Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
mmjj sanoi:
Kakkosvaihtoehdossa tuosta ongelmasta päästäisiin, jos jatkoonpääsijöiden ajat eivät nollaantuisi seuraavalle kierrokselle siirryttäessä. Toisella varttitunnilla sijojen 11-15 miesten tehtävänä olisi puristaa kympin sakkiin ja kympin sakin tehtävänä vain parannella sijoituksiaan (ja mahdollista lähtöruutuaan). Jotkut saattaisivat päästä viimeiselle puolituntiselle ensimmäisen vartin hyvän ajan ansiosta ja vaikka napata paalupaikankin. Nopeimman ajan tehnyt olisi paalulla, tuli se hyvä aika milloin tahansa.

Äänestin ehdottomasti vaihtoehtoa 2, todella mielenkiintoinen. Erityisen hyvä se olisi tuolla mmjj:n yllä mainitulla parannuksella jossa aikoja ei siis nollattaisi eteenpäin mentäessä. Se malli mielestäni yhdistäisi kaikkien aika-ajojen hyvät puolet ja tyhjentäisi rataa riittävästi varsinaista finaali-aika-ajoa varten.

Ihmetyttää tuo monessa kommentissa mainittu pelko siitä että jos epäonnistuu ekassa tai toisessa setissä! So what! Onhan siinä 15 min aikaa ajaa uusi kierros (paitsi jos jää radan varteen, mutta tällöinhän tuomio olisi sama kaikissa muissakin malleissa)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Minusta taas "kilpailu" ikäänkuin kiristyi loppua kohti - viimeinen minuutti saattoi muuttaa paalupaikan jopa pariinkin otteeseen :)
Kyllähän se "ikäänkuin" kiristyi, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että aiemmat ajat olivat tarpeettomia ellei viimeisellä vedolla epäonnistunut tai juuttunut ruuhkaan.

Kuinka montaa autoa sillä viimeisellä minuutilla ehditiin näyttää? Yleensä korkeintaan kahta (eikä kumpikaan välttämättä ajanut paalulle).

Kukaan lähettänyt omaa ehdotusta? Minusta tuo nykyinen aika-ajo ilman kisabensoja olisi varmasti ehdottamisen arvoinen.
Minä lähetin, nimenomaan tuon ehdotuksen.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
patriot sanoi:
Aika helvetin utopistista laittaa mitää kahdeksan kisan kestovaatimuksia. Homma olisi mennyt todella vaikeaksi ja idioottimaiseksi. Aina olis pitänyt miettiä, että keltäs se kone hajos... Kellä on uusi kone kellä ei.. Kuski joutuu maksamaan kohtuuttoman kovan hinnan moottoririkosta. Typerä sääntö kertakaikkiaan!

Kummallista, että eräät haluaa tehdä Formula ykkösistä monimutkaisen sääntöviidakon. Aika-ajoihinkin on nyt ehdolla mitä monimutkaisempia ehdotuksia. Pidetään homma yksinkertaisena niin lajia on mukavampi seurata ilman ylimääräisiä muuttujia. Niitä on jo tarpeeksi.
Ja taas tätä Ferrari-roskaa. Olisihan se pitänyt arvata, että ne Kimin moottoririkotkin ovat Ferrarin vika. Testikiistaa olen kommentoinut tarpeeksi toisessa ketjussa, enkä aloita sitä uudelleen täällä.

Minä olen täysin samaa mieltä kanssasi siitä, että sääntöjen tulee olla mahdollisimman yksinkertaisia. Minulle on herttaisen yhdentekevää onko sarjassa moottorien kestävyyttä rajoittava sääntö vai ei. Nyt kun sellainen kuitenkin on, se on mielestäni aivan hyvä ja asiallinen sääntö. Kyllä ne moottorit on muissakin sarjoissa saatu kestämään se 8 kilpailua, ei liene liian vaikeaa myös formuloissa. Kustannukset tippuvat aivan varmasti jos tavoitteeseen päästään. Se siitä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Missä muissa luokissa? Formula ykkösissä koneet joutuu äärinmäiseen rääkkiin... Mun mielestä säästöjen suunnittelu pitkällä tähtäimellä on aika turhaa touhua, kun Formula ykkösissä tapahtuu muutoksia vuosittain, aina on joku valmistaja lähdössä jne.... Kuskit kärsivät liikaa tuosta säännöstä! Piste!
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
patriot sanoi:
Kummallista, että eräät haluaa tehdä Formula ykkösistä monimutkaisen sääntöviidakon. Aika-ajoihinkin on nyt ehdolla mitä monimutkaisempia ehdotuksia. Pidetään homma yksinkertaisena niin lajia on mukavampi seurata ilman ylimääräisiä muuttujia. Niitä on jo tarpeeksi.
Ööö. F1:hän ON JO monimutkainen sääntöviidakko. Hirveä määrä säädöksiä yms. niin tekniikasta kuin radallatapahtuviin asioihin. Sitten niissä on niin paljon tulkinnan varaa, että joka kausi ratkotaan asioita useamman kerran erilaisissa tuomioistuimissa :nope:
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
patriot sanoi:
Missä muissa luokissa? Formula ykkösissä koneet joutuu äärinmäiseen rääkkiin... Mun mielestä säästöjen suunnittelu pitkällä tähtäimellä on aika turhaa touhua, kun Formula ykkösissä tapahtuu muutoksia vuosittain, aina on joku valmistaja lähdössä jne.... Kuskit kärsivät liikaa tuosta säännöstä! Piste!
GP2, DTM, ...

Olet kyllä jälleen oikeassa siinä, että ei ole mitään järkeä suunnitella pitkän tähtäimen säästöjä kun muutoksia tapahtuu vuosittain. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että nyt eletään ns. siirtymävaihetta ja ollaan siirtymässä rytmiin, jossa säännöt tulevat säilymään noin kahden kauden mittaisen jakson, elleivät pidempäänkin, ennallaan. Kun lisäksi sääntömuutoksia tehdään myös kulujen leikkaamiseksi, saadaan myös moottorien kestävyyttä vaativalle säännölle johdonmukaisuutta, kun voidaan sopia, että sitä ei muuteta ennen vuotta 2012.

Kuskit kärsivät myös siitä säännöstä, että hitaimman ajan aika-ajoissa tehnyt joutuu lähtemään viimeisenä kilpailuun. Sehän on ihan epäreilua Minardia kohtaan, joilla ei kalusto riitä parempaan. Niin se vain on. Ymmärrän tietysti, että sinua todennäköisenä Kimi-fanina se ei huvita yhtään. Minua, joka en välitä Kimistä hevon paskaa, asia ei juuri haittaa. Minulle se tuo lisää jännitystä kilpailuun.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Tässä oma ehdotukseni, minkä lähetin myös MTV3:lle.

Kaksiosainen aika-ajo.
1. sessio:
- kaikki autot ajavat
- MM-sarjan johtaja ensimmäisenä radalle
- jokainen kuljettaja saa ajaa ulostulo- ja sisäänmenokierrosten lisäksi kaksi aikakierrosta (eli yhteensä neljä kierrosta), joista paras aika otetaan huomioon
- aika-ajoa varten kuljettajat saavat uudet renkaat
- polttoainemäärä on vapaa (eli käytännössä tyhjillä tankeilla)
- ensimäisen session nopeimmasta ajasta saa 2 pistettä

2. sessio:
- edellisen session 10 nopeinta ajavat
- kaikki kuljettajat yhtä aikaa radalle
- käytössä on 30 minuuttia aikaa, jonka aikana kuljettajat saavat ajaa haluamansa määrän nopeita kierroksia
- tätä sessiota varten kuljettajat saavat uudet renkaat, joita he käyttävät myös kilpailussa (10 hitainta ajavat kilpailussa edellisen session renkailla)
- kuljettajan viimeisin ajettu (ei välttämättä nopein) kierros jää voimaan
- polttoainemäärä on vapaa, mutta autoa ei saa aika-ajon jälkeen tankata
- aika-ajon aikana polttoainemäärän muuttaminen on sallittua, mutta muuttamisen jälkeen on ajettava yksi aikakierros (10 hitainta saavat laittaa polttoainetta haluamansa määrän aika-ajon jälkeen)

Edut:
- kisan keskeyttämisestä ei rangaista huonolla ajovuorolla (paitsi jos on keskeyttänyt kaikki kisat)
- voimasuhteet ovat aika-ajossa tasaisemmat, sillä parhaat lähtevät (ainakin teoriassa) ensin radalle ja ajavat huonommissa olosuhteissa
- kuljettajalle sallitaan virheitä ja ajovuoren merkitys pienenee hieman, lisäksi kuljettajat uskaltanevat ottaa itsestään kaiken irti ainakin ensimmäisellä kierroksella (mahdollisuus uuteen yritykseen kahden kierroksen myötä)
- kärjen osalta jännitys säilyy erilaisten taktiikoiden myötä, lisäksi myös huonosti sijoittuneet pystyvät haastamaan taktiikalla

Haitat:
- ensimmäisessä sessiossa ei 2 pisteestä huolimatta ajeta niin kovaa, kuin autoilla pääsee
- toisen session polttoainesäännön valvominen voi olla monimutkaista
- "normikatsojat" eivät välttämättä ymmärrä 2. session ideaa

Eli tällaista kyhäilin päässäni, kun yritin miettiä järjestelmää, jossa selvitettäisiin sekä nopein mies, että säilytettäisiin kisoissa toiminta ja jännitys. Kommentoikaa aivan vapaasti.
 

Randy

New member
Liittynyt
14.5.2005
Viestit
3
Sijainti
Finland
Iacchus, ihan järkyttävä! Miks pitäs aika-ajojen olla niin per*****n monimutkasia?
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Iacchus sanoi:
Tässä oma ehdotukseni, minkä lähetin myös MTV3:lle.

Kaksiosainen aika-ajo.
1. sessio:
- kaikki autot ajavat
- MM-sarjan johtaja ensimmäisenä radalle
- jokainen kuljettaja saa ajaa ulostulo- ja sisäänmenokierrosten lisäksi kaksi aikakierrosta (eli yhteensä neljä kierrosta), joista paras aika otetaan huomioon
- aika-ajoa varten kuljettajat saavat uudet renkaat
- polttoainemäärä on vapaa (eli käytännössä tyhjillä tankeilla)
- ensimäisen session nopeimmasta ajasta saa 2 pistettä

2. sessio:
- edellisen session 10 nopeinta ajavat
- kaikki kuljettajat yhtä aikaa radalle
- käytössä on 30 minuuttia aikaa, jonka aikana kuljettajat saavat ajaa haluamansa määrän nopeita kierroksia
- tätä sessiota varten kuljettajat saavat uudet renkaat, joita he käyttävät myös kilpailussa (10 hitainta ajavat kilpailussa edellisen session renkailla)
- kuljettajan viimeisin ajettu (ei välttämättä nopein) kierros jää voimaan
- polttoainemäärä on vapaa, mutta autoa ei saa aika-ajon jälkeen tankata
- aika-ajon aikana polttoainemäärän muuttaminen on sallittua, mutta muuttamisen jälkeen on ajettava yksi aikakierros (10 hitainta saavat laittaa polttoainetta haluamansa määrän aika-ajon jälkeen)

Edut:
- kisan keskeyttämisestä ei rangaista huonolla ajovuorolla (paitsi jos on keskeyttänyt kaikki kisat)
- voimasuhteet ovat aika-ajossa tasaisemmat, sillä parhaat lähtevät (ainakin teoriassa) ensin radalle ja ajavat huonommissa olosuhteissa
- kuljettajalle sallitaan virheitä ja ajovuoren merkitys pienenee hieman, lisäksi kuljettajat uskaltanevat ottaa itsestään kaiken irti ainakin ensimmäisellä kierroksella (mahdollisuus uuteen yritykseen kahden kierroksen myötä)
- kärjen osalta jännitys säilyy erilaisten taktiikoiden myötä, lisäksi myös huonosti sijoittuneet pystyvät haastamaan taktiikalla

Haitat:
- ensimmäisessä sessiossa ei 2 pisteestä huolimatta ajeta niin kovaa, kuin autoilla pääsee
- toisen session polttoainesäännön valvominen voi olla monimutkaista
- "normikatsojat" eivät välttämättä ymmärrä 2. session ideaa

Eli tällaista kyhäilin päässäni, kun yritin miettiä järjestelmää, jossa selvitettäisiin sekä nopein mies, että säilytettäisiin kisoissa toiminta ja jännitys. Kommentoikaa aivan vapaasti.
Tota suoraan sanottuna aika syvältä:

- Aivan liian monivaiheinen-ja mutkainen aika-ajoiksi

- Pisteitä saa jo kaksi ensimmäisessä, mutta nopein ei välttämätta saa vaan, esim edellisessä
kisassa keskeyttänyt riittävän nopea kuljettaja radan parantumisen takia.

- latistaa jännitystä loppua kohden helevtisti> nopein eka ensimmäisessä sessiosa...

-

-
-
-
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
Meleren~ sanoi:
Tota suoraan sanottuna aika syvältä:
- Pisteitä saa jo kaksi ensimmäisessä, mutta nopein ei välttämätta saa vaan, esim edellisessä
kisassa keskeyttänyt riittävän nopea kuljettaja radan parantumisen takia.
En ymmärrä, mitä tarkoitat. Edellisen kisan keskeyttämisellähän ei periaatteessa ole ajovuoroon mitään merkitystä, paitsi ehkä kauden ensimmäisissä kisoissa. Periaatteessa se on sama, missä järjestyksessä radalle mennään.

Tämä kehitelmä on yritys yhdistää esitettyjen aika-ajo formaattien parhaat puolet. Se on kyllä monimutkaisempi, kuin haluaisin. Toinen miettimäni vaihtoehto oli sellainen, jossa 2. sessiossa ajetaan niin ikään yksi kierros, mutta kisabensoilla.

Randy: Katsojille ainoa monimutkaisuus tuossa on ymmärtää se, että kuljettajan nopein aika ei jää voimaan, vaan se viimeiseksi ajettu.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
oma ehdotukseni:

Ensin yhden kierroksen aika-ajo tyhjillä tankeilla käännetyssä järjestyksessä niin että voittaja ajaa ekana. Ensimmäisen kierroksen top-10 saa uusilla renkailla ja tyhjillä tankeilla mahdollisuuden parantaa aikaansa.
 

the flying finn

Well-known member
Liittynyt
28.7.1999
Viestit
944
Sijainti
The Bay
mm. F1racing.net kirjoittaa, että uudesta aika-ajosysteemistä olisi tehty sopimus. Kysymyksessä olisi paljon puhuttu pudotuspelijärjestelmä, jossa aika-ajo jaetaan 3 jaksoon, ekalla 15 jaksolla 15 selviää jatkoon ja sijat 16-20 jaetaan siinä, seuraavassa 15 min jaksossa selviää sijat 11-15 ja 10 nopeinta selviää jatkoon ja viimeisellä 30 min aikana selvitetään sijat 1-10. Jaksojen välissä on 5 tauot.

A radical new qualifying system will be installed for the start of the 2006 season, it is reported. Several media outlets claim that team bosses have now agreed to scrap the current single-lap format in favour of a sort of 'knockout' competition, which gives each driver a maximum of four laps.

The first lap will be completed in an initial 15-minute period, when - at the end - the five slowest cars are eliminated and locked in positions sixteen through twenty. A second quarter-hour will determine grid slots 11 to 15, before a final shootout for pole and the top spots. A five minute gap is to separate each block of action.

The format will probably be run with low fuel, but David Coulthard has already emerged as an opponent of what he describes as yet another 'handicap system' in motor racing.

"I don't agree with that," said the Scot. "I'm surprised Minardi and Jordan are agreeing to it - they will be the first ones out and will get no TV."
 
Viimeksi muokattu:

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
En tykkää tuollasesta pudotuspelijutusta... Liian monimutkanen... Vanha systeemi oli niin helevetin hyvä, että ei ois ikipäivänä pitäny mennä muuttamaan sitä...

Mutta kyllä tuo uus systeemi voittaa tän nykysen bensapelleilyn...
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Onneks tossa pudotuspelisysteemissä ajetaan viimeiset puoli tuntia wanhalla systeemillä. DC on ihan oikeassa, vielä kun tohon lisätään se ettei läheskään kaikkia kiinnosta katsoa ekaa puolta tuntia. :nope:
Eteenpäin on menty!
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Aika ajan kultaamat muistot jengillä siitä "wanhasta hywästä järjestelmästä", sen takiahan sitä ruvettiin rukkaamaan kun se oli niin saaturan kämänen. Kaikki ratkeaa viimeisen viiden minuutin aikana, eikä tv-ruutuun saa millään näkymään kaikkia tapahtumia. Se hyvä puoli tässä nykyisessä systeemissä sentään on, että katsoja näkee jokaisen kierroksen kokonaisuudessaan.

Pudotuspelisysteemin paras aspekti taas on se, että saadaan hitaat pois jaloista pyörimästä, jolloin ruuhka ja sitäkautta seuranta helpottaa kummasti, vaikka kärki samaan aikaan radalle pääsisikin. Toisaalta ensimmäinen 15 minuutin rykäisy tulee varmaankin olemaan melko kaoottinen. Lopun ruuhkaa helpottanee sekin, että radalla on myös sahattu jo sen verran reilusti ettei sen luulisi enää tolkuttomasti paranevan viimeisen session aikana. Viime minuuttien riskinotto ei kannata samaan malliin, ja sessio on varmasti tasaisemmin kuormitettu. Samaistun myös Coulthardin ihmetykseen siitä, mikseivät häntäpään tallit hangoittele viimeiseen asti sitä vastaan..

Jos aika-ajot ajetaan tyhjillä tankeilla, pitäisi ohittaminen saada helpommaksi. Muuten tankit täynnä köröttelevät hidastelijat pilaavat takana ajavien kisan heti alkumetreillä, ja se on pois kisan jännityksestä. No, aika näyttää.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Lauantain aika-ajo kuten nytkin kukin vuorollaan. Sarjaa johtava ajaa viimeisenä, ei edellisen kisan voittaja kuten nyt tapahtuu. Kuljettajat saavat ajaa haluamallaan polttoainemäärällä (=vähän).

Näkee todelliset voimasuhteet, kun kaikilla suht. sama määrä bensaa.
Rengassääntö pysyisi nykyisellään.

Kilpailussa sitten olisi kaikille arvoitus millasella taktiikalla kukin lähtee
mukaan. Nyt melkein arvaa mitä kisassa tapahtuu.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
the flying finn sanoi:
mm. F1racing.net kirjoittaa, että uudesta aika-ajosysteemistä olisi tehty sopimus. Kysymyksessä olisi paljon puhuttu pudotuspelijärjestelmä, jossa aika-ajo jaetaan 3 jaksoon,
Eipä ehtinyt vielä kauaa kulua siitä, kun F1-Vapaan puolella virallisessa äänestyksessä aika-ajoformaatista pudotuspeli eli kakkosvaihtoehto meni ylivoimaiseen johtoon. Siis kerrankin nopeaa ja asianmukaista toimintaa F1-talleilta! Toivottavasti jatkossakin Bernie äänestyttää tärkeimmät päätökset tällä foorumilla, ettei tulos pääse vääristymään.

Voittihan tämä kakkosvaihtoehto toki MTV3:n piskuisen varjoäänestyksenkin, niukasti kuitenkin, vaikka itsekin äänestin ainakin 107 kertaa.
 

Meleren~

Well-known member
Liittynyt
15.7.2005
Viestit
308
Suomen Huippu sanoi:
Eipä ehtinyt vielä kauaa kulua siitä, kun F1-Vapaan puolella virallisessa äänestyksessä aika-ajoformaatista pudotuspeli eli kakkosvaihtoehto meni ylivoimaiseen johtoon. Siis kerrankin nopeaa ja asianmukaista toimintaa F1-talleilta! Toivottavasti jatkossakin Bernie äänestyttää tärkeimmät päätökset tällä foorumilla, ettei tulos pääse vääristymään.

Voittihan tämä kakkosvaihtoehto toki MTV3:n piskuisen varjoäänestyksenkin, niukasti kuitenkin, vaikka itsekin äänestin ainakin 107 kertaa.
Onhan se toki selvästi parempi kun vanha systeemi juuri tosiaan sen takia, kun radalla tapahtuu koko-ajan(lähes) aikana.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
the flying finn sanoi:
ja 10 nopeinta selviää jatkoon ja viimeisellä 30 min aikana selvitetään sijat 1-10. Jaksojen välissä on 5 tauot.
Jos lukee tuon jutun hieman tarkemmin, niin ei sen viimeisen jakson pituudeksi kyllä sanota 30 minuuttia. Uskoisin, ettei tunnin yhteiskestoa muuteta, joten sen pituudeksi tullee 20 minuuttia. 15+5+15+5+20=60.
 
Ylös