos McLaren olisi Ferrarin tilalla menestymässä, muutokset olisivat taas Fian salaliitto Ferrarin eduksi ;).

Toivottavasti ensi kaudella vain yksi rengasvalmistaja toimittaisi kaikille talleille renkaat. Mikään talli ei saisi osakseen mitään kehitystyöetua. Valmistaja toisi kaikille talleille muutaman variaation renkaista, joita jokainen talli saisi sitten vapaasti valita.


Sääntömuutosehdotus.

Sovittaisiin, että kauden puolivälissä tulisi jokin pieni yllättävä muutos sääntöihin, joilla sotkettaisiin tallien talvitestien työ jollain tavoin. Muutokset voisivat olla jotain pieniä, kuten tämä viides ura renkaissa. Auton aerodynamiikkaa tai pitoa muutettaisiin säännöillä vähän.

Tätä ehdotusta vastustettaisiin kuitenkin vetoamalla suurten tallien resurssiylivoimaan ja kustannusten karkaamisiin.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Väite että Williamsilla olisi sarjan parhaat koneet on mielestäni aika rohkeasti sanottu. Kyllä siellä muitakin hyviä myllyjä on. Esim Honda. Ferrarin ja BMW:n ero on häilyvä ja väittäisinkin että tähän mennessä nähdyn perusteella kovin kone on Maranellon Punaisesa Ihme Autossa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
ml sanoi:

Sääntömuutosehdotus.

Sovittaisiin, että kauden puolivälissä tulisi jokin pieni yllättävä muutos sääntöihin, joilla sotkettaisiin tallien talvitestien työ jollain tavoin. Muutokset voisivat olla jotain pieniä, kuten tämä viides ura renkaissa. Auton aerodynamiikkaa tai pitoa muutettaisiin säännöillä vähän.

Tätä ehdotusta vastustettaisiin kuitenkin vetoamalla suurten tallien resurssiylivoimaan ja kustannusten karkaamisiin.
Eikä maksa paljon. Pieni sääntö uudistus keskellä kautta tyyliin: "Ja seuraavassa kisassa kahden viikon kuluttua kaikilla on sitten kahdeksan sylinteriset koneet"
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
MaranelloRed sanoi:
Eikä maksa paljon. Pieni sääntö uudistus keskellä kautta tyyliin: "Ja seuraavassa kisassa kahden viikon kuluttua kaikilla on sitten kahdeksan sylinteriset koneet"
:thumbup: :D

Tai,

kone pitää asentaa kuskin etupuolelle. Edessä pitää olla suuremmat renkaat kuin takana.

Etusiipi ja takasiipi pitää olla identtinen.

Menestyspaino voitaisiin korvata siten, että jokaisen voiton jälkeen seuraavassa kisassa pitäisi ajaa kaksi pyttyä pienemmällä koneella! Kausi aloitettaisiin 12 pyttysillä ja minimimoottori olisi 4-pyttyinen kone.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
MaranelloRed sanoi:
Väite että Williamsilla olisi sarjan parhaat koneet on mielestäni aika rohkeasti sanottu. Kyllä siellä muitakin hyviä myllyjä on. Esim Honda. Ferrarin ja BMW:n ero on häilyvä ja väittäisinkin että tähän mennessä nähdyn perusteella kovin kone on Maranellon Punaisesa Ihme Autossa.
Siis BMW ei ole lähelläkään Ferrarin tasoa. Tehoissa jäätiin jälkeen moottorisääntörukkausten myötä, ja moottoririkkojakin on jo nähty :thumbdown
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Samaa paskaa kuin edellisinä vuosinakin, mutta silti tätä tulee odotettua ja katsottua innolla :confused:
Suurin positiivinen yllättäjä on ollut testeistä huolimatta Bar, negatiivisin yllättäjä lienee aika itsestäänselvyys. Olisikohan MP4-19 resursseihin suhteutettuna kaikkien aikojen surkein F1-auto ikinä?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Hyvä kausihan tämä on ollut. Kisoissa on ollut jopa toimintaa, ja Ferrari sekä Schumi voittavat :)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Ukyo Katayama sanoi:
Olisikohan MP4-19 resursseihin suhteutettuna kaikkien aikojen surkein F1-auto ikinä?
Eiköhän BARin 1999 auto ole aika kärjessä myös tuossa sarjassa, kuten myös kaikki tähän mennessä radalle ilmestyneet Toyotat :wink:
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
General FUp sanoi:
Hyvä kausihan tämä on ollut. Kisoissa on ollut jopa toimintaa, ja Ferrari sekä Schumi voittavat :)
Eipä hirveesti lohduta, kun sitä toimintaa on vain kolmospaikasta eteenpäin. Olisi kiva nähdä sitä kunnon taistelua ihan kärkipaikoista, mutta tällä hetkellä se on mahdotonta, kun Schumi ajaa 10sek Rubenin edellä ja Rubeni 30sek seuraavana tulevan edellä.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Umpisurkea kausi, kun mestaruus on jo selvillä kolmen ajetun kisan jälkeen. :mad_old: :mad_old: :mad_old:
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
MaranelloRed sanoi:
Väite että Williamsilla olisi sarjan parhaat koneet on mielestäni aika rohkeasti sanottu. Kyllä siellä muitakin hyviä myllyjä on. Esim Honda. Ferrarin ja BMW:n ero on häilyvä ja väittäisinkin että tähän mennessä nähdyn perusteella kovin kone on Maranellon Punaisesa Ihme Autossa.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. BMW on julistettu viime vuosina tehokkaimmaksi moottoriksi ennen kuin kisaakaan on kaudelta ajettu. Kyllä Ferrari on ollut viime vuosina erittäin lähellä jokatapauksessa ja nyt valitettavasti taitaa Ferrarin konekin olla tehokkain. Aivan niinkuin Ferrari ei voittaisi kisoja vaikkapa Fordin viimevuotisella mallilla.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Kauden alku oli todellinen shokki. Ehkä kauden 2003 kaikki lieveilmiöt kuitenkin osaltaan vaikuttivat siihen, että toipuminen omalta osaltani tapahtui nopeasti. Jokaista kisaa odottaa vähintään yhtä suurella innolla kuin aikaisemmin. Ainoa muutos on se, että nyt F3 kisaa ja 125cc:n alkuakin odottaa innolla. Neljä suomalaista radalla samana viikonloppuna kahdessa eri lajissa saattaisi hakata nykyformulat kiinnostavuudessa. Edellisen kerran jotain vastaavaa koin kun Lehto ja Keke tappelivat sijoituksista DTM-sarjassa. Kysymys on nähdäkseni kuitenkin tarjonnan parantumisesta ei siitä, että F1:ssä olisi tapahtunut jotain ennen kuulumatonta.

Ferrari on ollut niin vakuuttava, että alan oikeastaan "kannattaa" tallia kaksoisvoittoihin, sillä nykyisessä tilanteessa muut tallit eivät oikeastaan ansaitse hyviä sijoituksia - ainakaan Ferrarin epäonnen kautta. Näin totaalista muutosta omissa asenteissani en olisi vielä vuosi sitten voinut pitää mahdollisena. Tilanne kääntyy kuitenkin vielä ympäri jos nykyinen Barrichellon suoritusten hehkuttaminen jatkuu, niin epäuskottavaa tuo hehkutus on. Sitten saa Barrichello minun puolestani vaikka keskeyttää pari kertaa, että loppuvat turhat puheet mestaruustaistelusta. (se on selvää, ettei minua pätkänkään vertaa kiinnosta katsoa mitä palkintokorokkeella tapahtuu kisojen jälkeen nykyisessä tilanteessa ja että silloin kun Ferrarit tulevat maaliin minä katson muualle)

BAR on ollut erittäin piristävä ilmestys radoilla ja Sato saa ehdottomasti sympatiani puolelleen. Buttoninkin näen paljon mieluummin palkintopallilla kuin Alonson, Montoyan tai Ralfin.

Renault on ollut pettymys. Trullin aseman vaarantuminen on myös laskenut tunnelmia tallin suhteen. Toivon Renaultille hyviä sijoituksia lähinnä vain Trullin tuomina, mikä on selkeä muutos viime kauteen.

Williams on ollut vielä selkeämpi pettymys. Talli on epäonnistunut siitä ei pääse mihinkään. Viime vuonna talli pystyi parantamaan tasoaan merkittävästi, mutta tänä vuonna en pidä sitä kovinkaan todennäköisenä.

McLaren antoi kauden alussa niin kovaa shokkihoitoa, etten enää oikeastaan reakoi tallin ongelmiin. Nautin ykkösistä mitä suuremmassa määrin jo silloin kun suomalaiset tappelivat lähinnä vain pistesijoista. Se, että Räikkönen näillä näkymin keskeyttää ainakin puolet kisoista kuitenkin laskee tunnelmia. Tästä huolimatta olen ollut hänen suorituksiinsa nykyisissä oloissa tyytyväinen. Coulthardin pisteille pääsyä toivon siinä missä Saton palkintokorokesijaakin. Näyttävät olevan suunnilleen yhtä todennäköisiäkin.

Jaguar on oikeastaan samassa tilanteessa kuin viime kaudellakin, sillä erotuksella että Webber on ajanut erittäin vaihtelevasti ja pistesijat ovat aiempaa tiukemmassa.

Toyota näyttää selkeästi pikkuhiljaa parantavan suorituskykyään. Tätä ei voi oikeastaan sanoa muista talleista.

Sauber napsii yksittäisiä pisteitä, mutta ei se jaksa juurikaan innostaa, kun niin paljon parempaan olisi pitänyt olla mahdollisuuksia. Edes yhden yksityistallin toivoisin menestyvän sarjassa hyvin ja siksi Sauberin osalta toivoisi jonkinlaista parannusta.

Jordan on ollut niin hidas kuin kyynisimmät ennen kauden alkua arvailivat. Ikävää, ettei Eddien poppoota nähdä tällä kaudella pistetaistelussa.

Minardin jääminen selkeästi muiden jalkoihin oli kieltämättä negatiivinen yllätys. Toisaalta kun keskeytykset jäävät tänä vuonna todella vähiin, ei huippusuorituksistakaan olisi pisteitä luvassa. Näin ollen tilanne on oikeastaan sama kuin viime vuonnakin.

Räikkösen osalta pitää vielä erikseen todeta, että voitot ovat todella tiukassa. Jotenkin vaisto sanoi, ettei se voittaminen ykkösissä mitenkään kirkossa kuulutettua olisikaan - eihän suomalaisen voittamista missään kansainvälisesti arvostetussa lajissa voi pitää minään selviönä. Ennen kauden alkua en kuitenkaan uskonut, että toiveita osakilpailuvoitoista pitäisi kokonaan haudata. Enkä minä niitä tämänkään kauden osalta ole kokonaan haudanut. Sen jälkeen kuin Maikkelin mestaruus on selvä voi jotain alkaa tapahtuakin, ellei sitten McLaren tee 19B:llä samaa mitä se teki 18:sta.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
ml sanoi:

Williams on taas vaisumpi, kuin mitä testit lupasivat. Olisikohan tallin kuskipolitiikka ja sisäiset jännitteet sotkemassa mahdollisuuksia? Joku en toimi tässä kokonaisuudessa, vaikka tallilla on paras moottori käytössä.
Aivan viime aikojen yleisin arvio on itse asiassa ollut että Ferrari on mennyt BMW:stä ohi tehoissa, tai ainakin on täysin rinnalla. Tehojen lisäksi Ferrarihan on ollut Bemaria edellä käytännössä koko ajan muilla osa-alueilla, joten kyllä Ferkulla on tätänykyä paras kone.


Minardin Bruni ottaa autosta kaiken irti mitä saa, ja jopa hieman enemmän.


:confused: Oliko tuo vitsi? Bruni on aika umpisurkea. Se että mies on Baumgartneria parempi ei kyllä tarkoita yhtään mitään. Valitettavasti.
 
Viimeksi muokattu:

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Australian kisa oli unettavan tylsää Ferrareiden ajaessa helppoon kaksoisvoittoon, takanakaan ei tapahtunut mitään mainitsemisen arvoista.

Malesian alku oli jännittävä hieman kostean radan vuoksi ja kuivan kelin renkailla ajettaessa uhkaajat olivat jopa Ferrareita nopeampia. Kisan edetessä tilanne kuitenkin normalisoitui eikä jännityksestä ollut oikeastaan puhettakaan.

Bahrain on ollut selvästi kauden paras kisa toistaiseksi. Kärkitaistelua ei taaskaan nähty mutta takana oli käynnissä jännittävä ja dramaattinen kisa jossa nähtiin pieniä osumia sekä paljon ohituksia.

Talleista onkin kaikki oleellinen sanottu. Kuskeista Button ja Sato ovat olleet positiivisimmat yllättäjät, muuten mitään suurta ei sillä rintamalla ole oikeastaan tapahtunut. Tulokkaista Klien on ollut ehkä paras, joskin virheitä on tullut. Alonso on ehkä ollut pieni pettymys yhdestä palkintopallisijasta huolimatta, lähinnä aika-ajojen takia.

Varsin tylsä kausi siis tähän mennessä, mutta jos jatkossa nähdään lisää Bahrainin kaltaisia kisoja, voi tilanne muuttua. Kärkeen toki kaipaisin vaihtelua.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Re: Re: Kauden 2004 arvio tähän mennessä

Calvin sanoi:

Bruni on aika umpisurkea. Se että mies on Baumgartneria parempi ei kyllä tarkoita yhtään mitään. Valitettavasti.

Minusta tuntuu, että itse murjaisit tässä vitsin. Bruni ei todellakaan ole mikään umpisurkea hän pesi testeissä aikanaan myös Minardin kauden 2003 kuljettajat, vaikka ajeli autolla tuolloin ensimmäisiä kertoja eikä vielä 2003 missään vaiheessa saanut niin paljoa kierroksia että olisi pääsyt autoon samalla tavalla sisälle kuin varsinaiset kuljettajat.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Väite että Williamsilla olisi sarjan parhaat koneet on mielestäni aika rohkeasti sanottu. Kyllä siellä muitakin hyviä myllyjä on. Esim Honda. Ferrarin ja BMW:n ero on häilyvä ja väittäisinkin että tähän mennessä nähdyn perusteella kovin kone on Maranellon Punaisesa Ihme Autossa.
Juu tuo väite taitaa olla hiukan vanha, lähinnä parilta viime kaudelta!

Ferrarin luotettavuus on ollut jo niin pitkään sitä luokkaa, ettei moottorisääntö oikeastaan heitä hetkauttanut suuntaan eikä toiseen!

Tylsä kausi tähän mennessä! Jos kauden ainoa valopilkku on BAR:n nousu, niin eipä hyvin mene! :( Pitkässä juoksussa kun kyseinen pikku talli ei juuri Jordanin-99 suoritus parempaan tule pystymään!

Jos Toyota olisi tuossa BAR:n tilalla, niin voisi odottaakin mahdollisesti pientä taistelua, lähinnä silloinkin resurssien puolesta!

Renault on toki Williamsin kanssa suht hyvässä iskussa mutta ollessaa suurinpiirtein samalla viivalla BAR:n kanssa, heistä ei siis tällä hetkellä ole mihinkään! Ja lopulta kausi menee siihen, että odotetaan niitä paria yksittäistä kisaa missä muut voi haastaa ja veikkaillaan montako ennätystä Schumi tällä kaudella rikkoo, milloin mestaruus varmistuu ja saako Ruben sen jälkeen "haastaa" Schumin!

Täytyy näin McLaren fanina todeta, että kiinnostus tulee nousemaan samaa rataa kuin McLarenin nousu! Joten se voi siirtyä pahimmassa tapauksessa niin syvälle ettei sieltä edes nousta! :jaska:

Mutta ei sentään, usko on luja! :thumbup:
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
Oma arvioni kauden alusta on täysin sama kuin ml:n. Myönnettävä on, että Ferrarin ylivoima yllätti. Sehän yllätti jopa Ross Brawnin. Paras kisa tähän astisista on ollut Bahrainissa.
 
Viimeksi muokattu:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed sanoi:
väittäisinkin että tähän mennessä nähdyn perusteella kovin kone on Maranellon Punaisesa Ihme Autossa.
yllätys :D sä oisit tota mieltä varmaan silloinkin vaikka Ferrari olis sijoilla 6-8 :)

totta on että ero noiden kahden välillä on häilyvä, joten vaikea sanoa kummalla se kovin mylly on...
Omasta mielestäni Ferrarin paremmuus verrattuna Williamsiin tällä hetkellä selittyy enempikin Bstonen renkailla paremmalla rungolla... ei niinkään konetehoista...
 
Ylös