Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Toni_V sanoi:
Jep, 7 sekuntia tuntuu paljolta noin alkuun, mutta jos laskeskelee että ensimmäinen kierros ajellaan vaikkapa 2 sekuntia huippua hiljemmin, sen lisäksi varikon sisääntulossa hukataan vaikka 2 sekuntia, niin toisten ohipäästelyyn jää aikaa 3 sekuntia. Se ei ole paljoa jos on useampi ohipäästettävä.
En nyt oikein ymmärtänyt mitä haet. Jos joku kuljettaja ajaa ajan 1.30.00 niin jokaisesta hänen ajamastaan kierroksestaan joka ylittää 1.39.00 rajan hän ei saa lisättyä bensaa kilpailuun. Jos ei sisä -ja ulostulo kierroksia 9 sekunnin sisään nopeasta kierroksesta näillä uusilla radoilla saa ahdettua niin on jo aikamoista matelemista. Monacossakin on yli seitsemän sekuntia aikaa. Ja se 110% verrataan siis omaan nopeimpaan aikaan.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Voi perkele mitkä säännöt!

Ihan tavan tallukka, joka formuloita töllöstä tiirailee ei enää varmasti ymmärrä kaikkia aika-ajon sääntöjä. Miten tää laji kiehtoo enää uusia katsojiakaan kun eihän tässä kestä fanaatikotkaan kärryillä, että miten nuo saatanan säännöt menee....
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jone sanoi:
Ihan tavan tallukka, joka formuloita töllöstä tiirailee ei enää varmasti ymmärrä kaikkia aika-ajon sääntöjä.
Eivät ole koskaan ymmärtäneetkään. Eikä tarvitsekaan, sitä varten ovat selostajat, jotka nyt sitten muistuttavat tuosta säännöstä jokaisessa aika-ajossa vähintään puoleen väliin kautta, ja sen jälkeen aina, kun rangaistusta sovelletaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
Eivät ole koskaan ymmärtäneetkään. Eikä tarvitsekaan, sitä varten ovat selostajat, jotka nyt sitten muistuttavat tuosta säännöstä jokaisessa aika-ajossa vähintään puoleen väliin kautta, ja sen jälkeen aina, kun rangaistusta sovelletaan.
Tässä voi kyllä muodostua ongelmaksi se, että selostajatkaan ei joko tajua tai jaksa ottaa kunnolla selvää uusista säännöistä. Ei olisi ensimmäinen kerta, toivottavasti yllätyn kuitenkin positiivisesti tässä suhteessa.
 

R24

Well-known member
Liittynyt
9.3.2004
Viestit
106
Sijainti
Finland
Ei siitä säännöstä tarvitse taviksen tietääkään. Jos kaikki pysyy sen rajan sisällä ei ole mitään ongelmaa ja vaikka ei pysyisikään niin tavikselle se on varmaan ihan sama menettääkö Kimi alunperin suunnitellusta yhden kierroksen verran bensaa kisaan vai ei. Kaikista yksinkertaisinta olisi jos MTV3:n asiantuntijat jättäisivät sen ihan omaan arvoonsa, eivätkä sitä alkaisi analysoimaan.

Tavikselle aika-ajot ovat yksinkertaiset. Ensiksi putoaa 6 ajajaa, sitten jälleen 6 ja lopulta 10 kuljettajaa ratkaisevat paalupaikan. Yksinkertaista.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
R24 sanoi:
Tavikselle aika-ajot ovat yksinkertaiset. Ensiksi putoaa 6 ajajaa, sitten jälleen 6 ja lopulta 10 kuljettajaa ratkaisevat paalupaikan. Yksinkertaista.
Miusta tuokin on jo liian monimutkaista. 1 tunti & 12 kiekkaa -systeemi oli niin pirun yksinkertanen ja toimiva juttu...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jone sanoi:
Miusta tuokin on jo liian monimutkaista. 1 tunti & 12 kiekkaa -systeemi oli niin pirun yksinkertanen ja toimiva juttu...
Samaa mieltä.

Ärsyttää näma sääntöuudistukset motinvaihto-rangaistuksineen, aika-ajo-järjestelyiden jatkuvat muutokset etc. Ennen oli kaikki paremmin ;)
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
kouvotsvoni sanoi:
Samaa mieltä.

Ärsyttää näma sääntöuudistukset motinvaihto-rangaistuksineen, aika-ajo-järjestelyiden jatkuvat muutokset etc. Ennen oli kaikki paremmin ;)
Esimerkiks vanhassa lyseossa...
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Mielenkiintoiselta vaikutti tuo ykkösvaihtoehto.. En vaan menisi laskemaan aikoja yhteen. Muuten kannatan siis ykkösvaihtoehtoa tuossa avausviestin linkissä, mutta muuttaisin sitä niin että parempi aika otetaan huomioon! Sitten vaan tietysti se että kun saa ajaa niin paljon kuin haluaa, miten olisi radalla sitten ruuhkaa.. :confused:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
R24 sanoi:
En nyt oikein ymmärtänyt mitä haet. Jos joku kuljettaja ajaa ajan 1.30.00 niin jokaisesta hänen ajamastaan kierroksestaan joka ylittää 1.39.00 rajan hän ei saa lisättyä bensaa kilpailuun. Jos ei sisä -ja ulostulo kierroksia 9 sekunnin sisään nopeasta kierroksesta näillä uusilla radoilla saa ahdettua niin on jo aikamoista matelemista. Monacossakin on yli seitsemän sekuntia aikaa. Ja se 110% verrataan siis omaan nopeimpaan aikaan.
Ahas, tulipa ymmärrettyä tuo homma väärin. Jos vain sen kierroksen bensa jää saamatta, niin eipä tuosta sitten ole haittaa. Käsitin että koko aika-ajon bensalasti jäisi saamatta jos yksi aika menee yli.

Btw. Punnitaanko autot enne radalle lähtöä, vai miten bensanmäärää tarkastellaan? Vai luotetaanko ihan tallien ilmoituksiin?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toni_V sanoi:
Btw. Punnitaanko autot enne radalle lähtöä, vai miten bensanmäärää tarkastellaan? Vai luotetaanko ihan tallien ilmoituksiin?
"the top-ten drivers must begin the final 20-minute session with the fuel load on which they plan to start the race. They will be weighed before they leave the pits, and whatever fuel they use in the 20 minutes may be replaced at the end of the session."
www.formula1.com
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
WebSlave sanoi:
"the top-ten drivers must begin the final 20-minute session with the fuel load on which they plan to start the race. They will be weighed before they leave the pits, and whatever fuel they use in the 20 minutes may be replaced at the end of the session."
www.formula1.com
ITV:llä taas ilmoitetaan näin:
The FIA will count how many laps each car has done in the super-pole session and give them back that amount in petrol.

For example: say 3kg is the agreed fuel consumption per lap, and the car did 15 laps, that means the team will refill the car with 45kg petrol before the start of the race.
No, eiköhän tuo selvinne tai sitten ei. Joka tapauksessa, v***ttaa jo nyt tuo järjetön aika-ajosysteemi (ja etenkin tuo kolmas sessio), jonka FIA:n politbyroo on tällä kertaa saanut aikaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mr Natural sanoi:
ITV:llä taas ilmoitetaan näin: The FIA will count how many laps each car has done in the super-pole session and give them back that amount in petrol. [--] Joka tapauksessa, v***ttaa jo nyt tuo järjetön aika-ajosysteemi (ja etenkin tuo kolmas sessio), jonka FIA:n politbyroo on tällä kertaa saanut aikaan.
No, ei tuo välttämättä ole ristiriidassa minun lainaukseni kanssa. Pakkohan ne autot on sekä punnita, että kierrokset laskea, jotta jonkinlainen kierroskohtaisen kulutuksen keskiarvo saadaan laskettua. Ei ne niitä hatusta vedä. No jaa, saisi tuon kai selville telemetriastakin.

Jos 110 prosentin sääntöä ei rikota, kierrosmäärällä ei ole väliä, koska tarvitsee vain lisätä sen verran polttoainetta, että auto painaa saman kuin session alussa. Mutta jos jokin kierros on ollut liian hidas, täytyy tietää paljonko jätetään tankkaamatta.

Toistaiseksi näkemistäni aika-ajovaihtoehdoista se perinteinen 1 h 12 kierrosta on ollut tylsin. Liikaa odottelua.
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Uusi aika-ajo systeemi on mun mielestä ihan ok muuten, muuten MUTTA:

Miksi ihmeessä noiden bensojen kanssa pitää oikein ryhtyä pelleilemään?
Miksi jokainen tiimi ei voisi ihan vapaasti päättää millä kuormalla kisaan lähtee?

Jos kerran on olemassa tuo 107 prossan sääntö minkä puitteissa ajetut kierrosajat tulee olla niin miksi noita bensoja nyt sitten pitää vielä arpoa?

Jos idea on että autot suljetaan park ferme:lle aika-ajon jälkeen, niin ok muuten paitsi tiimit saisivat tankata autoon mieleisen määrän menovettä.

En ymmärrä tuollaista kikkailua... :confused:
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
WebSlave sanoi:
Toistaiseksi näkemistäni aika-ajovaihtoehdoista se perinteinen 1 h 12 kierrosta on ollut tylsin. Liikaa odottelua.
Henk. koht. pidin eniten viime vuoden alussa olleesta systeemistä, jossa sekä aika-ajo- että kisabensoilla ajetut ajat laskettiin yhteen. Minua ei haitannut, että ns. ratkaiseva aika-ajo oli sunnuntaiaamuna. Lauantain aika-ajojen lähtöjärjestys olisi vain pitänyt päättää eri tavalla, edellisen kisan keskeyttämisestä ei olisi pitänyt rangaista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
äxä sanoi:
Miksi jokainen tiimi ei voisi ihan vapaasti päättää millä kuormalla kisaan lähtee?
Voivathan ne, päätös vain pitää tehdä ennen aika-ajoja. Paitsi niiden osalta, jotka eivät mahtuneet 10 parhaan joukkoon. Ihmettelen kyllä itsekin, että miksei aika-ajoja voi ajaa kevyillä autoilla. Mikä ihmeen hyöty kisabensojen käytöstä oikein saadaan?
Jos kerran on olemassa tuo 107 prossan sääntö minkä puitteissa ajetut kierrosajat tulee olla niin miksi noita bensoja nyt sitten pitää vielä arpoa?
110 % sääntö. Eihän säännöllä tee mitään, ellei sen rikkomisesta ole säädetty rangaistusta.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Toi bensamääräsääntö tekee mun mieletä tästä systeemistä aika arveluttavan. Saapa nähdä mitenkä tallit alkavat ottaa siitä parasta mahdollista hyötyä irti. Uskoisin, että ensin ajellaan kierroksia hieman hitaammin, että saadaan auto kevenemään ja lopussa käydään tykittämään kova aika mahdollisimman kevyellä autolla. Tämä aika-ajosysteemi olisi ollut mun mielestä pirun hyvä ilman tota bensamääräkikkailua mistä valitettavasti näyttää tulleen jonkinlainen itseisarvo. :nope:

Mitenkäs toi rengassääntö menee noissa aika-ajoissa? Saako vaihtaa aa:n ja kisan välillä?
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Täytyy sanoa, että en kyllä tajua tuosta nykyisestä 10 parhaan auton aika-ajoista nyt kyllä yhtään mitään. On se sen verran sekava.

Olisivatpa vaan palanneet vanhaan kunnon tunnin aika-ajoihin. 4 yritystä tankit tyhjinä ja that's it. Vaikka niin, että tunti on jaettu 10 minuutin pätkiin ja jokaisessa pitää suorittaa yksi kierros. Johan olisi säpinää riittänyt. Väliin jääneet 5 minuutin pätkä olisi sitten käytetty vaikka mainoskatkoihin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vilperi sanoi:
Saapa nähdä mitenkä tallit alkavat ottaa siitä parasta mahdollista hyötyä irti. Uskoisin, että ensin ajellaan kierroksia hieman hitaammin, että saadaan auto kevenemään ja lopussa käydään tykittämään kova aika mahdollisimman kevyellä autolla. [--]
Mitenkäs toi rengassääntö menee noissa aika-ajoissa? Saako vaihtaa aa:n ja kisan välillä?
Ymmärtääkseni ei saa vaihtaa, eli kisaan lähdetään aika-ajorenkailla. Viimeisessä aika-ajosessiossa ennustetaan nähtävän jokseenkin merkityksettömiä bensankulutuskierroksia, mutta saapa nyt nähdä. Joku F1-ammattilainen totesikin, ettei noista aika-ajoista vielä tiedä millaisiksi ne muodostuu. Jos joku keksii jonkin uuden hyödyttävän kikan, niin seuraavaan kisaan se tietenkin kopioidaan.
 
Ylös