Yksi asia aika-ajoista on varmaa. Jos autot todella saadaan nopeusjärjestykseen lähtöruudukkoon, on seurauksena todella tylsiä kisoja, vaikka autoista tehtäisiin kuinka helppoja ohitettavia. Ainoa tapa saada toimintaa radalle on tehdä autot helpommiksi ohittaa, ja saada jossain määrin pientä epäjärjestystä lähtöruudukkoon.
Arvontaa on ehdotettu, mutta se on mielestäni jo liian radikaalia. Kuskilla pitäisi olla jotain vaikutusvaltaa siihen, mistä lähdetään. Ja aika-ajot ovat kuuluneet lajiin kuitenkin alkuajoista asti.
Se lienee selvää, että vanhaan systeemiin ei ole paluuta (12 kierrosta vapaasti valittuna ajankohtana). Sekin tuotti toki joskus mukavia taisteluita sekä kisoissa että aika-ajoissa, mutta ne olivat silti harvinaisia. Lisäksi McLaren ja Ferrari olivat silloin hyvin lähdellä toisiaan nopeudessa, tänä päivänä erot tuppaavat jostain syystä olemaan suurempia.
Tämän kauden aika-ajojen paras puoli on ollut siinä, että kuskit eivät saa millään yhdellä kierroksella tuntumaa rataan, josta seuraa että virheitä tapahtuu ja kaikki eivät saa parasta vauhtia irti. Toisin sanoen, lähtöruudukko on hieman sekaisin. Jos erot autojen välillä olisivat pienenpiä, vaihtelua olisi reilusti enemmän.
Systeemissä on kuitenkin muutamia puutteita:
1)
Aika-ajot ajetaan kisabensoilla. Kuskin suoritusta ei voi oikein verrata mihinkään. Mielestäni tämä on tärkeää, ja tämä oli varmasti suurin syy miksi se kaksiosaisuus jätettiin kauden alkuvaiheessa pois. Ajoista pitäisi heti pystyä sanomaan että kuinka hyvä se oli (edes suhteessa tallikaveriin). Siispä tyhjät tankit! Tämä antaa samalla mahdollisuuden säätää taktiikkaa kisaa varten (seuraako tästä sitten sitä tankit täynnä köröttelyä ilman ohitusyrityksiä?).
2)
Lähtöruudun pudotus 10 sijalla moottorinvaihdon yhteydessä. Tämä rankaisee aivan liian paljon kuljettajaa. Rangaistuksen pitäisi kohdistua talliin. Mitätöidään vaikka ennemmin tallipisteet kyseiseltä kuljettajalta kisasta (ei paljoa koskisi häntäpään talleja, mutta toisaalta eipä koske lähtöruudun pudotuskaan)
3)
Aika-ajojärjestys. Keskeytys rankaisee turhan paljon. Parhaimmillaan aiheuttaa kierteen, keskeytys johtaa huonoon aika-ajopaikkaan. Tämä johtaa huonoon lähtöpaikkaan. Tämä johtaa huonoon sijoitukseen, joka johtaa huonoon aika-ajopaikkaan.. :jaska:
Aika-ajojärjestys MM-tilanteen mukaan. Jos otetaan vielä niinpäin, että ykkönen ensimmäisenä radalle, niin hommahan menee paljon tiukemmaksi. Toisaalta johtaja vikana olisi tavallaan urheilullisempi. Jokatapauksessa se olisi kilpailullisempi, kuin tämä edellisen kierroksen tulosjärjestys. Kaikki varmaan muistavat Magny-Coursin aika-ajojen antikliimaksin, kun vikana ajoivat Minardit, Jordanit ja Ferrarit..
Hieman off-topicina, nythän jossain uutisoitiin että Mosley innostui Suzukan jälkeen, että pestään rata aina ennen kisaa, että saadaan enemmän ohituksia. Perjantain ja lauantain jäljiltähän ajolinjalle on kasautunut jo melkoinen kerros kumia, jolloin ajolinjalta pois joutuminen hukkaa pidon kokonaan. Jos taas rata on 'vihreä', niin ajolinjan ulkopuolella pitoa on lähes yhtä paljon. Mikäs siinä sitten ulkokaarteen kautta ohitellessa..
Arvontaa on ehdotettu, mutta se on mielestäni jo liian radikaalia. Kuskilla pitäisi olla jotain vaikutusvaltaa siihen, mistä lähdetään. Ja aika-ajot ovat kuuluneet lajiin kuitenkin alkuajoista asti.
Se lienee selvää, että vanhaan systeemiin ei ole paluuta (12 kierrosta vapaasti valittuna ajankohtana). Sekin tuotti toki joskus mukavia taisteluita sekä kisoissa että aika-ajoissa, mutta ne olivat silti harvinaisia. Lisäksi McLaren ja Ferrari olivat silloin hyvin lähdellä toisiaan nopeudessa, tänä päivänä erot tuppaavat jostain syystä olemaan suurempia.
Tämän kauden aika-ajojen paras puoli on ollut siinä, että kuskit eivät saa millään yhdellä kierroksella tuntumaa rataan, josta seuraa että virheitä tapahtuu ja kaikki eivät saa parasta vauhtia irti. Toisin sanoen, lähtöruudukko on hieman sekaisin. Jos erot autojen välillä olisivat pienenpiä, vaihtelua olisi reilusti enemmän.
Systeemissä on kuitenkin muutamia puutteita:
1)
Aika-ajot ajetaan kisabensoilla. Kuskin suoritusta ei voi oikein verrata mihinkään. Mielestäni tämä on tärkeää, ja tämä oli varmasti suurin syy miksi se kaksiosaisuus jätettiin kauden alkuvaiheessa pois. Ajoista pitäisi heti pystyä sanomaan että kuinka hyvä se oli (edes suhteessa tallikaveriin). Siispä tyhjät tankit! Tämä antaa samalla mahdollisuuden säätää taktiikkaa kisaa varten (seuraako tästä sitten sitä tankit täynnä köröttelyä ilman ohitusyrityksiä?).
2)
Lähtöruudun pudotus 10 sijalla moottorinvaihdon yhteydessä. Tämä rankaisee aivan liian paljon kuljettajaa. Rangaistuksen pitäisi kohdistua talliin. Mitätöidään vaikka ennemmin tallipisteet kyseiseltä kuljettajalta kisasta (ei paljoa koskisi häntäpään talleja, mutta toisaalta eipä koske lähtöruudun pudotuskaan)
3)
Aika-ajojärjestys. Keskeytys rankaisee turhan paljon. Parhaimmillaan aiheuttaa kierteen, keskeytys johtaa huonoon aika-ajopaikkaan. Tämä johtaa huonoon lähtöpaikkaan. Tämä johtaa huonoon sijoitukseen, joka johtaa huonoon aika-ajopaikkaan.. :jaska:
Aika-ajojärjestys MM-tilanteen mukaan. Jos otetaan vielä niinpäin, että ykkönen ensimmäisenä radalle, niin hommahan menee paljon tiukemmaksi. Toisaalta johtaja vikana olisi tavallaan urheilullisempi. Jokatapauksessa se olisi kilpailullisempi, kuin tämä edellisen kierroksen tulosjärjestys. Kaikki varmaan muistavat Magny-Coursin aika-ajojen antikliimaksin, kun vikana ajoivat Minardit, Jordanit ja Ferrarit..
Hieman off-topicina, nythän jossain uutisoitiin että Mosley innostui Suzukan jälkeen, että pestään rata aina ennen kisaa, että saadaan enemmän ohituksia. Perjantain ja lauantain jäljiltähän ajolinjalle on kasautunut jo melkoinen kerros kumia, jolloin ajolinjalta pois joutuminen hukkaa pidon kokonaan. Jos taas rata on 'vihreä', niin ajolinjan ulkopuolella pitoa on lähes yhtä paljon. Mikäs siinä sitten ulkokaarteen kautta ohitellessa..