Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Karpow sanoi:
Olisivatpa vaan palanneet vanhaan kunnon tunnin aika-ajoihin. 4 yritystä tankit tyhjinä ja that's it. Vaikka niin, että tunti on jaettu 10 minuutin pätkiin ja jokaisessa pitää suorittaa yksi kierros. Johan olisi säpinää riittänyt. Väliin jääneet 5 minuutin pätkä olisi sitten käytetty vaikka mainoskatkoihin.
Todella hyvä esitys. Kannatan :thumbup: :thumbup:

Minkä ihmeen takia aika-ajoista pitää tehdä FIA:n toimesta niin h-tin epäselvät? Olisikohan puolivälissä sitten jälleen taas vaihdon paikka :thumbdown: :jaska:
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
WebSlave sanoi:
Ymmärtääkseni ei saa vaihtaa, eli kisaan lähdetään aika-ajorenkailla. Viimeisessä aika-ajosessiossa ennustetaan nähtävän jokseenkin merkityksettömiä bensankulutuskierroksia, mutta saapa nyt nähdä. Joku F1-ammattilainen totesikin, ettei noista aika-ajoista vielä tiedä millaisiksi ne muodostuu. Jos joku keksii jonkin uuden hyödyttävän kikan, niin seuraavaan kisaan se tietenkin kopioidaan.
Niin siis aika-ajoissakaan ei saa kierrosten välillä renkaita vaihtaa vai?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Vilperi sanoi:
Niin siis aika-ajoissakaan ei saa kierrosten välillä renkaita vaihtaa vai?
Enpäs nyt olekaan enää ihan varma. Säännöissä sanotaan näin:

"Drivers must make a final choice of dry-weather compound ahead of qualifying."

Kuski siis valitsee mitä seosta (kahdesta mahdollisesta) käyttää. Käytössä on seitsemän settiä renkaita. Teoriassa, jos säästää renkaita vapaissa, voisi siis vaihtaa aika-ajon ja kisan välillä, mutta voi olla, että missasin jotain.

-Edit- Bobakki selvensikin. Parc Ferme-sääntö tosiaan on edelleen voimassa, mutta aika-ajon kestäessä voi vaihtaa, jos renkaita vielä on.
 
Viimeksi muokattu:

raakku

Well-known member
Liittynyt
30.4.2002
Viestit
101
Sijainti
imatra
Kyllä on taas aivan hanurista uusi aika-ajo.

Paras systeemi olisi yksi kierros, ja käännetty järjestys edellisen kisan tuloksiin nähden. Ja tämä ainut yritys tietty ilman kisabensoja. Harmi että tähän ei päästy, välillä oltiin niin lähellä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Minun tietääkseni renkaat saa vaihtaa jos niin haluaa ennen kuin auto viedään parc-fermeehen... Eli siis aika-ajon jälkeen voi heittää kisaa varten uudet kiekot alle.. Näin väitti ainakin VM:n formula lehti...

Radalle jääneestä autosta en sitten tiedä mitään... :)

Mut itse aika-ajo olisi minusta ihan jees jos tosiaan tota bensa kikkailua ei olisi... Minusta se on AIVAN turha. En nää siinä muuta tarkoitusta kun saada autoja radalle koko loppu ajaks...siis tyhjentämään tankkejaan. Ja tuolla 110%-säännöllä ne saadaan vielä kulkemaan kovaa.. Kyllä nyt on bernie&max taas olleet vauhdissa!! :jaska: Tai kuka noi säännöt sit sorvaskaan...

Seitsemän settiähän kuskit saa renkaita käyttää... eli jos kisaan varataan kolme settiä (kaks pysähdystä) niin aika-ajoissa saa käyttää neljä settiä... Vai lasketaanko harjotusten renkaat tähän mukaan vaikka seosta ei sillon vielä olekaan valittu??
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ghost_Glove sanoi:
Vai lasketaanko harjotusten renkaat tähän mukaan vaikka seosta ei sillon vielä olekaan valittu??
Lasketaan. Näin ainakin formula1.comin tekstistä voisi päätellä:
"Over a Grand Prix weekend, each driver may use up to seven sets of dry-weather, four sets of wet-weather and three sets of extreme-weather tyres. In practice, drivers may use dry-weather tyres of different specifications, or compounds."
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sittenhän renkaita pitää jo vähän säästelläkin...

Yks-kaks satsia harjotuksiin....
pari satsia aika-ajoon...
ja kisaan kolme tai neljä settiä!!!
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
2006 qualifying simulation - French-canadian commentary by Bertrand Houle

4m22s, 43.1 Mb, DivX

Right-click and save target as.

Hienot timing screenit! :thumbup:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Aika-ajoon vielä sellainen kysymys, että ilmeisesti rangaistuksien toisten vuoksi 10-sakkiin pääsevät kuskit voivat aloittaa kisan vapaalla bensakuormalla. En näe miten muuten tuo voisi toimia.

Mutta mites nämä jotka putoavat 10-sakista, voivatko hekin valita vapaan bensalastin kisaan?

Bahrainissa tuntui koneet kestävän hyvin, mutta sen jälkeen on kuultu huonoja uutisia. Koneenvaihtoon ilmeisesti joutuvat;
-Coulthard
-Massa
-Fisicella (edit: Fisicohan saakin vaihtaa motin ilman rangaistusta)

Nämä olisivat noin nopeuden puolesta siinä 10-sakissa ensi kisassa. Villeneuven konekin varmaan vaihdetaan, mutta hän keskeyttikin. Montoyakin näköjään valittaa uudelleen koneen tehottomuutta.
 
Viimeksi muokattu:

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Toni_V sanoi:
Aika-ajoon vielä sellainen kysymys, että ilmeisesti rangaistuksien toisten vuoksi 10-sakkiin pääsevät kuskit voivat aloittaa kisan vapaalla bensakuormalla. En näe miten muuten tuo voisi toimia.

Mutta mites nämä jotka putoavat 10-sakista, voivatko hekin valita vapaan bensalastin kisaan?

Bahrainissa tuntui koneet kestävän hyvin, mutta sen jälkeen on kuultu huonoja uutisia. Koneenvaihtoon ilmeisesti joutuvat;
-Coulthard
-Massa
-Fisicella

Nämä olisivat noin nopeuden puolesta siinä 10-sakissa ensi kisassa. Villeneuven konekin varmaan vaihdetaan, mutta hän keskeyttikin. Montoyakin näköjään valittaa uudelleen koneen tehottomuutta.
Fisichella ja Villeneuve eivät varmaankaan saa koneenvaihdostaan penalttia? Kisat jäivät kesken ...

Luulisin, että jos ajavat aika-ajossa kympin sakkiin, ja on 10 sijan penalti, niin ei se muuta muuta kuin lähtöruutua 10 taaemmaksi. Ei mitään vapautuksia taktiikkaan.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
J.Heldenview sanoi:
Fisichella ja Villeneuve eivät varmaankaan saa koneenvaihdostaan penalttia? Kisat jäivät kesken ...

Luulisin, että jos ajavat aika-ajossa kympin sakkiin, ja on 10 sijan penalti, niin ei se muuta muuta kuin lähtöruutua 10 taaemmaksi. Ei mitään vapautuksia taktiikkaan.
Juu, Fisico ja Villeneuve eivät saa mitään rangaistuksia.

Ja ihan kuin Heldenview esittää, tuo bensiinisääntö koskee aika-ajojen viimeiseen osaan osallistuvia, ei lähtöruudukon kymmenen kärkeä. Rangaistuksien määrä ei vaikuta asiaan.
 

Jone

Well-known member
Liittynyt
18.8.2004
Viestit
777
Sijainti
Savonlinna
Malesiassa kun pamahtaa aika-ajoon kunnon monsuunisade, niin siinä sitä sitten saadaankin viihdettä koko rahan edestä. :D
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Williamsin Patrick Head sanoo suorat sanat bensapelleilystä, jota ei ihan alunperin ollutkaan pudotuspeli-formaatissa.


Nyt voidaankin muistella, miten bensapelleilyyn päädyttiin.

22.8.2005: "Ron Dennis kertoo, että tässä vaiheessa ei voitaisi muuttaa aika-ajojärjestelmää siten, että autot ajaisivat mahdollisimman tyhjillä tankeilla."
"- Olemme jo ohittaneet sen pisteen, jossa voisimme ohjeistaa tulevan kauden automallin suunnittelijoita ottamaan huomioon aika-ajoissa tarvittavan polttoainemäärän, Dennis jatkoi."

(meneeköhän McLarenin autot rikki, jos niillä ajeleekin höyryillä)

25.9.2005: "Alun perin tallien ajatuksena oli, että pudotussysteemissä ajettaisiin pienellä polttoainekuormalla. Nyt tallit ovat valtuuttaneet Ferrarin ja Williamsin kokeneet tekniset asiantuntijat Ross Brawnin ja Patrick Headin hiomaan esityksen yksityiskohtia ja miettimään, kuinka järjestelmään sopisi se, että aika-ajo ajettaisiin ainakin osittain sillä polttoainekuormalla, jolla lähdetään itse kilpailuun."

Ja loppu onkin historiaa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Paska aika-ajojärjestelmä

Mietiskelin tässä juuri, että pitäisikö yöllä herätä katsomaan aika-ajoja. Normaalisti asia olisi itsestäänselvyys, mutta Malesian antikliimaksin jälkeen ei oikein tiedä. Kuten Briatore on sanonut on aika-ajojen viimeinen 20 minuuttia täydellisen naurettava. Ensin porukka KRUISAILEE mitäänsanomattomia kierroksia ja vasta viimeminuuteilla aletaan tositoimiin. Ja sitten kun ajat on ajettu haukotellaan, että kuka niistä mahtoi ajaa oikeasti hyvin ja kuka ei. Kun eihän sitä tiedä kenellä oli paljon bensaa!!!

On mielestäni käsittämätöntä, että normaali formulaa vapa-aikanaan tuijottava popcornin purija pystyisi suunnittelemaan kiinnostavamman aika-ajon kuin F1-tallit yhdessä FIA:n kanssa.
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Valde sanoi:
Mietiskelin tässä juuri, että pitäisikö yöllä herätä katsomaan aika-ajoja. Normaalisti asia olisi itsestäänselvyys, mutta Malesian antikliimaksin jälkeen ei oikein tiedä. Kuten Briatore on sanonut on aika-ajojen viimeinen 20 minuuttia täydellisen naurettava. Ensin porukka KRUISAILEE mitäänsanomattomia kierroksia ja vasta viimeminuuteilla aletaan tositoimiin. Ja sitten kun ajat on ajettu haukotellaan, että kuka niistä mahtoi ajaa oikeasti hyvin ja kuka ei. Kun eihän sitä tiedä kenellä oli paljon bensaa!!!

On mielestäni käsittämätöntä, että normaali formulaa vapa-aikanaan tuijottava popcornin purija pystyisi suunnittelemaan kiinnostavamman aika-ajon kuin F1-tallit yhdessä FIA:n kanssa.
En kyllä itse nouse aika-ajoja jumittelemaan. Kyllä toi "super-pole" pitäisi vetää tyhjillä tankeilla, muuten ei saada oikein selville viikonlopun nopeinta auto/kuski yhdistelmää yhdellä kierroksella ja lisäksi nämä moottorin säästelyt aiheuttavat aika puuduttavan tapahtuman. Nopeimmat ajat ajetaan aika-ajojen alkupuoliskolla :eek!:

Uskon ja toivon, että tämä aika-ajomalli ei ole käytössä pitkään :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz84

Schufosi
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
1197
Rip3 sanoi:
En kyllä itse nouse aika-ajoja jumittelemaan. Kyllä toi "super-pole" pitäisi vetää tyhjillä tankeilla, muuten ei saada oikein selville viikonlopun nopeinta auto/kuski yhdistelmää yhdellä kierroksella ja lisäksi nämä moottorin säästelyt aiheuttavat aika puuduttavan tapahtuman. Nopeimmat ajat ajetaan aika-ajojen alkupuoliskolla :eek!:
Aivan samaa mieltä, mun mielestä se yhden kierroksenkin aika-ajo oli parempi kuin nykyinen. Nykyinen järjestelmä on TYLSÄ ja PUUDUTTAVA :jaska:
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Itse en välttämättä koko aika-ajoa menisi taas täysin uusiksi laittamaan, mutta se viimeinen osio pitäisi tosiaan lyhentää ja se pitäisi ajaa "tyhjillä" tankeilla.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Mun mielestä taas nykyinen järjestelmä on viimekautista parempi, ensimmäisillä jaksoillakin kun on panosta hitaimpien pudotessa pois. Viimeisen 20-minuuttisen alku tosiaan on tyhjänpäiväistä kruisailua, parempi olisi, että sekin sessio ajettaisiin tyhjillä tankeilla jolloin olisi ainakin periaatteessa mahdollista ajaa se paras kierros jo ennen viimeisiä minuutteja. Tällöin kuskit saattaisivat ajaa tosissaan jo vähän ennen kuin aika on lähes lopussa.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Valde sanoi:
Kuten Briatore on sanonut on aika-ajojen viimeinen 20 minuuttia täydellisen naurettava. Ensin porukka KRUISAILEE mitäänsanomattomia kierroksia ja vasta viimeminuuteilla aletaan tositoimiin.
Kruisailua on noin kymmenen minuuttia. Paljon mukavampi sitäkin on katsoa kuin odottaa 45 minuuttia, että kärkiautot tulisivat radalle.

Ensimmäisen kisan härdellin jälkeen olin sitä mieltä, että paskasysteemi, mutta viimeksi tuntui jo todella hyvältä. Nyt koko aika-ajon ajan saa jännittää. Oikeasaan vain viimeisen session ensimmäiset 10 minuuttia ovat tylsät. Milloin aika-ajot viimeksi ovat olleet näin katsojaystävälliset?
 
Ylös