Äänestin ykköstä. Aikojen yhteenlaskeminen ei sinänsä ole mukavaa, mutta sillä varmistetaan että joka ikinen kuski ottaa kaiken irti jo ensimmäisellä jaksolla. Ja että toisellakin jaksolla ajetaan täysillä vaikka esim. alkaisi tihuttaa vettä.
Kakkosvaihtoehdossa on puolensa, mutta liikaa heikkouksia. Ainakin se, että kahdessa ensimmäisessä jaksossa kärkikuskit vain pörräilevät rataa ympäri sellaisia joojoo-kierroksia varmistaakseen paikan vikalle jaksolle. Ajathan ehdotuksen mukaan nollataan niin ekan kuin tokankin jakson jälkeen. Onko järkee?
Omaa visiotani kirjoitin joskus jonnekin muistiinkin mutta taisi jäädä lähettämättä yhtään minnekään. Kikkailua on ehdottomasti sekin, mutta mielestäni toimisi. :tongue: Muistaakseni suunnittelin kutakuinkin näin:
Ensin esim. 15 min. vapaa jakso kaikille, jonka jälkeen ajetaan varikolle ja katsotaan tulostaulu. Sitten sarja vaikka 10-minuuttisia vapaita finaaleja, nyk. 20 autolla esim. näin:
- 1: ekan jakson sijoille 16-20 päätyneet ajavat D-finaalin (ratkovat siis sijat 16-20)
- 2: sijat 11-15 ajavat C-finaalin
- 3: sijat 6-10 ajavat B-finaalin
- 4: sijat 1-5 ajavat A-finaalin
Tästä modattu versio olisi tietysti se, että kustakin finaalista voittaja nousisi mukaan seuraavaan finaaliin, systeemi tuttu ainakin rallicrossista!
edit:
Jatkan vielä... ehdotukseni etuja:
+ radalla koko ajan actionia, ei tyhjiä hetkiä
+ aina vain tosi yritystä, ei kruisailua
+ yhtäaikaista kilvanajoa
+ tehokas alku, silti huipentuu loppuun
+ ei aikojen yhteenlaskua
+ eikä tietenkään bensarajoituksia tms.
+ mahdollisuus seurata ekassa jaksossa epäonnistuneen kärkikuskin nousurityksiä finaalien kautta kärkeen