Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

kode

Unregistered User
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
118
Sijainti
Häme
Samaa mieltä. Ja oikeasti nopein auto olisi nopein. Ei mitään bensa kikkailua...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mitäs sitten kun joku talli rakentaa ylivoimaisen auton ja sillä on ylivoimainen kuski niin taas menee jännitys aika-ajoista?
 

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
Mutku sanoi:
Mitäs sitten kun joku talli rakentaa ylivoimaisen auton ja sillä on ylivoimainen kuski niin taas menee jännitys aika-ajoista?
Nykyinen systeemi on sanalla sanottina paska ja siellä kaiken maailman pallerot pääsee vammataktiikoillaan sotkemaan kärkipään kisat. Ei nykyinen systeemi lisää kilvanajoa kuin sen ensimmäisen jarruttajan takana ja johtaja karkaa omille teilleen. Ei näin. :thumbdown Tuohon kun lisätään vielä se ettei paalua voi enää mitenkään arvostaa samalla tavalla kuin ennen koska ei se kerro "todellisesta" nopeudesta yhtään mitään. Aika-ajojen pitäisi olla kisailu ja näytös siitä kuka on nopein kun vedetään minimikuormalla isoa kovaa. :thumbup:

Mielestäni tuo kakkosehdotus olisi loistava, sillä se nostaisi jännitystä loppua kohti ja oikeasti nopeat kuskit pääsisivät lopussa ajamaan suhteellisen tyhjällä radalla ilman että joku backmarker pilaisi kierroksen. Loistava idea! :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Ykköselle meni ääni.
Pääasia, että ei ole mitään samaa kuin nykyisessä systeemissä. :eek:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Mutku sanoi:
Mitäs sitten kun joku talli rakentaa ylivoimaisen auton ja sillä on ylivoimainen kuski niin taas menee jännitys aika-ajoista?

Heh... Sitten nautitaan..... :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Molemmat ehdotetuista systeemeistä on hyviä. Molemmissa systeemeissä on onneksi luovuttu bensakikkailuista. 2 vaihtoehdossa kärkipaikoilla olisi todella nopeimmat kuskit. 1 vaihtoehto olisi hyvö ilman aikojen yhteenlaskemista.

2 vaihtoehdossa huippukuskit ajelisivat todennäköisesti alussa vain kierroksen jolla pääsee jatkoon, kun moottoria pitää säästää. :jaska:
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Äänestän tietenkin ehdottomasti kakkosta, sillä silmäni reagoivat allergisesti nähdessään maininnan aikojen yhteenlaskemisesta!
 

Mäcci

Well-known member
Liittynyt
24.1.2005
Viestit
214
Toi kakkosvaihtoehto on mun mielestä loistava. Oon noita aika-ajon muutoksia joskus mielessäni kelaillu, mut enpä tommosta vaihtoehtoa olis keksiny. Äänestin ilman muuta sitä.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Mutku sanoi:
Mitäs sitten kun joku talli rakentaa ylivoimaisen auton ja sillä on ylivoimainen kuski niin taas menee jännitys aika-ajoista?
On niitä aika ajo spesialisteja jotka saa ittestään irti enemmän kuin fysiikan lait antaa. Eli Trulli olis aina paalulla amisToyotallaan. ;)
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
2. vaihtoehtoa äänestin. Paperilla vaikuttaa ainakin mainiolta systeemiltä. Nykyinen on joka tapauksessa aivan paska. Aiemmin tällä kaudella käytössä ollut systeemi oli sekin paljon parempi kuin nykyinen.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tuck sanoi:
Molemmat ehdotetuista systeemeistä on hyviä. Molemmissa systeemeissä on onneksi luovuttu bensakikkailuista. 2 vaihtoehdossa kärkipaikoilla olisi todella nopeimmat kuskit. 1 vaihtoehto olisi hyvö ilman aikojen yhteenlaskemista.

2 vaihtoehdossa huippukuskit ajelisivat todennäköisesti alussa vain kierroksen jolla pääsee jatkoon, kun moottoria pitää säästää. :jaska:
Jep, ja kyllä tuossa kakkosvaihtoehdossa jäisi helposti jossiteltavaakin, jos kaveri olisi nopein ekassa & tokassa aika-ajoissa. Tekisi kolmannessa pienen virheen ja tippuisi viimeisestä aika-ajosta, jossa ei sitten kukaan rikkoisi ko. kaverin aikaa...
Entä säilyisikö tuo moottoririkko = -10 sijaa edelleen?
 

Reef

Den Här satserna
Liittynyt
22.1.2004
Viestit
845
Sijainti
Turku
2. vaihtoehto on ainaskin erillainen idea, voi sita ainakin muutaman GPn testata :p
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Aivan loistava tuo 2. Annoin varauksettoman ääneni sille. Monenlaisia aika-ajoja on tullut itsekin mietittyä, mutta mikään tämänkaltainen ei koskaan juolahtanut mieleeni. Ykkönen nyt on aivan surkea, kun tuo yhteenlasku ei mielestäni kuulu millekään moottoriurheilun tasolle.

Mutku sanoi:
Jep, ja kyllä tuossa kakkosvaihtoehdossa jäisi helposti jossiteltavaakin, jos kaveri olisi nopein ekassa & tokassa aika-ajoissa. Tekisi kolmannessa pienen virheen ja tippuisi viimeisestä aika-ajosta, jossa ei sitten kukaan rikkoisi ko. kaverin aikaa...
Toisessa vaihtoehdossa on 3 sessiota. 15min+15min+30min. Eli virhe kolmannessa sessiossa ei haittaa, mikäli vain auto pysyy ehjänä. Kierroksiahan oli rajattomasti.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jonkki sanoi:
Toisessa vaihtoehdossa on 3 sessiota. 15min+15min+30min. Eli virhe kolmannessa sessiossa ei haittaa, mikäli vain auto pysyy ehjänä. Kierroksiahan oli rajattomasti.
no, virhe sitten siinä toisessa...

mahdollisimman yksinkertainan - ei yhteenlaskuja tms. oikeasti nopein paalulle.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
Kakkoselle ääni. Tuo on aika lähellä ajattelemaani systeemiä, en tosin tiputtaisi hitaampia autoja pois, vaan 3*20 min, joka session aikana 3 kierrosta/kuski.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
bigbear sanoi:
2. meni ääni. Mun mielestä paalista pitäisi palkita parilla pisteellä samoin kuin kisan nopeimmasta kierroksesta
Itsekin äänestin 2. vaihtoehtoa. On muuten sinänsä aika hyvä ehdotus tuo, että paalupaikasta annettaisiin kaksi pistettä, koska ainakin 2. vaihtoehdon mukaisessa järjestelmässä sen saisi nopein mies (toisin kuin nykyisin).

Nopeimmasta kierroksesta en taas antaisi pisteitä, sillä kisasta pisteet kuuluvat mielestäni niille kahdeksalle, jotka pääsevät ensimmäisenä maaliin. Tällöinhän sijalla 15 ajava Webber, joka on jostain syystä saanut varikon läpiajorangaistuksen, voisi ajaa nopeimman kierroksen ja saada kaksi pistettä (eli olla seitsemäs). Tämähän on systeemi usein GP2-sarjassa, mikä on ainakin minusta väärin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Äänestin kakkosta. Ehdotin joskus jossain 4 x 12 min, jossa aina hitain viisikko tippuisi pois. (12 min. sen takia, ettei vetoja voisi jatkaa suoraan sessiosta toiseen, vaan on tultava varikolle välillä - ja mainoskatkojen takia.)

Molemmat ovat tilastoinnin kannalta hankalia. Ensimmäisessä paaluaika on kahden kierroksen aika ja jälkimmäisessä paaluaika ei välttämättä ole aika-ajon nopein aika.

Mieluiten kyllä näkisin nykyisen systeemin ilman kisabensoja.
 
Ylös