Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
DTM systeemi olisi ollut kaikille selvempi...puoli tuntia vapaata ja sit kymmenen parasta ajaa ns. super bowl:in.
Ja "tyhjillä tankeilla" mut kuten joku jo mainitsi et bensa tankit oli jo suunniteltu autoihin ennen päätöksien tekoa niin se olisi ollut vähän hankalaa toteutta.
kai?
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
katellaan ny viela et jos viimeinkin aika-ajo muutos toteutuisi. vuodesta 2003 lahtien on sita jo muutettu niin moneen kertaan ja niita muutamia parhampia muutoksia ei koskaan laitettu edes kaytantoon.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
WebSlave sanoi:
Olet ymmärtänyt väärin. Sessiot ovat 15+15+20, välissä aina 5 minuutin tauko.
Ok. Mutta tuo nollaus, ja aikainen tiputus on silti typerää.
Ajat nollataan jokaisen session jälkeen, joten kärkikymmenikön on käytävä radalla jokaisessa sessiossa. Kolmannessa sessiossa autoihin tankataan kisabensat, joten mitä enemmän he ajavat, sitä kevyemmiksi ja nopeammiksi ne session mittaan tulevat. On siis luultavaa, että ne ajavat enemmän kuin kolme kierrosta (ulos-nopea-sisään). Autojen sessiossa kuluttama polttoaine tankataan takaisin session jälkeen.
Toisaalta, miten lie ensi kauden renkaat toimivat muutaman kierroksen jälkeen? Taitaa olla, että mitään aika-ajo painotteisia renkaita ei nähdä, jos samoilla ajetaan koko aika-ajon finaali ja kisan eka stintti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Heldenview sanoi:
Toisaalta, miten lie ensi kauden renkaat toimivat muutaman kierroksen jälkeen? Taitaa olla, että mitään aika-ajo painotteisia renkaita ei nähdä, jos samoilla ajetaan koko aika-ajon finaali ja kisan eka stintti.
Eiköhän ne ole samantyyppisiä kuin pari vuotta sitten. No, ehkä kestävät huippupitävinä vähän pitempään, koska on tarvis ajaa useampia aika-ajokierroksia.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Luin juuri VM:stä, että autot olisivat parc ferme (kirjotetaan miten lie.. :))
-säännön alaisia aika-ajojen alusta kisan alkuun saakka?

Eli mitäs tää ihan tarkalleen tarkoittaa? Siis saako autoja säätää aika-ajon
aikana vai ei?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Luin juuri VM:stä, että autot olisivat parc ferme (kirjotetaan miten lie.. :))
-säännön alaisia aika-ajojen alusta kisan alkuun saakka?

Eli mitäs tää ihan tarkalleen tarkoittaa? Siis saako autoja säätää aika-ajon
aikana vai ei?
Formula1.com
"Under these conditions, the work teams may carry out on their cars is limited to strictly-specified routine procedures, which can only be performed under the watchful eye of the FIA Technical Delegate and race scrutineers. Fuel may be added to the cars (those eligible for the final period of qualifying may only replace what they used in that period), tyres changed and brakes bled. Minor front wing adjustments are also allowed, but little else. These controls mean that teams cannot make significant alterations to the set-up of a car between qualifying and the race."

Eli saa tankata, vaihtaa renkaat ja ilmata jarrut (jos ymmärsin viimeisen oikein). Etusiipeä saa vähän säätää, mutta ei sitten juuri muuta.
 

HÖYNÄ

Well-known member
Liittynyt
10.8.2003
Viestit
774
Sijainti
Bunkerland
Kattojärjestö FIA tarkensi viimein perjantaina aika-ajosääntöjä. Uusi pudotuspelisysteemi huipentuu 20 minuutin finaalijaksoon, johon kymmenen nopeinta autoa lähtee kisabensiinit tankissa.

Jotta finaalissa ei hidastella ja tahallaan häiritä kilpailijoita, FIA määräsi, että kuljettajan täytyy ajaa jokainen kierros 110 prosentin sisään omasta nopeimmasta ajastaan saadakseen tankata kaikkien ajamiensa kierrosten polttoaineet takaisin autoon kisaa varten.

Jokainen 110 prosenttia ylittävä kierrosaika vähentää polttoainemäärää, joka sallittaisiin tankkiin aika-ajon jälkeen.

TS/Heikki Kulta

Kuinkahan aika-ajoista vielä monimutkaisemmat saisi? Minusta parhaiten ovat toimineet historian saatossa ne missä on ollut kaikkein yksinkertaisimmat säännöt. Ihmettelen miten FIA näitä kaikkia nykysääntöjä pystyy kontrolloimaan? Nythän pitäisi olla joka paikassa FIA:n ukko vahtimassa. Miten on näiden ukkojen puolueettomuuden kanssa? Mitkä ovat kustannukset? Ehkä formuloiden suurin kustannussäästö löytyisikin FIA:n sisältä? :jaska: :dunno:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
HÖYNÄ sanoi:
Kattojärjestö FIA tarkensi viimein perjantaina aika-ajosääntöjä. Uusi pudotuspelisysteemi huipentuu 20 minuutin finaalijaksoon, johon kymmenen nopeinta autoa lähtee kisabensiinit tankissa.

Jotta finaalissa ei hidastella ja tahallaan häiritä kilpailijoita, FIA määräsi, että kuljettajan täytyy ajaa jokainen kierros 110 prosentin sisään omasta nopeimmasta ajastaan saadakseen tankata kaikkien ajamiensa kierrosten polttoaineet takaisin autoon kisaa varten.

Jokainen 110 prosenttia ylittävä kierrosaika vähentää polttoainemäärää, joka sallittaisiin tankkiin aika-ajon jälkeen.

TS/Heikki Kulta

Kuinkahan aika-ajoista vielä monimutkaisemmat saisi? Minusta parhaiten ovat toimineet historian saatossa ne missä on ollut kaikkein yksinkertaisimmat säännöt. Ihmettelen miten FIA näitä kaikkia nykysääntöjä pystyy kontrolloimaan? Nythän pitäisi olla joka paikassa FIA:n ukko vahtimassa. Miten on näiden ukkojen puolueettomuuden kanssa? Mitkä ovat kustannukset? Ehkä formuloiden suurin kustannussäästö löytyisikin FIA:n sisältä? :jaska: :dunno:

Niimpä.. :tongue:

Oli ne tunnin aika-ajot paljon selkeemmät. Se että autoja olisi nähty muutoinkin kun viimeisellä 15 minuutilla radalla, olisi tuon voinut jakaa kahteen puolen tunnin sessioon.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En usko tuolla tarkennuksella olevan käytännön merkitystä katsojalle. Poistaapahan vain sen teoreettisen mahdollisuuden, että jotkin tallit matelisivat toisten yrittäessä paaluaikaa. Rangaistuskaan ei ole järisyttävä (vrt. 10 paikan vähennys), mutta taktiikkamahdollisuuksia rajoittava. Toisinaan rangaistuksesta voi olla jopa etua.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
HÖYNÄ sanoi:
Kattojärjestö FIA tarkensi viimein perjantaina aika-ajosääntöjä. Uusi pudotuspelisysteemi huipentuu 20 minuutin finaalijaksoon, johon kymmenen nopeinta autoa lähtee kisabensiinit tankissa.

Jotta finaalissa ei hidastella ja tahallaan häiritä kilpailijoita, FIA määräsi, että kuljettajan täytyy ajaa jokainen kierros 110 prosentin sisään omasta nopeimmasta ajastaan saadakseen tankata kaikkien ajamiensa kierrosten polttoaineet takaisin autoon kisaa varten.

Jokainen 110 prosenttia ylittävä kierrosaika vähentää polttoainemäärää, joka sallittaisiin tankkiin aika-ajon jälkeen.

TS/Heikki Kulta

Kuinkahan aika-ajoista vielä monimutkaisemmat saisi? Minusta parhaiten ovat toimineet historian saatossa ne missä on ollut kaikkein yksinkertaisimmat säännöt. Ihmettelen miten FIA näitä kaikkia nykysääntöjä pystyy kontrolloimaan? Nythän pitäisi olla joka paikassa FIA:n ukko vahtimassa. Miten on näiden ukkojen puolueettomuuden kanssa? Mitkä ovat kustannukset? Ehkä formuloiden suurin kustannussäästö löytyisikin FIA:n sisältä? :jaska: :dunno:
Kuinkahan sadekelillä taas sääntöä tulkitaan :doubtful:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
FIA kämmäsi taas! Senhän pitäisi olla 107 prosenttia!

Tuo pudotuspeli-formaatti on muuttunut niistä ajoista, kun se gallupin parhaaksi äänestettiin... kisabensiini-pelleily tuotiin mukaan.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Suomen Huippu sanoi:
FIA kämmäsi taas! Senhän pitäisi olla 107 prosenttia!
Millä perusteella? koska aivan toisenlaiseen tilanteeseen sovellettu sääntö oli 107 prosenttia? Tässä tapauksessa 110 prosentin sääntö koskee ilmeisesti myös kierroksia, joilla tullaan radalle tai radalta pois, joten riittävä marginaali on hyvä olla.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Olen ollut vanhan aika-ajon ja warm upin perään, uudessa systeemissä on monia hyviä juttuja ja diggaan siitä. Mutta nämä kaikki kikkailut ja sääntöviilaukset vituttaa. Jotenkin joskus aikoinaan oli hienoa ja rentoa katsella lauantaina normaalia aika-ajo ja herätä Sunnuntaiaamuna darrassa warm-uppiin.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
HÖYNÄ sanoi:
Jokainen 110 prosenttia ylittävä kierrosaika vähentää polttoainemäärää, joka sallittaisiin tankkiin aika-ajon jälkeen.
Periaatteessa ajatus on hyvä, mutta käytäntö... Monella radallahan pystyy ajamaan maaliviivan yli myös varikolla, tuleekohan silloinkin rangaistus? Mitäpä jos pyörähtää? Perässä tulevaa on myös hankala päästää kunnolla ohi, jos itse ei saa hidastaa. Toisin sanoen 10% hiljempaa ajeleva auto voi olla todella hankala edessä.

Pitää taas ihmetellä näitä FIAn heppuja...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Periaatteessa ajatus on hyvä, mutta käytäntö... Monella radallahan pystyy ajamaan maaliviivan yli myös varikolla, tuleekohan silloinkin rangaistus? Mitäpä jos pyörähtää? Perässä tulevaa on myös hankala päästää kunnolla ohi, jos itse ei saa hidastaa. Toisin sanoen 10% hiljempaa ajeleva auto voi olla todella hankala edessä.
Varikkotiellä ajon tulkinta riippuu ihan siitä, ovatko in- ja out-kierrokset mukana. Loogisesti voisi kuvitella että ovat, sillä muutenhan sääntö on järjetön. Eli ajan tuleekin katketa varikkotiellä. Missä kohden, on ilmeisesti tarkentamatta.

Ohituksen mahdollistava hidastus ei nosta kierrosaikaa 10 prosenttia. Lyhyimmillä radoilla kierros taitaa olla 70 sekunnin luokkaa. Saa hidastaa aika paljon, että kierrosaika kasvaa 7 sekuntia. 10 prosentin sääntöhän on nimenomaan luotu, jotta niitä hitaampia autoja ei edessä olisi. Ei tämä sääntö niitä ongelmia lisää aiheuta, vaan yrittää vähentää.

Pyörähdys onkin sitten toinen juttu. Kärsihän siitä edellisessäkin systeemissä, jos aika-ajossa pyörähti (ainakin aika-ajokierroksella). Mokasta saakin kärsiä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
WebSlave sanoi:
Ohituksen mahdollistava hidastus ei nosta kierrosaikaa 10 prosenttia. Lyhyimmillä radoilla kierros taitaa olla 70 sekunnin luokkaa. Saa hidastaa aika paljon, että kierrosaika kasvaa 7 sekuntia. 10 prosentin sääntöhän on nimenomaan luotu, jotta niitä hitaampia autoja ei edessä olisi. Ei tämä sääntö niitä ongelmia lisää aiheuta, vaan yrittää vähentää.
Jep, 7 sekuntia tuntuu paljolta noin alkuun, mutta jos laskeskelee että ensimmäinen kierros ajellaan vaikkapa 2 sekuntia huippua hiljemmin, sen lisäksi varikon sisääntulossa hukataan vaikka 2 sekuntia, niin toisten ohipäästelyyn jää aikaa 3 sekuntia. Se ei ole paljoa jos on useampi ohipäästettävä.

Pitää muistaa että kyllä ennen pystyttiin ajamaan joukolla radalla, ennenhän autoja oli radalla lähes 20 yhtäaikaisesti, ja nyt niitä tulisi "vain" 10 loppurutistukseen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
[--] toisten ohipäästelyyn jää aikaa 3 sekuntia. Se ei ole paljoa jos on useampi ohipäästettävä.

Pitää muistaa että kyllä ennen pystyttiin ajamaan joukolla radalla, ennenhän autoja oli radalla lähes 20 yhtäaikaisesti, ja nyt niitä tulisi "vain" 10 loppurutistukseen.
Koska autojen on pakko ajaa suht' lujaa, ei sitä ohitus-, eli tässä tapauksessa hidastustarvettakaan kovin useasti ilmene. 10 autolla varsinkaan.

Ennen hitaammat autot olivatkin jatkuva riesa. Aika-ajojen lehdistötilaisuudessa aina ainakin yksi kolmesta valitti kierroksen menneen pieleen hitaamman auton takia.
 
Ylös