Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Kakkos vaihtoehto on varsin mielenkiintoinen, mutta epäilen sen toimivuutta ja "urheilullisuutta" suuresti, sillä tuo 15 minuutin aika on varsin vähän kun rataa kiertää 20 autoa yhtäaikaa. Peippailuilta ja ruuhkilta ei voida millään välttyä tuossa ratkaisussa.

Ääni meni ykkös vaihtoehdolle.
 
Viimeksi muokattu:

Hevimies

Hippaheikkien kuningas
Liittynyt
13.6.2005
Viestit
986
Sijainti
Savonlinna
CountZero sanoi:
sillä tuo 15 minuutin aika on varsin vähän kun rataa kiertää 20 autoa yhtäaikaa. Peippailuilta ja ruuhkilta ei voida millään välttyä tuossa ratkaisussa..
No niinhän se oli ennen vanhaan että 45minsaa oltiin pilttuissa ja viimeinen vartti ajettiin ja hyvin ehti. Tuolla kakkos systeemillä saataisiin tuntiin lisää noita "viimeisiä" viisitoistaminuuttisia. Kertakaikkiaan nerokas ehdotus. :thumbup:
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Miksei sitten palata suoraan siihen vanhaan?

Tuollainen vartin rutistus tuo "kakkoskuskille" hyvän mahdollisuuden peippailla ykköskuskin pussiin. Etenkin MM-taiston ratkaisuhetkillä.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Se perinteinen tunnin aika-ajot 12 kierroksen maksimilla on ollut paras näistä mitä on ollut ikinä käytössä. Vielä parempi olisi 75min aika-ajot rajoittamattomilla kierroksilla ja tyhjillä tankeilla, luonnollisesti.

Äänestin kakkosta kun se tuntu piristävän erilaiselta.
 

Racer21_90

Well-known member
Liittynyt
10.11.2004
Viestit
544
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Ensimmäinen vaihtoehto on ok vaikka siinäkin on ihan tarpeettomia "sääntöjä" taas mukana.

Minun on vähän vaikea ymmärtää miksi niinkin yksinkertaista "kilpailua" täytyy monimutkaistaa kaikenlaisilla säännöillä. Parempi olisi että autot saavat ajaa vaikka 12 kierrosta tunnin aikana ja paras aika paalulle. Ilman mitään muita rajoituksia. :dunno:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Racer21_90 sanoi:
Minun on vähän vaikea ymmärtää miksi niinkin yksinkertaista "kilpailua" täytyy monimutkaistaa kaikenlaisilla säännöillä. Parempi olisi että autot saavat ajaa vaikka 12 kierrosta tunnin aikana ja paras aika paalulle. Ilman mitään muita rajoituksia. :dunno:
Koska vanhan (eli ehdottamasi) aika-ajon aikaan fanit valittivat valittamasta päästyään kuinka tylsiä ne olivat. 40 minuuttia odottelua ja sitten huippusuoritukset tulevat päällekkäin, joten niistä näkee vain yhden tai kaksi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
WebSlave sanoi:
Koska vanhan (eli ehdottamasi) aika-ajon aikaan fanit valittivat valittamasta päästyään kuinka tylsiä ne olivat. 40 minuuttia odottelua ja sitten huippusuoritukset tulevat päällekkäin, joten niistä näkee vain yhden tai kaksi.
Valitus alkoi kun eräs talli rakensi ylivoimaisen auton jolloin jännitys katosi.
Sitä ennen täytyy sanoa, että kyllä nuo Häkkisen ajan aika-ajot olivat pirun jännittäviä!!! Siellä kun kolmekin kaveria takoi sektorienkkaa peräjälkeen samalla kierroksella niin jo oli jännäämistä... :ahem:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutku sanoi:
Valitus alkoi kun eräs talli rakensi ylivoimaisen auton jolloin jännitys katosi.
Sitä ennen täytyy sanoa, että kyllä nuo Häkkisen ajan aika-ajot olivat pirun jännittäviä!!! Siellä kun kolmekin kaveria takoi sektorienkkaa peräjälkeen samalla kierroksella niin jo oli jännäämistä... :ahem:
Kyllä minäkin myönnän, että Häkkisen ja Schumin taistelut olivat jännittäviä, mutta sitä kesti vain viimeiset 10 minuuttia. Edeltävät 50 minuuttia olivat tarpeettomia muussa suhteessa kuin kumin jättämiseksi rataan.

Ferrarin ylivoima ei luonut mainitsemiani ongelmia. Odottelu ja televisioinnin vaikeus olivat olemassa jo ennen sitä.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
WebSlave sanoi:
Ferrarin ylivoima ei luonut mainitsemiani ongelmia. Odottelu ja televisioinnin vaikeus olivat olemassa jo ennen sitä.
Mitäs ongelmia minä olen maininnut?! Muuthan ne on sitä kritisoineet...
Mun mielestä on jopa tylsempää katsoa tuota nykyistä. Monesti tulee katsottua vain viimeinen 10 minuttinen, jos aika-ajoa laisinkaan...
Ja mitkä sitten olivat syyt että aika-ajoa alettiin muuttamaan?
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Molemmat ovat tilastoinnin kannalta hankalia. Ensimmäisessä paaluaika on kahden kierroksen aika ja jälkimmäisessä paaluaika ei välttämättä ole aika-ajon nopein aika.

Kakkosvaihtoehdossa tuosta ongelmasta päästäisiin, jos jatkoonpääsijöiden ajat eivät nollaantuisi seuraavalle kierrokselle siirryttäessä. Toisella varttitunnilla sijojen 11-15 miesten tehtävänä olisi puristaa kympin sakkiin ja kympin sakin tehtävänä vain parannella sijoituksiaan (ja mahdollista lähtöruutuaan). Jotkut saattaisivat päästä viimeiselle puolituntiselle ensimmäisen vartin hyvän ajan ansiosta ja vaikka napata paalupaikankin. Nopeimman ajan tehnyt olisi paalulla, tuli se hyvä aika milloin tahansa.
 

zhoop

Well-known member
Liittynyt
5.2.2004
Viestit
100
Olettekos muuten tulleet miettineeksi sitä että kakkos vaihtoehto ei välttämättä olekkaan niin helppo toteuttaa tuolla 15min - 15min - 30 min systeemillä koska ensikaudella nähdään (mitä luultavimmin) pari uutta tallia...
Tai sitten pitäisi jakaa ne lähtöruudut niin että ensimmäisellä kahdella "stintillä" pudotettaisiin pois 6 kuskia per stintti. Toisaalta kakkos vaihtoehdolla on miinuspuolensa sillä kuka tahansa voi tehdä jo ensimmäisellä kierroksella virheen ja joutua näin olle lähtemään takarivistä...

Äänestin kakkosta, mutta itse toivoisin takaisin sitä samaa systeemiä mikä oli vielä 90-luvulla ja 2000 -luvun alussa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
zhoop sanoi:
Olettekos muuten tulleet miettineeksi sitä että kakkos vaihtoehto ei välttämättä olekkaan niin helppo toteuttaa tuolla 15min - 15min - 30 min systeemillä koska ensikaudella nähdään (mitä luultavimmin) pari uutta tallia...
No tuskin se nyt mitenkään radikaalisti vaihtoehdon toteuttamista haittaa jos kahden ensimmäisen jakson aikana tippuisikin viiden sijasta kuusi tai seitsemän kuljettajaa tai jos viimeisen puolen tunnin aikana radalla ajaisikin 12 tai 14 autoa. Tai sitten FIA:n päättäjät ovat luultuakin yksinkertaisempia.

Toinen ihan mielenkiintoinen juttu tietää olisi, että mikä tuo toinen DubaiF1:n lisäksi mahdollisesti mukaan tuleva talli on kun sellaisesta ei ole mitään kuultu. Vai olenko tosiaan ollut niin roudassa, että tämä on mennyt täysin ohi?
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Mitä aika-ajoista halutaan? Seuloa nopein vai pohjustus mielenkiintoiselle kisalle? Mike Gascoyne totesi jo vuonna 2002 aika-ajo uudistusten myllerryksessä:
- Käytämme kaksi päivää siihen, että saamme järjestettyä autot aika-ajoissa siten, että nopeimmat ovat kärjessä. Kun autot sitten päästetään sunnuntaina tässä järjestyksessä matkaan, ei ohituksia tietenkään nähdä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mutku sanoi:
Mitä aika-ajoista halutaan? Seuloa nopein vai pohjustus mielenkiintoiselle kisalle?
Aika-ajoille laitetaan nykyään ehkä liikaakin painoa. Siitä on tehty jonkinlainen oma kisansa, vaikka se varsinainen kisa oikeasti ajetaan vasta sunnuntaina. Aika-ajon tehtävä on vain laittaa autot johonkin järjestykseen. Mitäs jos säästettäisiin kustannuksissa ja lähdettäisiin suoraan MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä, niin eipä tarvitsisi tästäkään kiistellä? ;)

Aika-ajosääntöjen uudistukset pyrkivät lisäämään showta sunnuntaiksi ja jossain määrin siinä onnistuivatkin. Valitettavasti aerodynamiikan uudistus täksi vuodeksi meni sikäli pieleen, että ohittaminen vaikeutui ja osa showsta kuivuikin kokoon.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mutku sanoi:
Mitä aika-ajoista halutaan? Seuloa nopein vai pohjustus mielenkiintoiselle kisalle?
Eihän sen tarvitse olla niin, että nopein kuski aika-ajossa on nopein myös kisassa. 90-luvun alussa kun kuskit ajoivat ilman välitankkauksia, oli järjestys kisanopeuden suhteen hyvinkin usein toinen. Lisäksi eroja toivat eri moottoriratkaisut - esimerkiksi V8-koneilla oli etu kilpailun alussa kun taas 12-sylinteriset olivat sitä vahvempia, mitä pidemmälle kisaa päästiin. Lisäksi nykyään auton kisasäädöt ovat tankkausten takia turhan lähellä aika-ajojen vastaavia, jotta eroja kisa- ja aika-ajonopeudessa olisi tarpeeksi. Uusi rengassääntö toki muutti jo osaltaan tätä tilannetta.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Se että on aika-ajoissa nopein ei tarkota sitä että olisi nopein myös kisassa. Muun muassa 2002 Montoya taisi ottaa 7 paalua, mutta ei kuitenkaan yhtään voittoa, vieläpä sillä vanhalla systeemillä. Jossain vaiheessa 90-luvun lopussa, vai oliko se 2000-luvun alussa, oli myös muistaakseni yli kymmenen kilpailun pituinen aika jolloin paalumies ei voittanut yhtään kisaa.

Niin autojen, renkaiden kuin kuljettajien suorituskyvyt vaihtelee aika-ajon ja kilpailun välillä. Toiset on parempia kilpailussa ja toiset aika-ajossa, sen lisäksi vielä taktiikatkin vaikuttavat (rengasseos, säädöt, bensamäärät kilpailussa) ja sääkin (toiset voi olla vahvempia lämpimällä säällä toiset kylmällä). Tänäkin vuonna on kuitenkin välillä nähty suuria eroja lauantain ja sunnuntain välillä sään suhteen.

Omasta mielestäni aika-ajon pitäisi olla kunnon taistelu parhaimman paketin löytämiseksi juuri niissä olosuhteissa yhdellä nopealla kierroksella. Kilpailu on se päätapahtuma, luonnollisesti, mutta kilpailun ongelmat on peräisin jostain ihan muualta kun siitä lähteekö kuljettajat nopeuden mukaisesta järjestyksestä vai ei. En ole kovin hyvä historian suhteen, mutta tietääkseni aika-ajo ei ole mitenkään kovin uusi asia moottoriurheilussa eikä luullakseni ennen vanhaan myöskään murehdittu siitä että reilu aika-ajo pilaa kilpailun. Kilpailun ongelmat tulee jostain aivan muualta kun aika-ajosta ja niin ollen ne pitäisi myös ratkaista muulla tavoin.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Huonoja ehdotuksia molemmat. Turhaa kikkailua. Tosin bensasäännön poisto ERITTÄIN positiivista.

Äänestin 1 koska kakkonen on aivan typerä leikki. 1:n vois vielä ottaa vakavasti vaikka aikojen summaus onkin turhaa.
 
Viimeksi muokattu:

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Tuossa kun lueskeli kauden 2001 ja 2002 kommentteja niin olihan se hurjaa kun oli erilliset aika-ajomottorit ja alettiin jopa puuhaamaan erillisiä aika-ajoautoja :eek!:
Lisäksi ehdotettiin mm. menestyspainoja aika-ajoihin. Kisassa niitä ei olisi käytetty.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
CountZero sanoi:
Kakkos vaihtoehto on varsin mielenkiintoinen, mutta epäilen sen toimivuutta ja "urheilullisuutta" suuresti, sillä tuo 15 minuutin aika on varsin vähän kun rataa kiertää 20 autoa yhtäaikaa. Peippailuilta ja ruuhkilta ei voida millään välttyä tuossa ratkaisussa.

Ääni meni ykkös vaihtoehdolle.
Mutta sehän on taito ajaa juuri silloin, kun rata on tyhjä. Yksi lisäaspekti koko lajille ei tekisi yhtään pahaa.

Ääni meni kakkoselle.
 
Ylös