Kauden 2006 aika-ajojärjestelmä

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Vittu mikä pelle toi Mousli oikein on. Hirveellä vängällä halus kisan kestävät renkaat ja kun tallit ja rengasvalmistajat on saanut semmoset kehitettyä euroja säästämättä niin Mousli vaihtaa taas sääntöä YHDEN KAUDEN JÄLKEEN. :nope:

Onko Ferrarin sukellus niin paha asia ja Mousli Ferrarin kanssa niin kovin naimisissa että vaihtaa sääntöä tosta vaan.

Nyt on sitten aika-ajossa kaikki 10 autoa radalla viimeisen 20 minuuttia että saavat auton keveäksi aika-ajon viimeistä 2 minuuttia varten. Ihan älytöntä touhua.

Sitten saa kisaan tankata auto samanpainoiseksi kun se oli viimeisen aika-ajon alussa sekä vaihtaa vielä renkaat :nope:

Ja varmasti on Ferrarilla jo olemassa joku lisäpaino jota ne käyttää punnituksessa, mutta aika-ajon ja uudelleen tankkaukseen ne ei sitä tietenkään käytä.

Että tämmöset säännöt on FERRARI nyt kehittänyt. :thumbup:
 

Razah

kekkeruusi
Liittynyt
1.10.2000
Viestit
266
Sijainti
Espoo
Toisaalta, onko idiootti se joka keksii sääntöehdotukset, vai ne tallipomot jotka ne yksimielisesti hyväksyvät?

Enivei, muuten ihan kiva idea, mutta toi bensamäärillä kikkailu on taas ihan turhaa monimutkaistamista. Paljon yksinkertaisempi systeemi olisi ollut se että siihen autoon tankataan sen parin kiekan edestä bensaa ja suhataan radalla, ja sitten session lopuksi kaikki saa valita taktiikkansa kisaan.

No, onneksi kahden moottorin sääntö sentään vähän rajoittaa sitä 'bensankulutusrallia', muttei merkittävästi. Sen verran saa etua, kun saa autoa tyhjemmäksi, että taitaa pojilta löytyä melko mielenkiintoisia moottorinohjausasetuksia ekoilla kiekoilla. Mahtaa siitä pakoputket lyödä liekkiä kun koneeseen tungetaan litratolkulla soossia.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
Moe Szyslak sanoi:
Nyt on sitten aika-ajossa kaikki 10 autoa radalla viimeisen 20 minuuttia että saavat auton keveäksi aika-ajon viimeistä 2 minuuttia varten. Ihan älytöntä touhua.
Joo ei tässä kyllä ole taas mitään järkeä. Talleissa varmaan mietitään jo kuumeisesti keinoja, millä bensaa saataisiin kulutettua mahdollisimman paljon 18 ensimmäisen minuutin aikana. Kun nopea kierros on käytännössä pakko ajaa kevyellä autolla viimeisen kahden minuutin aikana, niin ruuhkan lisäksi ohjaajalla on mahdoton työ saada tapahtumat kuviin. Miksi noilla bensamäärillä pitää temppuilla?

Entä kuka jaksaa kiinnostua ensimmäisestä 15 minuutin jaksosta, kun jännityksen kohteena on se, putoaako Midlandien ja Toro rossojen lisäksi Villeneuve vai joku muu kuljettaja. Toisessakin jaksossa lienee aika selvää, mitkä viisi autoa sieltä putoavat. Varmaan aika pian katsojille käy selväksi, että tv:n voi laittaa päälle vasta viimeisiksi minuuteiksi. Nyt ei myöskään saada pakkaa sekaisin kertaakaan kaudessa tyyliin Melbourne/Suzuka. Veikkaanpa, että ei tämäkään järjestelmä kestä kauden loppuun.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JT sanoi:
Entä kuka jaksaa kiinnostua ensimmäisestä 15 minuutin jaksosta, kun jännityksen kohteena on se, putoaako Midlandien ja Toro rossojen lisäksi Villeneuve vai joku muu kuljettaja.
Minä ainakin, mutta minua kiinnostaakin laji sinänsä, eikä pelkät kärkikuljettajat ja -tallit. Ja onhan tuossa kuitenkin teille muillekin pieni jännitys siinä, että töpeksiikö joku kärkitalli/kuski lähtöpaikkansa ajovirheeseen tai tekniseen vikaan.

Varmaan aika pian katsojille käy selväksi, että tv:n voi laittaa päälle vasta viimeisiksi minuuteiksi.
Tämähän ei poikkea mitenkään vanhasta 12 kierrosta-systeemistä eikä juurikaan yksi kerrallaan-systeemistä, jos vain kärkitallit kiinnostavat.
 

mn97

Banned
Liittynyt
25.1.2004
Viestit
1707
J.Heldenview sanoi:
Eli kympin ulkopuolelle jäävät voivat valita parhaan, täyden tankin taktiikan, mikä ei kympin sisällä kannata ellet halua tyytyä siihen kymmenenteen ruutuun ... :rolleyes:
Tuleekoan taktiikka kikkailuja? Ne tallit, jotka tietävät pääsevänsä vain juuri ja juuri kympin sakkiin, jättäytyvät tahallaan kympin ulkopuolelle, jotta saavat valita myöhemmin haluamansa taktiikan. Vai miten se menee?

WebSlave sanoi:
Tämähän ei poikkea mitenkään vanhasta 12 kierrosta-systeemistä eikä juurikaan yksi kerrallaan-systeemistä, jos vain kärkitallit kiinnostavat.
No tossa yksi kerrallaan-systeemissähän ei ollut mitään mielenkiintoista. Itsekin katsoin lähinnä vain lopputulokset.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Aika-ajouudistus= Syvältä, riittää kun katsoo viimeiset 2-3 minuuttia, kakkoskuskeille kuitenkin hommaa hidastella muita loppuhetkillä.

Rengassääntö=Syvältä, turvallisuuden kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Rengassäännön muuttaminen kuulostaa minusta aika typerältä, kun yksi kausi saatiin ajettua uudella systeemillä niin heti muutetaan takaisin vanhaan. Jonkinlaista yhtenäistä linjaa kaipaisin. Sitäpaitsi kustannukset eivät ainakaan pienene tämän uudistuksen myötä.

Aika-ajojen pudotuspeli on periaatteessa ihan hyvältä kuulostava idea, joskin ensimmäiset puoli tuntia menevätkin vain heikompien tallien keskinäisen järjestyksen ratkomiseen ja todelliset ratkaisut tehdään myöhemmin. Vähän sama juttu kuin mikä vanhassa 12 kierroksen systeemissä tuntui kaikkia eniten haittaavan.

Tuo bensasääntö onkin sitten jo ihan naurettava. Ensimmäisen vartin ajan 10 nopeinta ajavat tankit tyhjiksi ja lopuksi rypistetään se yksi nopea kierros. Mikä pakko niitä kisabensoja on pitää siellä tankissa, tästä säännöstä itse haluaisin ehkä kaikista eniten eroon. Toki tallit ilmoittivat jo jonkin aikaa sitten, että uusien ajokkien kehitys on niin pitkällä, että uusi aika-ajo tulisi olemaan raskaalla autolla, mutta miksei näitä päätöksiä voitu tehdä ajoissa? Nyt tästä odottelusta maksetaan aivan järjettömällä uudella aika-ajon huipennuksella. Saa nähdä miten uudistukset tulevat toimimaan, mutta kaiken kaikkiaan mielestäni on kuitenkin menty parempaan suuntaan.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
mn97 sanoi:
Tuleekoan taktiikka kikkailuja? Ne tallit, jotka tietävät pääsevänsä vain juuri ja juuri kympin sakkiin, jättäytyvät tahallaan kympin ulkopuolelle, jotta saavat valita myöhemmin haluamansa taktiikan. Vai miten se menee?
Jaa-a. Kai sen täyden tankin voi siellä kympin joukossakin ottaa. Naurettavaksi on mennyt kun FIA arpoo sääntöjä minkä kerkiää. Isot pojat isoilla salkuilla pelleilee ja kokeilee typeriä ratkaisuja kuin pikkupojat.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Ensireaktioni tähän aika-ajo uudistukseen; pelleilyä.

Periaatteessa voisin vielä hyväksyä tollaisen pudotuspeli tyylisen mallin, mutta tuo lopun bensa kikkailu tulee kyllä aiheuttamaan sellaisia "lieveilmiöitä", joita tähän lajiin ei todellakaan olisi enään lisää kaivattu. En usko että esitetyn kaltaista järjestelmää tullaan enään ainakaan ensikauden lopussa käyttämään.

Mitä tulee renkaan vaihtojen sallimiseen, olisin itse kannattanut pitkäjänteisempää lajin kehitystä. Pitkäkestoiset renkaat eivät missään tapauksessa ole kaikilta osin huonompi ratkaisu kuin lyhyt kestoisemmat renkaat. Uskoakseni tämä johtaa ensi kaudella lisääntyvään 3-4 pysähdyksen strategioihin, jotka taas johtaisivat automaattisesti ohitusten vähenemiseen radalla.
 

JT

Well-known member
Liittynyt
24.11.2003
Viestit
386
WebSlave sanoi:
Minä ainakin, mutta minua kiinnostaakin laji sinänsä, eikä pelkät kärkikuljettajat ja -tallit. Ja onhan tuossa kuitenkin teille muillekin pieni jännitys siinä, että töpeksiikö joku kärkitalli/kuski lähtöpaikkansa ajovirheeseen tai tekniseen vikaan.

Tämähän ei poikkea mitenkään vanhasta 12 kierrosta-systeemistä eikä juurikaan yksi kerrallaan-systeemistä, jos vain kärkitallit kiinnostavat.
Eihän tätä uutta systeemiä voi perustella sillä, että vanhakin oli huono. Kyllä minä olen kiinnostunut muistakin kuin kärkikuskeista (joskaan en niin paljon että esim. Melbournessa jaksaisin laittaa kellon herättämään kuin vasta klo 4.40), mutta onko ns. suuri yleisö? Tai no eipä suomalainen keskivertokatsoja aika-ajoa suorana näekään, joten Maikkarikin voi hyvin tiivistää koosteensa puoleen tuntiin. Korostan vielä, että itselleni pudotussysteemi olisi käynyt ilman tätä naurettavaa bensapelleilyä ja niin, että kaikki ajat otetaan huomioon lopputuloksiin, siis myös kahden ensimmäisen vartin aikana ajetut.
 

hannu^

Well-known member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
781
Sijainti
Joensuu
Hyvä systeemi muuten, mutta miksi siellä pitää olla tuo ainainen bensapelleily mukana, se on aika-ajo eikä kisa! :mad:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Pudotuspeli-formaatti sai taannoin eniten ääniä F1-Forumin, MTV3:n ja ehkä vielä F1.cominkin gallupissa, mutta siinähän ei ollutkaan kisabensoja lopussa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
No, ei muutakuin kytkin ja kaasu yhtäaikaa pohjaan vähän ennen loppua, nin saadaan turhat bensat pois. Järkevääkö? :thumbdown
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Mosley ja kumppanit vauhdissa jälleen.Sirkusta on pakko näemmä saada radalle vaikka väkisin.

Mitä järkeä on vaihtaa sääntöjä vuoden välein :nope: :nope:

Samalla kaavalla muutoksissa, kisa ajetaan kohta kahdessa, yhteenlaskettavassa erässä ja jälkimmäiseen lähdetään käännetyssä järjestyksessä :eek: :alppu:
 
Viimeksi muokattu:

rei

Well-known member
Liittynyt
9.10.2005
Viestit
99
JT:
Korostan vielä, että itselleni pudotussysteemi olisi käynyt ilman tätä naurettavaa bensapelleilyä ja niin, että kaikki ajat otetaan huomioon lopputuloksiin, siis myös kahden ensimmäisen vartin aikana ajetut.
Sama minulla.. Nythän siinä ilmeisesti käy niin, että kaikki tankkaavat viimeisen kakskymppisen ajaksi autot täyteen (tai melkeen), ja sit vaan ajellaan ensimmäiset 15min ja kulutetaa bensaa, että päästää kevyellä vetään täysillä viimenen 5min.

Ja tuosta, ettei ennen ajettuja aikoja oteta huomioon. Hupaisaa varmaan joissain kisoissa, kun sattumalta alkaa sataa ekan vartin jälkeen, kattoa kun lähtöjärjestys pamahtaa maikkarin ruudulle, kuinka 16. ajanut Karting-Keijo onkin yllättäen "nopeampi" kuin paalumies Räikkönen.. (juu eihän se nopeampi oo, mut viimeisimpien perusteella..) :eek!:

Tai sitten ku Räikkönen on paukuttanut kahen ekan vartin aikana kaikkia muita sekunnin nopeemmin, ja viimesellä kakskymppisellä ähtee radalle, ni mersu räjähtää kummallisesti lämmittelykierroksella.. Räikkönen 10. (vaikka ollu koko ajan nopein mies radalla, koska ajatha mitätöidää) ja sit viel pudotus viimesee lähtöruutuu ku moottori hajos. Sit taas spekuloidaa kuinka "se Räikkönen on taas kärsiny prkl 30p. tällä kaudella moottorinhajoamisista, ja 20p. aika-ajoista", ja Alonso kertoo kuinka painosti räikköstä virheisiin jo aika-ajoissa ja voitti... :thumbup:

Nojoo.. Ei ehkä.. :)

Mut pointti oli et tos systeemis on aika monta huonoa kohtaa viel, tarkennuksia FIA plz..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
JT sanoi:
Eihän tätä uutta systeemiä voi perustella sillä, että vanhakin oli huono.
En minä sitä sillä perustelekaan. Mutta onko myöskään järkeä valittaa muutoksen huonoutta, jos paremminkaan ei ole ollut (merkittävimmät tapahtumat tapahtuvat viimeisen 10 minuutin aikana)? Omasta mielestäni kyllä yksi kerrallaan oli koko tunnin mielenkiintoinen.

Kyllä minä olen kiinnostunut muistakin kuin kärkikuskeista (joskaan en niin paljon että esim. Melbournessa jaksaisin laittaa kellon herättämään kuin vasta klo 4.40), mutta onko ns. suuri yleisö?
Suuri yleisö ei ole kiinnostunut aika-ajoista juuri ollenkaan. Minä taas katson mahdollisuuksien mukaan kaiken suoran mitä MTV3 tarjoaa, oli aika-ajosysteemi mikä tahansa. Melbournen tapauksessa joko herään aika-ajoon alusta, tai katson vasta uusintana alusta.

Korostan vielä, että itselleni pudotussysteemi olisi käynyt ilman tätä naurettavaa bensapelleilyä ja niin, että kaikki ajat otetaan huomioon lopputuloksiin, siis myös kahden ensimmäisen vartin aikana ajetut.
Olen samaa mieltä bensasäännöstä, mutta jos aikoja ei mitätöitäisi, ei autoja välttämättä nähtäisi viimeisellä jaksolla.
 

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
On kyllä mielenkiintoista nähdä, mitä tapahtuu, kun jokin auto jää teknisen vian tai ulosajon vuoksi pahaan paikkaan. Saako keltaisten lippujen aikaan ajaa nopeimpia aikoja vai hylätäänkö ne? Pannaanko jakso poikki?

Mahdollisten radalle jääneiden autojen ja lopun ruuhkan vuoksi viimeisellä jaksolla kannattanee yrittää alusta saakka. Ajoaikaa on kuitenkin niin vähän.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Aika-ajojen eka vartti pitäisi pidentää puoleen tuntiin, ja finaali lyhentää puolesta tunnista varttiin. Onpas kivaa kun puolet autoista karsitaan heti alkuunsa, ja puolessa välissä näytetään tyhjää rataa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
J.Heldenview sanoi:
Aika-ajojen eka vartti pitäisi pidentää puoleen tuntiin, ja finaali lyhentää puolesta tunnista varttiin. Onpas kivaa kun puolet autoista karsitaan heti alkuunsa, ja puolessa välissä näytetään tyhjää rataa.
Olet ymmärtänyt väärin. Sessiot ovat 15+15+20, välissä aina 5 minuutin tauko.

Ajat nollataan jokaisen session jälkeen, joten kärkikymmenikön on käytävä radalla jokaisessa sessiossa. Kolmannessa sessiossa autoihin tankataan kisabensat, joten mitä enemmän he ajavat, sitä kevyemmiksi ja nopeammiksi ne session mittaan tulevat. On siis luultavaa, että ne ajavat enemmän kuin kolme kierrosta (ulos-nopea-sisään). Autojen sessiossa kuluttama polttoaine tankataan takaisin session jälkeen.
 
Ylös