Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

gilles

Active member
Liittynyt
23.2.2005
Viestit
31
Sijainti
etelä-häme
kakkosta äänestin :thumbup: . ykkönen ja nelonen on ainaski hanurista. kolmonen on kans ihan jees.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Oikeestaan tuo kolmas on tällä hetkellä paras. Silti vähän vaikea uskoa, että ekalla puolituntisella olisi vieläkään paljoa merkitystä, kun se rata on aina parempi lopussa. Ja se, että saa uudet renkaat jälkimmäiseen 30minuuttiin, jos ajaa kierroksen ekassa, ei muuta mitään, sillä vaikka ei ajais, niin sitten säilyy ne ekat kumit tuoreina kierrosta varten.

Kävisikö jopa niin, että kun ei nykyisillä renkailla välttämättä saa parasta suorituskykyä irti yhdellä nopealla, niin ajettaisiinkin enemmän perättäisiä nopeita? Eli lämppäri, nopea, nopea, nopea(?), sisään.

Kyseenalaistan ensimmäisen 30minuuttisen merkityksen.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Jonkki sanoi:
Oikeestaan tuo kolmas on tällä hetkellä paras.

Kyseenalaistan ensimmäisen 30minuuttisen merkityksen.
Sammoo mieltä, mutta en kyseenalaista. :)

Ainakin se varmistaisi jonkinlaisen kohtuusijoituksen omaan tasoon nähden, jos sitten se viimeinen kova yritys menisi heti alussa persiilleen.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Jonkki sanoi:
Oikeestaan tuo kolmas on tällä hetkellä paras. Silti vähän vaikea uskoa, että ekalla puolituntisella olisi vieläkään paljoa merkitystä, kun se rata on aina parempi lopussa. Ja se, että saa uudet renkaat jälkimmäiseen 30minuuttiin, jos ajaa kierroksen ekassa, ei muuta mitään, sillä vaikka ei ajais, niin sitten säilyy ne ekat kumit tuoreina kierrosta varten.

Kävisikö jopa niin, että kun ei nykyisillä renkailla välttämättä saa parasta suorituskykyä irti yhdellä nopealla, niin ajettaisiinkin enemmän perättäisiä nopeita? Eli lämppäri, nopea, nopea, nopea(?), sisään.

Kyseenalaistan ensimmäisen 30minuuttisen merkityksen.
Toki tokalla puolituntisella tehdään paremmat ajat, mutta se ykköskierroksen aika on siellä pohjalla jos tulee ajovirhe, tekninen onglema tai muuta. Ja se ykköskierroksen aika vaikuttaa varmasti siihen, miten kovan riskin kuski ottaa tokalle yritykselle. Juuri sellaista aika-ajon pitää olla että parannetaan loppuakohden edellisen kierroksen varaan :ahem:

KOLMAS!! En ymmärrä miten F1 fani voisi edes harkita kakkosvaihtoehtoa. Sitä äänestää ne jotka katsoo kisaa toisella silmällä ja toisella grillaa makkaraa.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Mutku sanoi:
Mitä aika-ajoista halutaan? Seuloa nopein vai pohjustus mielenkiintoiselle kisalle? Mike Gascoyne totesi jo vuonna 2002 aika-ajo uudistusten myllerryksessä:

- Käytämme kaksi päivää siihen, että saamme järjestettyä autot aika-ajoissa siten, että nopeimmat ovat kärjessä. Kun autot sitten päästetään sunnuntaina tässä järjestyksessä matkaan, ei ohituksia tietenkään nähdä.

Nelosta äänestin.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Noista maikkarin ehdotuksista paras on mielestäni numero 3. Sitten tulevat järjestyksessä 1, 2 ja 4. Perustelut ovat siinä, että yksinkertainen on kaunista. Paitsi että nykyinen, eli nelosjärjestelmä on syvältä, ja syynä ovat nuo kisabensat.

Kaksi vuotta sitten järjestelmää muutettiin hyvin pitkälti Ferrarin dominoinnin estämiseksi. Ei niinkään järjestelmän huonouden takia, mitä nyt se aika-ajon alku oli tylsä.

Tuo mitä Mike Gascoyne sanoi aikanaan, on erittäin totta. Nykyään sarja on taas sen verran tasainen (ainakin kaksi tallia voi taistella voitoista :tongue: ), että voitaisiin palata takaisin vanhaan järjestelmään. Oli aikoinaan hölmöä lähteä muuttamaan järjestelmää vain ja ainoastaan jonkun tallin valtakauden takia. Ne loppuvat aina ennen pitkään, kuten nyt on nähty.
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
MTV3 selvittää muiden F1-televisioyhtiöiden kanssa katsojien mielipiteitä F1-sarjan aika-ajoista tausta-aineistoksi mahdollisia muutoksia varten.
--
...sinulla on mahdollisuus laatia oma ehdotuksesi. Ehdotuksen on oltava täsmällisesti esitetty eikä tekstin pituus saa ylittää 100 sanaa. MTV3 varaa oikeuden muotoilla esitystä. Esityksen tekijä ei vaadi MTV3:lta, FIA:lta, FOM:lta tai muilta tahoilta mitään vastinetta esityksestään.
Onkohan nämä siis menossa eteenpäin? Minkähän TV-yhtiöiden kanssa MTV näitä selvittää? Onko muilla TV-Yhtiöillä samat vaihtoehdot ja säännöt? ITV:n tai RTL:n sivuilta en löytänyt yhtään mitään.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jonkki sanoi:
Onkohan nämä siis menossa eteenpäin? Minkähän TV-yhtiöiden kanssa MTV näitä selvittää? Onko muilla TV-Yhtiöillä samat vaihtoehdot ja säännöt? ITV:n tai RTL:n sivuilta en löytänyt yhtään mitään.
Pahoin pelkään, että ihan omaan uutisointiaan varten. Luulisi FIAN teettävän tutkimuksia ihan oma-aloitteisestikin jollain tutkimuslaitoksella jolloin myös tuloksista saataisiin "tilastokelvollisia".
 

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Mutku sanoi:
Pahoin pelkään, että ihan omaan uutisointiaan varten. Luulisi FIAN teettävän tutkimuksia ihan oma-aloitteisestikin jollain tutkimuslaitoksella jolloin myös tuloksista saataisiin "tilastokelvollisia".
Juu, samaa itsekin ajattelin.
Siksi ihmetytti, että oli tänään tulosruudun ykkösaihe. Taitaa olla vain ns. turhaa spekulointia. Siitäkin huolimatta, tuo 3 olis kiva nähdä käytännössä.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kolmonen on paluu vanhaan. Taas tulee huippukuskit viimeisen vartin aikana radalle, kolme varttia nähdään Minardien ympäriajelua! Ja taas selitellään että voi vittu kun oli ruuhkaa!
Kakkosta äänestin. olisi mielenkiintoista karsintakilpailua. Jos joku kärkikuskeista töppää eka vartilla niin onpahan mahdollisuus nähdä ohituksia itse kisassa. Ja niinkuin moni on jo maininnut tärkeintä lienee että saa ajaa kevyellä polttoainekuormalla! Vielä kun saisi aika-ajomyllyt takaisin! :ahem:
 

Tuck

Well-known member
Liittynyt
7.6.2004
Viestit
610
Sijainti
Kotona
Maikkarin palautelomakkeella voi näköjään lähettää oman ehdotuksen aika-ajoista. Vielä jos maikkari laittaisi ehdotuksia eteenpäin asiasta päättäville niin olis hyvä.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Kumma kun tuosta aika-ajosta pitää tehdä noin vaikeaa.

Minun mielestä tämä jokainen vuorollaan systeemi on ihan hyvä hieman sovellettuna.

1. Ajopäivä lauantai.

2. Tyhjät tankit, jotta kuskit pääsevät ottamaan autoista kaiken irti.

3. Jokainen saa ajaa 2 nopeaa kierrosta peräkkäin, jolloin ensimmäisellä voi varmistaa ja toisella nipistää vielä kymmenyksiä pois, tehdä ns. Häkkiset.

4. 2 x 30min sessiot, joissa on mukana jokainen auto ja lähetystahti rytmitetään siten, että on äärimmäisen epätodennäköisestä kenenkään hidastella toisen edessä. Siitä voisi jopa langettaa rangaistuksen.

5. Lähtöjärjestys molempaan sessioon olisi MM-pistetilanne käännetyssä järjestyksessä.

Tämä olisi kaikinpuolin reilu, järkevä, viihdyttävä ja riskinotonkin mahdollistava systeemi. Kuskit saisivat viedä autot aivan äärirajoille, mistä he eniten tässä maailmassa nauttivat.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
HÖYNÄ sanoi:
Ja niinkuin moni on jo maininnut tärkeintä lienee että saa ajaa kevyellä polttoainekuormalla! Vielä kun saisi aika-ajomyllyt takaisin! :ahem:
huh, toivottavasti ei! Siinä ne kustannukset taas karkaisisivat ja ero isojen ja pikkutallien välillä kasvaisi.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
toi kolmonen on vissiin Maikkarin oma kehitelmä? Saahan sinne lisätä oman ehdotuksensakin, eli lienee FOA ottaa vastaan myös muita kuin noi 3 omaa (?) ehdotusta.
Aika-ajomoottorit joo banniin, nykyinen moottorisääntö on ok, paitsi että rankaisun tulisi tapahtua esim niin että talli saa puolet saaduista pisteistä, jos moottori vaihdetaan, eikä mitään lähtöruudukkorankaisuja sallittaisi, koska ne koskettaa kuskia, joka on mielestäni väärin.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
patriot sanoi:
Kyllä tässä on jäänyt säästöt kauaksi. Talleille on maksanut maltaita se kehitystyö, jota kahden kisan kestävä moottori tarvitsee. Todella keinotekoinen tapa saada kustannussäästöjä.
Olisit lukenut viestini loppuun, etkä vain tuota lainaamaasi osaa...

Totesin nimenomaan, että kaikilta säästöiltä vietiin nyt pohja pois, kun kehitystyöstä ei ollut moottoritekniikan vaihtumisen vuoksi pitkän aikavälin hyötyä. Sääntöä suunniteltaessa tarkoituksena oli jatkaa V10-moottoreilla ja lisätä moottorin kestävyyttä kausi kaudelta. Näin voidaan tietysti tehdä jatkossakin V8-moottoreiden kanssa, mutta se on toinen juttu.

Sitten aika-ajoihin. Äänesti 2. vaihtoehtoa, sillä 1. vaihtoehto on liian monimutkainen, 3. vaihtoehdossa ensimmäinen puolituntinen on todennäköisesti pääasiassa odottelua (ellei tuo uudet renkaat tarkoita sitä, että 1. puoliskossa ajetaan esimerkiksi harjoitusrenkailla) ja 4. vaihtoehto puolestaan tuo kisabensat mukaan kuviin, ei hyvä.

Kukaan lähettänyt omaa ehdotusta? Minusta tuo nykyinen aika-ajo ilman kisabensoja olisi varmasti ehdottamisen arvoinen.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Aika-ajo pitäisi jakaa 4x15min jaksoon. Jokaisella jaksolla kuljettaja saisi ajaa vain yhden pakollisen nopean kierroksen (yhteensä kolme kierrosta) uusilla renkailla ja pienellä polttoainekuormalla. Vain jaksojen nopein aika huomioidaan lopullisiin tuloksiin. Jos aikaa ei jollakin jaksolla synny -> ruudukon perälle. :ahem:

Autoja olisi kokoajan radalla läpi tunnin. :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Mutku sanoi:
huh, toivottavasti ei! Siinä ne kustannukset taas karkaisisivat ja ero isojen ja pikkutallien välillä kasvaisi.
Eikö ne nyt ole karannu? Uusien "säästösääntöjen" jälkeen kustannukset ovat nousseet entistä enemmän! Ja miten on käynyt eron isojen ja pienien välillä? Minardi ja Jordan ovat entistä kauempana kärjestä!
Kaikki nämä FIA:n "säästöyritykset" ovat jo alun alkaen tuomittu epäonnistumaan. Teennäistä pelleilyä!
Ja vielä lisäksi urattomat renkaat takaisin, tulis pitoa lisää ja ohitukset helpommiksi (niinkuin Kimi totesi).
Kyse pitäisi olla KUNINKUUSLUOKASTA? :thumbup:
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
WebSlave sanoi:
Kyllä minäkin myönnän, että Häkkisen ja Schumin taistelut olivat jännittäviä, mutta sitä kesti vain viimeiset 10 minuuttia. Edeltävät 50 minuuttia olivat tarpeettomia muussa suhteessa kuin kumin jättämiseksi rataan. QUOTE]

Minusta taas "kilpailu" ikäänkuin kiristyi loppua kohti - viimeinen minuutti saattoi muuttaa paalupaikan jopa pariinkin otteeseen :)
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Iacchus sanoi:
Olisit lukenut viestini loppuun, etkä vain tuota lainaamaasi osaa...

Totesin nimenomaan, että kaikilta säästöiltä vietiin nyt pohja pois, kun kehitystyöstä ei ollut moottoritekniikan vaihtumisen vuoksi pitkän aikavälin hyötyä. Sääntöä suunniteltaessa tarkoituksena oli jatkaa V10-moottoreilla ja lisätä moottorin kestävyyttä kausi kaudelta. Näin voidaan tietysti tehdä jatkossakin V8-moottoreiden kanssa, mutta se on toinen juttu.
Aika helvetin utopistista laittaa mitää kahdeksan kisan kestovaatimuksia. Homma olisi mennyt todella vaikeaksi ja idioottimaiseksi. Aina olis pitänyt miettiä, että keltäs se kone hajos... Kellä on uusi kone kellä ei.. Kuski joutuu maksamaan kohtuuttoman kovan hinnan moottoririkosta. Typerä sääntö kertakaikkiaan!

Jos säästöjä todella olisi haluttu niin olisi rajoitettu testejä yksinkertaisesti ja kylmästi! Suuria valmistajia olisi voitu myös velvoittaa toimittamaan koneita ja runkoja muillekkin kuin omille tehdastalleilleen. Ei valmistajilta rahat lopu, pelkästään talleilta ilman suuren moottorivalmistajan rahallista tukea.

Tämä ei käynyt Ferrarille, koska Fiorano ja Mugello olisivat alkaneet vihertää. Moottorisääntö taas kävi ja FIA taipui Ferrarille myönteiseen suuntaan. Ironista, että testien rajoittamisella olisi säästetty enemmän.

Kummallista, että eräät haluaa tehdä Formula ykkösistä monimutkaisen sääntöviidakon. Aika-ajoihinkin on nyt ehdolla mitä monimutkaisempia ehdotuksia. Pidetään homma yksinkertaisena niin lajia on mukavampi seurata ilman ylimääräisiä muuttujia. Niitä on jo tarpeeksi.
 
Ylös