Toni_V sanoi:
Periaatteessa ajatus on hyvä, mutta käytäntö... Monella radallahan pystyy ajamaan maaliviivan yli myös varikolla, tuleekohan silloinkin rangaistus? Mitäpä jos pyörähtää? Perässä tulevaa on myös hankala päästää kunnolla ohi, jos itse ei saa hidastaa. Toisin sanoen 10% hiljempaa ajeleva auto voi olla todella hankala edessä.
Varikkotiellä ajon tulkinta riippuu ihan siitä, ovatko in- ja out-kierrokset mukana. Loogisesti voisi kuvitella että ovat, sillä muutenhan sääntö on järjetön. Eli ajan tuleekin katketa varikkotiellä. Missä kohden, on ilmeisesti tarkentamatta.
Ohituksen mahdollistava hidastus ei nosta kierrosaikaa 10 prosenttia. Lyhyimmillä radoilla kierros taitaa olla 70 sekunnin luokkaa. Saa hidastaa aika paljon, että kierrosaika kasvaa 7 sekuntia. 10 prosentin sääntöhän on nimenomaan luotu, jotta niitä hitaampia autoja ei edessä olisi. Ei tämä sääntö niitä ongelmia lisää aiheuta, vaan yrittää vähentää.
Pyörähdys onkin sitten toinen juttu. Kärsihän siitä edellisessäkin systeemissä, jos aika-ajossa pyörähti (ainakin aika-ajokierroksella). Mokasta saakin kärsiä.