Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Naurettavaa pelleilyä se kisabensoilla kruisailu... Viddu tyhjät tankit kaikille. Mikä siinä on niin vaikeaa?
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Aika-ajon 3. osio voisi olla tyhjillä tankeilla, yksi auto kerrallaan.

Ei tuossa ole mitään järkeä että ensin kurvaillaan 15min, ja sitten kaikki tekevät yhtäaikaa nopeimman kierroksensa erilaisilla bensakuormilla :jaska:
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Ehdottomasti tyhjät tankit viimeiseenkin osioon. Paalupaikkojen tilastollinen merkitys on oikeastaan hävinnyt siitä lähtien, kun aika-ajot alettiin ajaa kisabensoilla. Olisi mukavaa tietää jo lauantaina, että kuka teki parasta työtä aika-ajoissa.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
DFiaA sanoi:
Aika-ajon 3. osio voisi olla tyhjillä tankeilla, yksi auto kerrallaan.
Juuri tuota ajattelin itsekin ehdottaa. Taidan kyllä jättää huomenna herätyksen laittamatta, koska nykyinen systeemi ei tarjoa tv-katsojalle yhtään mitään. Kun kaikki ovat yhtä aikaa ajamassa nopeata kierrosta viimeisen kaksiminuuttisen aikana, ei tv-kuviin todennäköisesti kuitenkaan saada paalupaikkakierrosta. Yhtä jännittävää on vilkaista herättyään se tuloslista teksti-tv:stä kuin odottaa sitä, että ruutulipun heiluttua saadaan tuloslista ruutuun ja nähdään kärkikymmenikön paremmuusjärjestys. Jotakin tarttis tehdä.
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
DFiaA sanoi:
Aika-ajon 3. osio voisi olla tyhjillä tankeilla, yksi auto kerrallaan.
Juuri näin, tässä systeemissä olisi parhaat puolet sekä vanhasta (kaikki radalla) että uudesta (yksi kerrallaan) systeemistä. Myös aika-ajon tarkoitus eli nopeimman kuskin ja auton selvittäminen toteutuisi parhaiten.

Mutta käsittääkseni kukaan merkittävä taho ei ole enää tällä kaudella haikaillut yhden kierroksen vetojen perään, joten lienee turha toivo. Eikä tuo nyt niin paha näinkään ole, viimeiselle osiolle tosin täytyy tehdä jotain... :dunno:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllähän tämä systeemi on paljon parempi kuin viime vuosien viritykset...
Mutta parannettavaa olisi tässäkin..

Kunnon vanha tunnin setti ja 12 kierrosta lienee edelleen kyllä se paras.
Mutta ymmärrän kyllä FIA:n halun saada radalle vilskettä ja vilinää. Tämän takiahan vanha tunnin systeemi taidettiin alun perin hylätä kun eka puol tuntia meni odotellessa.

Tyhjillä tankeilla kyllä minustakin pitäisi paalupaikka ratkaista. Mutta jos nyt vaan vaihdetaan vikaan sessioon tyhjät tankit niin rata olisi tyhjillään vartin ja vikan viis minsaa sielä olis autoja...
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
olen samaa mieltä, kisabensat sotkevat todellisia paaluaikoja, mutta...

AINA TÄTÄ SAATANAN RUIKUTUSTA JOKA IKISESTÄ ASIASTA
MAIKKARI TOIMII PELLESTI; FIA TOIMII PELLESTI; FERRARILLA JA MCLARENILLA KAIKKI ON IHAN PELLEJÄ; KUSKIT OVAT IHAN PELLEJÄ ,KIMIKIN VAAN DOKAA EIKÄ SEN ÄÄNIKÄÄN NYT OLE MIKÄÄN MAINIO; JUONTAJAT OVAT AINA PELLEJÄ; MIKA SALO ON PELLE; NICO ROSBERG SE VASTA PELLE ONKIN KUN EI SE SUOMEN LISENSSILLÄ AJA; KAIKKI UUDISTUKSET PELLEJÄ, ITSEASIASSA FORMULA YKKÖSET OVAT IHAN PELLEJÄ ENKÄ MÄ NYT SAATANA JAKSA ENÄÄ HERÄTÄ NIITÄ KATSOMAAN
 

kristian.s

Well-known member
Liittynyt
10.12.2000
Viestit
1548
Sijainti
Helsinki
Kyllä meinasin aika-ajoja nousta katsomaan aamulla, parempaa viihdettä se on kuin viime vuonna. Viimeisen osion suhteen joudun peesaamaan suurinta osaa porukasta. Kyllä se olisi ajettava tyhjillä tankeilla ainakin aika-ajon viihdearvon nimissä. Toki semmoinenkin ajatus on jälleen palautunut mieleen tätä kultaista aika-ajoa muisteltaessa (kun ajettiin mies miestä vastaan ja saatiin selville se nopein ja mahtavin yhden kierroksen mies) että silloinhan ne autot tietenkin olivat nopeusjärjestyksessä siellä lähtöruudukossa. Kieltämättä se tekee kisasta ainakin jonkin verran tylsemmän ja se täytyy sanoa, että mieluummin täysin surkea aika-ajosysteemi ja mielenkiintoinen kisa kuin toisinpäin. On kuitenkin muistettava, että kaikessa tähdätään siihen sunnuntain starttiin ja sitä seuraavaan kilpailuun, joten jos hieman tylsemmällä aika-ajolla aikaansaadaan hyvä kilpailu niin siitä vaan, kannatan sitä.

Tietysti on hieman vaikea verrata eri aikakausia, sillä se, että aika helposti kultaa muistot estää tekemästä täysin objektiivisen vertailun. Esimerkiksi kun muistelen kausia 98-00, niin heti ensimmäisenä mieleen tulee hienot Häkkisen menestysvuodet, upea Spa 2000, Imolan aika-ajo samalta vuodelta, Belgian kisa 98, aivan mahtavat Suzukan GP:t 98-00 (joskin 00 päättyi katkerasti). Mutta eihän tämä ihan oikeaa kuvaa anna, sillä harvoin ne puuduttavat kisat jäävät mieleen. Esimerkiksi voin rehellisesti sanoa, etten muista oikeastaan yhtään kisaa kaudelta 2004.

Tarkoitukseni on tuoda esille se, että jännä ja upea aika-ajo tyhjillä tankeilla saattaa vaikuttaa negatiivisella tavalla itse kisaan. Toki tänäkin päivänä nähdään tylsiä kisoja, mutta tuskin se, että hitaampi auto saattaa startata nopeamman edestä ainakaan tekee kisasta tylsemmän. Tässä mielessä se bensasääntö, josta en itsekään aika-ajossa pidä, voi olla edes jollain tapaa positiivinenkin asia.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Ehdottomasti viimmeinen sessio kisabensoilla, mutta sillä muutoksella että "tuhlattua" bensiiniä ei saisi aika-ajon jälkeen takaisin ja verkolla saisi vähentää aika-ajon aikana bensiinilastia.
Tuosta olisi se hyöty että se/ne tallit jotka lähtee viimmeiseen sessioon raskaalla polttoainekuormalla voisivat parantaa sijoitustaan tarpeen mukaan poistamalla ylimääräisen bensan.
Kuvitteellinen tilanne, schumi on kimiä kymmenyksen nopeampi aika-ajossa, kimi menee varikolle "keventämään" autoaan hivenen jotta pystyy ajamaan paalulle.
Tämän jälkeen kimi ajaa paaluajan ja schumi tekee saman "kevennyksen" varkolla, kissa ja hiirileikkiä olisi aika-ajon luppuun asti (Kellä kantti kestää keventää autoaan eniten).
Tuolla kaavalla 20min aika-ajo sessio käy jopa helposti lyhyeksi ja katsojille on taatusti radalla vääntöä loppuun asti.....
 

Barco:[

Well-known member
Liittynyt
19.9.2005
Viestit
427
Kiva chat-keskustelu täällä menossa.

Ihan sellainen pikku huomio, että joskus kun tulee se päivä ettei F1:ssä aja yhtään kärjen tuntumassa hääräävää suomalaista, niin kyllä lähtee formulakansan titteli aika vauhdilla pois Suomesta. Johan sen tästäkin toikista näkee että kun "meidän kaikkien Kimi" ei jossain pärjää, niin koko asia muuttuu näiden kolibrin keskittymiskyvyllä varustettujen urheilunystävien mielestä heti tylsäksi. Siinä vaiheessa siirrytään katsomaan sitten naapurikanavan jääkendoa, keihäänheittoa tai jotain muuta lajia, jossa joku rajojemme sisällä syntynyt on valokeilassa. Noh, ehkä sitten saamme parempitasoista ohjelmaa, kun ei tarvitse jatkuvasti hypettää sitä että "yksi meistä on tuolla ja nyt kaikki peukut pystyyn".

Tavallaanhan tämä on juuri se syy, miksi urheilulla ei Suomessa kokonaisuutena nykyään mene erityisen hyvin. Laji kuin laji vaatii jatkuvaa panostusta ja pysyvää harrastaja- ja kannattajakuntaa pysyäkseen elinvoimaisena ja tuottaakseen jatkuvasti uusia kiinnostavia urheilijoita. Se että pari huonompaa vuotta hätistää 80 % kannattajista pois lajin äärestä, tappaa hiljalleen lajin kerrallaan. Lopuksi me pysyvämmät kannattajat ihmettelemme että tuleeko kesäolympialaisista yhtään mitallia, kun se 80 % enemmistö keskittyy seuraamaan pesäpalloa tai jotain muuta erittäin sivistynyttä lajia. Kaikki muut lajithan on ihan tylsiä, eikä niissä sitä paitsi ole edes suomalaisia.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Hermanni sanoi:
Ehdottomasti viimmeinen sessio kisabensoilla, mutta sillä muutoksella että "tuhlattua" bensiiniä ei saisi aika-ajon jälkeen takaisin ja verkolla saisi vähentää aika-ajon aikana bensiinilastia.
Tuosta olisi se hyöty että se/ne tallit jotka lähtee viimmeiseen sessioon raskaalla polttoainekuormalla voisivat parantaa sijoitustaan tarpeen mukaan poistamalla ylimääräisen bensan.
Kuvitteellinen tilanne, schumi on kimiä kymmenyksen nopeampi aika-ajossa, kimi menee varikolle "keventämään" autoaan hivenen jotta pystyy ajamaan paalulle.
Tämän jälkeen kimi ajaa paaluajan ja schumi tekee saman "kevennyksen" varkolla, kissa ja hiirileikkiä olisi aika-ajon luppuun asti (Kellä kantti kestää keventää autoaan eniten).
Tuolla kaavalla 20min aika-ajo sessio käy jopa helposti lyhyeksi ja katsojille on taatusti radalla vääntöä loppuun asti.....
Ei toimi, on pääsääntöisesti viisaampaa lähteä yhtä ruutua taaempaa ja pysyä radalla sitten kierros edelläolevaa pidempään kuin pyrkiä ottamaan paalu kisataktiikan kustannuksella.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Hurmurisija sanoi:
Kruisailua on noin kymmenen minuuttia. Paljon mukavampi sitäkin on katsoa kuin odottaa 45 minuuttia, että kärkiautot tulisivat radalle.

Ensimmäisen kisan härdellin jälkeen olin sitä mieltä, että paskasysteemi, mutta viimeksi tuntui jo todella hyvältä. Nyt koko aika-ajon ajan saa jännittää. Oikeasaan vain viimeisen session ensimmäiset 10 minuuttia ovat tylsät. Milloin aika-ajot viimeksi ovat olleet näin katsojaystävälliset?
Olen samaa mieltä sanasta sanaan. Mutta kaipa se on ihmisen luonto että aina pitää olla parempaa, suurempaa ja upeampaa :rolleyes: .

Myönnän, en ole samaa mieltä sanasta sanaan. Pidin uudesta systeemistä jo Bahrainin aika-ajojen jälkeen.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Kauden 2006 aika-ajot -topikki on olemassa!

Mutta eihän nyt viimeistä jaksoa tyhjillä tankeilla voi ajella (eikä edes lähes tyhjillä). Ron Dennishän sanoi jo viime vuonna, että liian myöhäistä muuttaa autoja höyryillä ajoa varten. Nehän voi mennä vaikka autot rikki, jos ei tankit ole täynnä viimeisen jakson alussa. Aiemmat 1. ja 2. jakso ei tietenkään mitään haittaa.

No ainakin kärkisijojen ratkaisut tapahtuvat nytkin viimeisillä minuuteilla.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Riittipä taas tapahtumia. Tämä uusi systeemi on kyllä hyvä.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Jos molempia ensimmäisiä osioita pidennettäisiin vaikkapa viidellä minuutilla tuon viimeisen session kustannuksella niin tunnelma säilyisi kokonaisuutena tiiviimpänä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Observer sanoi:
Jos molempia ensimmäisiä osioita pidennettäisiin vaikkapa viidellä minuutilla tuon viimeisen session kustannuksella niin tunnelma säilyisi kokonaisuutena tiiviimpänä.
Erityisesti ekaa osiota voisi pidentää, niin ei tarvitsisi Tiago Monteironkaan jokaisen aika-ajon jälkeen enää valittaa jääneensä ruuhkaan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Bobakki sanoi:
Erityisesti ekaa osiota voisi pidentää, niin ei tarvitsisi Tiago Monteironkaan jokaisen aika-ajon jälkeen enää valittaa jääneensä ruuhkaan.
Kärkitaisteluun täytyisi saada jotain säpinää jo aika-ajojen alkuosille. Nyt ne tuntuvat aika tyhjänpäiväisiltä. Jos vaikka kaikista kolmesta osiosta kaksi parasta aikaa laskettaisiin yhteen lopullisiin aika-ajotuloksiin? Ja tavalla tai toisella viimeinen osio pitäisi saada kilvanajoksi koko mitaltaan.
------------

Hurmurisijalle:

Vaikka vanhassa aika-ajosysteemissä ajettiin totisesti yleensä vain jälkimmäinen puolituntinen, niin se sitten tosiaan oli kautaaltaan täynnä ruutia ja adrenaliinia. Tällä nykyisellä järjestelmällä edes loppu ei tuota samaa jännitystä kuin vanhan järjestelmän ensimmäiset vedot (syy: vanhassa systeemissä ajat heijastivat todellista kilpailukykyä alusta asti). Ja mikä oli parempaa, kun kuskit olivat ajaneet hyviä aikoja pohjalle ja lopuksi hienosäätivät autojaan ja kirmasivat radalle vielä kerran parantamaan aikaa riskillä.

Nykysysteemin ainoa hyvä puoli on mielestäni pakan hajoittaminen kisaa varten. Aika-ajo uhrataan kisan puolesta.

Mielestäni vanha oli jo sellaisenaankin todella hyvä näihin nykyisiin verrattuna, mutta jos 30-45 minuuttia ei riitä, niin olisihan kyseistä järjestelmää helposti modifioida niin, että autoja on radall alusta asti.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Valde sanoi:
Vaikka vanhassa aika-ajosysteemissä ajettiin totisesti yleensä vain jälkimmäinen puolituntinen, niin se sitten tosiaan oli kautaaltaan täynnä ruutia ja adrenaliinia.
Tuo on minusta pelkkä harhakuva, mikä selittyy ainakin omalla kohdallani sillä, että kärkipaikoista oli kamppailemassa Häkkinen (kovin paljon vanhempia aikoja en muista) ja kiivaimmat kamppailijat olivat suht tasaväkisiä keskenään. Jos Häkkistä ei olisi ollut, niin aika-ajojen seuraaminen olisi ollut paljon tylsempää.

Nykysysteemi on minusta paljon katsojaystävällisempi ja ennen kaikkea yllätyksellisempi. Se nähtiin tänäänkin. Minulle myös aika-ajot itsessään ovat viihteellinen tapahtuma, joille annan arvon ilman kilpailuakin.

Jos entiseen systeemiin palataan, niin ainakaan ajoaikaa ei pitäisi olla 25 minuuttia enempää, ettei turhanpäiväistä odottamista olisi.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Ei minusta tarvirtsisi tehdä kuin kaksi pientä muutosta: Lyhentää 5 minsaa viimeistä osiota ja se ajettaisiin "tyhjillä" tankeilla että löytyisi se oikeesti nopein kuski/auto yhdistelmä. Siinä se olisi. Ei missään nimessä mitään yksi auto kerfrallaan kruisailua.
 
Ylös