Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mn97 sanoi:
Mutta sehän on taito ajaa juuri silloin, kun rata on tyhjä. Yksi lisäaspekti koko lajille ei tekisi yhtään pahaa.

Ääni meni kakkoselle.
Entäs kun Kimi jää ruuhkaan ekassa 15min sessiossa ja ruutu on 17 kun ei pääse yrittämään enää :alppu:
 

Ace17

Acenteella
Liittynyt
7.7.1999
Viestit
11664
Molemmat vaihtoehdot tuntuvat ihan hyvältä. Ne toteuttavat kaksi mielestäni aika-ajoille erittäin tärkeää asiaa:
a) Ajetaan "tyhjillä" tankeilla.
b) Radalle saa mennä, kun haluaa.

Vielä vuosituhannen vaihteessa käytössä olleeseen übersysteemiin ei ole enää paluuta tiukentuneiden moottorisääntöjen vuoksi. Esitetyt kaksi vaihtoehtoa ottavat hyvin huomioon kilpailijoiden haluttomuuden rasittaa turhaan moottoria pakottamalla heidät ajamaan useamman kuin yhden kierroksen, mikäli mielii päästä hyvään lähtöruutuun.

Äänestin kakkosvaihtoehtoa, koska se tarjonnee enämpi jännitystä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Näyttää siltä että ihmiset äänestää enempi 2:ta. Itse en siitä pidä ja se on sellainen systeemi missä selostaja saa kokoajan keroa mitenkäs se systeemi toimiikaan. Mutta ei kai siihen kuole.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Heldenview sanoi:
se on sellainen systeemi missä selostaja saa kokoajan keroa mitenkäs se systeemi toimiikaan. Mutta ei kai siihen kuole.
Ei se nyt niin vaikea sentään ole. Sitäpaitsi aika-ajoja katsovat ne, joita F1 oikeasti kiinnostaa, joten kyllä tuollaiset asiat ovat aika pian jääneet päähän.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Ei se nyt niin vaikea sentään ole. Sitäpaitsi aika-ajoja katsovat ne, joita F1 oikeasti kiinnostaa, joten kyllä tuollaiset asiat ovat aika pian jääneet päähän.
Huono systeemi silti kun niin sanon :alppu:

No ei kai sen katsomisesta kuole mutta turhaa kikkailua tuollainen aika-ajo :alppu:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Aika moni ei-aktiviinen-F1-fani on ihan tietämätön että nykyinen aika-ajo ajetaan tankit täynnä. Tähän olen törmännyt itse asiassa joka kerta kun on tullut puhe F1:stä ihmisen kanssa joka kyllä katsoo F1-kisoja, muttei muuten seuraa lajia. Että mitä yksinkertaisempi niin sen parempi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutku sanoi:
Aika moni ei-aktiviinen-F1-fani on ihan tietämätön että nykyinen aika-ajo ajetaan tankit täynnä.
No jos laji kiinnostaa niin vähän, ettei tuota tiedä, niin ei kai sillä sitten ole väliäkään, etteivät he tiedä?
Jos he katsoisivat joskus aika-ajoja, niin ei tuota voi välttää kuulemasta, kun kisataktiikoista puhutaan joka ainoassa aika-ajolähetyksessä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Ei kai sellasiten tarvii tietää ketkä ei juuri seuraa? En mäkään tiedä vaikkapa futiksen pelaajavaihtosäännöistä mitään vaikka joskus seuraan ottelua telkkarista sivusilmällä :eek:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Mossi Superstar sanoi:
mooottorisääntö on perseestä, syvältä sieltä.....
Syystä että Kimi on saanut enemmän kuin oman kiintiönsä moottoririkoista?

Minusta moottorisääntö on kuitenkin varsin hyvä kehitysaskel kohti moottoreiden kestävyyttä ja niitä paljon puhuttuja kustannussäästöjä. Tosin niiltä vietiin pohja nyt, kun moottorit vaihtuvat V8 mallisiksi.

Ymmärtääkseni Kimin moottoririkko Iso-Britanniassa johtui öljypumpun rikkoutumisesta ja moottori itse ei vaurioitunut. McLaren kuitenkin päätti vaihtaa koko yksikön varotoimenpiteenä. Minusta tässä on ennemminkin itse- kuin sääntömuutosten tutkiskelun paikka. Taas päästään siihen jankkaamiseen, että on turha muuttaa sääntöjä jos vain YKSI talli ja oikeastaan vain YKSI kuljettaja eivät pysty niitä noudattamaan. Onhan muillakin satunnaisia ongelmia, mutta McLarenin ja varsinkin Räikkösen kohdalla ne ovat kulminoituneet.

J.Heldenview sanoi:
Ei kai sellasiten tarvii tietää ketkä ei juuri seuraa? En mäkään tiedä vaikkapa futiksen pelaajavaihtosäännöistä mitään vaikka joskus seuraan ottelua telkkarista sivusilmällä
Ehkä niitä ihmisiä saattaisi kiinnostaa koko laji hieman enemmän, jos he ymmärtäisivät paremmin, mitä tapahtuu. Mielestäni se, että laji ja sen säännöt ovat loogisia ja helppoja ymmärtää, on kaikkein parhainta mainostusta ja lisää myös muiden kuin meidän foorumilaisten kiinnostusta lajiin. Siksi nykyinen järjestelmä tyhjillä tankeilla olisi mielestäni kaikista paras vaihtoehto.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Iacchus sanoi:
Ymmärtääkseni Kimin moottoririkko Iso-Britanniassa johtui öljypumpun rikkoutumisesta ja moottori itse ei vaurioitunut. McLaren kuitenkin päätti vaihtaa koko yksikön varotoimenpiteenä.
Jos autosta menee öljypumppu paskaksi niin se on aivan varma että kone hajoaa muutenkin...Tuskin formuloissakaan on sellaista, että kun esim. juuri öljypumppu rikkoutuu, auto sammuttaa itsensä automaattisesti? Kukaan nähnyt tuota moottoririkkoa livenä? Jos se puski yhtään savua niin paskana on. Tai no jos ruvetaan saivartelemaan, niin lohkohan voi olla ehjä, mutta laakerit ovat varmasti sököt.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Eikös tässä kuitenkin ollut siitä kyse, että McLaren ei voinut vaihtaa öljypumppua rikkomatta FIA:n asettamia sinettejä.
 

Kehmu

Well-known member
Liittynyt
11.7.2005
Viestit
113
Vilperi sanoi:
Eikös tässä kuitenkin ollut siitä kyse, että McLaren ei voinut vaihtaa öljypumppua rikkomatta FIA:n asettamia sinettejä.
Kyllä, tästä oli pääasiassa kyse. Mutta turhaan sitä uutta pumppua laittaa risan koneen perään...
 

Renne

Etuveto
Liittynyt
12.3.2002
Viestit
51
Sijainti
Tsadi
Äänestin ykköstä. Aikojen yhteenlaskeminen ei sinänsä ole mukavaa, mutta sillä varmistetaan että joka ikinen kuski ottaa kaiken irti jo ensimmäisellä jaksolla. Ja että toisellakin jaksolla ajetaan täysillä vaikka esim. alkaisi tihuttaa vettä.

Kakkosvaihtoehdossa on puolensa, mutta liikaa heikkouksia. Ainakin se, että kahdessa ensimmäisessä jaksossa kärkikuskit vain pörräilevät rataa ympäri sellaisia joojoo-kierroksia varmistaakseen paikan vikalle jaksolle. Ajathan ehdotuksen mukaan nollataan niin ekan kuin tokankin jakson jälkeen. Onko järkee?

Omaa visiotani kirjoitin joskus jonnekin muistiinkin mutta taisi jäädä lähettämättä yhtään minnekään. Kikkailua on ehdottomasti sekin, mutta mielestäni toimisi. :tongue: Muistaakseni suunnittelin kutakuinkin näin:
Ensin esim. 15 min. vapaa jakso kaikille, jonka jälkeen ajetaan varikolle ja katsotaan tulostaulu. Sitten sarja vaikka 10-minuuttisia vapaita finaaleja, nyk. 20 autolla esim. näin:
- 1: ekan jakson sijoille 16-20 päätyneet ajavat D-finaalin (ratkovat siis sijat 16-20)
- 2: sijat 11-15 ajavat C-finaalin
- 3: sijat 6-10 ajavat B-finaalin
- 4: sijat 1-5 ajavat A-finaalin

Tästä modattu versio olisi tietysti se, että kustakin finaalista voittaja nousisi mukaan seuraavaan finaaliin, systeemi tuttu ainakin rallicrossista! :)

edit:
Jatkan vielä... ehdotukseni etuja:
+ radalla koko ajan actionia, ei tyhjiä hetkiä
+ aina vain tosi yritystä, ei kruisailua
+ yhtäaikaista kilvanajoa
+ tehokas alku, silti huipentuu loppuun
+ ei aikojen yhteenlaskua
+ eikä tietenkään bensarajoituksia tms.
+ mahdollisuus seurata ekassa jaksossa epäonnistuneen kärkikuskin nousurityksiä finaalien kautta kärkeen
 
Viimeksi muokattu:

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Iacchus sanoi:
Syystä että Kimi on saanut enemmän kuin oman kiintiönsä moottoririkoista?

Minusta moottorisääntö on kuitenkin varsin hyvä kehitysaskel kohti moottoreiden kestävyyttä ja niitä paljon puhuttuja kustannussäästöjä. Tosin niiltä vietiin pohja nyt, kun moottorit vaihtuvat V8 mallisiksi.
Mun mielestä suurin ongelma tällä moottorisäännöllä on se, että se vaikuttaa koko viikonlopun tapahtumiin. Lähinnä siis kun sitä moottoria säästellään harjoituksissa ja kaikkialla missä vaan mahdollista. Eihän perjantaina, varsinkaan 1. sessiossa, aja kisakuskit paljon ollenkaan. Loppujen lopuksi harjotuskierroksista olisi kuitenkin hyötyä kaikille, niin talleille kun katsojillekin, ei sitä tiedä jos joku olisi perjantaina jopa eksynyt katsomoonkin.

Ja miten vaikuttaisi moottorin säästäminen uuteen aika-ajoon? Varsinkin 2.vaihtoehtoon, jossa toiset ajaa huomattavasti enemmän kuin toiset. 1 moottori per viikonloppu toimi mun mielestä paremmin tosin voi olla, että muistan väärinkin.

Eikä mielipiteelläni ole mitään tekemistä kannustamieni kuljettajien tai tallien kanssa. :)

2.vaihtoehtoa äänestin, muuten. Tärkeintä kuitenkin, että ilman kisa-bensoja. Jos vielä saataisiin aika-ajo ja kisa säädöt erikseen sekä moottori-ja rengassäännöt ehkä jotenkin paranneltua niin siinä sitä jo oliskin. :thumbup:

Voisikohan 'low-fuel' aika-ajo tuoda myös Warm-Up-session takaisin? Toivottavasti.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
NYT VOI ÄÄNESTÄÄ MTV3:lla
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/07/380381

EHDOTUS 1:
kokonaiskesto 60min
-2x25 min ajojakso
-ajojaksojen välissä 10min tauko
-kuljettajan nopein aika molemmista ajojaksoista lasketaan yhteen (loppuaika= kuljettajan 1.ajojakson nopein aika + kuljettajan 2.ajojakson nopein aika)
-ei rajoituksia kierrosten ja polttoainemäärän suhteen


EHDOTUS 2:
kokonaiskesto 60min
-ensin 15 minuutin ajojakso, jonka viisi hitainta saa lähtöruudut 16-20 ja 15 nopeinta saa jatkaa
-sitten 15 minuutin ajojakso, jonka viisi hitainta saa lähtöruudut 11-15 ja 10 nopeinta saa jatkaa
-30 minuutin ajojakso, jonka aikana ratkaistaan lähtöruudut 1-10
-aikoja ei voi siirtää ajojaksosta toiseen eli jatkoon päässeiden ajat nollataan kunkin jakson jälkeen
-nopein kierros ratkaisee sijoituksen
-ei rajoituksia kierrosten ja polttoainemäärän suhteen


EHDOTUS 3:
kokonaiskesto 60min
-ei rajoituksia kierrosten ja polttoainemäärän suhteen
-Jos kuljettaja saa ajan ensimmäisen 30 minuutin aikana, hän saa käyttöönsä uudet renkaat aika-ajon jälkimmäiselle puoliskolle
-nopein kierros ratkaisee sijoituksen


EHDOTUS 4:
kokonaiskesto 60min
-Kukin kuljettaja ajaa yksitellen nopean kierroksen, jonka aika ratkaisee sijoituksen
-Aika-ajon jälkeen ei saa tankata eikä vaihtaa renkaita eli aika-ajo ajetaan sillä polttoainemäärällä ja niillä renkailla, joilla kuljettaja lähtee kilpailuun
-Ajojärjestys on edellisen kilpailun käännetty paremmuusjärjestys
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Iacchus sanoi:
Syystä että Kimi on saanut enemmän kuin oman kiintiönsä moottoririkoista?

Minusta moottorisääntö on kuitenkin varsin hyvä kehitysaskel kohti moottoreiden kestävyyttä ja niitä paljon puhuttuja kustannussäästöjä.
Kyllä tässä on jäänyt säästöt kauaksi. Talleille on maksanut maltaita se kehitystyö, jota kahden kisan kestävä moottori tarvitsee. Todella keinotekoinen tapa saada kustannussäästöjä.
 
Ylös