Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Yksi asia aika-ajoista on varmaa. Jos autot todella saadaan nopeusjärjestykseen lähtöruudukkoon, on seurauksena todella tylsiä kisoja, vaikka autoista tehtäisiin kuinka helppoja ohitettavia. Ainoa tapa saada toimintaa radalle on tehdä autot helpommiksi ohittaa, ja saada jossain määrin pientä epäjärjestystä lähtöruudukkoon.

Arvontaa on ehdotettu, mutta se on mielestäni jo liian radikaalia. Kuskilla pitäisi olla jotain vaikutusvaltaa siihen, mistä lähdetään. Ja aika-ajot ovat kuuluneet lajiin kuitenkin alkuajoista asti.

Se lienee selvää, että vanhaan systeemiin ei ole paluuta (12 kierrosta vapaasti valittuna ajankohtana). Sekin tuotti toki joskus mukavia taisteluita sekä kisoissa että aika-ajoissa, mutta ne olivat silti harvinaisia. Lisäksi McLaren ja Ferrari olivat silloin hyvin lähdellä toisiaan nopeudessa, tänä päivänä erot tuppaavat jostain syystä olemaan suurempia.

Tämän kauden aika-ajojen paras puoli on ollut siinä, että kuskit eivät saa millään yhdellä kierroksella tuntumaa rataan, josta seuraa että virheitä tapahtuu ja kaikki eivät saa parasta vauhtia irti. Toisin sanoen, lähtöruudukko on hieman sekaisin. Jos erot autojen välillä olisivat pienenpiä, vaihtelua olisi reilusti enemmän.

Systeemissä on kuitenkin muutamia puutteita:

1)
Aika-ajot ajetaan kisabensoilla. Kuskin suoritusta ei voi oikein verrata mihinkään. Mielestäni tämä on tärkeää, ja tämä oli varmasti suurin syy miksi se kaksiosaisuus jätettiin kauden alkuvaiheessa pois. Ajoista pitäisi heti pystyä sanomaan että kuinka hyvä se oli (edes suhteessa tallikaveriin). Siispä tyhjät tankit! Tämä antaa samalla mahdollisuuden säätää taktiikkaa kisaa varten (seuraako tästä sitten sitä tankit täynnä köröttelyä ilman ohitusyrityksiä?).

2)
Lähtöruudun pudotus 10 sijalla moottorinvaihdon yhteydessä. Tämä rankaisee aivan liian paljon kuljettajaa. Rangaistuksen pitäisi kohdistua talliin. Mitätöidään vaikka ennemmin tallipisteet kyseiseltä kuljettajalta kisasta (ei paljoa koskisi häntäpään talleja, mutta toisaalta eipä koske lähtöruudun pudotuskaan)

3)
Aika-ajojärjestys. Keskeytys rankaisee turhan paljon. Parhaimmillaan aiheuttaa kierteen, keskeytys johtaa huonoon aika-ajopaikkaan. Tämä johtaa huonoon lähtöpaikkaan. Tämä johtaa huonoon sijoitukseen, joka johtaa huonoon aika-ajopaikkaan.. :jaska:
Aika-ajojärjestys MM-tilanteen mukaan. Jos otetaan vielä niinpäin, että ykkönen ensimmäisenä radalle, niin hommahan menee paljon tiukemmaksi. Toisaalta johtaja vikana olisi tavallaan urheilullisempi. Jokatapauksessa se olisi kilpailullisempi, kuin tämä edellisen kierroksen tulosjärjestys. Kaikki varmaan muistavat Magny-Coursin aika-ajojen antikliimaksin, kun vikana ajoivat Minardit, Jordanit ja Ferrarit..

Hieman off-topicina, nythän jossain uutisoitiin että Mosley innostui Suzukan jälkeen, että pestään rata aina ennen kisaa, että saadaan enemmän ohituksia. Perjantain ja lauantain jäljiltähän ajolinjalle on kasautunut jo melkoinen kerros kumia, jolloin ajolinjalta pois joutuminen hukkaa pidon kokonaan. Jos taas rata on 'vihreä', niin ajolinjan ulkopuolella pitoa on lähes yhtä paljon. Mikäs siinä sitten ulkokaarteen kautta ohitellessa..
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Razah sanoi:
Yksi asia aika-ajoista on varmaa. Jos autot todella saadaan nopeusjärjestykseen lähtöruudukkoon, on seurauksena todella tylsiä kisoja, vaikka autoista tehtäisiin kuinka helppoja ohitettavia.
Jos autoja ehdotetaan vakioitaviksi, monet valittavat, että ykköset menettävät luonteensa. Jos lähtöjärjestystä yritetään sekoittaa, monet valittavat, ettei systeemi ole oikeudenmukainen. Jos aika-ajoissa annetaan toteutua todellisen nopeusjärjestyksen, monet valittavat, että kisat ovat umpitylsiä.

Mikäköhän se oikea ratkaisu nyt sitten olisi? Uskooko joku todella, että kärkeen saataisiin edes kaksi niin tasaväkistä tallia, että todellista kisatilannetaistelua syntyisi?
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Hurmurisija sanoi:
Jos autoja ehdotetaan vakioitaviksi, monet valittavat, että ykköset menettävät luonteensa. Jos lähtöjärjestystä yritetään sekoittaa, monet valittavat, ettei systeemi ole oikeudenmukainen. Jos aika-ajoissa annetaan toteutua todellisen nopeusjärjestyksen, monet valittavat, että kisat ovat umpitylsiä.
Osien vakioiminen on hieman kaksipiippuinen asia, joskaan itselleni se ei ole mikään kynnyskysymys. Olen sitä mieltä että teknisen ratkaisut tulee kehittää itse, sääntöjen on vain tarkoitus sanella reunaehdot. Eivät vakioidut osatkaan toisaalta paljoa mitään lajista pois veisi, ja käyttäväthän tallit nykyiselläänkin hyvin paljon alihankintaa.

Lähtöjärjestyksen taas voi sekoittaa monella tapaa. Arvonta ei minusta olisi millään tavalla tasapuolinen, tai järkevä. Mutta formaatti voidaan silti kehittää sellaiseksi, että autot eivät ole niin varmasti nopeusjärjestyksessä.

Mitä useampia kierroksia aika-ajossa ajetaan, sitä todennäköisempää on, että autot ovat todellisessa nopeusjärjestyksessä. Siksi vähän kierroksia on parempi, jos halutaan että järjestys on jossain määrin sekalainen.
 

Niksi

Niksittäjä
Liittynyt
4.3.2005
Viestit
457
Sijainti
Vaasa
Uusi aika-ajo järjestelmä ON:

MTV3 sanoi:
Autourheilun kuninkuusluokka formula ykköset saa ensi kaudeksi uudentyyppisen aika-ajosysteemin. Myös renkaiden vaihdot palaavat F1-kisoihin muutamien tallien vastustuksesta huolimatta.

Kansainvälisen autoliitto FIA:n tiedottaja kertoi maanantaina, että sarjassa mukana olevien kymmenen tallin kanssa on päästy sopimukseen tulevan kauden sääntömuutoksista. Päätös aika-ajon muuttamisesta oli yksimielinen.

Ensi kaudella aika-ajo muuttuu kolmivaiheiseksi siten, että varttitunnin ajon jälkeen viisi heikointa kuljettajaa tippuu pois. Toisen varttitunnin ajon jälkeen pudotetaan toiset viisi kuljettajaa. Loput kymmenen parasta kuljettajaa ratkaisevat paalupaikan kohtalon 20 minuutin mittaisessa aika-ajon päätösosiossa.

Maanantaina sovittuihin asioihin lukeutui myös renkaidenvaihtojen paluu kisoihin ensi kaudesta lähtien. Päätös renkaidenvaihtojen paluusta ei ollut yksimielinen, mutta ehdotus sai äänestyksessä taaksensa tarvittavan enemmistön.

Myös FIA:n ehdotus uusitusta takasiivestä sai kannatusta. Sen käyttöönottoa suunniteltiin jo kaudeksi 2007, vaikka FIA:n ehdotus koski kautta 2008. Tallit halusivat vielä tutkia uuden takasiiven käyttöä teknisen puolen osastojensa kanssa.

(MTV3-Reuters)
 
Viimeksi muokattu:

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Valitsivat mielestäni parhaan ehdoituksen tarjolla olleista. Vielä kun saadaan Slicksit takaisin niin jess!!
Warm uppia puuttuu vielä.
 

mustavihannes

"Nothing quite like it"
Liittynyt
1.2.2004
Viestit
395
Sijainti
Helsinki
Kuulostaa ihan hyvältä. Ilmeisesti ajetaan myös aika-ajobensoilla? Renkaidenvaihto on myös hyvä juttu.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
312T4 sanoi:
Renkaanvaihtojen salliminen on myös hyvä palaava uudistus!
Mutta se ettei renkaita saanut vaihtaa toi kyllä kisan loppuun selkeästi säpinää kun toisilta alkoi kumi olla loppua ja toisilla vauhti oli sekunti kaupalla nopeampi. Renkaiden vaihto "tasaa" myös varikkotaktiikat ja se yhdistettynä uuteen aika ajoon seuloo taas "nopeimmat kärkeen", joka taas takaa tylsät kisat :( :nope:
Ainoa toivo on, että uusi takasiipi menisi läpi ja takaa "imuttaminen" onnistuisi.
 

popolon

Well-known member
Liittynyt
6.3.2004
Viestit
143
no niin, ferrari sai "yllättäen" kaipaamansa edun takaisin....nimittäin renkaanvaihdot...
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Ma sanoi:
Renkaanvaihdot=kierrosajat paranee. Eli :ahem:
...mutkissa mennään lujempaa. Kohta tosin kaikki radat ovat sellaisia aavikoita reuna-alueineen, ettei mutkanopeuksilla ole sen suurempaa väliä turvallisuuden kannalta. Ympärimenossakaan tuskin on väliä pienellä nopeuserolla.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Kuulostaa erittäin mukavalta aika-ajo uudstukselta. :rolleyes: Olen jopa varovaisen toiveikas.
Ferrari taisi rengasvaihoissa saada sen mitä halusivatkin, toisaalta turvallisuuden kannalta pointti on hyvä. Olen niin väsynyt, nukahdan onnellisena. :)
 

Pasi73

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
1495
Sijainti
Ilmajoki
Aika-ajon finaalissa kymmenen nopeinta tankkaavat autoihin bensiinimäärät, joilla ne starttaavat kisaan. Autot punnitaan ja 20 minuutin aika-ajojakson jälkeen tankataan takaisin samoihin bensiinimääriin.
Jotenkin noin se menee.. TS:n sivulta.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Pasi73 sanoi:
Jotenkin noin se menee.. TS:n sivulta.
Eli kympin ulkopuolelle jäävät voivat valita parhaan, täyden tankin taktiikan, mikä ei kympin sisällä kannata ellet halua tyytyä siihen kymmenenteen ruutuun ... :rolleyes:

No katsotaan mitä tuosta seuraa. F1 on selvästi menossa viihteen suuntaan, urheilullisten arvojen kustannuksella. Itse näkisin mieluummin yllättäviä tuloksia jotka johtuvat ajovirheistä ja nopeudesta, eikä jostain sääntö- ja taktiikkakikkailuista.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
No onhan niillä 10 sakkiin kuuluvilla mahdollisuus ajaa 20min ja tyhjätä sitä tankkia viimeistä vetoa varten. Ei muuta kuin säädetään kulutukset tappiin ja veivataan rataa ympäri. Sitten uudet gummit alle ja kovaa aikaa tekemään. Muuten ihan selvä taktiikka, mutta kun kaikki tallit tekee tuon, niin tulee kiva ruuhka loppuminuuteille. Siitä sitä näyttävyyttä saadaan, eli kuulostaa ihan hyvältä loppujen lopuksi.
 
Ylös