Se että on aika-ajoissa nopein ei tarkota sitä että olisi nopein myös kisassa. Muun muassa 2002 Montoya taisi ottaa 7 paalua, mutta ei kuitenkaan yhtään voittoa, vieläpä sillä vanhalla systeemillä. Jossain vaiheessa 90-luvun lopussa, vai oliko se 2000-luvun alussa, oli myös muistaakseni yli kymmenen kilpailun pituinen aika jolloin paalumies ei voittanut yhtään kisaa.
Niin autojen, renkaiden kuin kuljettajien suorituskyvyt vaihtelee aika-ajon ja kilpailun välillä. Toiset on parempia kilpailussa ja toiset aika-ajossa, sen lisäksi vielä taktiikatkin vaikuttavat (rengasseos, säädöt, bensamäärät kilpailussa) ja sääkin (toiset voi olla vahvempia lämpimällä säällä toiset kylmällä). Tänäkin vuonna on kuitenkin välillä nähty suuria eroja lauantain ja sunnuntain välillä sään suhteen.
Omasta mielestäni aika-ajon pitäisi olla kunnon taistelu parhaimman paketin löytämiseksi juuri niissä olosuhteissa yhdellä nopealla kierroksella. Kilpailu on se päätapahtuma, luonnollisesti, mutta kilpailun ongelmat on peräisin jostain ihan muualta kun siitä lähteekö kuljettajat nopeuden mukaisesta järjestyksestä vai ei. En ole kovin hyvä historian suhteen, mutta tietääkseni aika-ajo ei ole mitenkään kovin uusi asia moottoriurheilussa eikä luullakseni ennen vanhaan myöskään murehdittu siitä että reilu aika-ajo pilaa kilpailun. Kilpailun ongelmat tulee jostain aivan muualta kun aika-ajosta ja niin ollen ne pitäisi myös ratkaista muulla tavoin.